Dumma frågor...

Status
Stängd för vidare inlägg.
En sak jag funderat på.. Om man jobbar på förskola.. Varför går ens egna barn oftast på en annan?
För att det är bäst för alla. Att ha sina egna barn även i högre åldrar verkar vara ganska få som klarar av utan att favorisera eller rent av stöta bort sina egna barn när de är på jobbet eller att barnet inte fixar det hela utan blir störig, jobbig eller avundsjuk och beter sig som om de vore hemma. Det är dessutom en jävsituation som aldrig skulle accepteras på högre nivå. Det är svårt för ett litet barn att förstå att på jobbet är mamma/pappa inte bara ens egna förälder utan att föräldern måste prioritera alla barn lika högt. Det gör ont i en liten barnasjäl att föräldern inte kan sätta hen högst.

På jobbet behöver man vara proffessionell. Det är svårt att vara professionell när det kommer till ens egna barn och man ska inte behöva vara det. Endel små barn tycker att det är jobbigt att vara på förskolan och blir ledsna när de ser sin förälder. Det går bra sålänge föräldern inte är i närheten men när de ser föräldern vill de också ha föräldern. Det blir en helt ohållbar situation.

Det är bara att fundera över hur många föräldrar som kan lära sina barn att rida. Det är ganska få och då handlar det ändå om ett fritidsintresse och om äldre barn. (Små barn som åker häst fungerar det oftast med men när det handlar om träning fungerar det sällan. )
 
Men som dagmamma är det ju ofta tvärtom, då har man ju ofta sina egna och sen andras för att fylla ut gruppen? 🤔

Min mamma var dagmamma när jag var liten. Jag förstod nog inte riktigt vad alla andra barnen gjorde hos oss och skulle vara med min mamma. Det var ju MIN mamma. Sen så var jag inte särskilt snäll mot en av killarna som var hos oss, kanske för att jag var svartsjuk. Vet inte om det var så bra att ha andra barn hemma.

Min mamma arbetar på förskolan som min dotter ska gå på. Kanske de försöker att de inte är på samma avdelning. Vi får se hur det går.
 
Jo, det har du rätt i, det får man... fast jag tycker det är lätt att de försvinner ändå :/.
Jag ser ingen såndär markering som visar att hon läst det iaf ännu...
Ger det några dagar, sen ber jag min bekanting puffa för mig... så jag vet att hon iaf sett det. Vill hon inte svara är det så, men då är det inte för att hon inte sett det iaf.

Så att ingen ska ligga sömnlös ;) kommer här en uppdate:

Jag bad min bekant att puffa för mig och nu har jag fått svar, kul! 👍😊
 
Angående att ha sina egna barn på förskolan.
Vi har en av pedagogerna som har det nu. Två små barn. Jag har inget som tyder på att det skulle vara något problem men jag har å andra sidan inte så bra insyn i verksamheten. Men jag ser ärligt talat inte hur det INTE skulle vara ett problem. Kan de andra pedagogerna trösta hennes barn, inte troligt. Kan hon ta upp ett annat ledset barn om hennes egna är klängiga och trötta, inte troligt. Kan det bli en opartsik diskussion kring hennes barns utveckling osv, inte troligt.
Det måste vara skitsvårt för hela personalgruppen, och hennes barn, tänker jag.
 
Angående att ha sina egna barn på förskolan.
Vi har en av pedagogerna som har det nu. Två små barn. Jag har inget som tyder på att det skulle vara något problem men jag har å andra sidan inte så bra insyn i verksamheten. Men jag ser ärligt talat inte hur det INTE skulle vara ett problem. Kan de andra pedagogerna trösta hennes barn, inte troligt. Kan hon ta upp ett annat ledset barn om hennes egna är klängiga och trötta, inte troligt. Kan det bli en opartsik diskussion kring hennes barns utveckling osv, inte troligt.
Det måste vara skitsvårt för hela personalgruppen, och hennes barn, tänker jag.

Men ändå en ok situation, få betalt för att hänga med sina barn :p fast alltså nä, tror också det kan skapa en hel del problem för alla involverade såsom du skriver 🤔 tror också det är nyttigt för barn att skapa relationer till andra vuxna än de i familjen.
 
Men ändå en ok situation, få betalt för att hänga med sina barn :p fast alltså nä, tror också det kan skapa en hel del problem för alla involverade såsom du skriver 🤔 tror också det är nyttigt för barn att skapa relationer till andra vuxna än de i familjen.
Fast som förskolelärare för dina egna barn kan du ju inte hänga med dem. Det enda du kanske får som någon form av bonus är att du ser vilka de leker med, vad de gör på förskolan och ser deras utveckling. Du kan inte umgås med dem på alls samma sätt, tex kramas och pussas. Eftersom det finns fler barn på en avdelning, som mamman ska ta hand om. Tänk vid "lämningen", ska mamman knuffa bort sitt ledsna barn och säga att nu ska mamma ta hand om Pelle istället och att barnet får gå till något annat rum? För ett litet barn måste det ju låta helt tokigt.

En som gick i samma klass som mig i 9an hade sin mamma som slöjdlärare, hen gjorde bokstavligen INGENTING men gick ut med ett A. Hens mamma gjorde ALLT och vi andra fick ingen hjälp öht för att mamman bara stog vid sitt barn och gjorde allt åt hen hela tiden. Jag kan helt ärligt inte förstå hur man VILL ha sina barn i som elever/förskolebarn. Det måste vara jättejobbigt för alla.
 
Fast som förskolelärare för dina egna barn kan du ju inte hänga med dem. Det enda du kanske får som någon form av bonus är att du ser vilka de leker med, vad de gör på förskolan och ser deras utveckling. Du kan inte umgås med dem på alls samma sätt, tex kramas och pussas. Eftersom det finns fler barn på en avdelning, som mamman ska ta hand om. Tänk vid "lämningen", ska mamman knuffa bort sitt ledsna barn och säga att nu ska mamma ta hand om Pelle istället och att barnet får gå till något annat rum? För ett litet barn måste det ju låta helt tokigt.

En som gick i samma klass som mig i 9an hade sin mamma som slöjdlärare, hen gjorde bokstavligen INGENTING men gick ut med ett A. Hens mamma gjorde ALLT och vi andra fick ingen hjälp öht för att mamman bara stog vid sitt barn och gjorde allt åt hen hela tiden. Jag kan helt ärligt inte förstå hur man VILL ha sina barn i som elever/förskolebarn. Det måste vara jättejobbigt för alla.

Kanske lite oklart men jag menade inte det allvarligt utan ironiskt, därför jag avslutade den meningen med en :p jag håller med dig, ser inte helt hur + överväger - i en sådan situation, tycker det verkar som det mest skapar förvirring hos barnet/barnen.
 
Kan svara mig själv, då jag frågade lite när jag var och hämtade mitt paket.
Det var tydligen inte alls något julspecial som gjordes i hela landet som jag trodde. Utan permanent platsbrist som gjort att de tagit bort vissa postnummer från mitt ombud. Enligt honom skulle det var så permanent, inte så att man ska till ena stället den ena veckan och till det andra nästa. Hade inget bra svar på varför jag ändå fått göra det. Men det var bara paketen som var flyttade, så rek t.ex. skulle gå till gamla stället fortfarande.

Var ganska stor skillnad på den info han fått och den mycket kortfattade infolapp som jag fick i lådan för två månader sedan. Så han skulle prata med deras kontaktperson och säga till om att de måste skicka ut vettigare info som talar om vad som verkligen gäller.

Tror de tog vårat postnummer för att det är längst bort så det anses inte spela någon roll om vi får köra ytterligare en mil. Känns aningens fånigt bara att köra förbi ett ombud på vägen till utlämningsstället...
Jösses!
En trevlig människa från posten ringde till mig för att prata om vad det var som hade varit oklart osv...

Har lärt mig att postombud och utlämningsställe är HELT olika saker. Utlämningsstället hanterar alla brev och paket - OM det inte är rek, eller innefattar någon betalning, eller den som skickar har för gammal version av postens programvara eller... Enkelt, eller hur?
Men nu vet jag i alla fall vad som gäller. Och om man väljer ombud att hämta hos när man beställer så ska de fortsatt komma till "min OK", även fast de var tvungna att flytta pakethanteringen därifrån pga. platsbrist.
 
Om man jobbar varannan dag, känns varje dag som fredag då eller som måndag?
Jag börjar jobba deltid nästa vecka och det är blandade känslor. Vad händer på jobbet när jag inte är där?
Kan man lämna över kontrollen till någon annan och vara nöjd med det ifall man har varit van att vara lite bossig?
 
Halshugg mig inte 🙈
Hur funkar idrott/elitidrott för transpersoner? Använder de samma omklädningsrum som det könet de identifierar sig som eller som de "föddes i"? (jag är usel på HBTQ terminilogi, förlåt!)

Har funderat länge på det.
 
Halshugg mig inte 🙈
Hur funkar idrott/elitidrott för transpersoner? Använder de samma omklädningsrum som det könet de identifierar sig som eller som de "föddes i"? (jag är usel på HBTQ terminilogi, förlåt!)

Har funderat länge på det.
Skulle tro att de (förhoppningsvis) får vara i omklädningsrum som det kön de identifierar sig som. Men det beror nog på om de bytt kön officiellt eller ej.
 
Halshugg mig inte 🙈
Hur funkar idrott/elitidrott för transpersoner? Använder de samma omklädningsrum som det könet de identifierar sig som eller som de "föddes i"? (jag är usel på HBTQ terminilogi, förlåt!)

Har funderat länge på det.
Det beror på, men generellt är det ett rätt stort problem då många känner att de inte "passar in" i något av omklädningsrummen. Jag har gått i samma klass som flera transexuella personer och ingen av dem har bytt om med klassen. De gick in i omklädningsrummet de identifierade sig mest med (vilket mest berodde på när de "officiellt" bytte namn och pronomen) och sen till toaletten och bytte om.

En person var F-M (female to male) och han gick in i tjejernas omklädningsrum på idrotten. Dock bytte han om på toaletten. En annan som också är F-M bytte om på toaletten i killarnas omklädningsrum. Den första personen "kom ut" när han var tre, den andra när han var 13.

I elitidrott blir det ofta diskussioner om en M-F (male to female) person ska få tävla mot andra kvinnor, då män har kroppar som biologiskt har mer muskelmassa. Vissa anser att det är fusk och orättvist. F-M har, vad jag vet, inte riktigt samma problem då kvinnan ändå står under mannen i rank i mångas ögon. Jag skulle gissa på att de har separata omklädningsrum, men är inte säker. Tänker att de gör det för att det är enklast när varken männen eller kvinnorna vill oftast inte ha med en transexuell person eftersom hen inte är en "riktig" man eller "riktig" kvinna.

Jättebra att du vågar fråga! Sånna här frågor är inte alls självklara och enda sättet att få veta är att fråga :heart
 
Det beror på, men generellt är det ett rätt stort problem då många känner att de inte "passar in" i något av omklädningsrummen. Jag har gått i samma klass som flera transexuella personer och ingen av dem har bytt om med klassen. De gick in i omklädningsrummet de identifierade sig mest med (vilket mest berodde på när de "officiellt" bytte namn och pronomen) och sen till toaletten och bytte om.

En person var F-M (female to male) och han gick in i tjejernas omklädningsrum på idrotten. Dock bytte han om på toaletten. En annan som också är F-M bytte om på toaletten i killarnas omklädningsrum. Den första personen "kom ut" när han var tre, den andra när han var 13.

I elitidrott blir det ofta diskussioner om en M-F (male to female) person ska få tävla mot andra kvinnor, då män har kroppar som biologiskt har mer muskelmassa. Vissa anser att det är fusk och orättvist. F-M har, vad jag vet, inte riktigt samma problem då kvinnan ändå står under mannen i rank i mångas ögon. Jag skulle gissa på att de har separata omklädningsrum, men är inte säker. Tänker att de gör det för att det är enklast när varken männen eller kvinnorna vill oftast inte ha med en transexuell person eftersom hen inte är en "riktig" man eller "riktig" kvinna.

Jättebra att du vågar fråga! Sånna här frågor är inte alls självklara och enda sättet att få veta är att fråga :heart

Skulle tro att de (förhoppningsvis) får vara i omklädningsrum som det kön de identifierar sig som. Men det beror nog på om de bytt kön officiellt eller ej.

Tack! Vilket intressant ämne egentligen.
Det där med att M-F blir komplicerat eftersom män har mer muskelmassa (och, vad jag vet, många fler fysiologiska förutsättningar än det) har jag också tänkt på men inte vågat fråga 🙈

Knäppt att vissa känner sig obekväma med att dela omklädningsrum med transpersoner. Själv hade jag inte brytt mig ett jota. Trist även att transpersoner inte känner sig bekväma att byta om någonstans. Kan dock förstå lite - jag gick också in på toan för att byta om när jag hade idrott. Var obekväm och osäker som bara den kring min kropp på den tiden.
 
Om det bara står "peppar" i ett recept, t.ex, smaka av med salt och peppar. Vilken typ av peppar ska man räkna med att de menar då? Jag har alltid tänkt svartpeppar, men jag vet inte om det är rätt 😂
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Samma tråd, men nya frågor! Forum för dumma frågor! Alldeles för många dumma frågor åker omkring i rymden alldeles ledsna, ensamma...
Svar
2
· Visningar
940
Senast: Gunnar
·
  • Låst
Tjatter O_o:(:confused: Jag är förbryllad, jag är olycklig och jag har en fråga. Kanske en skitdum fråga. Eller en bra och seriös fråga. Var...
Svar
7
· Visningar
1 287
Senast: Gunnar
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nej, att vara ny på ett jobb är verkligen inte min grej. Speciellt inte med den attityd mot en nyanställd som verksamheter har nu för...
Svar
13
· Visningar
3 152
Senast: Urigurien
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Mitt särboprojekt börjar närma sig sitt slut. Jag ska snart lämna den fina stugan jag bott i under en månad. Så vad har hänt? Jag har...
Svar
4
· Visningar
1 423
Senast: farin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp