Dumt köpa oriden ponny?

Status
Stängd för vidare inlägg.

athena

Trådstartare
Vet ej om tråden ligger fel.

Jag ska köpa en B-ponny till mina barn har jag tänkt. Så de får en fair chans att vara med i stallet med nåt i deras egen storlek. De är 5,5 resp 1,5 år, sen har jag två bonusbarn också på 11 och 13.

Ingen av dem har ngn ridrutin, bara "åkdito".

Vill inte ha en shettis dels för att jag inte tycker att det är ngn bra barnponny, dels för att de så fort blir för små.

Nu siktar jag in mig på kat B och har hittat ett intr sto men hon är bara 3 år. Frågan är hur smart det är?

Att hitta nån som hjälper mig med inridning tror jag inte är så svårt, det är ju ingen minihäst även om jag själv nog är för stor (60 kg).

En förutsättning är naturligtvis att den är hanterad av barn och snäll i alla lägen, och det är nr 1. Men köper man en oriden häst är den ju inte trygg med ryttare än på ett tag, vilket innebär att mina barn snällt får vänta med ridning på egen hand åtminstone tills nästa sommar.

Vad tror ni, det är ju mkt en prisfråga också, såklart, som allt annat. Jag tycker iofs också att det vore kul att ha även en ponny från början, jag har ju stor rutin på unghästar så det borde inte vara ngt problem så tillvida.
 
Sv: Dumt köpa oriden ponny?

Jag hade satsat på en äldre inriden häst...
 
Sv: Dumt köpa oriden ponny?

Personligen hade jag valt att köpa en redan inriden, rutinerad b-ponny. tror att dina barn får mer ut av det. dels kan de börja rida den med direkten, och dels vågar Du antagligen slappna av mer.

Hade jag haft så små barn som dina ju faktiskt är hade jag knappt vågat låta de rida ensamma i ett ridhus utan att vara nervös, och än mindre ridit ut med dem.

Det är klart, priset är ju betydligt lägre på en -inriden ponny.

Är det någon särskild ras du är ute efter? Eftersom ponnyn antagligen inte ska användas till tävling borde du kunna hitta en stabil snäll ponny, som kanske inte är en "stjärna", men ställer upp i alla lägen!
 
Sv: Dumt köpa oriden ponny?

Jag skulle ha köpt en äldre, rutinerad ponny! Det köpte jag till mina barn och den ponnyn är en klippa! Även den ponnyn testade i början och hur gör då inte en ponny som inte är inriden?

Hur mkt kan du tänka dig att lägga på en ponny? Det finns helt okej b-ponnier att hitta för runt 20.000 kr.
 
Sv: Dumt köpa oriden ponny?

Nej, det kommer aldrig på fråga att de ska rida ut/i ridhus ensamma... På sin höjd att de på sikt får följa med mig ut i skogen! Framförallt blir det ju fråga om pyssel med ponnyn för att få hästvana + lite ridning i inhägnad med mammas rigorösa översikt :p.
 
Sv: Dumt köpa oriden ponny?

förlåt men jag ser absolut ingen logik i att köpa en oinriden ponny som du dessutom inte själv heller kan rida på till dina unga barn.

Om något borde du ha en 13-18 årig ponny som är genomlugn, genomsnäll och rutinerad på alla plan, som barnen kan vistas runt om och känna sig trygga med, ridning eller pyssel, oavsett bruk.
 
Sv: Dumt köpa oriden ponny?

Inge bra idé alls. Köp eller låna en äldre ponny som är lugn och van vid barn. Bra om den kan dra en vagn för då kan du köra den så att den får motion.
 
Sv: Dumt köpa oriden ponny?

Kan du inte köpa ett russ till dina barn då? De brukar inte vara dyra, finns många för runt 10-12000:- som är välutbildade.
 
Sv: Dumt köpa oriden ponny?

Jag ar forvanad over att du som annars ar sa smart, verkligen har tappat fattningen.
For mej ar det sjalvklart att den forsta ponnyn ar en investering i mina barns framtida hast-liv. Det handlar om att gora det roligt och tryggt att vara i stallet.
Dina barn behover en laromastare, inte en ungponny!!
B-ponnier lever ju hur lange som helst och man anvander den inte sa lange, sa kop en aldre ponny som vet sitt jobb och som kan lara barnen nagonting. Varfor koper man en ponny till barnen om de inte ska bli aktiva inom ridningen eller hastarna i varje fall??


Kop ungponnyn, men kop en laromastare ocksa. Nar barnen ar tillrackligt duktiga pa laromastaren kan de fa borja rida ungponnyn.
2 stycken bra for det bra, en bra och en dalig gor det halvbra, men med tva nyborjare blir det katastrof!!
 
Sv: Dumt köpa oriden ponny?

Vi valde en 12-årig liten ponny som första häst till oerfarna då 11-åriga brorsdottern. Och oj vad vi ALDRIG ALDRIG ångrat det köpet! Flickan har blivit otroligt hästintresserad (och jag som trodde hon skulle tröttna efter ett tag....) och ponnyn har gått på ridskola och var rutinerad och barnvan och har lärt henne MASSOR.

Jag tycker absolut du skall köpa en "äldre" ponny och tillräckligt liten så de "ovana" barnen verkligen får vänja sig i lugn och ro med hästlivet.
 
Sv: Dumt köpa oriden ponny?

ramonarunds skrev:
Jag ar forvanad over att du som annars ar sa smart, verkligen har tappat fattningen.

:D

Tack för era synpunkter allihop, det har varit intressant läsning! Jag återkommer med resultatet... ;).
 
Sv: Dumt köpa oriden ponny?

Ha ha, jag gjorde tvärt om mot alla här.

Min döttrar fick ungponnyer. Visserligen inridna, men inte särskilt mycket ridna. De var båda mycket snälla barnponnyer i all form av hantering (nästan - om den ene såg en havrehink kunde inget stoppa honom) och även i ridning. Självklart skedde all ridning med vuxen närvarande och det var ALDRIG några problem. Dessutom väer jag såpass lite att jag kunde sitta upp om det krisade.

Dessa ponnyer var kanon, ungarna och ponnyerna lärde sig tillsammans, MEN mina barn var betydligt äldre, de var 8 när de fick hästarna.
 
Sv: Dumt köpa oriden ponny?

de dummaste felen många gör är att köpa en för ung ponny till sina barn. Köp en ruttinerad äldre ponny så dina barn får rida säkert och lära sig något av det. Antar nästan att hästen inte kommer ridas varje dag så varför köpa en ung ponny som vill ha mycket motion... bättre att köpa en lugn och äldre ponny!
 
Sv: Dumt köpa oriden ponny?

Ja, där ser man, "äntligen" nån som har goda erfarenheter ;). Men jag inser naturligtvis att det är ett vågspel och att risken är att barnen nite alls får ngt hästintresse utan tvärtom.

Idag ska jag åka och titta på två hästar, dels 3-åring som jag beskrev ovan och dels en 13-åring som verkar helt ypperlig :love:.
 
Sv: Dumt köpa oriden ponny?

Ta båda. :D

Jag köpte en oriden shettis till min dotter då hon var 2. Men den skulle hon bara "kasa runt på" och ha som kompis. Och ponnyn är supersnäll så länge man inte ställer några större krav på henne. Ok barnponny alltså.

Men du ska ha en häst som de kan börja rida på, inte kasa runt på. Så köp något som i alla fall är grundridet. Eftersom dina barn inte har någon ridrutin så blir det nog roligast för alla.
 
Sv: Dumt köpa oriden ponny?

Köpt en två åring till Malin. Ska bara åka och hämta den :love:

Men i vårt fall finns det anrda ponnyer att rida under tiden, även om de är lite för stora...
 
Sv: Dumt köpa oriden ponny?

Var och kollade på båda igår. Treåringen var "inget att ha" så den är inte aktuell (men det kan ju dyka upp fler). Den andra var :love:, men jag ska tänka några dar så får vi se vad det blir.
 
Sv: Dumt köpa oriden ponny?

Jag sålde min 3-åriga welshvalack till min kompis som ska ha honom till sin dotter som nyss fyllt 9 år. Det har fungerat suveränt. Mamma tömkör honom och är med vid sidan när dottern rider. En vuxen liten person rider honom då och då och ponnyn är underbar i all hantering. Nu satsar de (och jag) på att han ska visas på 3-årstest i höst.
Tjejen rider dessutom på ridskola en gång i veckan och ska på ridläger i sommar så att hon får rida utbildade hästar parallellt.
 
Sv: Dumt köpa oriden ponny?

Jag tror att det viktigaste inte är hur gammal ponnyn är utan att barnen alltid har en vuxen med och att det finns en vuxen som kan rida/motionera ponnyn. Dessutom tror jag att ett totalt nybörjarbarn inte skall ha en ung ponny enbart utan också nån form av äldre häst att lära sig de allra mest grundläggande grejerna på.
 
Sv: Dumt köpa oriden ponny?

cirkus skrev:
Dessutom tror jag att ett totalt nybörjarbarn inte skall ha en ung ponny enbart utan också nån form av äldre häst att lära sig de allra mest grundläggande grejerna på.
:bow:
Precis!! Det ar tillrackligt svart att lara barnen att rida pa en utbildad ponny, sa gissa vad det blir pa en ponny som inte kan nagonting. En utbildad ponny vet sitt jobb och aven om barnet inte ar helt perfekt i sina hjalper, sa fattar ponnyn i alla fall. Med en unghast maste man vara tydlig.

Jag har sett sa manga nedbrutna, sonderslagna, radda barn som lart sej rida pa en ungponny, sa det ar verkligen ingenting jag rekommenderar!!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 149
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Jag red som barn/tonåring och har sen börjat igen som vuxen tvåbarnsmamma. Är rejält mycket fegare nu, föredrar helt okomplicerade...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 392
Senast: EZMK
·
Övr. Barn Jag har alltid sagt det och jag står för det - jag ska aldrig bli en ponnymamma. Men.... I höstas började min dotter (5,5) rida lektion...
2
Svar
39
· Visningar
3 587
Senast: Sunshine
·
Äldre Det talas om att det finns ett nytt slags klassamhälle: de som äger sin bostad och de som inte gör det. Det här gör mig så stressad...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
6 927
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp