Bukefalos 28 år!

Dyra "gatukorsningar"

Sv: Dyra "gatukorsningar"

Nu skall vi hålla oss till fakta här:

Det har gått att möntra och registrera JRs i SKK fram till 2005.

Det går att registrerar JRs i TBJRTC och troligen även i JRTC. Detta har man kunnat göra under massor av år.

De rasstandards som används i dessa organisationer är lika den som finns i England med vissa modifikationer, tex höjden och kroppsländ. När det gäller färg så är det lika så det finns ett syfte här. Man vill ha hundar som i huvudsak är vita då det är grythundar.

Att de russlar som dräller runt på hästtävlingar i England skulle vara så mycket bättre i mentalitet är rent ut sagt bullshit. Det finns bra russlar och det finns dåliga russlar även där. Sedan undrar jag vad du menar med en bra russell? Är det en hund som kan vara hemma gården och hänga med på tävlingar utan att bita folk? Är det i sådant fall enligt den engelska rasstandarden en bra russell?

Jag är ganska insatt i JR och vill säga att jag upplever att det är MYCKET mer problem med de russlar som är uppfödda av ryttarfolk och annat kreti och pleti än de som är reggade i ovanstående organisationer. Sorry. De föds inte upp enligt rasstandarden och det blir i det långa loppet ett problem. De saknar grytanlag, de har fel färgteckning, tillgängligheten brister, de är rädda och för att inte ta upp exemplet krumbenhet. Jag ser i princip dagligen detta ute på olika hundforum, på klubben osv osv. Att JRs har blivit så populär bland hästfolk är nog det sämsta som har hänt den rasen tyvärr.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Dyra "gatukorsningar"

Ett kejsarsnitt/tik ingår i försäkring när man har extra veterinärförsäkring och detta gäller även blandraser, däremot finns det vissa renrasiga hundar som undantas från detta och därmed inte kan få kejsarsnitt betalt via sin försäkring.....

AD/HD hos hund täcks in av försäkring som är tecknad innan fyra månaders ålder, även blandras. Däremot måste ett flertal raser ha plåtar på unghunden samt friröntgade föräldrar för att detta ska gälla.
AD är dessutom MYCKET sällsynt på blandraser!!!!! Knappt ens påvisat.....

Att veterinärbesiktiga/märka/vaccinera en kull på fem valpar kostar 842kr/valp på ett av Stockholms stora djursjukhus.
Dessutom vill de små blandras j-arna säkert ha mat som inte enbart kommer från mammas tuttar innan de flyttar hemifrån, och även mat kostar pengar.
Kort sagt, det kostar även att föda upp en kull valpar utan rastillhörighet eller om vi nu vill kalla dem mångkulturella ;)
 
Sv: Dyra "gatukorsningar"

Ursäkta mig "FÖTT UPP" balndisar??

herre gud gör folk sånt med FLIT???

:crazy:
 
Sv: Dyra "gatukorsningar"

roslagen skrev:
Ett kejsarsnitt/tik ingår i försäkring när man har extra veterinärförsäkring och detta gäller även blandraser, däremot finns det vissa renrasiga hundar som undantas från detta och därmed inte kan få kejsarsnitt betalt via sin försäkring.....

AD/HD hos hund täcks in av försäkring som är tecknad innan fyra månaders ålder, även blandras. Däremot måste ett flertal raser ha plåtar på unghunden samt friröntgade föräldrar för att detta ska gälla.
AD är dessutom MYCKET sällsynt på blandraser!!!!! Knappt ens påvisat.....

Att veterinärbesiktiga/märka/vaccinera en kull på fem valpar kostar 842kr/valp på ett av Stockholms stora djursjukhus.
Dessutom vill de små blandras j-arna säkert ha mat som inte enbart kommer från mammas tuttar innan de flyttar hemifrån, och även mat kostar pengar.
Kort sagt, det kostar även att föda upp en kull valpar utan rastillhörighet eller om vi nu vill kalla dem mångkulturella ;)

Ingen av AGRIA's veterinärvårdsförsäkringar (Maximal och Optimal) täcker kejsarsnitt, och deras Avelsförsäkring kan bara tecknas för registrerad tik. I AGRIA's villkor betr. armbågsledssjukdomar och höftledssjukdomar står: ersätts om hunden är registrerad och stambokförd i Svenska Kennelklubben (SKK), är försäkrad före fyra månaders ålder och varit oavbrutet försäkrad.
Att AD är sällsynt på blandraser beror på att det är sällsynt att dessa röntgas med avseende på arbågsledssjukdomar.

Jag har inom det senaste halvåret vaccinerat, id-märkt och besiktat 2 olika valpkullar hos 2 olika veterinärer. Det ena stället tog 450:-/ valp och det andra stället tog 500:-/valp.
 
Sv: Dyra "gatukorsningar"

Geezer skrev:
Nu skall vi hålla oss till fakta här:

Det har gått att möntra och registrera JRs i SKK fram till 2005.

Det går att registrerar JRs i TBJRTC och troligen även i JRTC. Detta har man kunnat göra under massor av år.

De rasstandards som används i dessa organisationer är lika den som finns i England med vissa modifikationer, tex höjden och kroppsländ. När det gäller färg så är det lika så det finns ett syfte här. Man vill ha hundar som i huvudsak är vita då det är grythundar.

Att de russlar som dräller runt på hästtävlingar i England skulle vara så mycket bättre i mentalitet är rent ut sagt bullshit. Det finns bra russlar och det finns dåliga russlar även där. Sedan undrar jag vad du menar med en bra russell? Är det en hund som kan vara hemma gården och hänga med på tävlingar utan att bita folk? Är det i sådant fall enligt den engelska rasstandarden en bra russell?

Jag är ganska insatt i JR och vill säga att jag upplever att det är MYCKET mer problem med de russlar som är uppfödda av ryttarfolk och annat kreti och pleti än de som är reggade i ovanstående organisationer. Sorry. De föds inte upp enligt rasstandarden och det blir i det långa loppet ett problem. De saknar grytanlag, de har fel färgteckning, tillgängligheten brister, de är rädda och för att inte ta upp exemplet krumbenhet. Jag ser i princip dagligen detta ute på olika hundforum, på klubben osv osv. Att JRs har blivit så populär bland hästfolk är nog det sämsta som har hänt den rasen tyvärr.


Jasså!!

Historien om russeln ser HELT annorlunda ut än vad du vill påskina. Du kan ju läsa följande jag klistrar in. Tyvärr för dig så används russeln i jakt med HÄST och både hr Russel själv och hans fru älskade hästar. De använde både den lågställde och den högbente russeln och hör och häpna de fick vara helt bruna eller svarta med viat tecken!!!! En russel i sverige skall ha, tja är det inte 60% vitt??? och svarta eller bruna tecken *eh* så var det ju kanske inte från början direkt... *hrmpf*

Berättelsen om en av Englands berömdaste hundraser, Jack Russell Terrier är också berättelsen om kyrkoherden John Russell, som föddes och växte upp i Devon i sydvästra England.

John Russell föddes 1795 och avled 1883. I hela sitt långa liv var han en aktiv jägare och hundmänniska.

Han beräknas som skaparen av både den moderna strävhåriga foxterriern och den lilla jaktterriern, som blev uppkallad efter honom, Jack Russell Terrier.

Redan som skolpojke var John Russell en aktiv jägare och tillsammans med smeden födde han upp foxhounds.

Trumph, den Förste

Under sina studier i Oxford skaffade han sig sin första hund. En terrier som fick namnet Trumph. Efter examen träffade John Russell en ung dam vid namnet Penelope Bury, dotter till amiral Bury.

Penelope var en framgångsrik ryttare och älskade, liksom John Russell, jakt med foxhounds. Detta gemensamma intresse resulterade i att de gifte sig 1826. Genom äktenskapet fick John Russell många nya bekantskaper innanför överklassen och möjlighet att få deltaga i jakter runt om i England

Jaktterriern

År 1760 beskrev en uppfödare av terrier två olika typer av terriers i tidskriften Field Sports.

Den ena typen var strävhårig med korta ben och lång rygg. En mycket stark hund som i regel var svart eller brun med vita tecken.

Den andra typen var en släthårig hund med kortare rygg, längre ben och mera elegant utseende.

Bägge terrierna användes i huvudsak till jakt på grävling och berättelserna är antagligen de första om terrierna som fanns i litteraturen. I slutet av 1800-talet blev terrierna mera populära och deras användningsområde blev utvidgat till att även omfatta jakt på katter, råttor, vesslor m m.

Den strävhåriga terriern räknades som skarpare. Dessa terriers var mycket modiga och deltog ofta i jakt på räv, där de arbetade tillsammans med foxhounds. Terrierns uppdrag var att gå ner i grytet och driva ut räven.

Utställningsterriern

I slutet av 1800-talet var man i England precis som i övriga världen mest intresserad av hunden bruksegen-skaper. Den första hundutställningen ägde rum i Newcastle år 1859 och den första utställningen som hade klasser för foxterrier gick av stapeln i Islingtons lantbrukshall i juni 1862.

Efter detta datum kan man tala om att rasen var uppdelad i två typer, utställningsterriern och jaktterriern.

Då rävjakten blev mer och mer populär, ökades efterfrågan på jaktterriern och eftersom det på den tiden var mer tidskrävande och komplicerat att resa så födde man upp terriers som var anpassade till den lokala terrängen. Dom bästa och mest efterfrågade blodslinjerna av dessa tidiga jaktterriers kom då från John Russell.

Trumph den Andra

Under studierna i Oxford, precis när John Russell förberedde sig inför den avslutande examen, träffade han på sin promenad ett mjölkbud med en terrier. Det var nästan precis den slags hund som John Russell hade drömt om. Terriern blev hans. Det var en tik och hon blev också döpt till Trumpg.

Hon blev sedemera grunden till John Russells kommande uppfödning. Erövringen av Trumph ägde rum 1819, men det skulle gå många år innan John Russell fann sin typ av terrier. Han arbetade med sina terriers och sin uppfödning i mer än 60 år.

Ett kungligt porträtt

John Russell var med och stiftade den engelska kennelklubben 1873 och man räknar honom som den första uppfödaren av foxterrier och för skapandet av den strävhåriga varianten. Han dömde även dessa hundraser vid utställningarna i kennelklubbens regi, även om han själv brydde sig mycket lite om hundutställningar.

Efter några år höll John Russell uppe med att dömma terrierna med orden: "Jag ser överhuvudtaget inte en riktig foxterrier mer". Det blev uttalat efter en utställning med mer än 150 st deltagande foxterriers.

John Russell blev bland annat mycket god vän med den dåvarande prinsen av Wales, och de sågs ofta tillsammans på jakterna vid kungafamiljens slott Sandringsham i Norfolk.

Där kan man idag se ett oljeporträtt som föreställer John Russells första terrier, Trumph.



Summa sumarum utan hästar så hade nog inte den lilla hunden funnits idag eftersom den var anpassad till att leva på GÅRD och jaga med HÄSTAR. :devil:

Och ja de hundar som är köpta av enligt dig seriösa uppfödare utanför hästeriet är oftast de som är sämst till psyket. Den är avlad för ett gårdsliv och att springa med hästar och varför skall då de som tror sig veta bäst frångå detta??

Och ja det finns kortbenta hundar och de ansågs som de starkaste av Engelsmännen medan de med långa ben blev en utställningshund, säger inte det allt??? (russeln satt i ryggsäck under jakterna)

Tom att hr Russel själv avskydde utställningar måste ju bero på något. Alldeles för många "seriösa" uppfödare som både döper om russeln till tex Parson Russel och dyligt och hävdar att detta är den enda äkta russeln är ju väldigt patetiskt.

Russeln är en sällskapshund med jaktinstinkt och framförallt en råttjägare, de skall vara snälla och inte bitska.
 
Senast ändrad:
Sv: Dyra "gatukorsningar"

Jag har för det första inte sagt ett ENDA ord om Agria, det finns nämligen andra bolag med uppenbarligen bättre villkor :angel:

Dessutom så idiotförklarar du oss ägare av blandras ännu en gång, du har tidigare talat om att blandraser sällan är försäkrade :crazy: och nu även om att man inte röntgar armbågar på blandraser. Kan du lägga fram "bevis" för att så gott som alla korsningar går omkring oförsäkrade och att man inte röntgar dem eller "bryr sig om dem" i övrigt och detta med statistik som inte är framställd av SKK?

Framförallt kan du ju lägga fram dina teorier om hur bra det är att köpa hund via SKK rekommenderad uppfödare till min styvsyster som första gången hon köpte hund gjorde (nästan) ALLTING rätt.
Hon tog reda på vilken ras hon ville ha, ringde SKK, fick tips om en seriös uppfödare som hade denna ras, det var röntgade och testade föräldrar och trots allt detta förarbetet så fick hon hem en labbe som vid tio veckors ålder fick svårt att gå, vid 12 veckors ålder opererades för första gången, vid 16 veckor operades för andra gången och vid 5 månaders ålder avlivades på grund av alla defekter den hade i sin lilla kropp och då hade denna hund kostat sin matte 8000kr i inköp och 45000kr i veterinärräkningar och den var oförsäkrad ( hade hon rådgjort med mig från början hade den vart försäkrad )...tänk dig en renrasig hund köpt på en seriös kennel som var oförsäkrad!

Det jag vill ha sagt med detta är att det finns INGA garantier angående något då det gäller avel och uppfödning.
Lika lite som det finns garantier att en renrasig och genomtestad hund är helt frisk lika lite finns det garantier om att blandraser ska ha sjukdomar av alla dess slag.
Det man däremot kan konstatera är att blandraserna uppenbarligen inte ställer till med så mycket problem hos försäkringsbolagen eftersom de ej heller har de högsta premierna. Din teori om detta är ju uppenbar för du hävdar med bestämdhet att blandraser är oförsäkrade.

Att du har dessa åsikter är inte heller så konstigt då du nämner SKK och deras huvud(?)sponsor Agria väldigt mycket.
Jag har själv tidigare fått SKK;s tidning i brevlådan och har svart på vitt mer än en gång, i mer än ett nummer, kunnat läsa "era" åsikter om oss ofrälse som håller på med dessa blandraser och i "er" värld är vi inte vatten värda.

Priserna jag angett för valpkoll kommer från ett djursjukhus i Stockholm, om du betalat lägre pris är det ju bara att gratulera!

Kan inte vi som har våra blandisar få ha dem ifred utan att bli påhoppade av er rassnobbar.
 
Sv: Dyra "gatukorsningar"

Vitsippan skrev:
Jag tycker definitivt inte att det är ok med defekter i aveln, har ALDRIG påstått detta - men det finns och kommer alltid att finnas (även om det inte är något försvar). Det finns också en del hundraser som jag tycker är så pass osunda, och med så många olika fysiska defekter, att jag ifrågasätter deras existensberättigande. Tex. hundraser där kejsarsnitt snarare är regel än undantag. En hundras som inte kan reproducera sig själv är ju, utan hjälp, dömd till undergång. Om alla uppfödare tar sitt ansvar och inte avlar på individer med fel så kommer antalet defekter att minska, men inom hunduppfödning, precis som överallt, finns det mindre seriösa personer. Helt bra kommer det nog aldrig att bli.

Är inte 100% insatt i alla defekter, men de jag känner till som tex. höftledssjukdomar och armbågsledssjukdomar - där täcker försäkringen, om hunden är registrerad hos SKK och införsäkrad före 4 månaders ålder. I en del raser med "bekämpningsprogram" krävs även att föräldradjuren är "fria". Men ingen seriös uppfödare avlar på en individ med en defekt. Vi människor är inte "defektfria", men ändå förökar vi oss, med visshet om att våra barn kan ärva samma defekt.

En motfråga: (sedan lägger jag ned hela denna diskussion) Tycker du det är ok med travhästträningen/tävlingen (och galopphästträningen/tävlingen) där en stor del av individerna slutar som smörgåspålägg? För något fel måste det ju vara med träningen/tävlingen, eftersom försäkringsbolagen (kanske med något undantag?) bedömer riskerna med dessa hästar (hästar i träning/tävling alltså) vara så stor att dessa inte går varken att liv eller veterinärvårdsförsäkra? En travhäst som inte presterar på banan har dessutom mkt lite, ibland inget, värde. Och en del blir vandringspokaler hos div. mer eller mindre duktiga ryttare. Tycker du att det är försvarbart att det föds tusentals travarföl varje år, bara för att en knapp handfull ska bli stjärnor, och resten är mer eller mindre "värdelösa"?

Hmmm, vart har du fått det ifrån??? jag har mina travare BÅDE liv vet försäkrade och har aldrig ens hört talas om det du påstår....
Och om du tittar på starlistorna över en månad så kommer du att finna att de flesta hästar inte ÄR stjärnor...kanske 2%...men trots allt och trots det så finns det mycket hästar som tävlar....Nu är du allt inne på djupt vatten.....en travare är en travare , och har den inte förutsättningar så kan man ju inte tvinga den till saker den inte klarar av...eller hur skulle du göra...vi har många olika klasser och det finns hästar för varje klass....en del utvecklas , andra inte...att det sen försvinner hästar under vägen i en prestationssport är ju inte konstigt, beroende på olika omständigheter....jag vill nog påstå att det är samma med hundavel om det går på prestationer och inte utsende...för vem vill jaga med en talanglös hund??

ditt inlägg bevisar ju bara att du inte har en susning om vad du talar om......
 
Sv: Dyra "gatukorsningar"

Hmmm, vart har du fått det ifrån??? jag har mina travare BÅDE liv vet försäkrade och har aldrig ens hört talas om det du påstår....
:rofl: :rofl:

Det går att försäkra både startande/tränande galopp och travhästar så länge man gör det i rätt bolag ;)
 
Sv: Dyra "gatukorsningar"

olgaklara skrev:
Russeln är en sällskapshund med jaktinstinkt och framförallt en råttjägare, de skall vara snälla och inte bitska.

Detta säger väl allt. Jack Russellterriern ÄR och skall förbli en grythund.

Hur testar du och dina kollegor jaktinstinkten på era hundar?

Förövrigt finns det behövde du inte klippa in den versionen om JRs historia då jag redan här läst den och flera andra liknande. Du vet att rasstandarden för JR bygger på den typ av hund som Mr Russell själv hade i syfte att avla fram?

Att Russell hänger ihop med hästar är inget fel eller problem. Problemet ligger i att hästfolk avlar på vilken skit som helst när det gäller Russlar. Jag har själv varit aktiv ryttare lika länge som du och bott i England så jag har faktiskt haft chansen att följa rasen under ett antal år.
 
Sv: Dyra "gatukorsningar"

Här var det bitskt minnsann :eek: jag vet inget om JR annat än att jag inte tycker om dem :devil:
Rätt mig om jag har fel. En JR i ett stall måste ju verkligen få utlopp för sina naturliga instinkter om det nu är gryt och råttor den är ute efter som ras. Råttor brukar ju även precis som hästar bo i stall :angel:
 
Sv: Dyra "gatukorsningar"

Återigen så är inte problemet att russelln är i ett stall utan AVELN följer när man inte har några speciella kriterier. Man avlar på lite vad som helst och under kriterier som hunden vi har den är så bra på att fånga råttor så den skall vi ha valpar på.

Grytjakt har man inte så ofta i ett stall...Gryt är ett sådant hål där grävling och räv bor i om du inte visste det.
 
Sv: Dyra "gatukorsningar"

Det är alltid så att ni som har blandisar känner er påhoppade. Är oftast ni själva som börjar försvara er innan någon ens sagt bä.
Och att kalla folk som har renrasiga för rassnobbar, det säger mer om er än de som har renrasiga. Ni måste hela tiden försvara er mot något som inte finns.
Jag struntar fullständigt i om folk har blandisar, men jag skulle inte köpa någon själv.
Och sen att ni sitter här och gör er lustiga över vad folk har för intresse, det säger mer om er än de ni hånar.
Usch och fy!
 
Sv: Dyra "gatukorsningar"

Geezer skrev:
Återigen så är inte problemet att russelln är i ett stall utan AVELN följer när man inte har några speciella kriterier. Man avlar på lite vad som helst och under kriterier som hunden vi har den är så bra på att fånga råttor så den skall vi ha valpar på.

Grytjakt har man inte så ofta i ett stall...Gryt är ett sådant hål där grävling och räv bor i om du inte visste det.

Vilket tålamod du har. :bow:
 
Sv: Dyra "gatukorsningar"

Ännu en som inte kan läsa :devil: jag skrev inget om JR avel!!!!!

Utan jag skrev att jag inte tycker om dem ( och OlgaKlara kanske kan räkna ut vilken j-a fälttävlansryttarägd JR jag blivit avskräckt av :angel: ) samt att om de är gryt och råttjägare borde få utlopp för sina naturliga instinkter i stallar där även råttor bor. Jag skrev inte uttryckligen att råttor bor i gryt....

Men ska vi nu vara besserwissriga så kan du ju slå upp ordet gryt i SAOL och därmed kanske få reda på vad ett gryt egentligen är :devil: :devil: :devil:

Gryt = lya, stenig mark, stenröse
Lya = underjordiskt bo för vilda djur
Vad jag kan se står det ingenstans att endast rävar och grävlingar bor i gryt och lyor..... men du kanske har en annan upplaga av SAOL :angel:
 
Sv: Dyra "gatukorsningar"

Du har inte läst hela tråden va ;) , då skulle du veta vilken grupp som hoppade på vem först.... :devil:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Dyra "gatukorsningar"

Jag känner mig inte påhoppad, jag ville bara förklara varför en del tar bra betalt för sina blandrashundar....vilket för mig är helt naturligt..och återigen om avel som bedrivs i rent djurplågerianda och jag kan inte bara acceptera det...en del tror att bara det är renras så är det seriöst..men så är ju inte fallet....inte åt något håll...det finns rötägg på båda hålll om det så gäller SKK eller Blandisföreningen....

Och jag skulle mer än gärna skaffa en till blandras då jag bara haft goda erfarenheter av dom.

Om jag hade mera tid o ork så skulle jag ta tag i o debattera offentligt om vissa rasers rastypiskhet..... :mad: men så länge får jag åtm uttrycka min åsikt här på buke...vem vet...en vacker dag kanske jag blir SKK:s mest hatade person :angel:
 
Sv: Dyra "gatukorsningar"

Och.....är det någon som har skrivit att ENDAST rävar och grävlingar bor där?

En JR i ett stall måste ju verkligen få utlopp för sina naturliga instinkter om det nu är gryt och råttor den är ute efter som ras.

Det jag försökte säga att i stall bedrivs ingen grytjakt. Att döda en råtta är inte detsamma som grytjakt.
 
Sv: Dyra "gatukorsningar"

roslagen skrev:
Tidigare har jag haft både labrador, och basset hound av det ädlaste slaget, idla ädla utställningschampions och något mer dödens tråkigt än hundutställning kan jag inte tänka mig medan det nog finns andra som tycker att höjden på en helg är att kolla på uppfluffade pudlar med tillhörande hysteriska mattar hängandes i kopplet.

Om du har idel SUCH i din Labradors stamtavla så har du alltså haft en bra jakthund i snöret! Alla Labradorer som är SUCH har en jaktmerit kopplad till sitt utst.championat. Jaktmeritern är helt okej och det är en rätt så bra hund som får den jaktmeriteringen. Inte superbra, men... Helt okej... Synd att du inte pysslade med apportering istället för att tycka att utst. var trista!!
 
Sv: Dyra "gatukorsningar"

olgaklara skrev:
Blandrashundar är oftare friska än renrasiga och vad är felet med att blande två raser för att hitta en bättre??

I första generationen ja... Sen har du ju alla rasbundna sjukdomar i din blandras. Kanske från felra olika raser dessutom. Para med en till renras/blandras som bär på samma recessiva anlag och så *vips*... Det är inte så att en rasbunden sjukdom liksom försvinner bara för att det blir en blandras.

Korsar du en ras belastad med HD med en annan ras som är lika belastad med HD så är det ju inte så att valparna inte ärver de anlagen bara för att det är blandraser... Det skulle i så fall vara om höftledsfelen betsår av helt olika saker. T.ex. att den ena hunden lämnar valpar med defekt på höftledsskålen och den andra bara slappa höfter. (Fast eg. ska maninte räkna slappa höfter som en dysplasi, men jag kommer inte på nått annat exempel just nu...)
 

Liknande trådar

Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
13 094
Kropp & Själ Och man egentligen mest känner sig fånig? Egentligen har det här väl hållt på av och till sedan några år tillbaka men mest de senaste...
Svar
3
· Visningar
3 083
Senast: Meggan
·
Övr. Hund Jag och min sambo har länge pratat om att skaffa en hundvalp och nu har båda våra liv gjort det möjligt. Det lär inte ske förrän till...
Svar
11
· Visningar
1 994
Senast: Aningsfull
·
Övr. Hund På söndag för exakt fem år sedan bilade jag och familjen ner för att hämta hem min alldeles första egna vovve, en liten bulleherre vid...
Svar
3
· Visningar
1 214
Senast: Jenka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp