Bukefalos 28 år!

Dyrt att sälja halt häst

Sv: Dyrt att sälja halt häst

Jag blir lite nyfiken på vem som köper en häst för 90.000:- och bara litar på säljarens ord att den är frisk :crazy:
Jag menar, vet.besikt? Röntgen?
Det borde ju ha visat att nåt var fel från början..
 
Sv: Dyrt att sälja halt häst

Har inte köparen undersökningsplikt?
 
Sv: Dyrt att sälja halt häst

Har inte köparen undersökningsplikt?

Kan man ju undra? Och hur många givna fall ha blivit avskrivna där det varit mer säkert att det inte gått rätt till och då med alla medel undersökningsplikt.

Efter detta fall får säljarna inte det lätt i domstolar.
 
Sv: Dyrt att sälja halt häst

men om säljaren istället för att intyga att hästen är frisk. sagt att den har problem med båda bakbenen, tror du då att hon dels hade fått 90 tusen för den eller hamnat i en domstol?

Om du är ärlig och seriös i din hästverksamhet hamnar du inte inför rätten. Det är helt OK för mig.
 
Sv: Dyrt att sälja halt häst

Kan man ju undra? Och hur många givna fall ha blivit avskrivna där det varit mer säkert att det inte gått rätt till och då med alla medel undersökningsplikt.

Efter detta fall får säljarna inte det lätt i domstolar.

Men det var en tredskodom (enl. ridsport), säljaren dök ju aldrig upp i tingsrätten. Då dömer man efter den andres yrkande om de inte är helt uppåt väggarna. Om säljaren begär det kan målet tas upp på nytt.
 
Sv: Dyrt att sälja halt häst

ok läste nog lite snabbt men konstigt att dom dömer så då det finns andra dommar där hästäg. kämpat men inte fått rätt mot säljare - går dom inte efter tidigare fall i alla lägen? Orättvist isf!
Undrar om säljaren kan överklaga domen? spännande isf vad då som händer.
 
Sv: Dyrt att sälja halt häst

Att vara ärlig och seriös räcker inte alltid så långt beroende på den andra parten.

Man ska nog tänka på att ett mynt har 2 sidor också
 
Sv: Dyrt att sälja halt häst

Man dömer så därför att säljaren inte ens iddes komma till rättegången.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter En kvinna i 50-årsåldern har dömts för olaga hot efter att i augusti förra året hotat en annan kvinna på sms. Hon döms att betala 10 800...
Svar
0
· Visningar
1 029
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Dagbok Ska det inte vara mer än så här? Räcker det inte snart? Igår fick jag ytterligare 2 käftsmällar nu ekonomiskt. Inte nog med att kroppen...
Svar
10
· Visningar
2 115
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
5 986
Senast: co-SMAD4
·
  • Artikel
Hästnyheter Tingsrätten konstaterade att flera veterinärintyg talar för att orsaken till skadan hos en häst funnits redan innan köpet och dömde ut...
Svar
1
· Visningar
959
Senast: Seabaz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp