Hyra eller köpa..

Okej. Kul att höra att bostadsaffärerna har blivit så lyckade!
Jag skulle absolut föredra en gammal stabil bostadsrättsförening framför en lgh i ett nytt, flashigt område. Synd att det inte finns så många sådana lägenheter ute alltså. =/
Jag skulle nog känna en rejäl stress om jag hade en massa lån. Den stressen har jag ju varit förskonad från hittills. Med lån blir det plötsligt extremt laddat med jobbsituation och allt möjligt.
Jag bor i en ganska gammal stabil förening och har inte haft nåt lån på många år nu. Ingen dyr månadsavgift heller så när jag får för mig att sälja så blir jag miljonär. MEN jag vill ju bo här så länge det går. Jag ser det som en trygghet att jag kan låna om det behövs.
Så att när pappa nästan tvingade mig att köpa visste han vad han gjorde, jag tyckte att 25 000 var jättemycket pengar:D
 
Jag måste slänga in några rader. Men ni som bor i bostadsrätt äger inte eran bostad.

Det ni har betalt för är att ta över nyttjanderätten på bostaden.

Det är bostadsrättsföreningen som äger lägenheten och hela fastigheten och ni är medlemmar i bostadsrättsföreningen. Eftersom det är en ekonomisk förening har ni en andel i föreningen.
 
Jag måste slänga in några rader. Men ni som bor i bostadsrätt äger inte eran bostad.

Det ni har betalt för är att ta över nyttjanderätten på bostaden.

Det är bostadsrättsföreningen som äger lägenheten och hela fastigheten och ni är medlemmar i bostadsrättsföreningen. Eftersom det är en ekonomisk förening har ni en andel i föreningen.

Ja och föreningen är dess medlemmar.

Men detta har ju mycket litet med diskussionen hyra eller köpa att göra eftersom bostadsrätter fungerar precis som egnahem när det gäller "bostadskarriär".

Folk pratar ju om hyra här också vilket också är helt fel när det gäller bostadsrätter. Men precis lika irrelevant i karriärdiskussionen :)
 
Jag skulle nog känna en rejäl stress om jag hade en massa lån. Den stressen har jag ju varit förskonad från hittills. Med lån blir det plötsligt extremt laddat med jobbsituation och allt möjligt.
Det är den faran som alltid finns när priserna går upp och räntan är låg.
De flesta köpare behöver vara medvetna om vad det kostar om räntan går upp till runt 7%. Klarar man en arbetslöshet eller sjukdom då?

Kan man få bra månadskostnad så är livet lugnare.
Jag har en lånekostnad jag skulle fixa även om jag blev sjuk eller arbetslös. Det känns tryggt. Lånet är bundet i fyra år till och är räntan hög då kan jag minska amorteringen och fixa det ändå. Kanske förlorar jag rent ekonomiskt på att ha bundet så länge. Men jag vinner trygghet. Jag vet mina kort.
 
Jag bor i en ganska gammal stabil förening och har inte haft nåt lån på många år nu. Ingen dyr månadsavgift heller så när jag får för mig att sälja så blir jag miljonär. MEN jag vill ju bo här så länge det går. Jag ser det som en trygghet att jag kan låna om det behövs.
Så att när pappa nästan tvingade mig att köpa visste han vad han gjorde, jag tyckte att 25 000 var jättemycket pengar:D
Köpte du bostadsrätt för 25 000? :o Wow! Lägg till några nollor så har du ett vanligt utropspris här borta. ;)
 
Jag måste slänga in några rader. Men ni som bor i bostadsrätt äger inte eran bostad.

Det ni har betalt för är att ta över nyttjanderätten på bostaden.

Det är bostadsrättsföreningen som äger lägenheten och hela fastigheten och ni är medlemmar i bostadsrättsföreningen. Eftersom det är en ekonomisk förening har ni en andel i föreningen.
Ja, precis, men sälja med vinst brukar man kunna göra ändå. Det finns ju knappt några lägenheter i Sverige som är annat än hyres eller bostadsrätt.. Så det är ju som det är och priserna går upp, trots att man inte äger något annat än rätten att bo..
 
Det är den faran som alltid finns när priserna går upp och räntan är låg.
De flesta köpare behöver vara medvetna om vad det kostar om räntan går upp till runt 7%. Klarar man en arbetslöshet eller sjukdom då?

Kan man få bra månadskostnad så är livet lugnare.
Jag har en lånekostnad jag skulle fixa även om jag blev sjuk eller arbetslös. Det känns tryggt. Lånet är bundet i fyra år till och är räntan hög då kan jag minska amorteringen och fixa det ändå. Kanske förlorar jag rent ekonomiskt på att ha bundet så länge. Men jag vinner trygghet. Jag vet mina kort.
Ja, räntan alltså.. Känns skönt att slippa oroa sig. Ju mer jag tänker på det, desto skönare känns det att slippa tänka på det.. Usch.
Man undrar ju hur länge till räntan kommer att vara såhär extremt låg och hur länge priserna kommer skena. Kanske är det superdumt att köpa just nu.
 
Ja, precis, men sälja med vinst brukar man kunna göra ändå. Det finns ju knappt några lägenheter i Sverige som är annat än hyres eller bostadsrätt.. Så det är ju som det är och priserna går upp, trots att man inte äger något annat än rätten att bo..
Även om du går med vinst är det jättebra att veta att du inte äger bostaden. Och du betalar ingen hyra. Det är skrämmande få som verkar veta detta och hur det fungerar i en BRF.
 
Även om du går med vinst är det jättebra att veta att du inte äger bostaden. Och du betalar ingen hyra. Det är skrämmande få som verkar veta detta och hur det fungerar i en BRF.

Fast är det verkligen så? Jag tycker nog att de som äger bostadsrätt är mycket medvetna om hur det fungerar. Att man sen ofta slarvigt säger hyra om avgiften är väl enbart en förenkling av uttrycken.
 
Även om du går med vinst är det jättebra att veta att du inte äger bostaden. Och du betalar ingen hyra. Det är skrämmande få som verkar veta detta och hur det fungerar i en BRF.
Jag vet faktiskt ingen som har en bostadsrätt som inte vet hur det funkar. Det är inte fel att säga att du äger en bostadsrätt, dvs du äger rätten att bo i bostaden. Den rätten har du köpt och den kan du sälja. Att man kallar månadsavgiften för hyra är nog mest för att det är lättare att jämföra kostnaden med hyreslägenheter.
 
De flesta som har bostadsrätt vet. Men de som INTE har bostadsrätt har i många fall en rätt dimmig uppfattning, om de t ex benämner månadsavgiften som hyra.
 
Att flytta är något som känns superjobbigt. Jag har ingen lust att flytta omkring för att göra klipp. Tanken var mer att ha boendet som en "pensionsförsäkring". Eller att åtminstone ha något att sälja om "10 år" ifall livet har förändrats och man t.ex. behöver mer yta.
Men hur många av oss som äger vårt boende och gillar att vi kan göra en vinst på vårt boende flyttar omkring för att göra klipp?? Orka med det liksom.

Jag äger mitt boende för att jag vill ha en bra boendemiljö. För att jag kan vara med och påverka hur jag bor. Dessutom vill jag göra en vinst då priserna går upp. Folk snackar gärna om att priserna kommer att stabiliseras snart, men så är det inte. I Göteborg råder det bostadsbrist. Och så länge folk behöver någonstans att bo kommer priserna att reflektera bostadsbristen. Det finns alltid rika människor som behöver bo liksom. Jämför man läget i Göteborg med tex London där människor delar bostad med flera andra trots att de har välbetalda jobb och karriärer, så är ju läget i Göteborg mycket bättre. Men det är lite så läget kommer att bli om det inte byggs mer. Priserna kommer att gå upp och upp och upp. De som har råd köper eget. De som inte har råd kommer att få bo inneboende hos någon som knappt har råd med det personen köpt. Så jag bor i bostadsrätt, eftersom jag har inte har råd med ett hus i Göteborg. Där kan jag påverka hur allting sköts och jag kan göra en vinst den dagen det är dags att sälja.

Jag och mitt ex köpte en lägenhet ihop för 8 år sedan. Den sålde vi i början på året då vi separerade och gjorde en schysst vinst. För den vinsten kunde jag betala handpenningen och kontantinsatsen på en ny lägenhet och ändå ha en massa pengar över att göra annat för, investera, resa etc. Visst har jag lån, men min boendekonstnad är ungefär som vilken annan hyreslägenhet i samma område. Det som skiljer är att jag inte får ett förstahandskontrakt. Det finns liksom inte att få tag på. Jag har bra kontakter, jag har bra jobb, bra ekonomi, ändå får jag inga lägenheter. Jag har varit med i bostadskön för de kommunala bolagen i 5 år, och ändå får jag ingenting. Jag söker lite fortfarande eftersom jag vill vara kvar i bostadskön. Men jag måste ju bo någonstans. Och eftersom jag har pengar så tvingas jag ju mer eller mindre att använda dem till att köpa mig en bostad. Det finns inga hyresrätter att få, speciellt inte där man faktiskt vill bo och ifall man har lite krav på sitt boende, tex dusch inne i bostaden!!
Så jag tvingas till att göra en bostadskarriär. Det kommer antagligen komma en dag när jag flyttar ihop med någon annan igen, när jag kanske skaffar barn, när jag vill ha hästarna hemma på en egen gård etc. Och vill jag köpa gård räcker det inte med att spara ihop pengar. Jag och mitt ex hade aldrig kunnat spara ihop till den vinsten vi gjorde på 8 år. När jag säljer min nuvarande lägenhet hoppas jag ha så mycket pengar att jag kan köpa en gård utanför stan.

Så det är på gott och ont det är bostadsbrist.
 
Även om du går med vinst är det jättebra att veta att du inte äger bostaden. Och du betalar ingen hyra. Det är skrämmande få som verkar veta detta och hur det fungerar i en BRF.
Nej, jag vet det. Har jag skrivit något annat så har jag definitivt skrivit fel, för jag vet mycket väl att det inte är en hyra man betalar när man bor i en bostadsrätt, utan en månadsavgift, och att en bostadsrätt innebär att man skaffat sig rätten att bo där.. För mig handlade/handlar den här tråden om att hyra (d.v.s. hyra en hyresrätt) eller att köpa. Och med köpa menar jag en bostadsrätt i första hand. Det är själva investeringen i sig jag pratar om, inte det att äga en fastighet, vilket jag mycket väl förstår att man inte gör när man köper en bostadsrätt.
 
Men hur många av oss som äger vårt boende och gillar att vi kan göra en vinst på vårt boende flyttar omkring för att göra klipp?? Orka med det liksom.

Nej, jag har verkligen ingen lust att köpa och sälja bara för att göra klipp. Jag vill ju bo och trivas (vilket jag gör). Men sedan kan ju livet förändras, såklart, och då kanske man behöver någon annanstans att bo.. Jag och min sambo har tänkt oss att bilda familj och därför valt att bo betydligt större än vad vi egentligen behöver exakt just nu. Om några år kanske vi har behov av ännu större. Eller mindre. Man har ju ingen aning.

Det är bostadsbrist här med. Jag hörde på radion idag att det är jättestor bostadsbrist i typ 1/3 av Sveriges kommuner (eller något sådant). På sikt så kommer priserna knappast att gå ner i min stad. Om man säger så. Det känns ändå som att det är lite osäkert med allting när det är så mycket snack om ränteavdrag, räntor och amorteringskrav. Men vad vet jag.
 
Jag har köpt mina bostäder för att det har behövts.
Eller för att det har varit billigare så.
Min första bostadsrätt köpte jag kontant för att jag råkade ha pengar just då och avgiften var 1/3 av var ett studentrum kostade i hyra.
Och på den vägen är det.
Det vore underbart bekvämt att hyra en lägenhet, men ack så dyrt.
 
Jag vet faktiskt ingen som har en bostadsrätt som inte vet hur det funkar. Det är inte fel att säga att du äger en bostadsrätt, dvs du äger rätten att bo i bostaden. Den rätten har du köpt och den kan du sälja. Att man kallar månadsavgiften för hyra är nog mest för att det är lättare att jämföra kostnaden med hyreslägenheter.
Jag vet många. Vi har kring 500 medlemmar i vår BRF och det är mycket tjafs eftersom de tror att de äger sin bostad.

Lustigt att det är så viktigt för många att stava rätt, men med flit sprida felaktig information. Varför vill man göra det trots att man är medveten om att det är fel?
 
Den stora fördelen som jag ser det är att man är mer rörlig om man bor i en hyresrätt (jag behöver inte lyckas sälja min lägenhet om jag vill flytta, man gör helt enkelt varken vinst eller förlust), man är inte fast med några lån där räntorna kan gå upp eller ner. Ens månadskostnad är relativt fast och förhandlas av hyresgästföreningen för det mesta. Man är helt enkelt mer fri som jag ser det. Skulle man dessutom råka separera blir även det meckigt om det är gemensamt ägande eller boende. Det är helt enkelt enklare att hyra. Om du inte tänkt klippa till dig massa pengar så tror jag du kan känna dig lugn i din hyreslägenhet. Du får helt enkelt fundera över vad ditt mål med boendet är, är det att tjäna pengar eller är det att bo enkelt och trivsamt (som du gör nu).
 
Jag bor i en ganska gammal stabil förening och har inte haft nåt lån på många år nu. Ingen dyr månadsavgift heller så när jag får för mig att sälja så blir jag miljonär. MEN jag vill ju bo här så länge det går. Jag ser det som en trygghet att jag kan låna om det behövs.
Så att när pappa nästan tvingade mig att köpa visste han vad han gjorde, jag tyckte att 25 000 var jättemycket pengar:D
Jo, men så ser ju inte bostadsmarknaden ut nu. Det är ju en väldigt skillnad på marknader. Här kan du köpa ett boende i de mindre orterna för ingenting, men du får heller ingenting för dom sedan när du säljer dem heller oavsett hur mycket du renoverar. I storstäderna så kostar det istället flera miljoner att köpa sig en lägenhet och då blir bostadssituationen istället väldigt känslig för hur räntorna ligger, men du kanske gör en vinst när du säljer.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Svårt med rubriken! Jag o sambon ska separera, vi bort fortf ihop och är fort mkt nära varandra. Vi ska sälja vår bostadsrätt radhus...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
6 497
Senast: Squie
·
Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
4 086
Senast: kolblakkur
·
Juridik & Ekonomi Så. Jag och partnern har äntligen fasta jobb båda två, vet hur och vart vi vill bo osv. Vi är otroligt överens om allt ifrån storlek på...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
7 223
Senast: Red_Chili
·
Juridik & Ekonomi Jag bor i en hyr lägenhet. En sambo som absolut aldrig kommer vilja köpa en lägenhet eller hus. Jag är dock sugen på köpa NÅGOT att...
Svar
13
· Visningar
1 993
Senast: Plantan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp