Dumma frågor...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Är det normalt att alltid känna smak av det man luktar på i munnen? Pratade med en kollega om det i dag och hen känner tydligen inte smak av det hen luktar på. :confused:
Tror mig hört att de som mister luktsinnet (alltså helt, permanent) får problem med att mat aldrig blir lika gott/intressant/lockande att äta som innan för "smaken" blir sämre när inte luktkomponenten smittar upplevelsen. Så det vi tänker är smak består av både lukt-del och smak-del som vi inte helt kan särskilja.
 
Min dumma fråga om hur jag skulle lösa en stång som gick från gardinstången rakt ut är löst!
DSC_3057.JPG

Den ska sättas lite snyggare och ska försöka hitta något så att jag kan få ut lampan 10 cm till men, så här blev min MacGyver lösning :D
 
Tror mig hört att de som mister luktsinnet (alltså helt, permanent) får problem med att mat aldrig blir lika gott/intressant/lockande att äta som innan för "smaken" blir sämre när inte luktkomponenten smittar upplevelsen. Så det vi tänker är smak består av både lukt-del och smak-del som vi inte helt kan särskilja.

Precis. Det finns bara 5 smaker. Salt, sött, surt, beskt och umami. Resten är dofter.

Engelskan använder ”taste” och ”flavor” som distinktion mellan dem. Lite bättre benämning.
 
Jag tycker inte att hon ska tvingas duscha med killarna heller, och säger inte att det är lätt. Jag tycker att skolan ska vara skyldig att anordna en enskild dusch åt denna tjej om det är det hon vill.

Däremot har jag faktiskt full förståelse för att det i den åldern kan kännas sjukt obekvämt att se en snopp i duschen. Oavsett om den personen definierar sig som tjej. Min 13-åring vill inte se nakna kroppar alls. Det är så otroligt jobbigt och obekvämt. Att då se en snopp, skulle få henne att inte duscha. Detta hände även med ett antal tjejer i den skolan det gällde.

Naturligtvis förstår jag att det är ännu jobbigare för tjejen som har en kropp hon inte kan identifiera sig med. Men enkelt är det inte.
Fast alltså är det inte bättre att flytta på de barnen som har så stora svårigheter att se en avvikande kropp istället för att den som ser annorlunda ut ska behöva gömmas undan?
 
Jag tycker man måste skilja på om man är obekväm med att duscha med en transsexuell person och att duscha med könsorganen X eller Y.
Självklart måste man acceptera den transsexuella personen och vad denne identifierar sig som.
Men samtidigt så har vi delade omklädningsrum. Ett för dem med snoppar och ett för dem med bröst. Och då måste det vara ok att inte vara bekväm med att duscha ihop med snopp-kroppar. Oavsett hur mycket man respekterar den personen och transsexualismen som sådan.
Det är inte så enkelt som att man kan säga att uppdelningen av omklädningsrummen görs enbart utifrån egenidentiteten, och inte utifrån vilken kropp man har.
Nä det köper jag inte för ett ögonblick. Det finns ju gott om pojkbarn i de kvinnliga omklädningsrummen, det existerar ganska många män som pga övervikt kan ha rejält strora bröst och det finns kvinnor som helt saknar bröst.
 
Varför gör man sig besväret och gör rundbalar men sedan lämnar dem kvar på åkern så de blir förstörda, typ över vintern. Tycker jag ser det ofta i mina trakter :(
Alltså oplastade men ihoprullade. Vet inte om det är hö eller halm... (tror mest halm).
 
Min dumma fråga om hur jag skulle lösa en stång som gick från gardinstången rakt ut är löst!
Visa bifogad fil 45159
Den ska sättas lite snyggare och ska försöka hitta något så att jag kan få ut lampan 10 cm till men, så här blev min MacGyver lösning :D
Jag är lite småbekymrad över det här arrangemanget med din lampa! Har jag förstått det här rätt? Konsolen för lampan ska alltså promt sticka ut där vid gardinen och det ska appselut inte borras i nån vägg? Lamparmen, ska det sitta lägre än gardinstången?
:idea:"
Plötsligt har jag en makalös idé, men då måste lamppinnen sitta ovanför gardinstången, skulle det funka?
Och så en fråga till. Har du en såg? Eller en skruvdragare?
 
Jag är lite småbekymrad över det här arrangemanget med din lampa! Har jag förstått det här rätt? Konsolen för lampan ska alltså promt sticka ut där vid gardinen och det ska appselut inte borras i nån vägg? Lamparmen, ska det sitta lägre än gardinstången?
:idea:"
Plötsligt har jag en makalös idé, men då måste lamppinnen sitta ovanför gardinstången, skulle det funka?
Och så en fråga till. Har du en såg? Eller en skruvdragare?
@Plantan har du druckit för mycket kaffe? Du är vaken kl 02.49 och har fina idéer om vad andra människor borde göra med sina lampor och gardiner.🙄😂
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Samma tråd, men nya frågor! Forum för dumma frågor! Alldeles för många dumma frågor åker omkring i rymden alldeles ledsna, ensamma...
Svar
2
· Visningar
932
Senast: Gunnar
·
  • Låst
Tjatter O_o:(:confused: Jag är förbryllad, jag är olycklig och jag har en fråga. Kanske en skitdum fråga. Eller en bra och seriös fråga. Var...
Svar
7
· Visningar
1 279
Senast: Gunnar
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nej, att vara ny på ett jobb är verkligen inte min grej. Speciellt inte med den attityd mot en nyanställd som verksamheter har nu för...
Svar
13
· Visningar
3 120
Senast: Urigurien
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Mitt särboprojekt börjar närma sig sitt slut. Jag ska snart lämna den fina stugan jag bott i under en månad. Så vad har hänt? Jag har...
Svar
4
· Visningar
1 410
Senast: farin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp