dyrt - förklara!

Sv: dyrt - förklara!

Nja vt inte om det riktigt gick fram.
Idag har vi 2 hundar som kostar oss runt 400 kr tillsammans. Vi ahr peppar peppar aldrig behövt uppsöka veterinärvår bortsett från de vanliga vaccinationerna. Då ena tiken var matkänslig så hamnade vi på ett foder som konstigt nog är billigt. Vi funderar på att ta bort ena hunden pga ålder men vill ha en på g innan så ungtiken inte ska behöva vara ensam. Därav att vi vet att vi fixar att ha 2 hundar rent ekonomiskt men att lägga undan pengar varje månad för att köpa en hun om 2 år, det ligger långt utanför ramarna just nu. Om vi ska behöva vänta 2 år så ör det inte någon ide då vi vill ha ny hund ganska så snart för ungtikens skull.
Nej det blir nog en blandras hund igen för oss. Gäller bara att hitta "rätt" raser.
 
Sv: dyrt - förklara!

Vad det gäller hunduppfödning kostar:
1. Resa till och från hane
2. Husrum 2-4 dagar
3. Språngavgift
4. Extra mat och vitaminer till tiken
5. Ultraljud/röntgen om man gör det
6. Avmaskning av alla hemmavarande hundar innan valpning
7. Bensinpengar till hjälpreda vid valpningen
8. Levande valpavgift
9. Mat till valparna
10. Avmaskning av alla hemmavarande hundar 3 gånger
11. Vaccinering av valparna
12. Veterinär besiktning
13. Märkning med chip och/eller tatuering
14. Registrering
15. Förlorad arbetsinkomst

1 här är resan billigare med hund än med häst (hästtransport drar mer bensin)
2 Här får vi istället betala dygnsavgift för hästen under minst 1 v
3 språngavgift finns även på hingstar
4 extra foder på ston med under fler månader
5 usch ja u-ljuds kostnader
6 större sprutor mer pengar....
7 bensinpengar till de som ställer upp och passar stoet ifall mn själv sover /jobbar under den längre perioden
8 levande fölavgift råkar man iblnd ut för
9 mat för fölet i 4 månader
10 avmaskning ett antal ggr för fölet....
11 vaccinering av föl inte billigt det heller
12 görs inte så ofta på föl men vi har hovslagning istället
13 här chippas det!
14 registrering görs även på hästar
15 här får man vara ledig betydligt längre eftersom man inte vet om stoet kommer att föla 3 v för tidigt eller 3 v efter utsatt tid.

Summa sumarum
Jag ska nog börja med chihuahua uppfödning istället :D
Då slipper man ju dessutom att betala arrende kostnad som jag gör.....

Tack för ditt svar. Nu har jag lite mer pejl på vad som kostar med valparna. När vi har fött upp våra kullar så har vi sluppit punkt 1-4
förövrigt så har vi haft samma utgifter trots att våra inte varit renrasiga och vi fick 3000 kr i betalt :cool:
 
Sv: dyrt - förklara!

Varför anses det som någonting fult att faktiskt få över lite pengar på det otroliga jobb och hundratals timmar man lagt ned på sin uppfödning?? Varför anses det som självklart att man ska förse folk med "gratishundar"? Detsamma gäller hästuppfödning!
 
Sv: dyrt - förklara!

tänk så mycket pengar vi hade sparat! några år utan hund och man hade kunnat köpa sig en stor fin lägenhet eller ett litet hus... har börjat inse att kostnaderna kommer skena iväg lite till när de blir lite äldre, då ska de väl ha lite glukosamin och det verkar kosta skjortan!
 
Sv: dyrt - förklara!

har du verkligen räknat med allt på 400 spänn? matkostnaden för mina hundar ligger på det dubbla (foder, vitaminer, fiskolja), bara foder 600. sedan tillkommer ju försäkring, tror att jag betalar ca 200 kr/mån. swish så är jag uppe i 1000 spänn. men du kanske har minihundar som inte äter så mkt?
 
Sv: dyrt - förklara!

Jag har också foder +försäkting 1000:- varje månad *suck*

Sen när man är klar med skolan så ska man istället betala dagmatte/hunddagis... Å det blir inte billigt det...
 
Sv: dyrt - förklara!

Mulles_matte skrev:
Det är meriteringar av föräldrarna, resor till och från tävlingar, resor till och från hanen, parningsavgift, Hanägaren brukar vilja ha en viss summa för varje levande valp, ultraljud, bra foder, registrering, avmaskning, id-märkning, vaccinering, dolda fel försäkringar.

Nu har jag säkert glömt nåt :crazy:


Fast det där är ju även nått som många hästuppfödare försöker göra med sina hästar..


Kostnaden för valpar.
Parningsvagiften burkar vara 1 valpkostnad
Registreringsavgifterna vet jag inte nu,men finns säkert att få på SKK's hemsida.

Jag skulle gissa att största skillnaden mellan en hästuppfödare och en hunduppfödare är att en hund är "lättare" att sälja,och skulle den bli kvar en månad eller två,så är ju inte kostnaden så hiskeligt mkt större,platsen finns ju osv.
Medans för en del hästuppfödare så stiger ju kostnaden på ett helt annat sätt och man vill "bli av" med den kostnaden..
 
Sv: dyrt - förklara!

Nja, någonstans på vägen har jag tappat dig tror jag. Om du vill förlora mindre på glädjen att föda upp djur, då skall du nog ge dig på hunduppfödning istället för hästar, men vill du tjäna pengar skall du hålla dig utanför avel helt och hållet.

Jag har fött upp några hästar, och ingen gått ihop ekonomiskt. Inta om man räknar med vad det kostar att hålla sto, hovslagare etc. Detsamma gäler för min kennelverksamhet, den går inte runt om jag räknar med vad det kostar att hålla unghundar, avelsdjur, gamlingar, åka på tävling och prov. Men varje kull som går plus hjälper till att hålla maskineriet igång. Har du lyckats få hästuppfödningen att gå runt?

Nu är jag ingen stor pruducent av valpar, och kommer aldrig att bli, kanske är läget ett annat om man enbart åker på utställningar och har ett antal hanar att själv använda i aveln. Helt klart är iallafall att det är mer lukruativt att äga en välanvänd hane än att faktiskt föda upp själva kullen.

Mvh,
Duvan
 
Sv: dyrt - förklara!

Precis!
Det många ser, är bara pengarna man får i handen när en valp säljs. Men som med allt annat, så måste man ju räkna med allt när man ska se om det går runt. Och det är ju ben, leksaker, mat, försäkringar, ja, rubb och stubb. Det glömmer oftast folk. Men i företag mm, då räknas ju varenda grej med, då tycker inte folk det är konstigt.
 
Sv: dyrt - förklara!

man får se det som en investering att skaffa tik. ;)
 
Sv: dyrt - förklara!

Blandraser med mestadels Berner Sennen. Väger ca 25-30 kg. Maken har ett bra jobb som kan innebära matrabatt :banana:
Försäkring går på 100 kr i månaden för båda ( hanhunden har bara vet vård nu sen några år tillbaka). Ben behöver vi inte köpa och hundbajspåsar existerar inte här på :p kurser har vi inte gått på då blandisar inte varit så välkomna på brukshundsklubben i kommunen, utställningar är inget aktuellt heller. Våra hundar är lydiga trevliga gårdshundar som sällan har koppel, aldrig varit sjuka, blanka i pälsen och har gott hull trots billigt svenskt foder, jag får anse mig som mkt lyckligt lottad hundägare. Synd bara att hanen har ör många år på nacken nu..........
 
Sv: dyrt - förklara!

Hepp! Har någon skrivit att det är fult att tjäna pengar?????
När jag startade tråden var jag bara nyfiken på VAD som kostade när man födde upp renrasiga valpar. Jag vet ju vad som kostar och hur mkt tid det tar att föda upp blandraser (det är ju i grunden samma tider och pengar som renrasiga, alltså från det att valpen föds tills valpen är mogen för att flytta hemifrån)
Alltså för alla som varit och blir engagerade i tråden .
JAG har inget mot att man kanske tjänar lite på sin avel jag anser inte att jag ska få en gratis hund av någon jag vill bara veta!!!!!
 
Sv: dyrt - förklara!

Nä jag fortsätter att mocka hästskit och muttra i min ensamhet istället för mer valpbajs i gillestugan :eek:
Jag får faktiskt min hästverksamhet att gå nästan +- noll ;) Iallafall om jag håller barnens hästar utanför det hela. Pengarna som jag får in på fölen går till vinterns ensilage kostnader :D vi köper in ensilage för runt 45 000 :crazy:
 
Sv: dyrt - förklara!

Fast det är väl inte riktigt samma pengar...

Du säger att du betalar 1200:- om året i försäkting för två hundar. Det är inte ens hälften mot vad jag betalar. Så det handlar ju om ett par tusen årligen, inte bara just när valparna föds.

Du går inga kurser, du ställer inte ut, du är inte med i några klubbar. Du registrerar inte valparna och du betalar troligtvis inte samma parningsavgifter heller. Du måste ögonlysa och höftledsröntga för att få regga valparna (t.ex. Labrador)

Så lite drar det iväg utöver...

Jag som inte är uppfödare har ju kostnad 7-8000 per hund och år. Skulle jag ta valpar så skulle det bli ännu mer...

Om hunden blir 9 år så täcker det ca 9 valpar alltså...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: dyrt - förklara!

Som jag förstod ditt första inlägg födde du upp ponnyer så jag tog ett litet räkneexempel på just en billig ponny.
Hö= 6x1.50/dag
Kraftfoder och mineraler= 3kr/dag
Hovslagare= 300kr/mån
Försäkring=120kr/mån
Strö= 70kr/mån

Det utgör 10200 kr/år för en ponny som är billig i drift. Jag har då inte räknat med inköp av häst, utrustning, veterinärkostnader, vaccinationer, avmaskningar, meritering och normalt slitage av stall och hagar. Jag har dessutom förutsatt att du bor på egen gård och slipper resor till och från stallet samt kallhyra. Jag har heller inte räknat med den bensin det går åt att köra hem maten. Eftersom du köper ensilage för 45000 per år utgår jag från att du inte har eget hö.

Med de priser som det är på föl har jag svårt att förstå hur du kan få det hela att gå runt. Jag har som mest fått 10000 för ett ponnyföl, och det täcker inte ens det som stoet kostar per år. Än mindre språngavgifter, ultraljud, vaccinationer, levandefölavgifter, förlorad arbetsinkomst, resor till och från hingsten, uppstallning hos hingsten + allt det som jag inte tagit med när jag räknat ut vad ett ponnysto kostar att ha per år. Räknar man dessutom med de år när man inte tar föl (för jag antar att stona inte är dräktiga varje år) skjuter förlusten iväg ännu mer.

Hur mycket har du sålt dina föl för?

Mvh,
Duvan
 
Senast ändrad:
Sv: dyrt - förklara!

4-35 000 per föl beroende på rasen.
Nu har vi oturen att inte ha egen gård utan betalar arrende för ett stall. :smirk:
 
Sv: dyrt - förklara!

Precis sånt som jag vill veta :bow: :bow:
Inte det som man ser, alltså utebliven lön, vaccination och avmaskning som man har oavsett ras utan mer de specifika rasutgifterna som det där med röntgen och ögonlysning av labbevalpar. Hur tidigt gör man det?

Har vi ingen aktiv uppfödare som vill skriva ut vad senaste kullen kostat?
Finns det uppfödare som föder upp sunda friska valpar som inte springer på utställningar och meriterar eller måste man göra det för att få föda upp valpar? Räcker det inte med att ställa ut någon gång? Det låter som ni ränner jämnt på utställningar (vilket iof jag gör med mina ston :D när jag får chansen)

Fortfarande vill jag påpeka att jag inte vill klanka ner eller håna uppfödare - jag är bara lite korkat nyfiken :p och är tacksam för era svar. :bow:
 
Sv: dyrt - förklara!

Senaste kullen på 5 valpar kostade i runda slängar 20500 att föda upp. Jag sålde 3 valpar á 8000:- styck = 24000 och behöll 2 för egen del, en hemma och en på foder. Denna gång gick jag alltså 3500:- +. Förutsatt att bägge valparna blir bra avelsmaterial är det en bra kull, men det vet jag inte förrän om ca. 1,5 år.

För att inte bli hemmablind är det nödvändigt att komma ut på prov och tävlingar, man måste kolla av med jämna mellanrum att de funkar i konkurrens med andra. Dessutom är det ju en del av hunderiet som jag gillar. Om jag bara var intersserad av att ha "vardagshundar" skulle jag aldrig ha gett mig in på avel, utan det är för att förse mig själv med bra hundar till tävling och prov som jag har gett mig in i smeten. Jag tror att det är liknande bevekelsegrunder för de flesta uppfödare. Att föda upp friska och sunda hundar utan att meritera och hålla koll på rastypiska sjukdomar är nog en utopi.

Tycker man att välmeriterade och väldokumenterade föräldrar är något man kan vara utan finns det en uppsjö av blandrashundar och renrasiga "hemmapul" att välja bland. Billigare i inköp är de, men du har ingen möjlighet att själv sätta dig in i om det är en bra kombination som är gjord. Har du tur funkar hunden fint, men du kan inte förvänta dig samma genomtänkta avel som en som avlar för att föra rasen framåt. Det blir en viss skillnad om jag avlar för att få en ny "Snuttan" jämfört om jag siktar på Elitklass.

Valparna varken HD:as eller ögonlyses, det gör man på föräldrarna. Det är de faktiskt syliga utgifterna som kostar, allt uppspaltat förut.

Mvh,
Duvan
 
Sv: dyrt - förklara!

Welsh skrev:
4-35 000 per föl beroende på rasen.

:bow: Då är du bättre än jag på att ta betalt! Jag har aldrig lyckats sälja ett ponnyföl för mer än 10.000:- Jag fick inte ens mitt välstammade, välutbildade 4-åriga ridponnysto sålt för 35.000, trots att hon hade kapacitet för svår klass och skulle bli maxad D. Vad är det för ponnyras där man får 35.000:- för ett föl?

Mvh,
Duvan
 
Sv: dyrt - förklara!

När vi hade dalmatinervalpar gick vi back. Men jag tror att vi sålde dom billigt kanske 6500 st... Så det var väl det som var felet...
dog.gif
 

Liknande trådar

Samhälle Jag satt häromdagen och förundrades över hur våra föräldrar kunde köpa sprillans nya bilar med sina första löner. Jag beslöt mig för att...
24 25 26
Svar
508
· Visningar
28 015
Senast: Inte_Ung
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 200
Senast: QueenLilith
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 813
Senast: lundsbo
·
Hästmänniskan Jag håller på att köpa min första egna häst och förundras lite över hur prisläget verkar ser ut om man studerar hästannonser. Jag måste...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
10 441

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp