Bukefalos 28 år!

Den här isögda grå (som satt sig på Gråfläcken) är den största duvan jag har sett!
01 enorm o gråfläck.jpg

Det känns som om han väger ett halvt kilo!? :eek: Normalvikten på dessa stadsduvorna verkar ligga på runt 300 gram (när de är i ok skick) men den här väger betydligt mer. Han kom hit under förra våren och har dykt upp med jämna mellanrum sen dess.

Fjädrarna på benen/magen har sett ut sådär så länge jag kan minnas. De är alldeles för nerkladdade för att han ska kunna tvätta bort det själv. Trodde det skulle försvinna av sig själv vid ruggningen men icke. Ska försöka ta en ordentlig titt när han tillåter det.

Han har inget namn än men jag tycker att han borde heta något som betyder enorm, tung, rejäl eller liknande. Ogroman, Besar, Raskas och Trom är de namn jag gillar bäst hitintills. :)
 
Ballerinan hade också smutsat ner sig. Hon är såklart bedårande söt ändå! 🥰
02 ballerinan gråfläck120937.jpg

Hon kör ju sitt eget race och när hon försvinner kan hon vara borta länge så jag blir alltid lite ledsen när hon inte dyker upp för jag vet aldrig när hon tänker komma nästa gång. Hon är bara så rolig, unik och speciell i sitt sätt att det är omöjligt att inte sakna henne när hon är borta. Hon lämnar bara ett stort hål efter sig när hon drar iväg på äventyr.

Gråfläcken är som ni ser med på denna bilden med, det händer rätt ofta att den lille skiten genskjuter mig över taken och möter mig på stora flockens matplats också.
Smart duva, måste va en tjej. :p
 
Varför Blickie... Varför? Vad gör du ens?!
04 blick122739.jpg

Jag gillar inte när folk kallar djur för korkade (men ni får tänka på att jag gör det med kärlek och att det mycket väl kan vara så att det är jag som är dum som inte förstår mig på Blickies genialitet) men jag är ofta osäker på om Blick har en enda häst hemma. 🥲:heart

Tänkte först att det säkert berodde på att han var ung men nu är han runt två år gammal och det har inte direkt skett en förbättring. Det verkar gå bra för honom ändå så han är uppenbarligen precis så smart han behöver vara och han bjuder ju på många skratt. Skulle sakna den fina lilla tokstollen något enormt om han försvann! :heart
 
Krokus är på jakt efter en fru! Han sprang allt vad han hade efter den här damen och försökte imponera på henne men hon bara gick iväg. Krokus har så korta steg pga av trådskadorna så han får trippa på som en liten symaskin för att kunna hålla tempot så tillslut gjorde han såhär: :rofl:
05 krokus 00335.jpg

Direkt efter att han hade bromsat henne sprang han runt framför henne och gjorde sin dans. Men hon ville ändå inte bli hans fru! 💔

Jag tycker han dansar så fint, trots fossingarna, och jag tycker så synd om honom som blir ratad av damerna hela tiden. Han vill så gärna ha en fru och egna bebbar att ta hand om. Jag är helt säker på att han hade blivit världens bästa pappa, men han får aldrig chansen att visa det. :(
 
Det verkar ha blivit säsong för uppvaknandet, känns tidigt men det är väl läge att börja nu ifall bebbarna ska vara ute ur boet i mars.

Det ska bli kul att få se vad de ungdomarna jag ännu är osäker på är för kön! Horn-Per är väldigt spännande, får mer och mer Vildvittra-vibbar från denna galningen så "han" kanske är en hon! :D
07 horn-per 14319.jpg
 
Nyfiken på denna lilla fina också:
07 i lillefin114820.jpg

Har inte en susning om vad hen kan tänkas vara och jag vill ge den ett namn men kommer inte på något passande så jag väntar på att den ska bekänna färg istället.
 
Otto kan minsann, trots att han bara har ett ben:
09 otto11925.jpg

Svårt att förstå hur han kunnat få benet amputerat så högt upp, men det är väl tråd som vanligt för det saknas en tå på andra foten också. Tycker det är helt otroligt att han överlevt det där men han är en kämpe!
 
Tycker Charmör ser lite trött ut på ohyffsade, närgångna duvor här...
14 bosse dammtuss charmör00804.jpg

Det är Dammtussen som lutar sig över och Bosse som tittar på. Bosse har iallafall vett nog att ha respekt för de äldre!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp