easy boots experter, någon?!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare horsemaniac
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 34
  • Visningar Visningar 2 539
H

horsemaniac

jag har ett mindre, frustrerande problem. jag köpte fyra, broddade easy boots (ej epics) till foderponnyn då hon funkar alldeles utmärkt barfota förutom i på snö och is. nu till problemet, de ramlar av. trots evigt mätande innan köp så skulle den storleken passa, jag pratade tom med hon som sålde dom och undrade vilken storlek hon skulle ha för att jag inte ville ha det här problemet.

idag red jag en sväng med bara bootsen fram för att se hur de betedde sig och cirkus efter ½ km trillar ena frambootsen av, ljudlöst och utan problem. den andra sitter stenhårt, precis som den andra gjorde från början. vad gör man? finns det typ inlägg man kan köpa eller göra själv? jag vet inte varför bootsen gör som de gör. eftersom de är broddade går de ej att lämna tillbaka. HJÄLP!! :(

Sv: easy boots experter, någon?!

Precis så gjorde mina med..vi mätte o bytte stl men tillslut fick jag inse att det bara var helt värdelös passform :( tyvärr. Annars är det en smart lösning..

Köpt gaitern till så sitter de kvar bättre..?

Jag har epicsen och inte haft några sådana problem alls.

vart kan man köpa gaiters? vad kostar det? måste ju prova dessa innan jag ger upp, för det vore synd att sko henne för hon trivs barfota. tacksam för svar.

jag har hittat gaiters nu, men hur ser de ut i själva skon? är det som en häststrumpa? :) hur ser de ut där inne?

Är dom tillräckligt åtspända? det går ju att korta av vajern också...

Har easy boot epics på min shettis.. har aldrig tappat dom
Bootsen funkar jätte bra för oss

http://nh.ebutiken.nu finns massa grejjer till easy boots bla. gaiters...

lycka till

Jag tror helt enkelt att man får inse att alla hästar inte kan ha dom, jag hade själv till min häst och de satt perfekt enligt alla mått, men de ramlade också av.

Det som var felet på min häst berodde antagligen att hon har väldigt "jämnbreda" hovar, alltså de är inte "klockformade" utan helt raka. På hästar som har lite mer klockformade hovar förstår man ju att de sitter som en smäck eftersom hovarna är större i nederkant än uppe.. Hoppas nån fattar vad jag svamlar om.. :D

jag har mailat henne på naturligahovar som jag köpte bootsen av ang gaiters, ska prova de också.

hur gör man när man kortar av vajern? de sitter jättebra när de är precis påsatta i stallgången och ute på vägen (ingen snö). så fort vi går i skogen eller väg med snö på trillar de av, iaf en gjorde de idag. slutliga testet ungefär. kanske måste inse att hon inte kan ha dessa boots, men ska prova gaiters och korta vajern först. finns det andra knep att ta till?

Du kortar ju vajern genom att trä den på olika sätt innan du spänner. Kolla i manualen så fattar du!

haha det där med manual vet jag inte, hunden dissikerade den en dag när hon var ensam hemma :) :smirk: :angel: finns det nånstans att läsa på internet eller kan någon skriva vad det står?

Prova boa boots istället kanske? Dom har jag och dom sitter jättebra, trillar endast av om han fastnat i djup lera i hagen...

Boa är rundare i formen, easy boots är lite mer avlånga.

Problemet med easyboots har ända från första modellen varit att de trillar av. Finns hela instruktionssidor gjorda av distansfolk i USA som beskriver hur man ska få dem att siytta på med silvertejp. För sitter de bara på är konstruktionen utmärkt eftersom inga mjukdelar kommer i kontakt med hårda delar av skon.

Nu har det ju kommit easyboots med gaiters som kallas epics och det övergår mitt förstånd att det fortfarande går att få tag i easyboots utan gaiters.

Tycker du ska fråga försäljaren hur hon kan sälja easyboots utan att upplysa om att det finns gaiters till, för utan dessa är skorna rätt värdelösa.

Senast ändrad:

MEN HALLÅÅÅÅÅÅÅ. ge inte upp. ;)

Jag hade samma problem med mina två hästars easyboots, å fick oxå tippset att köpa gaiters GÖR det inte en i mitt stall har köpt 4 st har bytt ut dom 3 gånger på 3 månader dom håller ju inte för nått??

Jag fick därimot tippset av en i en affär att dra upp remmarna bak en bit upp över balarna, jag tyckte detta lät mycket konstigt, tänkte att dom får la både skav här å där, har även blitt tillsagd att inte bara ha fram lr bak å att man måste ha alla fyra på.

Men min ena häst ligger mittimellan två storlekar.

Så bak ena storleken är för stora å andra st för små? (bak andvänder vi bara på grusvägar, bara me en spriter å en annan spänning på ståltråden. håller i trav å galopp)

Det kluriga e bara att komma på att få på dom rätt, å komma fram till vilken andvändning man behöver mest. å hur man vill spänna osv.

Fram på båda hästarna har vi inga sprintar vi har helt enkelt en annan spänning som står i instruktionerna som följer med i kartongerna till alla skona. Och drar upp remmarna å dom sitter i alla väder.

I alla underlag inga hästar har något skav osv, sitter när vi hoppar 90banor går över klippor å i lera.

Vi andvänder dom enbart när de e snö å halt å på grusväg inte i skogen osv.

Funkar bättre än när dom hade skona på som dom tappa jämt.

lycka till kämpa på.

Var svaret riktat till mig?

Menar du att det inte fungerar med gaiters för att de går sönder och att du själv rider med easyboots utan gaiters och att det fungerar om du drar upp remmen en bit, eller?

Har kommit ut tjockare gaiters på marknaden för ett tag sedan, vet inte om personen har provad dessa eller endast haft de galmla som är tunnare.

Jag valde medvetet tunna för att jag har en skavkänslig häst. Hans gaiters har hållit i tre månader, rids ca 4-5 dagar i veckan. Uteritter + lättare dressyr och dom har hållit och skorna har aldrig trillat av.
Stoet däremot trampade sönder ena gaitersen, men hon har inte riktigt koll på benen heller. Har inte satt på nya eftersom hon ändå klarar sig utan nu, ska bara brodda skorna inför halkan för då kan de vara bra att plocka fram.

hur menar du dra upp remmen? hur ska man gå till väga? jag kan tänka mig prova det mesta innan jag ger upp, sko henne vill jag verkligen inte då hon verkar trivas barfota + är lite svårskodd, särskilt bak.

grejen är att den sk instruktionsboken är uppäten av en vild och galen hund = död och jag har inte fått tag på någon annan.

Alltså jag vet inget om att dra upp remmarna men personen jag riktade frågan till har ju skrivit att han fått tips om det.

Pöängen är att med gaiters så behöver inga remmar dras någonsatans för gaitersen förhindrar att skon kan åka av (om skon inte är för stor förstås). Ingen risk att hästen kan trampa av sig skon eftersom det inte finns nån kant att trampa på.

Jag har Easy Boots Epics och jag är jättenöjd, sitter hur bra som helst. Lätta att få på och av.

Kom på en annan sak.

En återförsäljare av easy-boots vet jag rekommenderar att man ska ta den större storleken om hästen är mitt emellan två storlekar.

Jag håller inte med här.

Jag köpte ett par till min häst och tog på inrådan av föräsljaren den större storleken. En av skorna lyckades åka av när jag var ute och galopperade och man hörde hur de "tjippande".
Så på med dem på min andra häst, som jag trodde skulle behöva ytterligare en storlek större enl rekommendationen. Men se, de satt som en smäck och det var bara att beställa ett par mindre till häst nr 1. Inga av skorna har trillat av på nån av hästarna.

Så jag skulle snarare säga att så länge hoven är inom måtten även om det verkar bli lite tight så är det mycket möjligt att de passar ändå.
Att lära sig hålla efter hovarna själv mellan verkningarena är också bra för då slipper man oroa sig för att hästen växer ur skorna efter några veckor.

hannaZ: det verkar vara likadant för mig, dock är nästa häst i ordningen en väldigt maxad d-ponny och hans fötter är lite större än de easy bootsen jag har nu. jag mailade henne jag köpte dojjorna av och undrade vilken storlek hon rekommenderade mig köpa och dojjorna kom på posten och jag var ganska mycket pengar fattigare. som grädde på moset sitter de skit. finns det ingen här som har möjlighet att kopiera en instruktionsboken från easy boots? jag är desperat!

Är det bara jag som fåttt problem med att de är för höga?
Bootsen, sylvassa i plasten, skar sönder kronranden baktill på min häst fullständigt och jag bara hoppas att det skall läka bra så det inte blir problem med hornåterväxten..:cry:

Liknande trådar

Utrustning Jag har en shettis på tre år med superbra hovar, hårda och bra form på. Han verkar inte öm eller så, men nu är det bara is i hagen så...
Svar
4
· Visningar
1 541
Senast: Ajabaja
·
Utrustning Jag har funderingar på att köpa boots till mitt fullblod och har nog fallit för Easy boots. Ni med erfarenhet från dessa, tycker ni att...
Svar
14
· Visningar
1 382
Senast: hopp_o_galopp
·
Utrustning Har tröttnat på att låta klumpiga medryttarpållen stå varje gång han trampar av sig en sko, så nu har jag beställt en easy boot till...
Svar
8
· Visningar
1 072
Senast: Moniq
·
B
Utrustning Jag har ett litet problem. Min hovslagare kallade min kära travares framhovar för "konstigt formade" och sa att han helst ville se att...
Svar
4
· Visningar
710
Senast: Barret
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31