majola

Trådstartare
Jag bryter ihop. Var på Granngården igår och kollade foderpriser, och Krafft Breed kostar ju 9 kr/kg!!! En snabb överslagsräkning visade att det rekommenderade kraftfodret (1 kg Breed, 0,25 kg kli, 0,4 kg soja) till medryttarhästen skulle kosta över 12 kronor om dagen! Plus kostnaden för 12 kg hö...

Finns det något anant käckt och billigt fodermedel som man kan komplettera med så att havre kan utgöra grunden i kraftfodergivan? Vad händer om man blandar olika proteinfodermedel?


PS. Det gäller alltså min medryttarhäst, och jag kan helt enkelt inte rekommendera en så dyr foderstat...
 
Det låter som om ditt hö är väldigt dåligt. Det är lättare att hjälpa till om du lägger ut värdena på höet och även hur mycket MJ du anser att hästen behöver.

mvh Jessica
 
Sorry, det finns längre ner i en annan tråd, tyckte det verkade tjatigt att ta upp det igen. Men det kan ju inte ni veta... :o

MJ: 7,2
smrp: 26
Ca: 1,9
P: 1,4
Mg: 0,7
K: 11,4
Allt per kg foder.
Behov ca 105 MJ

Så här har diskussionen gått: första tråden

Jag gillade Alexandras förslag eftersom det innehöll mycket hö och "lite" kraftfoder, men det blir ju syrt! :crazy:
 
Ekonomienheten ber om ursäkt *s* (det var mitt förslag som blev för dyrt)

Här kommer ett annat alternativ:

11 kg hö
1 kg havre
1 kg lucern (hack eller pellets väljer du själv)
0,5 kg soja (är maxgiva, så frågan är om den klarar det, men krafft protein kostar 10 kr/kg...*visslar*
100 gram miner vit

105.1 Mj 661 SRP 44 Ca 34,15 P och 16,5 Mg

SRP/MJ 6.29
Ca/P 1.29
Ca/Mg 2,67 (en aning lågt jag vet men inom felmarginalen så det är okej)

Passar det plånboken bättre ?

Lucern kostar iaf här 4,40 kr/kg och soja 5,60 kr/kg.

Soja är det billigaste proteintillskott du kan få.

Möjligen kan jag räkna om det mer och få ner lucernet, men nu MÅSTE jag åka och handla innan jag dör av nikotinabstinens =)
 
Kör Opti-gnägg, där räknar programmet ut vad foderstaten kostar :). Trodde ni hästägare var villiga att betala DYRT för hästfoder, därav priserna ;)
 
Det är dyrt med dåligt hö förresten..*vet av erfarenhet* och hmm...fick jag fölis kraftfoder att kosta 12 kr per dag skulle jag bara lycklig *flinar* Och jag har BRA och BILLIGT hö i botten. (Sorry, var bara tvungen att få gnälla av mig lite... *s*)

I mitt nya förslag, om du väljer hackat strå ist för pelettslucern så räknas det som grovfodergiva. Dvs det ger eg samma mängd "hö" som mitt första förslag. Hackat strå tar dessutom en eviiighet att äta upp och 1 kg blir mycket i VOLYM sett. Så han har att äta grovfoder lika länge som med mitt andra förslag =)
 
OptiGnägg är ju bökigt att skriva in alla priser. Man kör hemgjort excelprogram istället, myycket enklare =)

Fast fan så deprimerande när man längst ner på raden "Summa alla hästar per år" kan läsa precis vad det kostar att hålla krakarna på benen (dvs foder, strö, hovslagare, försäkring och vaccination). Och när man har fått en halv hjärtattack över summan kan man inse att man lägger en attans massa pengar på veterinärvård och utrustning, transport etc UTÖVER den hemskt höga summan där..

Sen kan man fascineras över att man ens HAR så mycket pengar. Sen kommer tankarna på guldfiskar och en hel höööög pengar på banken och tränger sig in, och framstår som mer och mer lockande. Tills man går ut och pussar lite på en mjuk hästmule =)
 
Så går det när man har fördomar om en hel grupp!

När jag ändå har dig på (i) nätet (haha, pun intended ) kanske du kan tipsa om någon bra bok (som är relativt lätt att få tag på i Sverige, har tillgång till universitetsbibliotek). Gillade "näringsbehov och fodermedel" eller vad den heter, men skulle vilja fördjupa mig lite. Jag kollade på hippologernas kursplaner, men där står ju inga litteraturlistor...
 
Bara ett litet förtydligande:
Krafft Protein kostar tom. 12kr/kg :eek:

Visslar ännu mer.

Vildvittra
 
Inte här =) Här kotade det iaf i förra veckan 10 kr/kg *visslar högst*

Men Krafts jäkla priser SKILJER sig (på ALLA foder) i olika delar av landet. Jag vet inte riktigt varför, kanske beror på transportkostnaderna?

jag fick en smärre chock när jag flyttade till Stockholm och insåg att en säck kraft Groov plötsligt kostade 50 kr mer än uppe i Gävle. Så pappa fick dumpa säckar i stallet när han var neråt och jobbade =)

(Nu bor jag i Norra Uppland)
 
Det tycker jag var märkligt!! De borde väl ändå ha samma priser i hela landet, ja menar det är kanske skillnad om man ska importera grejer eller så men inte nåt från samma land!!

Vildvittra (som just nu är väldigt trött på Krafft för att inte tala om Lantmännen!!)
 
Jo, visst är det dyrt med dåligt hö. Vår egen höanalys postades idag, och jag ber till alla högre makter att vi ska ha bättre värden!

Optignägg förstår jag mig inte på. Har läst instruktionerna och fyllt i behov och hövärden, men "det bästa" programmet vill ge är 6 kg hö och 2 kg lucern?! Till det 4,5 kg havre och 100 g soja. Känns inte så sunt.
 
Sjukt ja. Men t ex STockholm har högre priser än här. Trots att produktionsorten är densamma och ligger typ mitt emellan.

Och de i norra norrland, de har det inte alltför kul alla gånger när det gäller foderpriser.

Och enda anledning förutom ren alakhet (haha, ni har ingen annanstans att köpa foder, er ska vi skinna på pengar) så är det transporterna jag kan tänka mig påverkar.

men när havre med produktionsort Enköping eller Västerås är dyrare i Sthlm än i Gävle, då börjar man undra om det inte är ren elakhet (dvs Stockholmarna är så vana att allt är dyrt t ex).

Här uppe dominerar ju Krafft HELA jävla marknaden. Vad vill du ha, krafft, hippo eller fibergi? Inget av det? nehe, synd för dig, då får du åka 15 - 20 mil och handla foder.

och nu går ryktena om att Krafft köpt upp/köpt in sig i/gått ihop med Svenska Foder. Det är de som har Hippo och Fiberi..

Kartellbildning kallas det inom andra branscher, men tydligen inte inom kraftfoder...



/GnällAlex
 
De rika hästägarna med sprillans ny utrustning, dyra lastbilar och stenrika föräldrar, är nog de som är villiga att betala dyrt för färdigfoder... :smirk:

Själv så har jag inte råd att resonera så, eftersom jag ju håller på med en tävlingssport där det bara kostar, kombinerat med inte så hög lön, så jag använder MKT sällan färdigfoder.
Dessutom blir det lika bra (och i många fall bättre) UTAN färdigfoder...
 
Jag tycker ni MOBBAR mig nu faktiskt =)

Jag har en bil från -88. Ett släpt från -73 (som just nu saknar hjulaxel och jag har inte råd att köpa ny). Inte sprillans ny utrustning, inga rika föräldrar (okej, nu ljög jag, EN rik förälder som dock inte ger MIG sina pengar iaf..).

Och jag köper tvärdyrt färdigfoder för 10 kr/kg. och ger 2 kg/dag av det.

Anledningen? Ett stycker fölis som är mer kräsen är vad som är nyttigt, och vägrar äta soja eller kraft protein. jag HAR ett BRA hö i botten och ingen av de andra (inte ens svårfödda araben) får ngt kraftfoder. Men den förbaskade fölisen lär ju ha upp MJ/SRP-kvoten, dvs jag behöver mer protein. Och hon tänker inte äta soja eller krafft protein. Däremot breed, som dock är för rikt i Magnesium för att fungera.

Så, kvar är ett annat dyrt färdigfoder. Där närmsta ÅF finns 15 mil härifrån..

*tycker vansinnigt synd om sig själv*

;)
 
Lugn och fin (jag sitter på jobbet och ska låtsas arbeta emellanåt. :)) Jag räknar och räknar och jämför. Återkommer i eftermiddag (ska på lunch nu och sedan på kurs). Är djupt tacksam! :bow: Dessutom trodde jag att du var ute och tillfredsställde ditt nikotinbehov (där skulle du väl kunna spara in pengar till exempel! :devil:).

Men om du har mycket tid kan du få räkna på följande:
Så här då:
10 kg hö
2,5 kg havre (2,50 kg)
0,5 kg vetekli (2 kr)
0,4 kg soja (2,30 kr)
MJ/smrp: 6,46

Men då blir tyvärr mineralerna helt uppåt väggarna. *suck*
Ca/P=0,89, Ca/Mg=2,4.
Dessutom är inte behoven täckta:
Ca = 22,87 (behov: 42)
P = 25,25 (behov: 31,5)
Mg = 11,22 (behov: 15,75)

Jag har räknat på Ninas gissning på mg i soja (det var väl 2,3?) Kan inte hitta värdena någonstans... :(
 
Vad sjutton räknar du på för värden egentligen? (På havre, soja & kli)

Jag får nämligen helt annorlunda... jag får en SRP/MJ-kvot på 6,11..
 
Såja, såja! *klappar på axeln*
Även jag har ju sett "turerna" kring din matkräsna fölis, och även jag skulle allt köpa färdigfoder om ngn av mina hästar vägrade äta ngt annat.

Men i mitt fall så vill en av mina hästar inte äta Krafft! :D
Det gick ngt så hiskeligt "trögt" att få i honom de varianter av Krafft jag provade olika år, beroende på vad jag ansåg han behövde.

Min andra häst glufsar glatt i sig ALLT som läggs i krubban! Som unghäst åt han tom upp en bit plastband! :crazy: :o
Dock har han som vuxen begripit att endast äta sådant som är bra för hästar att äta.
 
Om vi struntar i att vi tydligen räknar med lite olika proteinvärden (jag får kvot 6.11) så blir det där okej om du tar och lägger på

75 gram miner grön och 11 gram ren kalk (Ca/P 1,23 och Ca/Mg 2,67)

ELLER

100 gram miner blå OCH 8 gram kalk (Ca/P 1,37 och Ca/Mg 2,67)

ELLER 100 gram miner röd och 8 gram kalk (Ca/P 1,43, Ca/Mg 2.67)

Mao, du kan välja mineral lite, och lägga på ren kalk.

Du får ett överskott, men inte speciellt farligt.

Men som sagt, jag får en kvot på 6.11 på det där, så vi måste räkna med olika värden. Men 6.11 duger ju också om den inte har behov av att ligga högre =)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Maxgivan kraftfoder (spannmål) är ju 0.4 kg/100 kg häst. men hur lång tid måste det förflyta mellan fodringarna? Ponera att jag ger...
Svar
16
· Visningar
1 589
Senast: Hannely
·
Foder & Strö Hej och hå... Nu har medryttarhästens höanalys kommit och det ser inte för lustigt ut. Man förstår ju att han har haft svårt att sätta...
2
Svar
37
· Visningar
2 021
Senast: majola
·
N
Foder & Strö Eftersom jag har beslutsångest över min hästs foderstat, och räknar om och om igen på olika förslag och snart flippar ur, ;) så tänkte...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
5 297
Senast: Gumman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp