Hyra eller köpa..

Jag har köpt mina bostäder för att det har behövts.
Eller för att det har varit billigare så.
Min första bostadsrätt köpte jag kontant för att jag råkade ha pengar just då och avgiften var 1/3 av var ett studentrum kostade i hyra.
Och på den vägen är det.
Det vore underbart bekvämt att hyra en lägenhet, men ack så dyrt.

Den enda fördelen med att hyra är väl just bekvämligheten. Det är någon annan som sköter underhållet och man behöver inte bry sig så mycket.

Å andra sidan har man inget att säga till om heller. Precis innan jag flyttade in i det här huset (som jag hyr) för 1½ år sedan, sattes det in en helt ny kokvrå. Verkligen skitful! Själv hade jag aldrig i livet valt sådana skåpluckor. Jag kan inte heller välja att sätta in en egen dusch och riktig toa. Och inget annat heller för den delen.

Det blir ekonomiskt mer fördelaktigt att äga ett hus och jag får också möjligheten att ha en stor trädgård som jag saknar nu. Så för mig finns inget annat alternativ än att köpa ett eget hus.

Andra prioriterar förmodligen annorlunda och då får man göra det.
 
Den stora fördelen som jag ser det är att man är mer rörlig om man bor i en hyresrätt (jag behöver inte lyckas sälja min lägenhet om jag vill flytta, man gör helt enkelt varken vinst eller förlust), man är inte fast med några lån där räntorna kan gå upp eller ner. Ens månadskostnad är relativt fast och förhandlas av hyresgästföreningen för det mesta. Man är helt enkelt mer fri som jag ser det. Skulle man dessutom råka separera blir även det meckigt om det är gemensamt ägande eller boende. Det är helt enkelt enklare att hyra. Om du inte tänkt klippa till dig massa pengar så tror jag du kan känna dig lugn i din hyreslägenhet. Du får helt enkelt fundera över vad ditt mål med boendet är, är det att tjäna pengar eller är det att bo enkelt och trivsamt (som du gör nu).
Det är ju också beroende på ort om det är frihet. Om det är bostadsbrist skulle jag säga att det är större frihet att äga.
 
Det är ju också beroende på ort om det är frihet. Om det är bostadsbrist skulle jag säga att det är större frihet att äga.
Eller det är väl större frihet att äga om man har en viss ekonomi så man kan köpa. Dock så behöver man ju en viss ekonomi för att få hyra också eftersom det mesta som finns att hyra är i andra eller tredje hand och då dyrare än vad en bostadsrätt skulle kosta i månaden.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Svårt med rubriken! Jag o sambon ska separera, vi bort fortf ihop och är fort mkt nära varandra. Vi ska sälja vår bostadsrätt radhus...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
6 497
Senast: Squie
·
Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
4 086
Senast: kolblakkur
·
Juridik & Ekonomi Så. Jag och partnern har äntligen fasta jobb båda två, vet hur och vart vi vill bo osv. Vi är otroligt överens om allt ifrån storlek på...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
7 223
Senast: Red_Chili
·
Juridik & Ekonomi Jag bor i en hyr lägenhet. En sambo som absolut aldrig kommer vilja köpa en lägenhet eller hus. Jag är dock sugen på köpa NÅGOT att...
Svar
13
· Visningar
1 993
Senast: Plantan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp