Duscha eller inte efter ridning/stallet?

Beror väl på hur man lever känner jag ? Ska man till ett flashigt kontor i city efteråt bör man väl duscha.
Jag duschar verkligen inte efter om jag varit i stallet eller inte, tycker inte ens man blir skitig av att vara i ett stall.
 
Jag fodrar 4 ggr om dagen och är alltså i stallet minst 4 ggr/dag. Alltså kan jag inte duscha efter varje gång.
Men ska jag iväg duschar jag innan. Jag duschar också när jag är klar i stallet för dagen med ridning etc. Beroende på hur många hästar jag tränar så blir det ev bara paus utan dusch vid lunch/mellis etc.
 
Duschar varannan dag om jag inte blivit väldigt svettig efter en intensiv träning. Nu är jag i stallet cirka 3 dagar/vecka men gjorde likadant när jag var i stallet 6 dagar/vecka. Tvättar håret varannan dag med, ser skitigt ut annars. Någon gång kan jag fuska med torrschampo. :p
 
Jag duschar inte varje gång jag varit i stallet (varje dag), och är inte heller särskilt noga med vilka kläder jag har. Handlar nästan uteslutande mat på väg hem från stallet (= ridkläder) . Har hänt mer än en gång att jag har tagit en snabbrunda på shoppingcenter i halvskitiga ridbyxor tom. Har även ett gäng pälsiga katter hemma.

Mitt liv hade inte gått ihop om jag var manisk med ombyte och dusch. Ofta är jag i stallet på morgonen innan skola / jobb, och då blir det ett snabbt ombyte i sadelkammaren om jag har ridit, annars bara skor och jacka. Händer att jag är lat och mockar i vardagsjackan också.

Än så länge har ingen någonsin sagt något om allergi eller hästlukt, och jag anser att så länge ingen påtalar det som ett problem så är det inte heller ett problem ;).
 
Duschar de dagar jag blivit svettig, oftast varje till varannan kväll. Tvättar håret en gång i veckan.

Har stallet hemma och fodrar 5 ggr per dag varav senaste mellan 23-24. Om jag duschat har jag gjort det efter jag tagit in hästarna vid 20-21 och fodrar sista gången med pyjamasen på.

Vi har hundar på jobbet och är ett ganska litet företag där inga allergiker finns.

Jag tar ut hästarna med arbetskläder på morgonen och luktar oftast lite häst på jobbet men alla vet att jag inte duschar mellan uttag och jobb och har inga problem med det.
 
Duschar varje kväll efter stallet, mockning och förbereda höpåsar och släpa halm gör att jag inte känner mig så fräsch direkt. Är jag bara i stallet för att fodra eller byta täcke på min häst duschar jag inte.
När jag blev fodervärd i tonåren (och således bodde hemma) duschade jag varje gång efter stallet eftersom min mamma är superallergisk, så det hänger väl kvar. När jag sen skaffade egen häst fanns det över 100 nötkreatur på gården också och det räckte att gå ut ur bilen så satt stanken i kläderna och håret och typ överallt :yuck: så då blev det alltid dusch.
 
Jag har stallet hemma, och duschar således inte varje gång jag varit där ute.
Duschar eller badar (i sjön) oftast varje dag sommartid, men vintertid tar jag snarare varannan/var tredje dag som duschdag annars trillar min hud av i torra sjok ungefär och jag får eksem över allt..
Duschar däremot om jag blivit svettig eller väldigt smutsig, oavsett om det är "duschdag" eller ej även vintertid. Håret tvättar jag 2-3 ggr per vecka.

Har speciella kläder och skor i stallet som jag förvarar i en garderob sedan, mössa att stoppa in håret i så det inte luktar häst/ko.
 
Duschar och tvättar håret varje dag oavsett om jag varit i stallet eller ej. Har en arbetskamrat (icke hästmänniska) som uppenbarligen inte duschar så ofta, luktar inte så fräscht.
 
Duschar och tvättar håret varje dag oavsett om jag varit i stallet eller ej. Har en arbetskamrat (icke hästmänniska) som uppenbarligen inte duschar så ofta, luktar inte så fräscht.

Det är ju hemskt att du bara duschar så ofta bara för att någon på jobbet kanske duschar en gång i månaden och du då tror att alla som inte duschar varje dag luktar så.

Kroppen mår ju inte bra av för mycket duschande heller, varken hud eller hår.
 
Jag duschar och tvättar håret varje dag och det har jag gjort i princip hela mitt vuxna liv och har varken hud eller hårproblem p g a det. Eller, ja, nu på vintern blir det inte lika mycket duschande utan bad i stället. Kan lätt ligga en timme i badkaret på kvällen och tina uppe efter en kall ridtur. :)
 
Det är ju hemskt att du bara duschar så ofta bara för att någon på jobbet kanske duschar en gång i månaden och du då tror att alla som inte duschar varje dag luktar så.

Kroppen mår ju inte bra av för mycket duschande heller, varken hud eller hår.
I min värld duschar man varje dag. Känner faktiskt ingen som inte gör det, förutom arbetskompisen då. Man ska ju ändå tvätta sig i underlivet och under armarna och fötterna så då kan man lika gärna duscha. För snälla säg inte att man inte ens intimtvättar sig
 
I min värld duschar man varje dag. Känner faktiskt ingen som inte gör det, förutom arbetskompisen då. Man ska ju ändå tvätta sig i underlivet och under armarna och fötterna så då kan man lika gärna duscha. För snälla säg inte att man inte ens intimtvättar sig

Och din värld definierar andras?
Min hud skulle trilla av om jag duschade varje dag. Men jag ska göra det ändå för att du gör det?
 
Alla har ju olika bakterietillväxt och arbetar upp svett på olika sätt. Att tro att alla måste duscha varje dag, eller intimtvätta varje dag är ju som att tro att alla är lika.

Min man måste tillexempel duscha varje dag, ibland två gånger per dag om det vill sig illa. Hans hud verkar inte ta skada.

Jag skulle aldrig kunna göra det året runt. Jag svettas inte på samma sätt, har inte samma bakterietillväxt och huden skulle se ut som en krackelerad öken. Håret är redan slitet trots bara bra produkter och tvättning en gång per vecka.

Jag tycker man ska sluta definiera andra utefter sig själv.
 
Jag duschar varannan dag ungefär. Ska jag ingen annanstans än stallet och hemma kan det blir mer sällan också. Mockar dock inte ur i veckan utan plockar bara skitar så då kommer man ju iaf inte i kontakt med den skarpa ammoniakdoften.
 
Har eget stall och fodrar fyra ggr per dag. Morgon, lunch och middag innefattar endast att leda ut och fodra, då duschar jag inte. Har däremot alltid stallkläder vid utsläpp och går inte in i stallet vid lunch/middag. På kvällen mockar, borstar och packar jag hö. Ofta försöker jag även jogga i samband med kvällsrutinerna. Duschar varje kväll samt tvättar håret, jag både luktar häst och blir svettig av joggningen. Jag jobbar mycket nära människor och mitt jobb kräver noggrann personlig hygien. Kan kan varken lukta parfym, häst eller svett på mitt jobb. Kan förstå att andra lever annorlunda, men såhär behöver mina rutiner se ut.
 
Hur gör ni? Duschar ni efter varje dag i stallet?
Jag duschar aldrig efter att jag kommer hem från stallet. Duschar mer när det behövs, typ 1-2ggr veckan.
Hittills har jag inte stött på någon som klagat på hästdoft, för själv känner jag den inte.
Förvisso kan jag duscha om jag blivit väldigt svettig, men ofta blir jag inte det. Jag kan inte duscha för ofta då får jag torreksem som kliar järnet.
 
Jag duschar eller badar ungefär varannan dag. Har proriasis som gör att jag helst ska låta bli att tvätta mig för ofta, jag fick även höra av min gynekolog att jag var för bra på att tvätta mig och huden hade blivit rejält torr.
Jag har stallet hemma och är där ett par gånger per dag (lösdrift). Är jag ledig länge låter jag det gå någon dag extra innan jag duschar.
 
Eget stall hemma, jobbar i stall dagtid och jobbar ensam i bil på natten. Duschar vid behov, dvs var annan eller var tredje dag. Rider inte så mycket just nu så blir inte svettig och huden är redan snus torr. Hade inte klarat av att duscha varje dag utan att få ännu torrare hud..
Duschar dock innan jag ska iväg på ngt som kräver att man visar sig bland folk och inte luktar stall.
 
Och din värld definierar andras?
Min hud skulle trilla av om jag duschade varje dag. Men jag ska göra det ändå för att du gör det?
Absolut inte, jag är bara så paff eftersom det är någonting helt nytt för mig att alla inte duschar varje dag. Var och en gör ju som de vill och så länge man inte lukar ofräscht så är det ju ok. Jag tycker att jag både känner mig och luktar ofräscht efter en dag utan dusch, ibland har man ju inte haft möjlighet att duscha och nä jag gillar det inte. Men jag är nöjd med min värld där de flesta duschar varje dag :) Sen får andra leva i sina världar såklart :)
 
I min värld duschar man varje dag. Känner faktiskt ingen som inte gör det, förutom arbetskompisen då. Man ska ju ändå tvätta sig i underlivet och under armarna och fötterna så då kan man lika gärna duscha. För snälla säg inte att man inte ens intimtvättar sig
Oj, jag måste ha missat något. :eek:
Varken duschar varje dag eller tvättar under armar, fötter och underlivet varje dag, tvättar dom när jag duschar eller vid behov. Har inte märkt att jag luktar svett eller att kroppen mår dåligt av det.
Duschar eller tvättar jag mig för ofta får jag torreksem, vilka kliar som sjutton.
Duschade senast idag och gången innan dess för 3 dagar sen, men alla är olika och fungerar på olika sätt. :)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej Jag har ett hår som blir flottigt väldigt fort och ser fettigt ut efter bara någon dag. Jag duschar håret 2 gånger i veckan då jag...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 677
Senast: CaisaCax
·
Kropp & Själ Pga medicinering så är min hud jättefet. Vi snackar så pass att jag 6 timmar efter tvätt har ett lager med fett i hela ansiktet att jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 341
Senast: Modest
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 051
Senast: tuaphua
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 008
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Aktivering/leksaker
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp