Vad skulle ni ge?

Gillar det! :bow: MEN, hur mkt kostar det? :D

Jag håller själv på med ett nytt förslag:
7 kg hö
0,12 kg soja
0,2 kg krafft protein
0,4 kg lucern
0,8 kg havre
0,5 kg krafft groov
Fast hamnar lite minus på fosfor(1 g) och magnesium(1 g). Så får öka krafft groov lite eller nåt.. ska räkna på priset nu med..
 
696 kr blev det!! :love: Fast får räkna om lite för mineralerna, men oohh, billigt! :cool:
 
:rofl: :rofl:

Billigt? hm, låt mig tänka vad min skrutt tänker kosta när hon är uppe på 40% tillägg ;) äääh jag vet inte alla priser men kanske 5-600:-
 
*ts ts* *rassel rassel*
(du har väl sett en tvilling för mkt eller vad den heter, med bette midler bl.a.. då förstår du ts ts rassel rassel iaf :rofl:)

Men tänk nu på att jag har ett dåligt hö!! Min förra foderstat kostade väl en 550 kanske. :smirk:
 
Men det är ju soja i ditt förslag :confused:

Får jag använda soja kan jag komma under 600 kr. :D

Mitt förslag går inte över 750 kr.

Jag är osäker på vad krafft protein och miner grön kostar men vi kan säga 350kr/20 kg för KP och 160/10 kg för Miner G för skojs skull. Då blir det ca 737 kr.

mvh Jessica
 
Jag vill bara använda 2 dl soja, alltså 120 g vilket blir:
MJ 1,44
SMRP 46,2
CA 0,34
P 0,76
MG 0,28

Krafft Protein kostar 360 kr för 30 kg, krafft miner grön kostar 169 kr för en hink pelletsmineraler.
Och lucern hack 120 kr för 25 kg.

Har ett till förslag nu:
7 kg hö
0,7 kg lusern
0,1 kg betfor
0,12 kg soja
0,2 kg krafft protein
0,8 kg havre

Ger 74,5 MJ och 476,5 SMRP, kvot 6,4. Mineralerna har jag inte räknat på än, inte heller priset för denna.
 
Vi verkar inte ha samma värden på sojan :confused:

Jag har två :p nya förslag om du vill (överambitiös!?!), men det andra förslaget ger kanske lite för mycket överskott på Ca.

7 kg hö
1 kg havre
400 gr lucern
240 gr Krafft Protein
120 gr soja
50 gr miner Grön

MJ 74,93
Smrp 477
Ca 35,82
P 23
Mg 12

Smrp/MJ 6,36
Ca/P 1,56
Ca/mg 2,99

Kostar 653,35 kr

7 kg hö
0,8 kg havre
500 gr lucern
240 gr Krafft Protein
120 gr soja
50 gr miner Grön

MJ 74,02
Smrp 470
Ca 36,96
P 22,6
Mg 11,9

Smrp/MJ 6,35
Ca/P 1,64
Ca/mg 3,11

Kostar 661,75 kr

mvh Jessica
 
Hoppsan! :o Upptäckte att jag glömde betforn i mina förra foderstatet, men den är med i värdena och kvoterna.

Jag slänger in ett tredje förslag när jag ändå håller på :D

7,5 kg hö
0,8 kg havre
120 gr soja
360 gr Krafft Protein
100 gr betfor
50 gr miner grön

MJ 74,16
Smrp 472
Ca 32,49
P 22,5
Mg 11,79

Smrp/MJ 6,36
Ca/P 1,44
Ca/Mg 2,76

Kostar 662,95 kr

mvh Jessica
 
Sojan räknar jag med ca 12 MJ och 385 SMRP. Har uppgifter om 11,6 MJ och 390 SMRP samt 12,6 MJ och 380 SMRP, så jag la mig mellan där. :smirk:

TACK så jättemycket för dina förslag, de är väldigt bra, men jag räknar som så att jag tar "jämna mått". 1 dl krafft protein väger 66,67 g, och därför går det inte att ge 240 g kp, blir svårt att måtta upp det, därför ger jag 200 g istället som ju är 3 dl. Sedan har jag ett havremått som tar 400 g av min havre, så vill ju helst ge antingen 400 eller 800 g havre, möjligen även 600 g. Vet att jag kanske räknar skumt, men vill ha det enkelt när man pytsar upp.

Nu har jag dock räknat färdigt och jag är jättenöjd! :love:

The final result:

7 kg hö
0,7 kg lucern
0,2 kg krafft protein (=3 dl)
0,12 kg soja (=2 dl)
0,8 kg havre (=2 mått)
0,1 kg betfor (=3 dl torrvikt)
50 g miner grön (=1/2 dl, eller hur? :crazy: )

Ger:
MJ 74,5
SMRP 477
CA 37,5
P 23
MG 12

Smrp/Mj 6,4
Ca/P 1,6
Ca/Mg 3,12

Frågan är nu, ska jag ge vitaminer eller kan jag lita på höet och havren? Mineralerna och krafft protein har ju inga vitaminer.. :crazy:

Mitt förslag kostar förresten 666 kr (gah, vilka siffror.. :devil:), fast har inte räknat med mineralerna då.
 
Jag förstår ditt resonemang med måtten, :smirk: men jag trodde sojan och krafft protein hade samma vikt per dl? Så räknade jag förra året i alla fall.

Jag trodde jag gjorde det enkelt för dig genom att ta det mått du använde till sojan (120 gr) och multiplicera med 2 (240 gr) resp 3 (360 gr). :crazy:

Jag vill gärna klarlägga att jag har gjort ett excel-ark med alla uträkningar på, jag sitter alltså inte och räknar ut allt manuellt. Då kund man ju tycka att jag borde skaffa mig ett liv :o :smirk:

Använder du Freefarms värden på lucernet? Det är ju inte samma värden som på Kraffts analysgaranti.

mvh Jessica
 
:smirk: Jag räknar med freefarm men använder egna behovsvärden. Lite knackigt ibland, men har inte excel på min stenåldersdator. ;)

Jag räknar med Kraffts Lucernhack(skriver in egna värden), 8,5 MJ, 105 SMRP osv.. :) Jag har även skrivit in egna värden för betfor och havre(genomsnittsvärde på havren).

Ang soja och krafft protein. Fick uppgifter härifrån(jag la ut en tråd och frågade) att 1 dl soja var 60 g, och att 1 kg krafft protein var 1,5 liter- som med all krafft.. Så jag räknade ut baklänges att 1 dl var 66,67 g. :)
 
Men Krafft Protein och Krafft Breed t ex har mindre pelletskorn (samma som soja) så det väger mer per dl än vad exempelvis Krafft Grund gör.

Jag ger för tillfället 200 gr krafft Breed och har mätt upp det till ca 3 dl. Jag tror att Breeden, Krafft Protein och soja väger ca 67 gr per dl.

Jag ska kontrollväga i stallet ikväll, jag har en bra våg där, så lägger jag ut resultatet i morgon.

mvh Jessica
 
Men det var ju det jag skrev, 67 g. Pelletsen är mindre ja, men då väger de ju också mindre och tar mindre plats, men volymen blir ändå samma?

Men väg gärna! Och ang sojan så har jag soja i "flingor", har du i pelletsform? :confused: Väg gärna den med.. :crazy:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
683
Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 800
Senast: Bee
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 085
Senast: Irival
·
Foder & Strö Hej även jag skulle vilja ha lite tips hur jag ska tänka vad gäller foder. Halvblod, fri tillgång på hösilage. TS 77% Råprotein 108 g...
Svar
17
· Visningar
1 133
Senast: Zamira
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp