Hyra eller köpa..

Katti

Trådstartare
Det talas om att det finns ett nytt slags klassamhälle: de som äger sin bostad och de som inte gör det. Det här gör mig så stressad.

För någon månad sedan flyttade jag och min sambo in i en hyrestrea som vi trivs mycket bra i. Den ligger i ett för oss attraktivt område och det är en fräsch, fin och ovanligt stor lägenhet. Många är glada att vi har flyttat ihop och allt sådant, men jag känner också att folk nästan tycker synd om oss som hyr istället för köper. På grund av storleken på lägenheten så är den inte direkt tokbillig, även om den är långt billigare än nyproducerade bostäder, om man vill se det så.

Hur som helst: folks råd om bostadsköp gör mig väldigt ledsen. Och stressad. Som sagt.

Måste man köpa?
Gör jag mitt livs misstag som inte redan nu köper en bostad och sedan flyttar omkring och gör "bostadskarriär"? Jag börjar närma mig 30 och har inte köpt eller sålt en enda bostad ännu. Det känns som att jag har gett mig själv ett stort framtida problem i och med detta. Som att min framtida ekonomi är dömd till ett haveri.

Men saken är att jag bara vill.. slå mig till ro. Jag längtar inte efter hus, kan knappt se mig själv bo i hus. Vill min sambo bo i hus en dag så vill jag också det, för hans skull, men för egen del: nej. Och hittills har min sambo känt samma som jag. Och bostadsrätt? Vi bor ju redan i en lägenhet? Skulle vi köpa en lägenhet i samma klass så vet jag inte ens om den finns att hitta på bostadsrättsmarknaden.. Nu finns det för det första 0 bostadsrätter i vårt område/kvarter. I det område som mest liknar vårt så har treor i samma storlek gått på över 2,5 miljon och sedan haft en månadsavgift på 5000-7000 på det.. Jag är inte så säker på att vi direkt skulle spara några pengar på en flytt, förutom på lång sikt då, om vi säljer och gör en ordentlig vinst.

Åh, jag känner mig så ledsen och splittrad över allas välmenande råd.
Är det livsavgörande att äga sin bostad?

Jag orkar inte.
Jag vill ha ett hem. Inte en "investering" som ska leda till en framtida drömbostad om 20 år eller så... I någon mening har vi drömbostaden NU. Den råkar bara vara hyres.. Och alltså ingen "pensionsförsäkring"...
 
Man ska då rakt inte köpa bara för att köpa. Särskilt inte just nu.
Det är säkert sant.
Fast det låter inte så om man frågar vem som helst av mina släktingar eller vänner. :p
Men jag inser själv att det är en dum idé att "köpa för att köpa". Det gäller ju faktiskt det mesta..
 
Måste man köpa?
Nej, det måste man inte!

Hyr själv, enda sen jag flyttade hemifrån har jag hyrt, närmar mig också 30. Det jag tycker är smidigt med att hyra är att om något går sönder så är det oftast hyresvärden som får stå för kostnaderna (t ex kylskåpet pajjar), är det då en bostadsrätt så får jag personligen pröjsa för ett nytt kylskåp. Så nä, tacka vet jag hyresrätter, så kan jag ändå spara vid sidan om för att kanske uppfylla den där drömmen att äga ett hus i framtiden, men jag har hela livet på mig och varför stressa när det finns så mycket tid?
Skynda långsamt och njut av tiden jag har just nu, kör jag på. :up: :)

Sen ju längre jag väntar, desto mer pengar kommer jag få på mina sparkonton och kommer troligen kunna köpa mitt drömhus och inte ta första bästa hus "bara för att".
 
Det finns många bra saker med att hyra sin bostad: Inga lån/skulder, pengarna kan används till annat (investera på annat sätt om man vill), tidsbesparande då hyresvärden sköter allt underhåll, vilket också innebär lägre driftskostnader. Flexibelt och enkelt; om man vill flytta är det bara att säga upp hyreskontraktet, man behöver inte engagera tid och möda med försäljning, visning osv. Man slipper oroa sig för att något går sönder, det är det bara att ringa hyresvärden.
 
Det är väl just friheten som är lockande med hyreslägenhet. Men har man tänkt göra någon slags bostadskarriär är det nog bostadsrätt eller hus som gäller. Men det som är rätt för den ene behöver inte vara rött för den andre, köp inte och sätt er i skuld om ni inte är intresserade av att äga
 
Nej, det måste man inte!

Hyr själv, enda sen jag flyttade hemifrån har jag hyrt, närmar mig också 30. Det jag tycker är smidigt med att hyra är att om något går sönder så är det oftast hyresvärden som får stå för kostnaderna (t ex kylskåpet pajjar), är det då en bostadsrätt så får jag personligen pröjsa för ett nytt kylskåp. Så nä, tacka vet jag hyresrätter, så kan jag ändå spara vid sidan om för att kanske uppfylla den där drömmen att äga ett hus i framtiden, men jag har hela livet på mig och varför stressa när det finns så mycket tid?
Skynda långsamt och njut av tiden jag har just nu, kör jag på. :up: :)

Sen ju längre jag väntar, desto mer pengar kommer jag få på mina sparkonton och kommer troligen kunna köpa mitt drömhus och inte ta första bästa hus "bara för att".
Jag tycker också att det är smidigt med hyres. Jag har hyrt i 10 års tid nu..
Och visst kan man spara även om man hyr. :) Det är väl det att man går miste om de vinster man förväntas göra om man säljer och köper upp sig. De vinter man gör i bostadsaffärer är ju förmodligen större än vad man kan få för sina fonder (och sparkonton ska man inte tala om - räntorna är ju typ 0 :o ).
Nu är jag förvisso inte så sugen på hus i nuläget, men tänk om jag blir.. Det känns som att jag har stängt den dörren för evigt. Typ.
 
Det finns många bra saker med att hyra sin bostad: Inga lån/skulder, pengarna kan används till annat (investera på annat sätt om man vill), tidsbesparande då hyresvärden sköter allt underhåll, vilket också innebär lägre driftskostnader. Flexibelt och enkelt; om man vill flytta är det bara att säga upp hyreskontraktet, man behöver inte engagera tid och möda med försäljning, visning osv. Man slipper oroa sig för att något går sönder, det är det bara att ringa hyresvärden.
Ja, visst finns det många bra saker. Det är just därför jag har bott och bor i hyresrätt. :)
Men min omgivning kan inte hålla inne med sina välmenande råd om att det är ekonomiskt superdåligt att hyra. Och ja.. de har väl rätt. Och det gör mig stressad.
Hur bekvämt/härligt/bra det än är att bo i hyresrätt.. Jag vill ju liksom inte bli den där underklassen som halkar efter ekonomiskt för att vi inte köpt oss en bostad. :o
 
Det är väl just friheten som är lockande med hyreslägenhet. Men har man tänkt göra någon slags bostadskarriär är det nog bostadsrätt eller hus som gäller. Men det som är rätt för den ene behöver inte vara rött för den andre, köp inte och sätt er i skuld om ni inte är intresserade av att äga
Ja, visst är det så.
Jag tycker på sätt och vis att vi har vår drömlägenhet nu. Min lust att flytta är 0. Men jag kan ändå inte släppa den ekonomiska biten och känslan av att jag istället borde investera i en "riktig" bostad.. Det är så många runt omkring som tycker att jag är galen som bor som jag bor. Det gör det svårt att fullt ut glädjas åt bostaden som vi faktiskt har.. :o
 
Ja, visst finns det många bra saker. Det är just därför jag har bott och bor i hyresrätt. :)
Men min omgivning kan inte hålla inne med sina välmenande råd om att det är ekonomiskt superdåligt att hyra. Och ja.. de har väl rätt. Och det gör mig stressad.
Hur bekvämt/härligt/bra det än är att bo i hyresrätt.. Jag vill ju liksom inte bli den där underklassen som halkar efter ekonomiskt för att vi inte köpt oss en bostad. :o
Men om ni trivs i hyreslägenhet, så ska ni bo i hyreslägenhet. Om ni vill investera och tjäna pengar, kan ni kanske köpa en sommarstuga med sjöläge? Kanske en i halvtaskigt skick som ni renoverar och säljer vidare? Eller hyr ut? Man behöver inte göra bostadskarriär med sitt huvudsakliga boende.
 
Jag har flera jag känner som sålt sina hus och satt sig i hyreslägenheter och tycker det är suveränt.
inga saker som ska renoveras,ingen semester som går åt till att renovera, klippa gräs och fixa annat. Inga bekymmer alls
Så känner du att du bor bra som du gör så skit i de andra.
Har hört alla klyschor som t ex"ja men köper du så betalar du ju bara till dig själv" osv.
Ja men jag får också stå för alla kostnader när saker går sönder på helger mm.
De pengarna kan man ju ha roligare för.
Så de flesta är nog avis på dig som bor i hyreslägenhet utan skulder.
Bobubblan är inget jag skulle satsa pengar på i dagens läge.
 
Vem betalar sakerna som hyresvärden byter ut? Tror ni han tar det ur egen ficka?
Nej,men som hyresgäst slipper du ta smällen med jouravgifter mm.
Sen att det finansieras med min hyra vad gör det?
Hade jag ägt hade jag fått betala både lån mm plus alla kostnader.
Och i dagsläget hyr jag ett hus och har alla fördelar, men slipper ansvaret när saker går sönder.
Har ägt hus. I dagsläget är den som bor kvar skyldig dubbelt så mycket pga saker som behövde renoveras och bytas ut.
Och huset är inte mer värt för det.
 
Man måste inte köpa. Och visst ökar värdet på lägenheter på sina håll, men då gäller det oxå att det inte blir nedgång för att göra bostadskarriär och tjäna pengar.

Där jag bor måste man köpa om man vill ha någonstans att bo, om jag inte vill vänta ytterligare tio år eller så på en hyreslägenhet (har redan stått drygt 5 år i bostadskö). Hade jag haft möjlighet att välja, vet jag inte vad jag skulle valt faktiskt. Med tanke på den lägenhet jag har och den låga månadskostnad jag har i nuläget så hade jag köpt, men det är långt ifrån alla bostadsköp som blir billigare per månad än hyresrätt. Trivs ni i er lägenhet finns det väl ingen anledning att byta :)
 
Nej, man måste inte köpa. Vi bor i en stor, ny hyresrätt och visst... månadskostnaden hade varit lägre om vi hade köpt en bostadsrätt men hyresrätt är bra jäkla bekvämt förutsatt att man har en bra hyresvärd. Hyresvärden har ansvaret för att boendet "funkar" och vi betalar lite extra för det. Bra så. Vi slipper sitta och spara pengar för att vara beredd när frysen går sönder...

Läget för att köpa känns inte direkt optimalt idag heller så jag är väldigt nöjd med att bo i hyresrätt.
 
Jag tycker det är självklart att man bor som man trivs. För vissa passar det perfekt att hyra medan andra vill och har möjlighet att äga. Det är bisarrt att snacka upp eller ner det ena eller det andra - vi är liksom olika. Min allra bästa kompis bor på för mig ett totalt motbjudande vis, hypercentralt i en hyreslägenhet - jag bor för henne totalt motbjudande i ett hus en bra bit från centrums puls. Det bästa är att bägge trivs.

Att göra bostadskarriär är rätt motbjudande som konceot tycker jag. Vi har gjort rätt dåliga affärer - hade vi haft kvar sambons bostadsrätt i innerstan hade vi säkert fått 6 miljoner för den idag eller vårt förrförra hus minst lika mycket. Men vi bor inte för att tjäna pengar utan vi bor där vi trivs.
 
Förresten så är det oxå lite skillnad på äga och äga. man äger ju inte så mycket när man köpt bostadsrätt och det känns lite surt att betalat massa pengar och det är väldigt mycket saker man inte har rätt att göra... Så känner i alla fall jag just nu. Hade önskat att det var mer som i utlandet där man faktiskt äger sin lägenhet och får göra som man vill på många fler punkter än jag får i min bostadsrätt (beror såklart även lite på förening)
 
En del av valet hänger antagligen ihop med ort också?

där jag bor är hyreslägenheten betydligt dyrare än det egna lilla huset. När jag flyttade från lägenheten i stan (för att jag inte trivdes) till min min stuga så sänkte jag min månadskostnad med ett par tusenlappar. Huset var billigt och fint.

Det jag betalar för idag är dessutom så mycket mer och större än lägenheten. Jag har mer utrymme, jag har tomt, bär, frukt och plats att ta emot gäster.

Min ekvation skulle inte gå att få ihop i en lägenhet på en stor ort. Där skulle det jag har kosta flera miljoner. Istället för de 660' jag köpte för.
 
Man ska då rakt inte köpa bara för att köpa. Särskilt inte just nu.

Håller med.

Sen vore kanske det bästa för dig ts, vara om du kunde sluta lyssna på vad folk säger och tycker. Kanske säga att du förstår vad dom menar, tacka för omtanken, men att du lever ett liv som du trivs med och inte har några planer på att ändra någonting.

Att bli stressad över andra människors åsikter är inte hälsosamt, och det ska inte behöva vara så.
 
Vi bor i bostadsrätt och letar hyresrätt :) I vårt fall vill vi få loss kontantinsatsen, landa i en hyresrätt och på längre sikt köpa hus. Men var sak har sin tid. Så i vårt fall hade vi gärna haft hyresrätt just nu :)
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Svårt med rubriken! Jag o sambon ska separera, vi bort fortf ihop och är fort mkt nära varandra. Vi ska sälja vår bostadsrätt radhus...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
6 497
Senast: Squie
·
Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
4 086
Senast: kolblakkur
·
Juridik & Ekonomi Så. Jag och partnern har äntligen fasta jobb båda två, vet hur och vart vi vill bo osv. Vi är otroligt överens om allt ifrån storlek på...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
7 224
Senast: Red_Chili
·
Juridik & Ekonomi Jag bor i en hyr lägenhet. En sambo som absolut aldrig kommer vilja köpa en lägenhet eller hus. Jag är dock sugen på köpa NÅGOT att...
Svar
13
· Visningar
1 993
Senast: Plantan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp