Bukefalos 28 år!

Duscha hästen nu?

Deimion

Trådstartare
Hej! Min häst står i ett varmt innestall med varmvatten , solarium och allt. Men är det för tidigt att duscha hästen nu? Ute är dte några plusgrader. Eller skulle ni vänta?
 
Sv: Duscha hästen nu?

duscha hästen och sätt den i solariumet tills den är torr. min åsikt.
 
Sv: Duscha hästen nu?

jag jobbar i stall och här har hästarna duschat hela vintern. de duschas efter varje träningspass.
De får stå inne och torka med ett fleecetäcke (eller två då det är riktigt kallt) ett par timmar sedan får de gå ut igen.
 
Sv: Duscha hästen nu?

Vi har duschat våra travare efter varje träning hela vintern, absolut hela hästen. På med fleecefilt och in i boxen, det räcker.
 
Sv: Duscha hästen nu?

skulle inte göra det om det inte var nödvändigt, att hästen verkligen var smutsig. men det är inte skadligt, sätt bara på hästen ordentligt med täcken efteråt.
 
Sv: Duscha hästen nu?

Tycker att det är lite i kallaste laget än så länge. Men kan du se till att hästen torkar snabbt utan att bli nerkyld antar jag att det går bra.
 
Sv: Duscha hästen nu?

Här duschas hästar hela vintrarna men dom går ju inte ut i hagen igen efter en dusch. Då får dom stå inne med dubbla täcken på sig. Går ut som vanligt i hage med utetäcke på morgonen efter :)
 
Sv: Duscha hästen nu?

Konstigt att alla sveriges travhästar klarar att duschas efter varje träning hela vintern igenom, men att ridhästar blir nerkylda på en gång ;)
 
Sv: Duscha hästen nu?

Hej! Min häst står i ett varmt innestall med varmvatten , solarium och allt. Men är det för tidigt att duscha hästen nu? Ute är dte några plusgrader. Eller skulle ni vänta?

Om du står i ett varmt stall med varmvatten och solarium så kan du nog till och med bada hästen mitt i vintern.
Min står i kallstall, dock med solarium och uppvärmd skötarplats, och här har hästarna duschat hela vintern utan att
bli kalla. Man ställer dem i solariet tills de torkat ganska bra och sedan så promenerar men dem torra.
 
Sv: Duscha hästen nu?

Konstigt att alla sveriges travhästar klarar att duschas efter varje träning hela vintern igenom, men att ridhästar blir nerkylda på en gång ;)

Jag tror att det egentligen är "travfolket" som är lite hårdare och "ridfolket" tror mer att våra hästar är gjorda av porslin och inte tål nått alls ^^,.
Helt klart klarar hästarna av att vara blöta när det är kallt, jag blir att tänka att jag själv inte skulle vilja vara det så då ska inte min lilla tös vara kall heller hehe.
 
Sv: Duscha hästen nu?

nog blir det kallt ändå på alla otäckade partier... som sagt, skadar gör det inte men det lär knappast vara behagligt heller.
en ridhäst som jobbas är nästan alltid klippt, så finns ingen anledning att hålla på och bada dom hela tiden!
 
Sv: Duscha hästen nu?

Nej jag har väl inte sagt att det är nödvändigt så ofta, har själv ridhäst också och han badas väldigt sällan. Klipper en del av travhästarna också men dessa blir ju mycket svettigare av ett snabbjobb än en ridhäst för motsvarande arbete. Men jag tvivlar starkt på att det är så värst obehagligt om man lägger på ordentligt med täcken, ställer in i boxen och ger hö.
Men vi har alla olika åsikter, tycker bara det känns lite halvfånigt när vissa väntar till den varmaste sommaren för att duscha, medan andra gör det hela året.
 
Sv: Duscha hästen nu?

kl

dom blir ju blöta när det regnar :S då överlever dom xD eller?
 
Sv: Duscha hästen nu?

Tycker inte du ska duscha hästen nu och speciellt inte ofta.
Du förstör hästens naturliga fett-påbyggnad i pälsen som skyddar den för eventuell köld osv.
Man ska inte, enligt mig duscha hästen mer än nödvändigtvis. Borsta av den istället när han är svettig, sen på med fleecetäcke, torka någon timme sen ut med den igen.
 
Sv: Duscha hästen nu?

Det beror ju lite på vart man bor! Som i Borlänge har ni väl snö kvar? I Skåne är ju våren där.
 
Sv: Duscha hästen nu?

Jo men det är fortfarande kallt om nätterna och det skyddar även på sommaren mot knott och dylikt.
Det förstör det naturliga skyddet som hästen har i pälsen. Visst, jag duschar min häst enstaka gånger på sommaren men försöker att inte göra det för ofta. Kanske efter riktigt svettiga ridpass som ren avsvalkning vid 25 graders värme.
 
Sv: Duscha hästen nu?

Jag vet hur hästen fungerar, behöver inte ha en repititionslektion varje gång jag är här.
Man kan hjälpa hästen med massor.
 
Sv: Duscha hästen nu?

Jo det är ju sant, tänkte inte så långt^^
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Vi har nu mellan 7 och 17 minusgrader. Hästarna har tillgång till isfritt vatten ute, fodras fyra ggr om dagen med grovfoder och...
Svar
14
· Visningar
1 454
Senast: Efwa
·
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
1 630
Senast: CaisaCax
·
Hästmänniskan Hej, jag är utomlands och har lite impulsivt bokat en uteritt på ett välrenommerat ställe med välmående hästar, jag har givetvis inga...
Svar
10
· Visningar
759
Senast: Lingon
·
Trädgård & Växter Jag har ett fritidshus där jag i nuläget har pelargoner. På sommaren står de ute eller i fönstren, på vintern står de i ett fönster utan...
Svar
13
· Visningar
624
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp