Duscha eller inte efter ridning/stallet?

Men om man tänker på allergi, hur känslig är en allergiker egentligen?

Jag har jobbat på lantbruk i 20 års tid och således duschat varje gång jag jobbat, dvs minst 5 ggr i veckan, tvättat håret varje gång också, svårt att bli av med grislukten annars.
Men nu har jag nytt jobb, och kan absolut inte gå runt och lukta stall. Jag gör så att de dagar jag ridit (3 dagar i veckan) och mockat ur lösdriften duschar jag. De dagar jag enbart utfodrat och strött i lösdriften så duschar jag inte, har håret täckt för att det inte ska sätta sig någon lukt i det.
 
Duschar inte varje dag om jag inte måste. Måste = ska iväg på jobb/plugg och måste vara representabel.
Har stallet hemma.

Om jag ska iväg duschar jag kvällen innan. Efter mockning. Har mössa när jag tar in/ut/fodrar då. Kan släppa in/ut i civila kläder.

Om jag inte ska iväg, så duschar jag endera när jag ska iväg eller ca var tredje dag vilket som kommer först. Både hur och hår dör av varje dag - och med egen brunn är det onödigt slöseri med vatten. Jag blir lika skitig imorgon ändå liksom...

Singel nu, inga ex har gnällt men brukar be dem bedöma om håret luktar häst.
 
Men om man tänker på allergi, hur känslig är en allergiker egentligen?

Jag har jobbat på lantbruk i 20 års tid och således duschat varje gång jag jobbat, dvs minst 5 ggr i veckan, tvättat håret varje gång också, svårt att bli av med grislukten annars.
Men nu har jag nytt jobb, och kan absolut inte gå runt och lukta stall. Jag gör så att de dagar jag ridit (3 dagar i veckan) och mockat ur lösdriften duschar jag. De dagar jag enbart utfodrat och strött i lösdriften så duschar jag inte, har håret täckt för att det inte ska sätta sig någon lukt i det.
Jag har jobbat med en allergiker. Alla fick byta om till jobbkläder och inte använda parfymerade produkter. Hon kände inte något från mig när jag täckt håret i stallet.
 
Men om man tänker på allergi, hur känslig är en allergiker egentligen?

Jag har jobbat på lantbruk i 20 års tid och således duschat varje gång jag jobbat, dvs minst 5 ggr i veckan, tvättat håret varje gång också, svårt att bli av med grislukten annars.
Men nu har jag nytt jobb, och kan absolut inte gå runt och lukta stall. Jag gör så att de dagar jag ridit (3 dagar i veckan) och mockat ur lösdriften duschar jag. De dagar jag enbart utfodrat och strött i lösdriften så duschar jag inte, har håret täckt för att det inte ska sätta sig någon lukt i det.

Jag har jobbat (nära) allergiker som inte haft problem med samma "regim" som du beskriver. Även om det säkert är individuellt.
 
Jag har mina hästar på lösdrift och är alltid utomhus eller inne i ligghallen när jag pysslar med dom, är dit 3 gånger per dag i snitt. Duschar ungefär varannan dag, mer sällan när jag är ledig oftare om jag blir svettig.
 
Jag duschar inte efter varje gång jag ridit. Jag duschar om jag blir väldigt svettig men nu vintertid tycker jag inte att jag blir svettig på samma sätt. Försöker ha kläder i lager på lager så att jag kan ta av mig successivt under ridpasset för att minimera svetten, oftast har jag funktionskläder närmast kroppen och tycker inte jag svettas lika mycket då. Håret i fläta med pannband eller mössa såhär på hösten/vintern.

Jag rider näst intill varje dag och skulle jag duscha varje dag så skulle både hår och hud säga upp sig och bokstavligt talat typ ramla av. Håret tvättar jag ca 1-2 ggr/vecka och underhåller med torrschampo som luktar gott. Duschar gör jag ca 3 dgr/vecka och det är ungefär vad min hud klarar av nu på vintern om jag ska slippa kliande hud etc även om jag smörjer in mig. Däremellan tvättar jag mig på nödvändiga ställen för att slippa känna mig ofräsch. Aldrig någon som klagat på det!
 
Jag frågar alltid nya kollegor om de är våldsamt allergiska mot hästar. Om de inte är det då duschar jag när håret börjar lukta eller om jag har blivit svettig. Jag använder oftast mössa i stallet för att skydda håret.
 
Jag blir ofta rätt varm när jag är i stallet, går eller cyklar dit och jobbar på rätt bra när jag rider och fixar stallet.
Duschar alltid när jag kommer hem, tvättar håret varannan eller var tredje dag.
 
Efter att jag varit på ridskolan duschar jag alltid för då luktar jag mer häst men har jag varit hos medryttarhästen (som går i lösdrift och där jag enbart är inomhus när jag gör i ordning hästen) så funderar jag på att hoppa över det ibland (t.ex. om jag inte svettats massor, inte blivit genomskitig och dessutom duschade dagen innan).
 
Duschar så länge jag inte har världens tidspress vilket oftast brukar vara fallet då jag är en särdeles keff planerare
 
Om man ska se det från en allergikers sida, så kan jag tycka att som hästmänniska kan man alltid ha överdragskläder, mössa, vantar, tvätta händerna och byta kläder. Alltså inte behöva duscha varje gång jag varit i stallet. Har utsläpp i stallet en gång i veckan, jag har då andra skor, ren mössa, vantar och överdragskläder alt andra kläder som jag byter till innan jag far till jobbet. Sen kan man ju fråga kollegor om allergier.

Jag som däremot är hund och katt allergiker kan känna av min allergi bland mina kollegor som har djur inomhus hemma, där kan vi snacka problem isf!
 
Om man ska se det från en allergikers sida, så kan jag tycka att som hästmänniska kan man alltid ha överdragskläder, mössa, vantar, tvätta händerna och byta kläder. Alltså inte behöva duscha varje gång jag varit i stallet. Har utsläpp i stallet en gång i veckan, jag har då andra skor, ren mössa, vantar och överdragskläder alt andra kläder som jag byter till innan jag far till jobbet. Sen kan man ju fråga kollegor om allergier.

Jag som däremot är hund och katt allergiker kan känna av min allergi bland mina kollegor som har djur inomhus hemma, där kan vi snacka problem isf!

Det är just min tanke också. Hur mycket allergener tar jag med mig från stallet om jag byter ALLA kläder jämfört med en som har hund/katt hemma? Jag hade ju mycket mer katthår på kläderna när jag hade hund/katt än vad jag har hästhår osv på kläderna efter att jag bytt om till hästfria vardagskläder. Katt- och hundhåren hade jag alltid, oavsett vad försökte göra åt det.

Jag har ju alltid stallkläder på mig i stallet och vid ridning och byter alla kläder innan jag gör något annat. Jag skulle aldrig handla på vägen hem från stallet klädd i stallkläderna t.ex. Jag byter allt inkl. underkläderna.
 
Det är just min tanke också. Hur mycket allergener tar jag med mig från stallet om jag byter ALLA kläder jämfört med en som har hund/katt hemma? Jag hade ju mycket mer katthår på kläderna när jag hade hund/katt än vad jag har hästhår osv på kläderna efter att jag bytt om till hästfria vardagskläder. Katt- och hundhåren hade jag alltid, oavsett vad försökte göra åt det.

Jag har ju alltid stallkläder på mig i stallet och vid ridning och byter alla kläder innan jag gör något annat. Jag skulle aldrig handla på vägen hem från stallet klädd i stallkläderna t.ex. Jag byter allt inkl. underkläderna.

Jag skulle heller aldrig åka till affären i ridkläder, just pga jag VET hur jobbigt det är att stå i kassan och nysa för att personen framför i princip är täckt utav hund/katthår. Men det är ju alltid hästfolk som blir utpekade när man har ridkläder i affären för att det syns på våra kläder att vi har djurhår på oss?

Åh, på tal om detta så skulle jag åka och hämta/betala en sak som jag köpt på en köp och sälj sida av en kvinna. Jag skrev då om det var ok att jag kom kl 16, för då kunde jag åka vägen om när jag skulle hem ifrån stallet. Det var helt ok sa hon, hon var hemma då. När jag kommer dit står hon utanför med sin hund och säger när hon ser mina ridbyxor att hon är dödligt allergisk emot häst och fortsätter lite irriterat be sin son hämta saken jag köpt. Sen får vi då byta pengar mot sak, medan mamman säger åt sonen att inte röra vid mig! Nu hade jag tydligt skrivit att jag skulle ta vägen om efter stallet, hade hon påpekat sin allergi hade jag aldrig gjort det, medan hon inte hade skrivit i sin annons att djur fanns i hemmet. Så jag fick snällt behandlas om en smittsamt person, för att sedan åka hem och frysa duken jag hade köpt...

Förlåt för trådkapning, men det här med allergier och hästfolk har förbryllat mig lite i det sista.
 
@SkogsToka jag resonerar tvärtom. Jag åker utan problem och handlar i ridkläder. Helst rena dock. Men för att SIGNALERA att här kommer en vandrande allergibomb. Dvs säg jag varit hemma i två dagar, varit i stallet osv. Inte duschat. Så behöver jag mjölk. Då byter jag om TILL ridbyxor innan jag åker och handlar. För då syns det, jmf med om jag dragit på mig ett par rena jeans och åkt iväg.
 
Jag duschar inte varje gång. Jag duschar om jag blivit svettig. Kör jag hästen istället för rider så duschar jag inte. Har inte samma kläder hemma som i stallet så byter om bara
 
@SkogsToka jag resonerar tvärtom. Jag åker utan problem och handlar i ridkläder. Helst rena dock. Men för att SIGNALERA att här kommer en vandrande allergibomb. Dvs säg jag varit hemma i två dagar, varit i stallet osv. Inte duschat. Så behöver jag mjölk. Då byter jag om TILL ridbyxor innan jag åker och handlar. För då syns det, jmf med om jag dragit på mig ett par rena jeans och åkt iväg.

Men då tar du ju med dig betydligt mer allergener in i affären än om du tagit på dig ett par rena byxor? Jag skulle inte gå in i affären om jag luktade häst oavsett vilka kläder jag har på mig.

Jag skulle heller aldrig åka till affären i ridkläder, just pga jag VET hur jobbigt det är att stå i kassan och nysa för att personen framför i princip är täckt utav hund/katthår. Men det är ju alltid hästfolk som blir utpekade när man har ridkläder i affären för att det syns på våra kläder att vi har djurhår på oss?

Åh, på tal om detta så skulle jag åka och hämta/betala en sak som jag köpt på en köp och sälj sida av en kvinna. Jag skrev då om det var ok att jag kom kl 16, för då kunde jag åka vägen om när jag skulle hem ifrån stallet. Det var helt ok sa hon, hon var hemma då. När jag kommer dit står hon utanför med sin hund och säger när hon ser mina ridbyxor att hon är dödligt allergisk emot häst och fortsätter lite irriterat be sin son hämta saken jag köpt. Sen får vi då byta pengar mot sak, medan mamman säger åt sonen att inte röra vid mig! Nu hade jag tydligt skrivit att jag skulle ta vägen om efter stallet, hade hon påpekat sin allergi hade jag aldrig gjort det, medan hon inte hade skrivit i sin annons att djur fanns i hemmet. Så jag fick snällt behandlas om en smittsamt person, för att sedan åka hem och frysa duken jag hade köpt...

Förlåt för trådkapning, men det här med allergier och hästfolk har förbryllat mig lite i det sista.

Ja, det är märkligt att andra kan ha kläder med hur mycket hund- katthår som helst, parfymer eller stinka cigarettrök när de rör sig i offentligheten men att det skriks högt så fort det kommer till ridkläder.
 
Jag försöker att inte handla i ridkläder men jobbar ju i ridkläder och bor ganska avsides, det tar tid jag inte har att åka hem, förbi affären utan att gå in, duscha, byta om, åka tillbaka igen för att handla. Går aldrig och slöshoppar i hästkläder utan då är det typ tre paket mjölk och så ut igen, helst inte på rusningstid.

duschar när jag börjar lukta äckligt och beroende på vad jag ska göra, ibland varje dag, oftast ca varannan. Tvättar håret 1-2 ggr/vecka,har det oftast uppsatt och under mössa i stallet.
 
Men då tar du ju med dig betydligt mer allergener in i affären än om du tagit på dig ett par rena byxor? Jag skulle inte gå in i affären om jag luktade häst oavsett vilka kläder jag har på mig.



Ja, det är märkligt att andra kan ha kläder med hur mycket hund- katthår som helst, parfymer eller stinka cigarettrök när de rör sig i offentligheten men att det skriks högt så fort det kommer till ridkläder.

Ett par rena ridbyxor tar med mer allergener än ett par rena jeans, hur tänker du då?

Allergenerna har jag ju i håret och på huden osv. Med (rena) ridbyxor signalerar jag dock att här finns hästallergener. Med (rena) jeans finns ingen sådan varning och risken är större tex en allergiker ställer sig tätt intill i kön.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej Jag har ett hår som blir flottigt väldigt fort och ser fettigt ut efter bara någon dag. Jag duschar håret 2 gånger i veckan då jag...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 677
Senast: CaisaCax
·
Kropp & Själ Pga medicinering så är min hud jättefet. Vi snackar så pass att jag 6 timmar efter tvätt har ett lager med fett i hela ansiktet att jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 341
Senast: Modest
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 051
Senast: tuaphua
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 010
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp