Dyra "gatukorsningar"

Sv: Dyra "gatukorsningar"

det som kostar mest pengar är inte själva inköpet utan "underhållet" av hunden. det finns även blandraser som behöver MYCKET psykisk stimulans, korsar du en malinois med en BC lär du få en riktig arbetsnarkoman till hund. det verkar vara många som tror att en blandras (med brukshundar, jakthundar och vallhundar) inte kräver lika mycket arbete som en renrasig (brukshund, jakthund eller vallhund), men inget kunde vara mer fel.
 
Sv: Dyra "gatukorsningar"

JAg har 2 BC blandningar..ingen av dom är arbetsnarkomaner....den yngre är visserligen "bolltokig" men inte tokigare än att han ger sig om man säger ifrån....han blir mest "tokig" när det kommer folk...för ALLA sparkar eller slänger åt honom då.....:crazy:
 
Sv: Dyra "gatukorsningar"

nej inte ALLA BC-blandningar blir lika fanatiska som rena BC's, men blandar du två "livliga" raser så kommer avkomman med väldigt stor sannolikhet att också bli "livlig".
 
Sv: Dyra "gatukorsningar"

schäfer/bc...tiken är det dessutom vanlig collie i också....

..ingen av mina valpar var stressade heller, inte dom jag hade själv...däremot en av de jag sålde är det...han är kastrerad men sjövild ändå.....
Jag kan erkänna att jag inte aktiverar ihjäl mina hundar direkt...men dom är "gårdshundar" och får förmodligen mycket "gratis" med all lulla runt här hela dagarna...alltid händer det nåt....
 
Sv: Dyra "gatukorsningar"

Ja det var bättre och billigare förut........ ;)

Korsningsavel på osunda hundar och som ger valpar ingen (inte många) vill ha förstår jag mej inte på. Men om det finns bra köpare till valparna och föräldrarna är friska och trevliga tycker jag att det är en annan sak.
 
Sv: Dyra "gatukorsningar"

när du köper en renras är föräldrarna (förhoppningsvis) meriterade, friröntgade och undersökta för alla rasbundna sjukdomar. dessutom har du möjlighet att delta i diverse prov (bruks) och du kan ställa ut. många seriösa uppfödare har även möjlighet och kunskap nog att hjälpa dig som valpköpare om du skulle stöta på problem.
Snacka om att falla på eget grepp :devil: :angel:


I övrigt är det bara att konstatera att blandrashundar är hundvärldens motsvarighet till de fördömda j-a varmbloden som används som ridhästar och hugaligen är billiga i inköp.
För likaväl som det enbart är fattiga :devil: och snåla :eek: människor som köper an avdankad travarkamel :crazy: så är det oxå enbart oseriösa :devil: människor som A; föder upp blandrasjyckar och B; sedan går och köper dem! *ironi*

Jag fattar inte att ni rassnobbar orkar bry er, jag och många med mig älskar våra två, tre och ibland fyrvägskorsningar. De är sällan sjuka, kommer utan rasbunden sjukdom etc.

Om man tycker om sina djur tar man reda på hur man handhar dem på bästa sätt oavsett inköpspris och rastillhörighet. Tycker man inte om dem eller saknar kunskap så spelar en stamtavla med utställningschampions osv i 40 led ingen roll för hundens ( hästens ) välbefinnande.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Dyra "gatukorsningar"

lugn och fin nu...

1. väldigt många, för att inte säga de flesta, raser har minst en sjukdom/defekt att ta hänsyn till. men, eftersom blandraser har renrasiga hundar i sig betyder det att även blandraser har rasbundna sjukdomar i sina gener vilket gör att även de kan drabbas. bara det att kontrollen är liten/obefintlig. ganska enkel matematik eller hur? blandraser är inte friskare än renraser, särskilt inte i andra, tredje generation.

2. jag har inget emot blandrashundar, jag har själv två oreggade jyckar och de två av mina nära vänner som har hund har blandraser. men jag skulle aldrig rekommendera någon att köpa en blandras, särskilt inte som första hund. undantaget är när det handlar om seriös blandrasavel (för sådan förekommer också, om än i liten omfattning). målet för den aveln är inte att avla fram gulliga valpar, utan att ta fram hundar som är riktigt bra på en specifik sak.

3. med en blandrashund får du inte tävla i annat än lydnad, agility och viltspår. detta leder till att en del brukshundklubbar inte vill ha med blandraser i sina spår/sök/etc-grupper, vilket gör att du som hundägare behöver ett annat alternativ för att lära dig aktivera din hund.

ska jag fortsätta?
 
Sv: Dyra "gatukorsningar"

Har sällan stött på en blandis med någon "rasbunden" sjukdom däremot ett flertal spaniels med defekter i huden. Basset Hounds med öron och ögonproblem, labbar med höfter osv.

VART går gränsen mellan seriös och oseriös korsningsavel? Kontra är all rasavel lika med seriös? Kan du med säkerhet säga att ex. alla som föder upp renrasiga dalmatiners använder sig av HÖRANDE hundar i aveln......

ALLA människor är inte intresserade av att tävla med sina hundar. Själv har jag hund för att de dels ska vakta mig och dels för att de är roligt sällskap att ha med på promenader.

Tidigare har jag haft både labrador, och basset hound av det ädlaste slaget, idla ädla utställningschampions och något mer dödens tråkigt än hundutställning kan jag inte tänka mig medan det nog finns andra som tycker att höjden på en helg är att kolla på uppfluffade pudlar med tillhörande hysteriska mattar hängandes i kopplet.
 
Sv: Dyra "gatukorsningar"

naturligtvis bedrivs det mycket dålig renrasavel med. och (hoppas jag inte blir lynchad nu) det är oftast utställningsaveln som förstör. när utseende blir viktigare än användbarhet, då har något gått fel.

en seriös uppfödare är för mig en person som avlar på uteslutande friska (kontrollerade!) hundar. de bör också ha bevisat sin användbarhet på något vis. h*n väljer sina valpköpare med omsorg och har kontakt med dessa och ställer upp med råd och stöd när det behövs. uppfödaren ska också ha ett mål med sin avel och föra rasen framåt.

har man haft hund innan och vet att man inte är intresserad av att tävla bruks eller ställa ut, ja då finns inget hinder att köpa en blandrasvalp! men för att vara på den säkra sidan bör mor, far och flera släktingar vara röntgade och kollade för rasbundna sjukdomar, speciellt om två raser som har samma sjukdomar/defekter korsas. dessutom bör raserna "passa ihop" och inte vara helt olika eller ha mentaliteter som kan bli mindre trevliga blandade.
 
Sv: Dyra "gatukorsningar"

Jag kan bara hålla med cillamuffins; avarter finns på både ren- och blandrassidan inom avel så väl som valpköp. Vad som går att säga generellt är att möjligheten att veta vad man får mentalt, extrört och hälsomässigt ökar om föräldradjuren har dokumenterade meriter och hälsostatus. Ju längre tillbaka du kan följa linjerna, desto bättre förutsättning har du att få det du vill.

Den seriösa valpköparen kan inom rasaveln själv skaffa sig en uppfattning om vad valpen kan tänkas bära på, och är inte hänvisad till att bara se en söt valp och snäll mamma. En lika seriös valpköpare av blandras har ofta inte den möjligheten, de kan bara väga in de ingående raserna. Om blandrasavel stannade vid korsning mellan två raser med likartad extriör och mentalitet men med olika rasbundna sjukdomar, blir avkomman sannolikt frisk och sund - förutsatt då att föräldradjuren är sunda, bra representanter för sina respektive raser. Vid flera inblandade raser som inte matchar varandra mentalt och/eller extriört, eller har samma sjukdomsanlag blir det som en rondell - rena snurren. Har man tur kommer man ur det hela med ett glatt leende efter en kul karuselltur, men många kommer också ur det hela illamånde och frågar sig varför i h-vete man hoppade på den turen.

Det är dessutom ingen tillfällighet att det är mest blandraser som omplaceras genom förmedlingar som t.ex hundstallet.
1. Blandraser har ingen rasklubb som hjälper till varken med omplacering eller akriviteter.
2. Alldeles för många har inte har en aning om vad de ingående raserna har för psyke, och blir därför synnerligen förvånade och ofta även förskräckta när det visar sig.
3. Många blandraser köps av förstagångs ägare - gärna till något av barnen - som inte har kunskap nog, och sedan inte stöd från vare sig uppfödare eller klubbar.

Jag har sett alldeles för många renrasiga kombinationer för att säga att allt renrasigt är bra, och alldeles för många bra blandisar för att säga att alla korsningar är skit. Faktum kvarstår dock att med renrasiga hundar har man så mycket större chans att göra ett gott val - helt enkelt för att man kan följa hundens meriter och hälsostatus bakåt. Som seriös valpköpare kan man sätta sig in i kombinationes för- och nackdelar, en möjlighet som man inte har inom blandrasaveln.

Jag tycker inte att det är något problem att blandraserna ökar i pris, bara något förvånande. Varför man missar alla fördelar för att tjäna ett par-tre tusen är för mig en gåta. För mig är det som att köpa en lott på en bil för 130.000 och hoppas att man vinner en som passar ens behov, fast i potten ligger det allt från skrotbilar till Ferrari. Om man drar högsta vinsten, dvs. Ferrarin, har man kanske ändå inte vunnit - om behovet var en rejäl kombi med lastutrymme och markfrigång. För 150.000 hade man fått precis det man ville ha och behövde....

Mvh,
Duvan
 
Sv: Dyra "gatukorsningar"

Dina argument motarbetar varandra enligt mig.

OM korsningarna var så sjukdomsdrabbade som du påstår skulle de vara dyra att försäkra in vilket de inte är. De ligger i mellanklass på riskbedömning hos mitt försäkringsbolag. Dvs det finns renrasiga hundar som är mycket dyrare att försäkra in och det finns raser som är billigare. Inom hästsporten så är t.ex importer dyrast att försäkra eftersom de av erfarenhet kostar försäkringsbolagen mest pengar.

På en hundsida jag precis besökt finns tretton hundar för omplacering och det är sex korsningar och sju renrasiga jyckar. Detta tror jag speglar verkligheten bättre än något annat, det finns minst lika många korsningar som renrasiga hundar för omplacering. I somras när jag sökte hund hittade jag via annonser på nätet mestadels renrasiga hundar som skulle omplaceras. Många av dessa kom från barnfamiljer, troligen barnen som ville ha t.ex en pongohund och till slut fick det men i slutändan var det inte så kul med hund ändå.

Du försöker även få det till att korsningar av flera raser skulle kunna slå tillbaka med defekter etc. Det finns mig veterligen idag ingen forskning angående detta däremot är det ett vedertaget faktum att rasrena hundar drabbas av rasbundna sjukdomar såsom ögon, öron, hud, höftproblem osv.
Avel och genetik är ett intressant område att studera och lära sig mer om, själv har jag haft fördelen att både studera detta och även praktiskt handha ett avelsprogram med djur som har korta generationesintervaller.
Där har jag med egna ögon verkligen fått se vad som sker i starkt inavlade populationer kontra outcrossgenerationerna. En nyttig erfarenhet som fått mig att inse fördelarna med ett välplanerat avelsarbete och avelsmål.

Dagens hundar, hästar, grisar och kor är ju alla resultat av målmedveten avel där korsningar och urval på egenskaper legat till grund för utvecklingens gång.
 
Sv: Dyra "gatukorsningar"

Håller med cillamuffins. Tycker inte alls att det är nått fel på blandraser (har en själv+en renrasig)! Tycker snarare att det är vansinniga priserna och de hysteriska korsningarna som är fel. Givetvis ska man ta betalt för hunden, men jag skulle inte betala mer än 2000 kr för en blandis. Ibland verkar det som att folk tror att ju fler raser det är i en hund desto mer kan dom ta betalt. Fast det är klart att så länge köpare betalar så är det klart att de kan ta betalt också...
 
Sv: Dyra "gatukorsningar"

Håller med cillamuffins. Tycker inte alls att det är nått fel på blandraser (har en själv+en renrasig)! Tycker snarare att det är vansinniga priserna och de hysteriska korsningarna som är fel. Givetvis ska man ta betalt för hunden, men jag skulle inte betala mer än 2000 kr för en blandis.
:eek:

Så då tycker du att det är ok att de som fött upp dessa ej rasrena hundar ska mer eller mindre skänka bort dem till dig och dina gelikar som inte vill betala mer än max 2000kr för en sådan hund.
Som upplysning kan jag berätta att id-märkningar, veterinärbesiktning och vaccination inte är gratis bara för att man har en blandisvalp....
 
Sv: Dyra "gatukorsningar"

roslagen skrev:
OM korsningarna var så sjukdomsdrabbade som du påstår skulle de vara dyra att försäkra in vilket de inte är. De ligger i mellanklass på riskbedömning hos mitt försäkringsbolag. Dvs det finns renrasiga hundar som är mycket dyrare att försäkra in och det finns raser som är billigare.
Det är inte riktigt sant. Visst - försäkringsbolagens premier grundar sig på sjukdomsfrekvensen i rasen. MEN - om du frågar vilken veterinärklinik som helst så är, procentuellt sett, fler blandraser oförsäkrade jämfört med en renrasig hund. Det är en av anledningarna till att premien är billigare - de är ju färre som utnyttjar försäkringen. DESSUTOM så täcker inte försäkringen (ialla fall Agria's och If's) ex. höftledsfel eller armbågsfel hos en blandras (deras krav är att individen ska vara registrerad). Där försvinner ytterligare ett antal sjukdomsfall. Och om man funderar på att avla på sin blandrastik så står man dessutom UTAN skydd om du tex. behöver ta kejsarsnitt. För i både Agria och If så ingår INTE det i den vanliga veterinärvårdsförsäkringen. Utan du måste teckna en separat avelsförsäkring på tiken - och det kan ENDAST göras på en registrerad individ. Vilket i förlängningen också innebär att du inte kan ha en dolda fel försäkring på valparna som du säljer - och det kan bli dyrt om något inträffar! För som "uppfödare" är man ju ersättnings/skadeståndsskyldig för dolda fel i 2 år!!! för valpar som man säljer (enligt konsumentköplagen!) Jag personligen skulle aldrig våga ta en blandras kull!
 
Sv: Dyra "gatukorsningar"

roslagen skrev:
:eek:

Så då tycker du att det är ok att de som fött upp dessa ej rasrena hundar ska mer eller mindre skänka bort dem till dig och dina gelikar som inte vill betala mer än max 2000kr för en sådan hund.
Som upplysning kan jag berätta att id-märkningar, veterinärbesiktning och vaccination inte är gratis bara för att man har en blandisvalp....
Nej - veterinärbesiktning, vaccination och id-märkning kostar ca 500:-/valp (oavsett om den är rasren eller inte). Men det berättigar knappast ett försäljningspris på 4-6000:-/valp. Eller?
 
Sv: Dyra "gatukorsningar"

ja allt är ju relativt...det finns raser som ger en eller 2 valpar, det finns raser som ger 12 valpar....det finns folk som går och tränar på brukshundsklubben med sina blandraser vilket innefattar medlavgifter resor...

om jag som travhästuppfödare räknar som du gör så går jag också back...och det innebär inte att jag FÅR betalt det som unghästen EGENTLIGEN kostar....att få en defekt valp/föl händer även blandisar och de flesta avlar inte med flit....och att ta betalt en tredjedel av vad en renrasig hund kostar borde väl inte svida så...eller???

Du kanske förspråkar att ge bort hundarna nästan gratis...så ALLA som villl kan ha möjlighet att skaffa hund?? Jag tycker det är tragiskt...varför skulle en blandis inte kunna vara värd något?? Jag tror att majoriteten av hundägare INTE är utställnings/tävlings människor, utan många har hunden som sällskap och intresse....
 

Liknande trådar

Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
13 207
Kropp & Själ Och man egentligen mest känner sig fånig? Egentligen har det här väl hållt på av och till sedan några år tillbaka men mest de senaste...
Svar
3
· Visningar
3 089
Senast: Meggan
·
Övr. Hund Jag och min sambo har länge pratat om att skaffa en hundvalp och nu har båda våra liv gjort det möjligt. Det lär inte ske förrän till...
Svar
11
· Visningar
2 004
Senast: Aningsfull
·
Övr. Hund På söndag för exakt fem år sedan bilade jag och familjen ner för att hämta hem min alldeles första egna vovve, en liten bulleherre vid...
Svar
3
· Visningar
1 225
Senast: Jenka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp