Dyra "gatukorsningar"

Sv: Dyra "gatukorsningar"

martha skrev:
ja allt är ju relativt...det finns raser som ger en eller 2 valpar, det finns raser som ger 12 valpar....det finns folk som går och tränar på brukshundsklubben med sina blandraser vilket innefattar medlavgifter resor...

att få en defekt valp/föl händer även blandisar och de flesta avlar inte med flit....och att ta betalt en tredjedel av vad en renrasig hund kostar borde väl inte svida så...eller???

Du kanske förspråkar att ge bort hundarna nästan gratis...så ALLA som villl kan ha möjlighet att skaffa hund?? Jag tycker det är tragiskt...varför skulle en blandis inte kunna vara värd något?? Jag tror att majoriteten av hundägare INTE är utställnings/tävlings människor, utan många har hunden som sällskap och intresse....
Nej, jag förespråkar INTE att man ska ge bort hundarna nästan gratis. Det tror jag verkligen inte gynnar hunden. Ju mindre en "vara" kostar, desto större risk att det blir en "slit och släng vara". Att ta betalt motsvarande 1/3 del av vad en rasren hund kostar, svider inte. Det motsvarar 2500-3000:-, och det tycker jag är mkt rimligt. Men att oseriösa blandrasuppfödare tar upp emot 6000:- DET tycker jag är orimligt. Men om det går så är det väl bara att gratulera säljaren...
 
Senast ändrad:
Sv: Dyra "gatukorsningar"

martha skrev:
om jag som travhästuppfödare räknar som du gör så går jag också back...och det innebär inte att jag FÅR betalt det som unghästen EGENTLIGEN kostar....
Så som jag räknar är inget jag har hittat på själv... Hela "verksamhetens" ALLA utgifter ska vägas mot ALLA intäkter - så funkar det när man redovisar! Alla "varor" har en viss avskrivningstid, och föregående års förlust får man föra med sig, osv. Men det FÅR kosta - för i mitt fall är det en ren hobbyverksamhet - något jag brinner för och älskar :love:! Om det däremot vore mitt levebröd så hade jag gått i konkurs för länge sedan...
 
Senast ändrad:
Sv: Dyra "gatukorsningar"

Jag vet hur redovisning funkar då jag har eget sen 1990....men när man håller på med djur övht så tjänar man sällan på någonting...men har man 12 valpar a 8000 så lär man ju gå i vinst iallafall..har man 2 valpar och en är defekt så lär man ha förlust.....så är det i genetikens säte :D, och att föda upp djur är alltid en chansning....
dessutom vet jag uppfödare som nästan tar fullt pris för "defekta" hundar...dessa hundar borde ju kosta som en blandis i såfall....
 
Sv: Dyra "gatukorsningar"

Jamtland skrev:
Har korsningshundar alltid varit så dyra som dom är nu?! Det är ju helt horribelt vad dyra en del är på sina valpar och de små liven är inte ens rasrena utan kan vara de mest underliga korsningar och ibland är det inte bara två raser i dom...

Är det bara jag som är konstig som ALDRIG skulle betala flera tusen för en gatukorsning? :crazy:

(Säger nu inte att blandisarna är precis lika underbara :love: som en rasren vovve, men jag kan itne se något ekonomiskt värde i en korsning...)

Jenny

Blandrashundar är oftare friska än renrasiga och vad är felet med att blande två raser för att hitta en bättre??

Jag förstår inte hur du tänker eg? Varför skulle de vara mindre värda?? Jag har en bunt med Russlar, en från England, en från Irland och en svensk. INGEN av dessa är reggade eftersom de inte gick att regga när de var valpar just för att de inte var en godkänd ras vid det tillfället???? De räknades också som "gatukorsningar"

Ditt resonemang betyder tex att vi inte skulle ha några Russlar i sverige och med tanke på att det är den rasen som ökar mest i popularitet så hade det ju varit tråkigt!!
 
Sv: Dyra "gatukorsningar"

cillamuffins skrev:
när du köper en renras är föräldrarna (förhoppningsvis) meriterade, friröntgade och undersökta för alla rasbundna sjukdomar. dessutom har du möjlighet att delta i diverse prov (bruks) och du kan ställa ut. många seriösa uppfödare har även möjlighet och kunskap nog att hjälpa dig som valpköpare om du skulle stöta på problem.

det är inte konstigare än att ett toppstammat föl är dyrare än en buskisavlat.


Rent löjligt uttalande, har en Russel från England som är gul, hon skulle visats i sverige men när jag ringde för att höra efter så skrattade de bara och talade om att om jag ville visa en russel så skulle den absolut INTE vara gul. Kan ju tala om att många russlar är enfärgade i England ocg min är idag 15år och hur frisk och fräsch som helst.

Ett toppstammat föl behöver inte vara dyrare än en utan stam, och fölungar brukar man INTE röntga.

Sedan till det roligaste, när dessa föl vuxit upp spelar stammen ingen roll överhuvudtaget om den inte har kvalite. Du kan aldrig sälja en dålig medelmåttig häst på stammen idag. Det är ju bara att se på krosningsponnyerna.

Och där har vi något ännu roligare ponnyerna korsar hej vilt idag och de fölen är oftast dyrare :angel:
 
Sv: Dyra "gatukorsningar"

cillamuffins skrev:
ja och nej, det är inte alla brukshundklubbar som tar in blandraser i sina spårgrupper och vet man inte hur man gör från början så kan det bli svårt.

inte alla defekter syns med blotta ögat, och går hunden inte något hårt arbete är det inte säkert att de någonsin syns.


Jag har inte någonstans hört att de inte tar in blandraser til spårning ertersom många avlar på korsningar just till det idag.

De skall användas i jakt
 
Sv: Dyra "gatukorsningar"

roslagen skrev:
Snacka om att falla på eget grepp :devil: :angel:


I övrigt är det bara att konstatera att blandrashundar är hundvärldens motsvarighet till de fördömda j-a varmbloden som används som ridhästar och hugaligen är billiga i inköp.
För likaväl som det enbart är fattiga :devil: och snåla :eek: människor som köper an avdankad travarkamel :crazy: så är det oxå enbart oseriösa :devil: människor som A; föder upp blandrasjyckar och B; sedan går och köper dem! *ironi*

Jag fattar inte att ni rassnobbar orkar bry er, jag och många med mig älskar våra två, tre och ibland fyrvägskorsningar. De är sällan sjuka, kommer utan rasbunden sjukdom etc.

Om man tycker om sina djur tar man reda på hur man handhar dem på bästa sätt oavsett inköpspris och rastillhörighet. Tycker man inte om dem eller saknar kunskap så spelar en stamtavla med utställningschampions osv i 40 led ingen roll för hundens ( hästens ) välbefinnande.


:bow:

(tio tecken)
 
Sv: Dyra "gatukorsningar"

roslagen skrev:
Har sällan stött på en blandis med någon "rasbunden" sjukdom däremot ett flertal spaniels med defekter i huden. Basset Hounds med öron och ögonproblem, labbar med höfter osv.

VART går gränsen mellan seriös och oseriös korsningsavel? Kontra är all rasavel lika med seriös? Kan du med säkerhet säga att ex. alla som föder upp renrasiga dalmatiners använder sig av HÖRANDE hundar i aveln......

ALLA människor är inte intresserade av att tävla med sina hundar. Själv har jag hund för att de dels ska vakta mig och dels för att de är roligt sällskap att ha med på promenader.

Tidigare har jag haft både labrador, och basset hound av det ädlaste slaget, idla ädla utställningschampions och något mer dödens tråkigt än hundutställning kan jag inte tänka mig medan det nog finns andra som tycker att höjden på en helg är att kolla på uppfluffade pudlar med tillhörande hysteriska mattar hängandes i kopplet.

:bow: :bow:

Har varit på en hudutställning på senaste året och det var helt ofattbart hur löjliga vissa observera vissa var. Sprang omkring utanför ringen och gjorde grimarser och pluppade fram konstiga ljud och hoppade runt endast för att få hunden att se lite mer intresserad ut. Dessutom alla intriger och avundsjuka.

det avskräckte mig!!
 
Sv: Dyra "gatukorsningar"

Duvan skrev:
Jag kan bara hålla med cillamuffins; avarter finns på både ren- och blandrassidan inom avel så väl som valpköp. Vad som går att säga generellt är att möjligheten att veta vad man får mentalt, extrört och hälsomässigt ökar om föräldradjuren har dokumenterade meriter och hälsostatus. Ju längre tillbaka du kan följa linjerna, desto bättre förutsättning har du att få det du vill.

Den seriösa valpköparen kan inom rasaveln själv skaffa sig en uppfattning om vad valpen kan tänkas bära på, och är inte hänvisad till att bara se en söt valp och snäll mamma. En lika seriös valpköpare av blandras har ofta inte den möjligheten, de kan bara väga in de ingående raserna. Om blandrasavel stannade vid korsning mellan två raser med likartad extriör och mentalitet men med olika rasbundna sjukdomar, blir avkomman sannolikt frisk och sund - förutsatt då att föräldradjuren är sunda, bra representanter för sina respektive raser. Vid flera inblandade raser som inte matchar varandra mentalt och/eller extriört, eller har samma sjukdomsanlag blir det som en rondell - rena snurren. Har man tur kommer man ur det hela med ett glatt leende efter en kul karuselltur, men många kommer också ur det hela illamånde och frågar sig varför i h-vete man hoppade på den turen.

Det är dessutom ingen tillfällighet att det är mest blandraser som omplaceras genom förmedlingar som t.ex hundstallet.
1. Blandraser har ingen rasklubb som hjälper till varken med omplacering eller akriviteter.
2. Alldeles för många har inte har en aning om vad de ingående raserna har för psyke, och blir därför synnerligen förvånade och ofta även förskräckta när det visar sig.
3. Många blandraser köps av förstagångs ägare - gärna till något av barnen - som inte har kunskap nog, och sedan inte stöd från vare sig uppfödare eller klubbar.

Jag har sett alldeles för många renrasiga kombinationer för att säga att allt renrasigt är bra, och alldeles för många bra blandisar för att säga att alla korsningar är skit. Faktum kvarstår dock att med renrasiga hundar har man så mycket större chans att göra ett gott val - helt enkelt för att man kan följa hundens meriter och hälsostatus bakåt. Som seriös valpköpare kan man sätta sig in i kombinationes för- och nackdelar, en möjlighet som man inte har inom blandrasaveln.

Jag tycker inte att det är något problem att blandraserna ökar i pris, bara något förvånande. Varför man missar alla fördelar för att tjäna ett par-tre tusen är för mig en gåta. För mig är det som att köpa en lott på en bil för 130.000 och hoppas att man vinner en som passar ens behov, fast i potten ligger det allt från skrotbilar till Ferrari. Om man drar högsta vinsten, dvs. Ferrarin, har man kanske ändå inte vunnit - om behovet var en rejäl kombi med lastutrymme och markfrigång. För 150.000 hade man fått precis det man ville ha och behövde....

Mvh,
Duvan

Och jag har sett alldeles för många Russlar som är både reggade och godkända och jättefina på utställningar etc som är rena monstren på tävlingar, biter andra hundar, ungar och skäller och är helt galna!!

Och dessa avlar man på färg i sverige :angel:

I England/Irland avlar man endast på temperament och inte speciellt kontollerat heller, där får den hunden valpar som orkar hänga med en hel dag på ridturen eller inte lämnar gården och som kan vara lös på tävlingsplatsen etc...

Men inte i sverige då för här glömmer man bort vad de eg är!!!
 
Sv: Dyra "gatukorsningar"

olgaklara skrev:
Rent löjligt uttalande, har en Russel från England som är gul, hon skulle visats i sverige men när jag ringde för att höra efter så skrattade de bara och talade om att om jag ville visa en russel så skulle den absolut INTE vara gul. Kan ju tala om att många russlar är enfärgade i England ocg min är idag 15år och hur frisk och fräsch som helst.
Färgen har väl inget med att göra om hunden är frisk eller ej?!?! Däremot är England ett av de länder som står utanför den Internationella Kennel Unionen, och därför inte har samma rasstandard på en del raser som övriga länder. Det var troligen därför som du inte kunde ställa ut din hund i Sverige (är inte insatt i JR's rasstandard).
 
Sv: Dyra "gatukorsningar"

olgaklara skrev:
Blandrashundar är oftare friska än renrasiga
Detta är helt fel. Som jag skriver ovan så är det många blandraser som hamnar utanför sjukdomsstatistiken, eftersom de är oförsäkrade alternativt att försäkringen inte täcker dessa sjukdomar! Så "myten" att blandraser är friskare är inget annat än en "myt".
Den "vanligaste" hunden som avlivas idag är en ca 3-årig blandras hane, gärna med schäfer/rottweiler/doberman inslag. Detta pga. ett temperament som inte ägaren klarar av, eller pga. diverse höft och armbågsleds problem.
 
Sv: Dyra "gatukorsningar"

Jag har inte sagt att fel färg på en hund är en "defekt". En defekt, enligt SKK, är något som menligt påverkar djurets hälsa eller funktion. Det gör knappast ett färgfel. Men precis som med det mesta så finns den "ramar" (i djurens fall en rasstandard) för hur något ska/bör se ut. Det gäller ju det mesta.
 
Sv: Dyra "gatukorsningar"

jag tror inte det är en myt...jag har haft många blandraser och en renras....renrasen(leonberger) har varit mest sjuk av alla men öronproblem, eksem o tumörer.....
att sch/dob/rott skulle avlivas mer än andra har väl inte med sjukdom att göra???

dessutom avlas det renraser MED godkända defekter...så som avsaknad av tandanlag, problem med luftvägar, felaktiga benställningar...ju mer groteskt på en del raser ju bättre verkar det som.... :crazy:
 
Sv: Dyra "gatukorsningar"

Jag har haft både renrasiga och blandrasiga och nu är det som så att jag vet av egen erfarenhet och genom bekanta att de renrasiga ÄR friskare! Dessutom så är det så att rasbenägna sjukdommar brukar inte föras vidare vid korsning.

varför tror du att man korsar hästar??? Speciellt halvblod med fullblod??
 
Sv: Dyra "gatukorsningar"

martha skrev:
dessutom vet jag uppfödare som nästan tar fullt pris för "defekta" hundar...dessa hundar borde ju kosta som en blandis i såfall....
Jag anser att prisnedsättningen på hunden ska stå i förhållande till hur "svår" defekten är. I de fall jag har haft, så har det bara varit fråga om rena skönhetsfel. Men dessa individer har ju ändå kostat lika mycket att "producera" som sina felfria syskon, därför ser jag ingen anledning till att sänka priset omotiverat mycket.
 
Sv: Dyra "gatukorsningar"

Vitsippan skrev:
Jag anser att prisnedsättningen på hunden ska stå i förhållande till hur "svår" defekten är. I de fall jag har haft, så har det bara varit fråga om rena skönhetsfel. Men dessa individer har ju ändå kostat lika mycket att "producera" som sina felfria syskon, därför ser jag ingen anledning till att sänka priset omotiverat mycket.

fel färg t ex....helt värdelös hund om man tänker efter rasstandard...blandraser är ju inte så mycket billigare att tillverka...dom äter o skiter lika mycket som en renras...dom maskas, vaccineras, besiktigas o märks lika som renras....det krävs lika mycket jobb med dom som om dom vore renraser...en "defekt" renras borde ju klassas som oreggad.....
 
Sv: Dyra "gatukorsningar"

olgaklara skrev:
Jag har haft både renrasiga och blandrasiga och nu är det som så att jag vet av egen erfarenhet och genom bekanta att de renrasiga ÄR friskare! Dessutom så är det så att rasbenägna sjukdommar brukar inte föras vidare vid korsning.

varför tror du att man korsar hästar??? Speciellt halvblod med fullblod??

Det översta som du skriver (och du har väl skrivit fel, eller :angel: )är det ingen idé att diskutera. Det finns statistik (kan gräva fram någon om det absolut behövs) som talar sitt tydliga språk!!! Så inget kan övertyga mig om något annat. Och visst förs sjukdomar vidare vid korsning!!!

Varför man korsar halvblod med fullblod? Så vitt jag vet gör man det bla. för att få fram typmässigt lite lättare ridhästar, ridhästar med större lungvolym som därigenom orkar springa längre/fortare som tex. fälttävlanshästar. Jag har ALDRIG hört talas om att man blandar halvblod med fullblod för att få friskare hästar. Men om så är fallet så kanske någon kan informera mig om detta? Är själv inte så insatt i hästavel.
 
Sv: Dyra "gatukorsningar"

Så du menar att det land som hunden har sitt ursprung INTE skall stämma överens med Sverigen påhittade regler??

Huamig!!!
 

Liknande trådar

Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
13 207
Kropp & Själ Och man egentligen mest känner sig fånig? Egentligen har det här väl hållt på av och till sedan några år tillbaka men mest de senaste...
Svar
3
· Visningar
3 089
Senast: Meggan
·
Övr. Hund Jag och min sambo har länge pratat om att skaffa en hundvalp och nu har båda våra liv gjort det möjligt. Det lär inte ske förrän till...
Svar
11
· Visningar
2 004
Senast: Aningsfull
·
Övr. Hund På söndag för exakt fem år sedan bilade jag och familjen ner för att hämta hem min alldeles första egna vovve, en liten bulleherre vid...
Svar
3
· Visningar
1 225
Senast: Jenka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp