Dumma frågor...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Kan du inte maila eller ringa till dem? Vore väldigt intressant att höra anledningen. Kan det vara om det blir mycket snö att det sliter på den?
Nu vill jag också veta :arghh:
Har varit så i alla tider vad jag kan minnas men började tänka på det nu när jag själv har barn... ännu konstigare med de som bara snurrar upp gungorna, men det flesta tar in dem och det kanske är för att de kan frysa sönder eller nåt... vet inte om jag ska störa kommunen med att fråga i dessa tider, eller det kanske skulle göra deras dag lite roligare? :rofl:
 
Varför tar man in gungor på vintern? Såna gjorda av bildäck. På vissa ställen hänger de bara upp över ställningen så man inte når dem... :confused:
Bor du i Göteborg?
De har plockat in alla gungor av gummidäck eftersom de inte klarade miljökraven. De har inte hittat några gungor att ersätta med som klarar miljökraven, varför inga gungor är uppsatta.
 
Ja, därför har man inte däck på bilarna på vintern heller. :idea:
Troligtvis med snäppet högre kvalitet och lär bytas ut lite oftare (gummi är trots allt en färskvara ;)), håller formen tack vare luften i och värms i regel upp regelbundet, så tror inte det är jämförbart (gungor brukar väl sällan vara gjorda av vinterdäck, så det gummit lär ha andra egenskaper också).
 
Bor du i Göteborg?
De har plockat in alla gungor av gummidäck eftersom de inte klarade miljökraven. De har inte hittat några gungor att ersätta med som klarar miljökraven, varför inga gungor är uppsatta.
Aha, nej. Eskilstuna och även i min hemstad... by... Kolsva gjorde man så. Men måste vara något med däcken för bebisgungor och andra nyare modeller hänger oftast kvar!
 
Troligtvis med snäppet högre kvalitet och lär bytas ut lite oftare (gummi är trots allt en färskvara ;)), håller formen tack vare luften i och värms i regel upp regelbundet, så tror inte det är jämförbart (gungor brukar väl sällan vara gjorda av vinterdäck, så det gummit lär ha andra egenskaper också).
@Rosett Det var inte meningen att låta dryg, jag tyckte faktiskt att din kommentar var rolig! :D
 
Äsch, vi åker ju slalom, skoter, rider (galopperar), etc på vintern och det funkar ju. :)
Folk lyfter upp gungorna för att det är onödigt att barnet sitter nästan stilla och får iskall luft på kinderna då barnet istället kunde leka och hålla sig varm. Så säger all personal på dagis jag pratat med
 
Tänk på att tråden heter "Dumma frågor", frågeställningar som är lite mer seriösa/större/intressanta kan med fördel få en egen tråd så inte sånt göms här. Jag kommer försöka bli lite bättre på att bryta ut sånt från och med nu, men fundera gärna innan ni postar om det verkligen är en "dum" fråga eller om det är bättre att den får en egen tråd direkt. :)

/Mod
 
I bä bä vita lamm, varför sjunger lammet att den har säcken full? I den norska versionen har den kroppen full, känns mer logiskt för ett lamm. :)
Jag har alltid tänkt mig att det försiggår en tänkt klippning medans man sjunger - precis som det sedan sker en tänkt klädproduktionsprocess.
Ullen finns på lammet, klipps och samlas i en säck, görs till kläder för hela familjen. Som att visan sammanfattar ullhushållningen och vägen från lamm till socka på lillebrors fot.
Och lite mer metaforiskt så lämnar lammet ifrån sig ullen, delar med sig, så att familjen kan få kläder. När den räcker över det som samlats i säcken och säger att "ja, detta har jag att ge er"

Hur tänker du dig kopplingen mellan första och andra delen av visan? Om man bara konstaterar att lammet har ull på kroppen, och sedan räknar upp några klädesplagg?
 
Jag har alltid tänkt mig att det försiggår en tänkt klippning medans man sjunger - precis som det sedan sker en tänkt klädproduktionsprocess.
Ullen finns på lammet, klipps och samlas i en säck, görs till kläder för hela familjen. Som att visan sammanfattar ullhushållningen och vägen från lamm till socka på lillebrors fot.
Och lite mer metaforiskt så lämnar lammet ifrån sig ullen, delar med sig, så att familjen kan få kläder. När den räcker över det som samlats i säcken och säger att "ja, detta har jag att ge er"

Hur tänker du dig kopplingen mellan första och andra delen av visan? Om man bara konstaterar att lammet har ull på kroppen, och sedan räknar upp några klädesplagg?

Jag har inte tänkt på visan så som du gör med att man sjunger när man klipper. Jag har tänkt på det som att man frågar lammet om ull som har det på sig som man sedan sjunger om vad det kan bli av ullen för att lammet svara jag har kroppen full.

Fast jag tycker om din tankegång, så nu låter den svenska bättre :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Samma tråd, men nya frågor! Forum för dumma frågor! Alldeles för många dumma frågor åker omkring i rymden alldeles ledsna, ensamma...
Svar
2
· Visningar
940
Senast: Gunnar
·
  • Låst
Tjatter O_o:(:confused: Jag är förbryllad, jag är olycklig och jag har en fråga. Kanske en skitdum fråga. Eller en bra och seriös fråga. Var...
Svar
7
· Visningar
1 288
Senast: Gunnar
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nej, att vara ny på ett jobb är verkligen inte min grej. Speciellt inte med den attityd mot en nyanställd som verksamheter har nu för...
Svar
13
· Visningar
3 153
Senast: Urigurien
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Mitt särboprojekt börjar närma sig sitt slut. Jag ska snart lämna den fina stugan jag bott i under en månad. Så vad har hänt? Jag har...
Svar
4
· Visningar
1 424
Senast: farin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp