Dumt köpa oriden ponny?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Dumt köpa oriden ponny?

Måste skriva lite här. Jag gjorde tvärtom vad många här förespråkar. Jag köpte en shettisbäbis, en hingst dessutom.
Det har gått jättebra. Sarah och Benke har vuxit upp ihop och är allra bästa vänner. I början var det ju bara borsta för hennes del. Det gjorde ju att hon tokborstade på honom, pysslade och matade med godis (ja, jag vet, man ska inte). När han blev lite större och gick att leda på ett bra sätt så promenerades det åtskilliga mil. Se´n blev det tömkörning och inkörning för att till sist ridas in. Det har gått jättebra.
Så, har man tid och kunskap med en liten ponny så ja, varför inte en unghäst?
 
Sv: Dumt köpa oriden ponny?

Har också köpt unga ponnyer, men då med prio att de är till mig och det är också jag som ännu så länge håller på med dem. Dottern 5,5 har lärt sig att starta, stanna och svänga med den nu 6-åriga shettisen, som är väldigt lydig så länge jag jobbar med honom parallellt. Det är ett bra tag kvar innan hon får rida hästen under egen kontroll, men det skulle det vara oavsett om jag köpt en 15-åring. Hittills rider hon självständigt men i lina på banan samt på inspänd ponny som går som handhäst om vi är ute, och då aldrig fortare än trav och hon får bestämma själv hur mycket och länge vi travar. Det har gått bra hittills, men jag har alltså ett självändamål med lydiga shettisar, eftersom jag ska köra dem i par.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 149
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Jag red som barn/tonåring och har sen börjat igen som vuxen tvåbarnsmamma. Är rejält mycket fegare nu, föredrar helt okomplicerade...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 391
Senast: EZMK
·
Övr. Barn Jag har alltid sagt det och jag står för det - jag ska aldrig bli en ponnymamma. Men.... I höstas började min dotter (5,5) rida lektion...
2
Svar
39
· Visningar
3 587
Senast: Sunshine
·
Äldre Det talas om att det finns ett nytt slags klassamhälle: de som äger sin bostad och de som inte gör det. Det här gör mig så stressad...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
6 927
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp