Dumma frågor...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hur ofta måste man då gå till doktorn och suga ur vaxet? Det blir ju dyrt och dessutom tar man upp andras tid på VC som kanske behöver den bättre. Jag är superförvånad, har aldrig hört att man inte ska topsa. :D
i yttre delen av örat får man ju vax som man kan torka ur typ varje, varannan vecka. Tänker att det blir ju superäckligt när alla ser vaxet i örat och det fastnar på hörlurar och så :wtf:
Det beror ju på hur mycket vaxproduktion man har. Många av våra patienter går en gång om året och gör det. Vaxet är till för att få ut partiklar ut hörselgången som inte ska vara där, örats eget rengöringssystem. Om man topsar öronen så petar man in det igen och till slut blir det vaxproppar.
I yttre delen av örat kan man ta handduk eller papper och torka ut med.
 
Hur ofta måste man då gå till doktorn och suga ur vaxet? Det blir ju dyrt och dessutom tar man upp andras tid på VC som kanske behöver den bättre. Jag är superförvånad, har aldrig hört att man inte ska topsa. :D
i yttre delen av örat får man ju vax som man kan torka ur typ varje, varannan vecka. Tänker att det blir ju superäckligt när alla ser vaxet i örat och det fastnar på hörlurar och så :wtf:

Finns väl nått på apoteket annars att droppa i örat? För att gå tillbaka till ursprungsfrågan 🙂 så får man sitta snett med huvudet ett tag så det gojsar runt
 
Det beror ju på hur mycket vaxproduktion man har. Många av våra patienter går en gång om året och gör det. Vaxet är till för att få ut partiklar ut hörselgången som inte ska vara där, örats eget rengöringssystem. Om man topsar öronen så petar man in det igen och till slut blir det vaxproppar.
I yttre delen av örat kan man ta handduk eller papper och torka ut med.
Då har jag lärt mig något nytt. Ska ringa VC i morgon och försöka få någon tid. :up:
 
Finns väl nått på apoteket annars att droppa i örat? För att gå tillbaka till ursprungsfrågan 🙂 så får man sitta snett med huvudet ett tag så det gojsar runt
Känns som att det är dax för mig att googla lite om vax i öron, uppenbarligen finns där en kunskapslucka hos mig :D hade ju varit smidigast om man kan suga ur det själv hemma om det är såman måste göra. Avskyr att belasta sjukvården med korkade småsaker.
 
Inte ens med typ revaxör? (förlåt att jag frågar så mycket :o men varken jag eller någon jag känner har någonsin åkt till doktorn för att bli av med vax i örat - det är tops som gäller.)
Är det en vaxpropp kommer det inte hjälpa! Marsch iväg till vårdcentralen! Plus att är det inte en vaxpropp som gör att du har lock så kommer inget revaxör i världen hjälpa.
 
Fick nyss reda på att en normal, vuxen människa kissar 5,6 ggr om dagen? :confused: Är det bara jag som är så hårt drabbad av ”nyckelhålsinkontinens” så jag brukar dubbla det där? Så fort jag sätter nyckeln i dörren så blir jag akutkissnödig, oavsett om det händer 2 eller 6 ggr på en dag.

Sååå, varför blir man så kissnödig när man sätter nyckeln i dörren?

Och kissar folk verkligen bara typ 5 ggr per dygn normalt sett?
Jag tror inte att jag kissar 5ggr.
 
Det löser upp men tar inte bort. Så sånt används i kombination med sköljning eller dammsugning av örat.
Min lillebror testade faktiskt en gång med att få bort vax med ett stearinljus :laugh:. Det funkade faktiskt. Som förklaring, man tänder ett stearinljus, som jag antar måste ha en hållighet inuti, har på ett hårdare papper runt ljuset så att inget stearin rinner ner, sätter änden av ljuset i örat och låter sen ljuset brinna ett tag. Detta gör att det uppstår en sugeffekt som suger in vaxet i ljuset (vaxet sugga in i mitten av ljuset i hålligheten).

Kanske ska lämna att ni lillebror inte hade ngt problem med öronvax eller någon vaxpropp.
 
Känns som att det är dax för mig att googla lite om vax i öron, uppenbarligen finns där en kunskapslucka hos mig :D hade ju varit smidigast om man kan suga ur det själv hemma om det är såman måste göra. Avskyr att belasta sjukvården med korkade småsaker.
Suga ur det gör man väl inte?

De gånger jag haft bekymmer har jag köpt Revaxör på apoteket och hällt i rekommenderad mängd. Legat på sidan i typ en halvtimme (?) och sedan sköljt ur örat med hjälp av gummiblåsan som medföljer.

Under ett gäng år fick jag göra det nån gång i halvåret. Numera minns jag inte när jag behövde göra det sist.
 
Suga ur det gör man väl inte?

De gånger jag haft bekymmer har jag köpt Revaxör på apoteket och hällt i rekommenderad mängd. Legat på sidan i typ en halvtimme (?) och sedan sköljt ur örat med hjälp av gummiblåsan som medföljer.

Under ett gäng år fick jag göra det nån gång i halvåret. Numera minns jag inte när jag behövde göra det sist.
Tydligen kan doktor suga ur med någon form av dammsugare. :up:
 
Mellanblödningar kan komma lite när som. Det behöver inte alls vara i samband med ägglossning. Kommer blödningen i samband med/efter ansträngning, hopp eller dylikt bör man dock om det är längesedan gå och ta cellprov. Detsamma gäller vid liten blödning efter sex då det kan vara en indikation cellförändringar.
Got it, tack för informativt svar! :up:
Det var inte efter ansträngning men jag borde ändå gå och ta cellprov så det skulle vara nyttigt ändå :angel:
 
Att man blir kissnödig av te har jag lärt mig, men julmust? :confused: Mer än vanlig läsk alltså O_o Inbillar jag mig?
 
Men... skölja öronen hur? :confused: Tycker att skölja med en stråle väl måste trycka in vaxet ännu mer.Med tanke på hur mycket jox jag har i öronen jämt kommer öronen totalt klägga igen på en månad.
Jag vänder upp sidan av huvudet mot duschvattnet, det hamnar vatten där i helt säkert. Det räcker iallafall i vanliga fall.
Men om man har en vaxpropp så kan det behövas en mera ordentlig öronsköljning då det kanske inte lossnar av det, då får man gå till någon husläkare.
Jag fick göra en öronsköljning en gång hos skolsköterskan och när hon plockade fram en enorm spruta ur ett skåp så skämtade jag och frågade att den där skulle hon väl inte använda.
Jo svarade hon.
Jag måste ha sett ut så här :eek:. :rofl: Men de sprutar bara in vatten, kanske lite obehagligt beroende på hur öm man är.
 
Fick nyss reda på att en normal, vuxen människa kissar 5,6 ggr om dagen? :confused: Är det bara jag som är så hårt drabbad av ”nyckelhålsinkontinens” så jag brukar dubbla det där? Så fort jag sätter nyckeln i dörren så blir jag akutkissnödig, oavsett om det händer 2 eller 6 ggr på en dag.

Sååå, varför blir man så kissnödig när man sätter nyckeln i dörren?

Och kissar folk verkligen bara typ 5 ggr per dygn normalt sett?
Låter rimligt tycker jag, kanske t.o.m i överkant ibland. Är jag bara hemma en helg så blir det typ 3 toalettbesök på en dag :D
 
Hur ofta måste man då gå till doktorn och suga ur vaxet? Det blir ju dyrt och dessutom tar man upp andras tid på VC som kanske behöver den bättre. Jag är superförvånad, har aldrig hört att man inte ska topsa. :D
i yttre delen av örat får man ju vax som man kan torka ur typ varje, varannan vecka. Tänker att det blir ju superäckligt när alla ser vaxet i örat och det fastnar på hörlurar och så :wtf:
Jag har fått lära mig (@Malin_L får rätta mig om jag har fel) att man kan använda tops till de yttre delarna av örat, inga problem. Problemet är när man börjar peta i hörselgången etc, inte bara för vaxets skull utan att man riskerar att komma åt känsliga saker däri.

Att jag själv inte alltid följer det är en annan sak .. :angel: Men jag känner att jag måste få göra det då och då när det kliar då jag har hörapparater och vaxet faller inte ut likadant som hos andra. Det hinner ju aldrig torka plus så sitter proppen i vägen.
 
Jag har fått lära mig (@Malin_L får rätta mig om jag har fel) att man kan använda tops till de yttre delarna av örat, inga problem. Problemet är när man börjar peta i hörselgången etc.

Att jag själv inte alltid följer det är en annan sak .. :angel: Men jag känner att jag måste få göra det då och då när det kliar då jag har hörapparater och vaxet faller inte ut likadant som hos andra. Det hinner ju aldrig torka plus så sitter proppen i vägen.
Ytterdelen är ju inget problem men sen drar jag alltid med tops lite innanför hålet på kanterna. Problemet är att jag inte står ut med att det finns vax där som folk kan se och som kan fastna i hörlurarna. *ryyyyser* :nailbiting:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Samma tråd, men nya frågor! Forum för dumma frågor! Alldeles för många dumma frågor åker omkring i rymden alldeles ledsna, ensamma...
Svar
2
· Visningar
935
Senast: Gunnar
·
  • Låst
Tjatter O_o:(:confused: Jag är förbryllad, jag är olycklig och jag har en fråga. Kanske en skitdum fråga. Eller en bra och seriös fråga. Var...
Svar
7
· Visningar
1 284
Senast: Gunnar
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nej, att vara ny på ett jobb är verkligen inte min grej. Speciellt inte med den attityd mot en nyanställd som verksamheter har nu för...
Svar
13
· Visningar
3 140
Senast: Urigurien
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Mitt särboprojekt börjar närma sig sitt slut. Jag ska snart lämna den fina stugan jag bott i under en månad. Så vad har hänt? Jag har...
Svar
4
· Visningar
1 415
Senast: farin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp