Dumma frågor...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vad väger ett grovt halvblod på 170 cm? Vi pratar inte om nån spänstig, slimmad sportmodell, utan mer lik en sån stadig, gammaldags militärhäst.
Hur pålitligt är ett viktband?
650-700 kg sådär. Viktmåttband kan man inte använda för att få fram en säker vikt men man får en uppskattning och det är bra att använda för att hålla koll på hästens hull. På endel hästar stämmer viktmåttband perfekt medans på andra stämmer det inte alls. Jämför med de kedjor som för att få fram ens storlek använder längd och vikt som källor. På endel stämmer det och på andra inte.
 
Nej, att vara tondöv innebär ju just att man inte hör sånt. Man behöver ju absolut inte vara tondöv för att man inte kan sjunga.
Fast morsan kunde ju varken spela eller sjunga en ton rätt, men hon själv tyckte det var klockrent. Hon hörde direkt om jag eller nån annan spelade eller sjöng falskt. Hon kunde inte höra när hon själv gjorde fel bara när andra gjorde det. Är man inte på sätt och vis tondöv då åxå?
 
Fast morsan kunde ju varken spela eller sjunga en ton rätt, men hon själv tyckte det var klockrent. Hon hörde direkt om jag eller nån annan spelade eller sjöng falskt. Hon kunde inte höra när hon själv gjorde fel bara när andra gjorde det. Är man inte på sätt och vis tondöv då åxå?
Nja, hur skulle hon då kunnat höra andras felaktiga toner?
 
En som är tondöv och sjunger/spelar falskt, kan den höra när andra sjunger/spelar falskt?
Ja, det kan många av oss

(Det finns liksom falsk och falsk - all falsksång låter inte likadant. Dessutom är det annorlunda att höra andra än sig själv. Det handlar dessutom inte bara om att uppfatta ljud utan även om kognition - hur hjärnan tolkar.

När det gäller instrument så är det ofta en kombo mellan att rent tekniskt inte kunna utföra och att inte höra - och så lite kognitiv dissonans på det. )
 
En följdfråga blir ju då, hur många gånger går du på toa dagen efter en sådan storätardag? Gör du något annat än toabesök då? Eller har kroppen tagit hand om allt så det är bara normal mängd som ska ut sedan?

:D
Jag kan svara även om det kanske är TMI. :D Är helt normalt på toafronten, det är som att inget hade hänt.
 
Ja fast att enbart höra eller att klara av att använda munhåla och tunga etc för att få korrekt ton är ju två olika saker. Det andra så mycket svårare.
Exakt. Och tondöv handlar ju om att man inte hör när något är falskt eller inte, det är ju skilt från att kunna sjunga rent, vilket snarare är en träningssak.
 
Varför heter det mansförkylning när uppenbarligen kvinnor också kan få det?! :yuck:
Det är den typ av förkylning som om den hade drabbat en fullt frisk och normalkvinna hade den inte resulterat i mer än lite halsont, några nysningar och hon hade stoiskt klarat av allt som kommer i hennes väg.

En mansförkylning som slår med full kraft klorna i en man förvandlar honom till ett ömkligt paket i soffan förslagsvis så han har nära till TV:n, nära till muggen och nära till köket så, om han har riktigt stor tur, hans ömma, förslavade partner kan serva minsta lilla gnyende, nysning, hostning eller en ny öl när den gamla är slut. Tyvärr är det ingen som förstår fullt hur illa det är med honom eftersom han vägrar söka vård, en annan vård än den ömma partnerns då han riskerar att friskförklaras lagom till bokslut, revisionsrapporter och dylikt ska vara inne. Det är inte roligt med mansförkylningar om man inte har någon som hör hur nära döden de är och som inte ser det som en god gärning och plikt att släppa allt för den döende mannen.

En kvinna som drabbas av samma ondskefulla sjukdom kureras bäst sängliggandes med såpor som underhållning, drickandes goda viner och inmundigandes god choklad, kan inte gå på några klassmöten, kan inte ta några styrelseuppdrag eller ansvara för att några rapporter kommer in i tid. Make med familj får antingen tassa runt på tå och lyda minsta vink eller bita ihop och skicka iväg henne att dricka brunn på något spa en weekend utan dem, bara med väninnor som sällskap och jag förmodar som vårdgivare vid behov.
 
@Mia_R
Dricka brunn! Det gjorde man inte igår, inte jag i alla fall! Det är ju en klart underskattad hobby! Är det något du sysslar med?
😂
 
Varför är borsten i nagellacksflaskor alltid lite för kort för att nå hela vägen ner? Jag tycker alltid att man sitter där med ett par centiliter nagellack kvar som är jättesvårt att komma åt eftersom borsten slutar en bit innan flaskans botten.
Så att skräp och partiklar som kan följa med penseln inte kommer i kontakt med penseln igen och håller färgen renare
 
Så att skräp och partiklar som kan följa med penseln inte kommer i kontakt med penseln igen och håller färgen renare
Tror du? Näää, det hittade du på nu! Man skakar ju lacket för glatta livet innan man målar naglarna, så det kan ju inte stämma! :D
Dessutom brukar man (oftast) göra ren naglarna så de är helt dammfria och penseln kommer inte i kontakt med något annat än rena naglar.
 
Senast ändrad:
@Mia_R
Dricka brunn! Det gjorde man inte igår, inte jag i alla fall! Det är ju en klart underskattad hobby! Är det något du sysslar med?
😂
Nej tyvärr, jag är singel sedan flera år så det är ingen som tycker synd om mig utan jag kravlar runt och sköter jobb och vardag även med förkylningar. Jag har varit på bl a Ronneby brunn flera gånger men det vi drack då var visserligen flytande men inte från brunnen. :angel:
 
Nej tyvärr, jag är singel sedan flera år så det är ingen som tycker synd om mig utan jag kravlar runt och sköter jobb och vardag även med förkylningar. Jag har varit på bl a Ronneby brunn flera gånger men det vi drack då var visserligen flytande men inte från brunnen. :angel:
Jag har smakat på vattnet från brunnen. Tror det gör mer skada än nytta, kan ha varit det äckligaste jag någonsin smakat :yuck: kräktes nästan rakt ut....
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Samma tråd, men nya frågor! Forum för dumma frågor! Alldeles för många dumma frågor åker omkring i rymden alldeles ledsna, ensamma...
Svar
2
· Visningar
932
Senast: Gunnar
·
  • Låst
Tjatter O_o:(:confused: Jag är förbryllad, jag är olycklig och jag har en fråga. Kanske en skitdum fråga. Eller en bra och seriös fråga. Var...
Svar
7
· Visningar
1 279
Senast: Gunnar
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nej, att vara ny på ett jobb är verkligen inte min grej. Speciellt inte med den attityd mot en nyanställd som verksamheter har nu för...
Svar
13
· Visningar
3 120
Senast: Urigurien
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Mitt särboprojekt börjar närma sig sitt slut. Jag ska snart lämna den fina stugan jag bott i under en månad. Så vad har hänt? Jag har...
Svar
4
· Visningar
1 410
Senast: farin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Koppel som släppte
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp