När man går på universitet så är det ju sällan man har böcker att läsa ur. Visst har man lite böcker men de är oftast sådana som "håller i flera år" och dessutom är det oftast utlänsk litteratur. man får ofta läsa ur forskningsartiklar, kompendium som lärarna plockar ihop och egna anteckningar från föreläsningar. Detta för att hela tiden vara "up to date". En bok blir ju lätt gammal så att säga. De som föreläser är ju ofta forskare, doktorander, doktorer, speciellt kunniga personer inom sitt ämne osv. Men vill du börja med grundläggande studier i tex fodermedelslära så ta kontakt med närmaste lantbruksskola :)
 
Rekommendera en artikel då. :confused: Det går lika lätt eller svårt att få tag på. Om du inte kan/har lust är det väl bara att säga det.

Jag vill inte gå en kurs på universitetet, och om jag ville det vet jag precis hur jag anmäler mig. Jag vill helt enkelt bli lite bättre på att ta hand om mina hästar. Jag har tillräcklig studievana för att klara mig lika bra på egen hand om jag har ett vettigt material. Grundkurser på universitet brukar vara just mycket grundläggande. Knappast värda att gå annat än för nöjes skull om man inte vill gå vidare. Men de är ju gratis, och det är ju bra om man har lagt mycket pengar på dyra fodermedel. :crazy:
 
Hö: 7,2 MJ/26 smrp
Havre: 9,8/87
Kli: 8,5/105
Soja: 12,6/380

Excel har i och för sig motarbetat mig några dagar, så det kan ligga i filen kanske?

10 kg hö -> 75/260
2,5 kg havre -> 24,5/217,5
0,5 kg kli -> 4,25/54
0,4 kg soja -> 5,04/152

Tot: 105,79/683,5

tack för att du tar dig tid!
 
Där har du svaret. Jag räknar med 11 MJ och 80 SRP för havre, 9 MJ och 109 SRP för kli och 12.8 MJ och 380 SRP för soja.

Så kör på ditt förslag du, det är helt okej (var det ju även med mina värden, men en lägre SRP/MJ-kvot).

Och så komplettera med mineraler enligt ngn av mina förslag (dvs mineral + ren kalk)

Så blir det finfint och billigt =)
 
usch då... röker du??? jag har alltid sett dig som en jätterenlevnadsmännsika... Det passade inte alls in i min bild...
Men nu vet jag varför du inte är miljonär ;)... hihi! :angel:
 
<om du väljer hackat strå ist för pelettslucern så räknas det som grovfodergiva>

Ursäkta en kanske korkad fråga, men är det några NYA rön att lucernpelletsen helt plötsligt inte räknas som grovfoder? Som jag kan ha missat? Verkar besynnerligt tycker jag, med tanke på att båda produkterna innehåller samma mängd växttråd. Alexandra, kan du hänvisa till någon litteratur som styrker ditt påstående?
 
Jag kan hänvsa till Eva Johansson, foderrådgivare/föreläsare på Krafft. Hon sa på ett föredrag i min stad att lusernpellets inte kunde räknas som grovfoder. Dock har en annan expert sagt att hälften av pelletsgivan kan räknas som grovfoder.

Om du läser i Kraffts häfte om sina foder kan du där se att man inte kan räkna lusernpelletsen som grovfoder.
 
När jag gick en kurs på Strömsholm som bla innehöll foderlära, så fick även jag lära mig att pellets INTE går att byta ut mot hö. Just pga att växttråden inte "räckte till" eller hur det uttrycktes.
Briketter däremot innehöll fullgod mängd (längd?) växttråd.

Strå fanns inte på den tiden, men av vad jag förstått nu, så är de jämställda med briketterna i "godkänd" växttrådsmängd (längd?).
 
Precis, jag har ått informationen från samma ställe som Nina. Dvs från Krafft själv.

Har något med fiberlängd och grejer att göra. Är kortare fiber/strån i pellettsarna. Och sen är det något mer om hur fort de tyggar i sig det etc. Hästar måste tugga bla bla gånger per kilo foder för att man ska få x mycket saliv och uppnå y.


Det är därför man kan byta ut större del av grovfodergivan mot strå än pelletts, trots att det innehåller exakt samma sak per kg foder.

Går ju att jmf med om vi skulle en macka per måltid. Med supersmör på som ger oss ALLT vi behöver. Varken magen eller människan skulle må bra i alla fall, magen behöver jobba under längre tid, och TUGGANDET är viktigt. Tuggande styr mättnadskänsla bland annat, och det krävs en viss mängd saliv för att magen (ffa hästmagar) ska fungera ordentligt.

Sen till vem det nu var somf rågade. Jo jag röker. TYVÄRR. Min enda last (förutom coca-cola då *s*). Men jag dricker inte, jag äter inte kött etc etc, så i övrigt är jag nog ganska mkt "renlevnadsmänniska", men jag kraschar det ju big time med cigaretterna. Sen kostar mitt rökande mig faktiskt inte så mkt. (men såklart den del). Jag har gjort tremiljonerfemhundrafyrtiosex försökt att sluta röka. Och lyckats. Fast jag trillar dit igen. Det är HYSTERISKT svårt att sluta röka när man bor i samma hus som mamma, som röker som en borstbindare OCH röker inomhus. Kunde hon bara gå ut och röka skulle jag kunna sluta, men när hon röker inne blir det förbannat svårt. Jag har väl dålig karaktär på det planet kan jag tänka =/

Fast jag håller på att utarbeta ett nytt system för att sluta, som bland annat innefattar en viss ommöblering här.. (för att komma så långt bort ifrån rökande mammor som möjligt). Vi får väl se om det fungerar... Just att SLUTA klarar jag ganska lätt, det är det där att INTE BÖRJA igen när mamma röker hela tiden som är det svåra =/ Att andra röker stör mig inte (t ex om folk på arbetsplatsen/i skolan går ut och röker elelr står/sitter i rökruta/rökrum etc. Men när folk stoppar cigaretter framför näsan på mig och jag inte kan "fly", så försvinner all min karaktär all världens kos...)
 
Hi! Hi!
Jag förstår med rökningen... Kan inte vara lätt... skulle nån säga till mig att sluta äta godis hade du sett en som var mkt sämre än du på att sluta röka... Det är bara det att du ser så d***la fräsch ut på fotot ju... Inte alls grå och trist... som de flesta andra som röker... hihi! Det är väl all friskluft från stallet som gör gott då!

En viktigare fråga då...
I den här debatten om Hack/pellets så kan jag köpa att pelletsen inte ger tillräkligt med "tugg" men om du fodrar med både tillräkligt med hö som måste ges för växttrådarna och ger lucernpellets blir ju inte det heller bra... Då blir det ju för mkt av det goda... Själv ger jag lite hack nu i övergångsperioden tills jag har hittat ett hö jag vill ha och kan köpa mkt av... Lite dyrt att analysera varje gång... dessutom skulle jag nog analysera mest för att få ut hygienkvaliten. :o Har nog inte riktigt övertygat mig själv om den nya foderläran ännu... :o :o
Eller så är det bara så att jag inte hittat ett ställe att bo på så att det bara är att lassa in för en säsong... ;)
 
hehe, vissa hade tur i genlotteriet =) (Du ser fö min användarbild? Det gör inte jag *morr*). Jag får dock fortfarande visa lag för att ens få öppna munnen på systemet, eller för att komma in på krogen. (Jag är 25..). Men jag ska ta revansch när jag är 35 och ser ut som 25 ;P Då är det värt att alla tror man är många år yngre än vad man är =)

(Fast jag lär sluta röka då, annars lär jag åldras med raketfart =/)

Ang växttråden.. JAG är av den uppfattningen att de inte kan få för mkt växttråd sålänge det är hägvärdig sådan och inte bara bukfylla (som halm t ex). Det har ju kollats hur mycket bete räknat i kilo de smäller i sig, och efter att ha räknat om det till kg TS inser man att man kan fodra ihjäl sig med strå/stråpellets/etc innan man ens är i närheten av den nivån ;)

det är dålig ekonomi att INTE analysera. Risken är jud els att du ger mer än du behöver (=pengar i sjön), och ffa att du till jul eller så upptäcker att "ojdå, dte var visst lågt med protein så min häst har fått proteinbrist och nu måste jag försöka åtgärda det med massor med dyyyra proteintillskott". Bättre att veta innan och lägga sig rätt direkt =)

(fast jag delade din åsikt för X år sedan, innan jag såg Ljuset *s*)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Maxgivan kraftfoder (spannmål) är ju 0.4 kg/100 kg häst. men hur lång tid måste det förflyta mellan fodringarna? Ponera att jag ger...
Svar
16
· Visningar
1 598
Senast: Hannely
·
Foder & Strö Hej och hå... Nu har medryttarhästens höanalys kommit och det ser inte för lustigt ut. Man förstår ju att han har haft svårt att sätta...
2
Svar
37
· Visningar
2 049
Senast: majola
·
N
Foder & Strö Eftersom jag har beslutsångest över min hästs foderstat, och räknar om och om igen på olika förslag och snart flippar ur, ;) så tänkte...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
5 333
Senast: Gumman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp