Dumma frågor...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Med tanke på barnvisor, varför sitter Ekorren i granen när han sen hoppar från tallegren :confused:
Han satt i granen och skalade kottar, när han hörde barnen fick han bråttom och de kapade mellanledet där han hoppade till tallegrenen för att gå direkt på dramatiken vad som hände när han hoppade från den i sin tur. Dvs stötte sitt lilla ben och den långa ludna svansen. 🥺😢😭
 
Med tanke på barnvisor, varför sitter Ekorren i granen när han sen hoppar från tallegren :confused:
En fråga jag ställde redan som mycket litet barn!!! Jag har aldrig fått något svar :banghead:
Mitt barn ställde också den frågan och vid sådana tillfällen är det inte lätt att vara förälder... :angel: Särkilt inte när naturlära kommer med bröstmjölken, då blir det mycket förvirrande :meh:
Han satt i granen och skalade kottar, när han hörde barnen fick han bråttom och de kapade mellanledet där han hoppade till tallegrenen för att gå direkt på dramatiken vad som hände när han hoppade från den i sin tur. Dvs stötte sitt lilla ben och den långa ludna svansen. 🥺😢😭
Fast om man googlar så får man många träffar där han hoppar PÅ tallegren, och då blir det ju genast mer logiskt?
 
För att du drar in massor med kall luft, och värmen från elden inte hunnit sprida sig ännu.
Låter inte logiskt?
Varför skulle jag dra in mer kalluft när golvvärmen och elementen börjar bli varma?

Eldar jag i huset - dvs i vedspisen - så blir det ju varmt direkt, av strålvärmen.
 
Låter inte logiskt?
Varför skulle jag dra in mer kalluft när golvvärmen och elementen börjar bli varma?

Eldar jag i huset - dvs i vedspisen - så blir det ju varmt direkt, av strålvärmen.
Handlar ju om vad som ska värmas upp. Strålvärmen borde du få även från pannan (även om den nog är mer isolerad än vedspisen, av förklarliga skäl). Sedan ska pannan värma upp vattensystemet innan du får någon effekt på värmen i huset. Kakelugn borde ge ungefär samma effekt, blir lite kallare när du börjar försöka värma upp den, innan värmen från den värmer upp rummet.
 
Handlar ju om vad som ska värmas upp. Strålvärmen borde du få även från pannan (även om den nog är mer isolerad än vedspisen, av förklarliga skäl). Sedan ska pannan värma upp vattensystemet innan du får någon effekt på värmen i huset. Kakelugn borde ge ungefär samma effekt, blir lite kallare när du börjar försöka värma upp den, innan värmen från den värmer upp rummet.
Fast pannan är i ett helt annat hus, strålvärme är uteslutet.

Golv och element är varma men luften är kall länge. Och blir kallare innan det blir varmt. Inte mycket - en grad kanske.
Verkligen ett i-landsproblem. :D
 
Jag har inte tänkt på visan så som du gör med att man sjunger när man klipper. Jag har tänkt på det som att man frågar lammet om ull som har det på sig som man sedan sjunger om vad det kan bli av ullen för att lammet svara jag har kroppen full.

Fast jag tycker om din tankegång, så nu låter den svenska bättre :)
Å, då förstår jag din tankegång bättre också, vettigare än jag tänkte först. :)

Undrar varför de ändrade i översättningen. Visst borde man kunnat säga "sekken" på norska utan att det blev något fel med ordet?
 
Å, då förstår jag din tankegång bättre också, vettigare än jag tänkte först. :)

Undrar varför de ändrade i översättningen. Visst borde man kunnat säga "sekken" på norska utan att det blev något fel med ordet?

Ja, det kan man, antar översättaren tog sig lite kreativa friheter 😎 det är lite lustigt iaf :)
 
Ska jag köpa alla min mediciner på samma gång och komma upp till högkostnaden eller ska jag köpa dem allteftersom för att få rabatten? :idea:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Samma tråd, men nya frågor! Forum för dumma frågor! Alldeles för många dumma frågor åker omkring i rymden alldeles ledsna, ensamma...
Svar
2
· Visningar
940
Senast: Gunnar
·
  • Låst
Tjatter O_o:(:confused: Jag är förbryllad, jag är olycklig och jag har en fråga. Kanske en skitdum fråga. Eller en bra och seriös fråga. Var...
Svar
7
· Visningar
1 287
Senast: Gunnar
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nej, att vara ny på ett jobb är verkligen inte min grej. Speciellt inte med den attityd mot en nyanställd som verksamheter har nu för...
Svar
13
· Visningar
3 150
Senast: Urigurien
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Mitt särboprojekt börjar närma sig sitt slut. Jag ska snart lämna den fina stugan jag bott i under en månad. Så vad har hänt? Jag har...
Svar
4
· Visningar
1 422
Senast: farin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp