Bukefalos 28 år!

Ebola, är ni oroliga???

Apropå allmän hysteri, det här är bara ett av de tanklösa, naiva och otroligt fascinerande inläggen gällande ebola som jag sett i fb-gruppen "Mammisar" (jag vet, bara namnet!)
Usch jag vågar knappt lämna sonen på dagis mer nu för hans pedagog har varit i spanien precis :( tänkte på den där sjukdomen :( hur länge tar de innan man blir sjuk?
:banghead:

Folk förstår inte. Men framförallt så tror de att de läser nyheterna när de läser rubriker och bildar sig en egen uppfattning. Det är skrämmande!

Själv har jag en resa till Egypten bokad om två månader och jag står fast vid den. Om det blir såpass mycket värre att det är farligt att flyga då så ställs väl troligen nöjesresor in i första hand tänker jag.
 
Enligt WHO: "It is thought that fruit bats of the Pteropodidae family are natural Ebola virus hosts. Ebola is introduced into the human population through close contact with the blood, secretions, organs or other bodily fluids of infected animals such as chimpanzees, gorillas, fruit bats, monkeys, forest antelope and porcupines found ill or dead or in the rainforest."

Arma djur, de kommer att få en riktigt chock när de kommer till ett oktoberruskigt Sverige från regnskogen...
Det är lite intressant, jag är lite aktiv i kretsar av bevarandearbet hos vissa vilda djur i afrika och man har länge, länge varnat för att bush-meat är en potentiell smittorisk. Dvs exotiskt kött från kanske de djurslag du nämner, som serveras dagligen på exklusiva lodges, samt i fattigmansskålar och inte minst äts av tjuvjägare.
 
Enligt WHO: "It is thought that fruit bats of the Pteropodidae family are natural Ebola virus hosts. Ebola is introduced into the human population through close contact with the blood, secretions, organs or other bodily fluids of infected animals such as chimpanzees, gorillas, fruit bats, monkeys, forest antelope and porcupines found ill or dead or in the rainforest."

Arma djur, de kommer att få en riktigt chock när de kommer till ett oktoberruskigt Sverige från regnskogen...
Ja det där med fladdermössen minns jag ju nu. Virus är rätt spännande ;)

Jag brydde mig ärligt talat aldrig om att läsa artikeln om sjuksköterskans hund. Trodde de att hunden kunde bära på smittan själv (infekterad) eller var det så att den bara ansågs "kontraminerad" så att säga?
 
<snip>

Det flyter ett lyxkryssningsfartyg i karibiska havet med en passagerare, som jobbade som labbass på texassjukhuset där en ebolasmittad vårdats och som hanterat prover från denna. Inga symptom finns, men fartyget får inte gå in i hamn någonstans. Hysteri?

http://www.usatoday.com/story/travel/news/2014/10/17/cruise-ship-ebola/17401823/

Jag trodde de var i hamn i gar kvall? ... kanske bast att satta pa TV'n igen. lol

Avstandet mellan ebola drabbade lander och Egypten ar ungefar lika langt som mellan Stockholm och Egypten. Jag skulle inte tveka att aka. ;)
 
Jag trodde de var i hamn i gar kvall? ... kanske bast att satta pa TV'n igen. lol

Avstandet mellan ebola drabbade lander och Egypten ar ungefar lika langt som mellan Stockholm och Egypten. Jag skulle inte tveka att aka. ;)
Precis min tanke. Vi valde ju iaf bort Kap Verde, det är betydligt närmre! :angel: Afrika är ju som sagt en stor kontinent och inte direkt ett litet gytter där alla känner alla ;)
 
Den forsta sjukskoterskan som blev smittad i Texas har en hund som nu ar i karantan. Den ar isolerad, i ett Dallas animal shelter dar den besoks av manniskor i skyddsutrustning flera ganger om dagen. Hunden far inte gora sina behov ute, utan har en typ "katt lada" som den anvander.
 
Nej. Jag är inte expert men känner mig ganska påläst (borde vara det pga jobbet). Det är svårt att bli smittad, du måste ha tagit i kroppsvätskor på en person som utvecklat svårare symtom (dvs det räcker inte med att den har feber vad jag förstår det som) och sedan fått in det i slemhinnor eller öppna sår.
Det överlever inte på glas, metall, plast i intorkat stadie i rumstemperatur, så det kan inte smittas om du tar i samma handtag (intorkat då).
Det överlever inte i sötvatten, ingen risk att det kan färdas i dricksvatten. Det dör av etanol.
De kan inte garantera att det inte sprids i avloppsvatten (nu pratar vi om de som jobbar med avlopp, att de kan vara oroliga) men de anser att risken är oerhört oerhört låg pga spädning av viruset och det dör.

Så jag är inte orolig över viruset men är orolig över mediahysterin.
 
Den forsta sjukskoterskan som blev smittad i Texas har en hund som nu ar i karantan. Den ar isolerad, i ett Dallas animal shelter dar den besoks av manniskor i skyddsutrustning flera ganger om dagen. Hunden far inte gora sina behov ute, utan har en typ "katt lada" som den anvander.
Fast det framgår inte om rädslan är att hunden själv är smittad eller om den är i karantän för att den kan ha viruspartiklar på sig.
 
Fast det framgår inte om rädslan är att hunden själv är smittad eller om den är i karantän för att den kan ha viruspartiklar på sig.

Enligt artikeln jag läste, om den spanska sjuksköterskans hund, skulle den avlivas för att den själv kunde vara smittad (fast inget tydde på det).
 
Nej. Jag är inte expert men känner mig ganska påläst (borde vara det pga jobbet). Det är svårt att bli smittad, du måste ha tagit i kroppsvätskor på en person som utvecklat svårare symtom (dvs det räcker inte med att den har feber vad jag förstår det som) och sedan fått in det i slemhinnor eller öppna sår.
Det överlever inte på glas, metall, plast i intorkat stadie i rumstemperatur, så det kan inte smittas om du tar i samma handtag (intorkat då).
Det överlever inte i sötvatten, ingen risk att det kan färdas i dricksvatten. Det dör av etanol.
De kan inte garantera att det inte sprids i avloppsvatten (nu pratar vi om de som jobbar med avlopp, att de kan vara oroliga) men de anser att risken är oerhört oerhört låg pga spädning av viruset och det dör.

Så jag är inte orolig över viruset men är orolig över mediahysterin.

nja fast fast det räcker tekniskt med att den smittade människan svettas och du får svett på dig genom kroppskontakt och sen stoppar handen i munnen tex ett ungt barn, alernativt vuxna.
 
Senast ändrad:
Fast det framgår inte om rädslan är att hunden själv är smittad eller om den är i karantän för att den kan ha viruspartiklar på sig.

Den ar i karantan for att hundar kan bli smittbarare, dock inte sjuka av det. Det var just en interview med en av de som tar hand om hunden, (det varierar tydligen mellan ett par veterinarer och ett foretag som tar hand om 'biohazard smitta') han sa att eftersom hunden ar mycket viktig for sjukskoterskan (... whateverhernameis ... Pham) sa tas den definitivt hand om pa basta satt. Hunden tas ut ur sin (stor som ett rum) bur och leks med flera ganger om dagen. Han fortsatte, "Hon riskerade sitt liv for att hjalpa en patient, hon behover atminstone veta att hennes hund har det bra".

Fartyget ar inte i hamn, men ett blodprov har hamtats med helicopter. Antingen ar det fullstandig hysteri over ordet ebola ... eller sa ar han/hon sjuk. Jag kollar vidare. lol
 
Det ENDA som transfererar ebola smitta ar "bodily fluids" ... altsa kropps vatskor. Om man haller sig 6 feet (er, 1.5 till 2 meter) fran smittade ar man tamligen saker.
 
Nu har jag inte varit inblandad i tråden men följt den i det tysta, och jag måste tyvärr hålla med om att dina inlägg är väldigt svåra att hänga med i.
Jag förstår många gånger inte ens vad det står eftersom språket är så dåligt. Och det är ju lite tråkigt om man försöker föra en diskussion.

Jag måste tyvärr hålla med. Det är ngn, osv, pga i varenda mening random instoppat lite här och var så att det bara blir en rörig sörja av alltihop.
 
nja fast fast det räcker tekniskt med att den smittade människan svettas och du får svett på dig genom kroppskontakt och sen stoppar handen i munnen tex ett ungt barn, alernativt vuxna.
Ja kroppsvätska, men varför ska du röra en sjuk människa? Du smittar ju inte så länge så du inte har utvecklat symtom.
 
Ja kroppsvätska, men varför ska du röra en sjuk människa? Du smittar ju inte så länge så du inte har utvecklat symtom.
Det är dock ett dåligt smittskydd då kropptemperaturen inte står i neon i pannan på någon. Ett handslag kan räcka om man har otur, de allra flesta har småsår eller sprickor i exv nagelband som vi inte ens själva vet om.
 
Tja, det är väl ungefär vad vi trodde, och jo jag kan nog tycka det sorterar in under klassen 'mediahysteri' även om rubriken inte är satt i versaler.

Så att när media rapporterar att hamnar har infört rutiner för att se till att smitta inte kommer in, på ett sakligt sätt, så är det hysteriskt?

Ska media avstå att rapportera?

Är det inte så att det är viktigt att smittan stoppas?

Finns ett samband mellan att media rapporterar och insamlade pengar?

Nu är detta inte menat bara till dig. Och jag frågar i en trevlig ton, jag vill bolla lite. Men tycker inte att jag får till frågorna på ett trevligt sätt. :)
 
Jag tycker media kan rapportera vad som är relevant under ansvar. Och det är en ständigt pågående diskussion inom media, om ansvar och tyngd och vad media har för påverkan på människor. Jag var på en föreläsning häromdagen som handlade just om mediaansvar gällande spridning av resistenta bakterier och ja, jag säger att media har ett tungt ansvar som dock hamnar i fel händer då journalistiskt sökarljus ofta sker ganska valhänt. Ibland är det bra, tänk användning av handsprit tex, men att göra kioskvältare av sunda och ganska självklara myndighetsåtgärder, nja.

Är det media som stoppar smittan? Wow, det var en kioskvältare! Och självklart är media den största anledningen till kassarassel när något stort och traumatiskt inträffar i samhället som frivilligorganisationer blir inblandade i. Men jag tycker du själv ska ta och fundera på om någon tjänar på befolkningshysteri relaterat till mediarapportering?
 

Liknande trådar

Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 347
Senast: mars
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 351
Senast: Mabuse
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
36 428
Senast: Hedinn
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 122
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ny valp med katt
  • Guldfasanerna
  • Barmarksdrag/canicross

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp