dyrt - förklara!

Welsh

Trådstartare
Kan någon UPPFÖDARE tala om för mig vilka kostnader tikägaren har eftersom priserna på hundvalpar är så höga.
Ni säljer valpar dyrare än vad jag får för ett ponnyföl.
Det måste finnas "dolda" utgifter som jag inte känner till då det i mina ögon borde vara en stor vinst att sälja 7 valpar för 10 000 st. Det kan inte vara så enkelt eller hur! :cool:
 
Sv: dyrt - förklara!

Nu är jag ingen uppfödare, men jag ville bara kommentera mina tankar.
Det är bra att det är dyrt med att köpa valp, så folk verkligen tänker sig för och inte köper en hund utan en tanke på framtiden.
Sen är tex. valpen jag väntar på dyr (12000:- lagotto romagnolo) för att rasen inte är så vanlig i Sverige än, men väldigt populär.
Och att låna en bra hane kostar en hel del vad jag förstår + utgifter för tiken med foder, avmaskning, vet. besök och vaccination av valparna osv innan de flyttar.
 
Sv: dyrt - förklara!

Det finns en enkel förklaring! Så enkel, att det nästan är genant. :eek:

Hunduppfödare är bättre affärsmän än hästuppfödare. Mycket bättre. :o

Hur många hästuppfödare har ens kostnadstäckning för dom föl/unghästar, dom säljer?

LIA
 
Sv: dyrt - förklara!

Raderade vad jag skrev, för jag kan ändå inte debattera. Kom på att jag har annat att göra... :crazy:
 
Senast ändrad:
Sv: dyrt - förklara!

Welsh skrev:
Kan någon UPPFÖDARE tala om för mig vilka kostnader tikägaren har eftersom priserna på hundvalpar är så höga.
Ni säljer valpar dyrare än vad jag får för ett ponnyföl.
Det måste finnas "dolda" utgifter som jag inte känner till då det i mina ögon borde vara en stor vinst att sälja 7 valpar för 10 000 st. Det kan inte vara så enkelt eller hur! :cool:

Det är meriteringar av föräldrarna, resor till och från tävlingar, resor till och från hanen, parningsavgift, Hanägaren brukar vilja ha en viss summa för varje levande valp, ultraljud, bra foder, registrering, avmaskning, id-märkning, vaccinering, dolda fel försäkringar.

Nu har jag säkert glömt nåt :crazy:
 
Sv: dyrt - förklara!

En bra uppfödare har kostnader. En valp-producent tjänar massor av pengar på det.

Visst tjänar även en bra uppfödare också en slant. Men säg att de har fem hundar och tävlar och meriterar ungefär två åt gången. Det kostar lite att driva runt det.

Sen ser jag heller inget fel med att de har en slags inkomst på det. Så himla gulligull är det inte att ha valpar hemma. Det är ett jäkla häst(!)jobb! Och jag betalar gladeligen 9000:- för att dels slippa det och sen slippa vara ansvarig för alla valpar jag känner.

Usch för att ha missnöjda valpköpare som man får skäll av eller lessna valpköpare som får sjuka valpar... Jag förstår faktiskt inte hur de står ut. Det är det som avskräcker mig.

Jag tror att man inte innan vet hur jobbigt det är med valpar, men det är faktiskt inte bara små gulliga ulltroll som man pussar på hela dagarna.

Jag ser det som att jag köper en tjänst. Antingen så köper jag Eldorado på Willys för 9000:- med dålig service, eller så köper jag Del Monte på en specialbutik med bra service för 9000:-

Det är ju upp till alla att ta valpar på sin tik och sen sälja de för 3000:- för att vara snäll.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: dyrt - förklara!

Spinner vidare på Mulles_mattes inlägg: bortfall av arbetsinkomst (om man måste ta ledigt), renovering av hemmet (smårenoveringar brukar behövas efter att små valpar gnagt i lister och dylikt), HD-röntgen och eventuellt andra sjukdomstester (beror på ras)...

Någon som kan fylla på?
 
Sv: dyrt - förklara!

säljer man chihuahua valpar för 15 000 kr st, som de kostar nu när de är "inne" så kan man ju knappast skylla på matkostnader i alal fall... :crazy:
 
Sv: dyrt - förklara!

Efterfrågan och tillgång :smirk: Det styr allt. Man tar betalt det folk är villiga att betala.

Stod ju här för ett tag sedan att en Volvo i USA kostade 1/3 (eller var det 2/3) mot vad den kostar i Sverige...
 
Sv: dyrt - förklara!

Om man går med vinst eller inte beror helt på.
Det finns de som kanske ställer ut en gång, för att få sitt första pris. Kanske de inte tävlar något annat heller. Då har man inte mycket kostnader innan man tar valpar.
Men vill man ha ordentligt med meriter, så kostar det.
Jag vågar inte räkna hur mycket pengar jag lagt ut på min gamla hund. Det är resor, hotell, anmälningsavgifter mm. Sen glömmer många att man kanske också köpt sin tik från början. Kanske man är tjänstledig för att kunna ta hand om valparna. Resa till hanen. Hd-röntgen, ögonlysning och T4-test mm. Registrering, vaccinationer mm. Ja, det finns hur mycket utgifter som helst.
Men, sen tror jag också att man kan göra en vinst. Och jag förstår faktiskt inte varför det skulle vara illa att göra en liten vinst. Många ggr så ska man inte få tjäna pengar när man håller på med djur, för då är man genast oseriös. Sen finns det även de som bara är ute efter att tjäna pengar. Men de blir oftast inte så långvariga uppfödare, eller de får iallafall inget bra rykte om de öser ut en massa kullar. Det blir till folk som bara vill ha hundar till sällskap som köper där till slut.

Men visst, får du 10 valpar och säljer dom för 10 000. Det är hundra tusen. 10 000 kanske går till hanen och du har 90 tusen kvar. Pengar har man ju redan lagt ut, så det känns ju som om man får mycket pengar i näven. Men sen är det många uppfödare som försöker driva kenneln så den går runt. Kanske de köper in en avelshund från annat land, och det kostar en hel del. Och vem vet, den hunden kanske får hd-fel, och då åker de utgifterna i sjön som man lagt ut på den hunden.

Kanske i en kull blir det bara två valpar. Då blir det ingen vinst om man räknar på vad man lagt ut från början. Så jag tror att ibland kan man gå med vinst, men ibland blir det ren förlust. Och kanske det jämnar ut sig i det stora hela.
 
Sv: dyrt - förklara!

Jag har ju haft valpkullar själv men då har det varit blandraser.
Min bror dumpade sin tik hemma hos oss innan hon skulle valpa. Han hade haft henne lös på sitt arbete när hon höglöpte :crazy: och kunde själv inte ta hand om valparan.
Nåja, 9 valpar som bajsade inne var ingen hit. Vi slapp hanhundsavgifter och registreringsavg och kennelklubbs avgifter (om det nu finns sådana) däremot vet besiktade, vaccinerade, avmaskade samt öronmärkte vi dem. Jag vet vilket jobb det är med valpar ;)
MEN jämfört med hästavel så borde man gå mer med "vinst".
Vi meriterar våra ston, stallplats, foder,hovslagare (har man iallafall inte på hund :p )
Nu blev jag avbruten av dottern så jag glömde vad jag skulle skriva.
Nåja kommer säkert på det senare :smirk:
 
Sv: dyrt - förklara!

Jodå... Att man går vinst är ingen tvekan... Men det är fler som vill ha hund än häst :)

Dessutom så kostar häst ännu mer än vad hund gör. Så man har väl inte lika mycket att lägga ut på häst? Å andra sidan så finns det folk som betalar 70.000 för en häst. Det får du knappast för många hundar...

Du kan köpa en grundtränad hund med lite meriter för kanske 15.000:-... De kostar nästan mindre än om den vore 8 veckor. För hästar är det ju tvärtom...
 
Sv: dyrt - förklara!

I mina ögon får man gärna göra lite vinst på sin verksamhet jag var mest nyfiken på vad man har för kostnader som uppfödare. Alla verkar ha samma priser på sina valpar. Jag har börjat titta mig omkring efter en ny hund då vi funderar på att ta bort gammelhunden efter jul MEN vi har insett att vi inte har råd att köpa en ny valp :cry: , jaja nu kommer många att tycka att har man inte råd att hosta fram 10 000 för att köpa en valp så har man inte heller råd att föda den. :mad: Så är inte läget för oss. Månadsavgiften har vi råd med men inte en klumpsumma på 10 papp.
Vi har nu anmält oss till hundstallet och andra omplaceringsställen och hoppas på att det istället dyker upp en ledsen tik som vill komma till en ny familj på landet :idea:
Några ideer?
Hur funkar fodervärdsavtal och hur får man tag på en foderhund? Ringer man till uppfödaren och säjer käckt att ; hej vi vill ha en fodertik har ni någon på lager :D
 
Senast ändrad:
Sv: dyrt - förklara!

Ja det kan man ju göra. Men jag upplever det som lite halvsvårt att få tag på en fodertik om man inte har lite kontakter.

Men en del skriver på sina hemsidor att de söker fodervärdar.

Med erfarenhet av pudel och labrador så vill pudelägarna att hunden alltid ska vara i utställningsskick och ställas ut med jämna mellanrum. Som fodervärd till Labrador så vill de att tiken både ska ställas ut och startas på jaktprov. Det krävs alltså lite engagemang, det blir inte bara en "hemmahund".

Men meriterar man sina hundar så kastar ju folk nästan hundar efter en. Trots att jag själv anser att jag inte meriterar hundarna särskilt högt så får jag hela tiden erbjudande bara jag andas om att en kull ser fin ut. Det är alltså svårt att få tag på folk som vill meritera hundarna (Oftast är det mycket snack och lite verkstad...)

Inga slavkontrakt där du måste BETALA för hunden om den har HD/AD-fel eller annat som gör att den inte kan användas i avel...
 
Sv: dyrt - förklara!

Bortsett från meritering,foder osv för tiken så här är lite exemple
Vetbesiktning+vaginalutstryk ca 1000
Resa t/r norge -2500 kronor
Ledigt från jobbet 5 dar(beror på lön) + en dag för ultraljud
ultraljud 800kronor

Tiken gick tom - inga valpar bara utgifter

OM valpar kommit
1000nkr per levande valp till hanhundsägaren
registering+vaccinering+id märkning+besikting av valparna (typ 1500 per valp eller så)
minst 2.5 månaders semester/förlorad arbets inkommst(vill inte lämmna högdräktig,digivande tik ensam + att det inte är säkert att man får alla valpar sålda vid 8veckor
Högklassigt foder till valpar+ tik
ev vetrinärkostnader för tiken tex kejsarsnitt ellerandra komplikationer
Ev. får man betala skatt om man har gått medvmer än x tusen kronor i vinst på sin hobby.
En kull på 8 doberman valpar sätter sina spår i köket kan jag garantera

Nej 8000 är inte så dyrt för en dobermanvalp
 
Sv: dyrt - förklara!

Har ni råd med månadskostnaderna för en hund borde ni har råd att spara ihop 10 000 kronor ;) Det tar tid, men det går.
 
Sv: dyrt - förklara!

Jag betalar per år:

Försäkring 2000:-
Vaccinering: 350:-
Mat: 340*12 = 4080:-
Tuggben: 300:-
=6730:- per hund, två hundar ger alltså... 13.460:-

Medlemsavgifter 1000:-
Prov: olika från år till år, men säg... 1500:- (bara anmälningsavgift, inga resor)

= 15.960

Kunde köpa två hundar per år alltså :D

Tror fan att jag ska göra mig av med de *ha ha* Jag kommer att bli riiiiik!!
 
Sv: dyrt - förklara!

jag vill inte veta vad jag lägger på mina hundar per år. skulle tro att det ligger runt 20 000... bara en sån grej som ett snabbt vetbesök + lite mediciner kostade 700 spänn...
 
Sv: dyrt - förklara!

Mmm sen tillkommer det ju lite annat också... Lite träningssaker, lite nya koppel och sånt som man ofta behöver. Jag köper nog två nya koppel per år :angel: Till och från träningar *aaarrggg* Ska vi lägga pengarna på annat kanske :bump:
 
Sv: dyrt - förklara!

Welsh skrev:
Kan någon UPPFÖDARE tala om för mig vilka kostnader tikägaren har eftersom priserna på hundvalpar är så höga.
Ni säljer valpar dyrare än vad jag får för ett ponnyföl.
Det måste finnas "dolda" utgifter som jag inte känner till då det i mina ögon borde vara en stor vinst att sälja 7 valpar för 10 000 st. Det kan inte vara så enkelt eller hur! :cool:

För det första; hästuppfödning är en enda stor förlustaffär, men tack och lov kräver det inte så mycket passning. De hästar jag har fött upp har jag bara njutit av och insett att det kostat skjortan.

Vad det gäller hunduppfödning kostar:
1. Resa till och från hane
2. Husrum 2-4 dagar
3. Språngavgift
4. Extra mat och vitaminer till tiken
5. Ultraljud/röntgen om man gör det
6. Avmaskning av alla hemmavarande hundar innan valpning
7. Bensinpengar till hjälpreda vid valpningen
8. Levande valpavgift
9. Mat till valparna
10. Avmaskning av alla hemmavarande hundar 3 gånger
11. Vaccinering av valparna
12. Veterinär besiktning
13. Märkning med chip och/eller tatuering
14. Registrering
15. Förlorad arbetsinkomst

Detta kostar när kullen är lyckad. När något går snett och tiken går tom har du kostnaden får punkerna 1-3, och förmodligen även 5. Om något går snett vid valpning eller senare skenar veterinär kostnader, bensin kostnader och även kostnader för hjälp med de hundar som inte är sjuka.

För att föra uppfödningen framåt måste man också spara någon valp ur de flesta kullarna. Blir de bra går de i avel, men de som inte fyller kraven säljs till reducerat pris trots att de kostat bra mycket mer. Utöver desssa kostnader tillkommer resor och anmälningsavgifter till prov och utställningar, kursavgifter, medlemsavgifter i flera olika klubbar (för mig: SKK, SSRK, CK och brukshundsklubben), försäkringar, vaccineringar, mat, HD-röntgen, ögonlysningar för alla hundar som går i avel (en lysning för varje kull). Får man valpar kvar en stund tillkommer extra vet.besiktning, mat och vaccinering för just de valparna.

Om kullen blir okomplicerad får jag ett överskott på punkt 1-15 som kan finansiera delar av min hundhållning i övrigt. Blir det mycket komplikationer blöder verksamheten pengar. Oavsett kan jag aldrig räkna hem en vinst totalt, inte när jag tar med alla hundar jag har och allt vad jag gör med dem, men har jag tur kan hundarna ibland finansiera sig själva till viss del.

Skulle ekonomin vara som i hästuppfödning blev det bara en kull vart 5:e år, mer skulle jag inte ha råd med.

Mvh,
Duvan
 

Liknande trådar

Samhälle Jag satt häromdagen och förundrades över hur våra föräldrar kunde köpa sprillans nya bilar med sina första löner. Jag beslöt mig för att...
24 25 26
Svar
508
· Visningar
28 013
Senast: Inte_Ung
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 182
Senast: QueenLilith
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 812
Senast: lundsbo
·
Hästmänniskan Jag håller på att köpa min första egna häst och förundras lite över hur prisläget verkar ser ut om man studerar hästannonser. Jag måste...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
10 441

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Katter och spädbarn
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp