Ebola, är ni oroliga???

Att den sprids genom kroppsvästskor har med hygienen att göra.
Skulle det spritas ordentligt och tex nysas i näsduk så skulle smittspridningen minskas drastiskt.
Att välja att inte lyssna på någn mer bildad i ämnet är korkat.
Att välja att inte ta emot lättillgänglig info är korkat.
Hade världen velat få stopp på epidemin hade det kommit fram resurser, för det finns, bara inte där det behövs.

Hahhahahha.
Vilken handsprit, vilka näsdukar?
Och varför skulle man lyssna på den vita förtryckaren som gång på gång lurat en?

Amerikansk sjukvårdspersonal är korkad, dom har alla möjligheter i världen att bete sig på rätt sätt i ebola-hanteringen.

Drabbade i Afrika är det bara synd om, dom har extremkassa förutsättningar för att hantera ebola. Tänk dig själv om du bodde i ett plåtskjul i ett slumområde, inte hade tillgång till rent vatten eller toaletter, inte kunde läsa, och folk runt om dig började helt plötsligt dö, och det kommer några superduperrika människor av en annan etnicitet som ställt till med en massa fanskap på din kontinent i århundranden, och går runt i rymddräkter och ger dig massa "råd" du ändå inte har möjlighet att följa?

Förmodligen skulle du vara rätt skeptisk. Och det skulle egentligen inte vara korkat alls. Du skulle ju ha fel, men instinkten att vara jävligt skeptisk till informationen du fick skulle egentligen vara hälsosam.

Skulle det spritas ordentligt och tex nysas i näsduk så skulle smittspridningen minskas drastiskt.
Hade världen velat få stopp på epidemin hade det kommit fram resurser, för det finns, bara inte där det behövs.
Eftersom det är enkelt är det väl bara för dig att kvista över med tillräckliga mängder handsprit? Skämt åsido: fattigdom och okunskap hör ihop. Det kan handla om något så basalt mänskligt som att undvika kognitiv dissonans. Många människor i de drabbade områdena har inte råd att gå till läkare varken med sig själva eller med sina barn. I en sådan situation är det ganska lätt att välja att inte tro på den moderna läkarvetenskapen utan att förlita sig på de alternativ som står tillbuds.

(Samma bekymmer fanns fö i Sverige också så sent som vid förra sekelskiftet - många på landsbyggden gick hellre till kloka gummor än till läkare. Läkare hade tidigare inte varit tillgängliga. De hade visserligen funnits, men pengarna för att betala dem saknades. Sedan ändrades attityderna långsammare än de faktiska ekonomiska förhållandena. Surt sa räven om rönnbären)

Du tror altså seriöst att det är ett alternativ för människor som lever i extrem fattigdom att skaffa handsprit? Nysa i näsduk kanske de kan göra men det kommer fortfarande att hamna mycket små mängder saliv på andra ställen tex handen som håller näsduken och fickan den läggs i. Därifrån kan viruset ta sig vidare. Hur ska en vanlig fattig familj sanera runt en dödsjuk anhörig? Det är liksom inte en slump att sjukvårdspersonalen ser ut som de är på väg ut i yttre rymden.
Jag noterar att du inte besvarade de frågor jag ställde i förra inlägget så jag la ovan in ett par liknande.

Som sagt, hade omvärlden tyckt det varit ett tillräckligt stort problem hade det funnits resurser på plats.
Hade de velat skydda sig själva så isolerar man den sjuka hur hemskt det
än må vara.
Det är alldeles för mycket bortförklaringar och jag köper inte det.

Jag hade ärligt talat ingen aning om att folk var så oroliga som det ger sken av i den här tråden. Hur många är det som har dött i ebola nu? 4000? I en kontinent med grovt dåliga resurser och hygien i flera länder, dessutom. För några år sedan uppskattade WHO att ungefär 220 miljoner människor smittas av malaria varje år, av dessa dör runt 800 000. Varje år dör 2 miljoner människor i tuberkulos, för att inte tala om hur många som dör i svält och krig. Eller bilolyckor? Giftiga djur? Drunkning? Listan kan ju göras oändligt lång.

Lite perspektiv, tack. Sen kan den cyniske jäveln i mig inte låta bli att bli fruktansvärt irriterad när så många i Afrika dör varje år men så fort det är något som kan drabba oss i väst, ja då jävlar tas det tunga artilleriet fram och folk är rädda och beter sig som om vi hade ett zombie-utbrott.

Jag är alltså inte orolig.

10678811_947676645253347_5299347798631232381_n.jpg

Jag tycker inte att det är adekvat att jämföra ebola med malaria. Malaria är en parasitsjukdom som inte smittar mellan människor. Även om det är ofattbart många människor som dör i malaria så är det en sjukdom som inte är eskalerande och som hotar utvecklas till en pandemi.

31 juli fanns 1440 fall konstaterats i västra Afrika, varav 826 dödsfall.
4 augusti 1711 fall, varav 932 dödsfall.
16 augusti 2240 fall, varav 1229 dödsfall.
18 augusti 2473 fall, varav 1350 dödsfall.
26 augusti, 3069 fall, varav 1552 dödsfall.
31 augusti 3685 fall, varav 1841 dödsfall.
7 september 4366 fall, varav 2218 dödsfall.
17 september 4963 fall, varav 2453 dödsfall.
25 september 6242 fall, varav 2909 dödsfall.
2 oktober 7157 fall, varav 3330 dödsfall.
9 oktober 8011 fall, varav 3857 dödsfall.

På drygt två månader har antalet fall gått från 1440 till över 8000 fall - trots intensiva försök att bromsa sjukdomen. WHO gör bedömningen att om det fortsätter i den här takten så kommer 20000 vara smittade i början av november. Gapet mellan antal smittade och antalet vårdplatser växer, vilket gör att smittan ännu lättare kommer att spridas. Enligt beräkningar från USA:s smittskyddsinstitut så kan antalet smittade i januari vara uppe i närmare 1,4 miljoner.

Åh jösses så otroligt nedlåtande. Tror du på allvar att fattiga människor i Västafrika utan tillgång (i många fall) till utbildning, infrastruktur och rent vatten väljer? Menar du att de smittas för att de är korkade?

Hade de velat skydda sig själva så isolerar man den sjuka hur hemskt det
än må vara.
Det är alldeles för mycket bortförklaringar och jag köper inte det.
Men VAR ska de isolera den sjuke? Om man bor i ett plåtskjul i ett slumområde finns det ingenstans där man kan isolera någon. Den enda alternativet är att slå ihjäl personen och gräva ner den. Förutom det extremt vidriga i det så löser det ändå inte situationen eftersom man inte kan bränna kroppen på ett säkert sätt och inte kan få kroppen till kremeringen på ett säkert sätt.
Återigen skulle du slänga ut någon av dina närmaste anhöriga på gatan för att inte bli smittad själv eller vad skulle du göra med personen om du inte hade rent vatten, handsprit eller skyddskläder och sjukhusen var fulla på nivån "ingen mer kommer in genom dörren"?

Åh jösses så otroligt nedlåtande. Tror du på allvar att fattiga människor i Västafrika utan tillgång (i många fall) till utbildning, infrastruktur och rent vatten väljer? Menar du att de smittas för att de är korkade?

Klart det är ett val att lyssna eller ej.
Att välja att inte ta till sig viktig info är ett i mina ögon korkat val.
Att ha dåliga förutsättningar har jag aldrig påstått är korkat.

Jag undrar hur genomkorkad en person som är tillräckligt gammal för att skriva här och som bor i ett västerländsktland med tillgång till utbildning och information är om denne lyckats undgå Hur djävla utsatta många av de områden som ebolan är?

Det är förbannat lätt att säga att folk är korkade när man själv kan läsa, vet vad bakterier och virus är och kan gå på en riktig toalett och vrida på en kran för att få rent vatten.

Jag undrar hur genomkorkad en person som är tillräckligt gammal för att skriva här och som bor i ett västerländsktland med tillgång till utbildning och information är om denne lyckats undgå Hur djävla utsatta många av de områden som ebolan är?

Det är förbannat lätt att säga att folk är korkade när man själv kan läsa, vet vad bakterier och virus är och kan gå på en riktig toalett och vrida på en kran för att få rent vatten.

:bow:

Det känns som att komplexiteten underskattas litegrann. Hela världen är ju liksom inte korkad, det låter som en femårings uttalande.

Men VAR ska de isolera den sjuke? Om man bor i ett plåtskjul i ett slumområde finns det ingenstans där man kan isolera någon. Den enda alternativet är att slå ihjäl personen och gräva ner den. Förutom det extremt vidriga i det så löser det ändå inte situationen eftersom man inte kan bränna kroppen på ett säkert sätt och inte kan få kroppen till kremeringen på ett säkert sätt.
Återigen skulle du slänga ut någon av dina närmaste anhöriga på gatan för att inte bli smittad själv eller vad skulle du göra med personen om du inte hade rent vatten, handsprit eller skyddskläder och sjukhusen var fulla på nivån "ingen mer kommer in genom dörren"?

Klart man kan upprätta en plats för sjuka om nöden kräver det.
Hemskt och vidrigt är det, jag har aldrig sagt att det är fint.

Hur skulle du försöka stoppa det? Eller skulle du välja att fortsätta som vanligt?
Det har ju bevisat sig fungera mycket dåligt liksom.

Klart det är ett val att lyssna eller ej.
Att välja att inte ta till sig viktig info är ett i mina ögon korkat val.
Att ha dåliga förutsättningar har jag aldrig påstått är korkat.
Alltså jag orkar inte ens. Vi talar alltså om människor som under väldigt lång tid varit utsatta för ett extremt förtryck från vita kolonialherrar. Som inte har tillgång till utbildning eller rent vatten. Som har NOLL anledning att lita på vad hjälparbetare säger till dem när deras egna ledare och läkekunniga säger något helt annat. Dessa människor är inte korkade! De har andra referensramar, de är rädda och de får motstridig information.

Det är så jävla lätt att sitta i trygga Sverige och tycka en massa om hur fattiga förtryckta människor ska bete sig...

Jo det påstår du ju rätt igenom alla dina inlägg. Du kräver att folk som knappt har råd att skaffa mat för dagen ska kunna ägna sig åt att hålla en hygiennivå som kostar extremt stora summor bara i skyddskläder. Du kräver dessutom att människor som blivit trampade på av den vite mannen genom århundradena genom slavhandel och kolonialism samt utsugning av samhällena helt plötsligt ska tro på att samma vita man ska komam med något gott.

I Guinea har 19% av befolkningen tillgång till välbyggda sanitetsanläggningar (läs toalett) på landsbygden 11%.
33% av befolkningen städer har tillgång till rent vatten. På landet 65% det.

25% av dom vuxna KAN läsa.

Så visst, dom är ju bara korkade som inte snyter sig i näsdukar. .

Hur skulle du försöka stoppa det? Eller skulle du välja att fortsätta som vanligt?
Nej det finns ingen plats. Man försöker skapa sådana platser men de räcker inte till. Folk är dessuotm RÄDDA för dessa platser eftersom de flesta som kommer dit dör. Misstänksamheten mot den vita mannen gör inte saken bättre. I hjärnan på en rädd människa som lever i extrem fattigdom som vet hur kolonialmakterna sugit ut deras samhälle så uppstår nästan garanterat en misstanke om att de blir dödade på de här klinikerna.
Om du varit mobbad så kan du ju sätta dig in i hur du skulle reagerat om den värsta mobbaren en dag skulle komma fram och prata vänligt till dig och bjuda på glass. Skulle du då tro att den människan hadenågot gått i sinnnet? Jag skulle misstänka att h*n antingen ville fiska reda på saker om mig som h*n kunde använda för att trycka ner mig senare alternativt att h*n lagt laxermedel i glassen.

Jag tycker att större resurser borde läggas på att producera Zmapp, utveckla fler mediciner + vaccinet, dessa ska sedan delas ut helt gratis. Det som gör ebola så svårhanterat är ju den löjligt höga dödligheten. Tänk om vi kunde skicka ner vaccinerad personal som inte riskerar att bli sjuka själva? Hur många fler skulle ställa upp som frivilliga? Hur mycket billigare skulle inte sängplatserna bli? Ingen skyddsutrustning skulle krävas! Och de som kom till sjuktältet skulle kunna lämna den friska istället för döda.

Dessutom så borde alla hamnar och flygplatser i länder med smittan stängas! Rookie-grej! Det vet väl alla att det är det jävligaste som kan hända om man är ett virus som vill sprida sig (Plague Inc)?

Men VAR ska de isolera den sjuke? Om man bor i ett plåtskjul i ett slumområde finns det ingenstans där man kan isolera någon. Den enda alternativet är att lså ihjäl personen och gära ner den. Förutom det extremt vidriga i det så löser det ändå inte situationen eftersom man inte kan bränna kroppen på ett säkert sätt och inte kan få kroppen till kremeringen på ett säkert sätt.
Och så fort den sjuke visar symptom smittar hen. Smittan finns alltså redan i miljön när sjukdomen upptäcks. Så även om folk slog ihjäl eller kastade ut sjuka skulle det inte rädda dem. Kanske skulle smittan stoppas om grannarna brände ner skjulet eller hela kåkstaden med de drabbade och deras familjer inuti (Den fina europeiska familjen Visconti sägs ha räddat Milano ifrån pesten med en liknande strategi)
I Guinea har 19% av befolkningen tillgång till välbyggda sanitetsanläggningar (läs toalett) på landsbygden 11%.
33% av befolkningen städer har tillgång till rent vatten. På landet 65% det.

25% av dom vuxna KAN läsa.

Så visst, dom är ju bara korkade som inte snyter sig i näsdukar. .
Vad som däremot är korkat är att Ebola har varit känt i 40 (fyrtio) år och jag är övertygad om att jag skulle få plats med all vettig litteratur i ämnet i min bokhylla. Hur f-n kan vi i den industrialiserade världen, med vår läskunnighet och tro på läkarvetenskapen, förlita oss på att det ska fortsätta att vara ett afrikanskt problem i en globaliserad värld?

Vill man se en representant för ett kollektivt korkat folk är en spegel praktisk.

Och så fort den sjuke visar symptom smittar hen. Smittan finns alltså redan i miljön när sjukdomen upptäcks. Så även om folk slog ihjäl eller kastade ut sjuka skulle det inte rädda dem. Kanske skulle smittan stoppas om grannarna brände ner skjulet eller hela kåkstaden med de drabbade och deras familjer inuti (Den fina europeiska familjen Visconti sägs ha räddat Milano ifrån pesten med en liknande strategi).
Jo och det är ju det här jag försöker få pulkaskurk att förstå att h*n inte skulle göra så hur kan h*n anklaga andraför att inte göra det?

Vad som däremot är korkat är att Ebola har varit känt i 40 (fyrtio) år och jag är övertygad om att jag skulle få plats med all vettig litteratur i ämnet i min bokhylla. Hur f-n kan vi i den industrialiserade världen, med vår läskunnighet och tro på läkarvetenskapen, förlita oss på att det ska fortsätta att vara ett afrikanskt problem i en globaliserad värld?

Vill man se en representant för ett kollektivt korkat folk är en spegel praktisk.
Ja det är för mig obegripligt. Vid tidigare utbrott har det ju dessutom framtällts i media som att viruset inte är särskilt smittsamt mellan människor och att det är därför smittan försvunnit så snabbt.

Japp, det är HIV all over again.

Jo och det är ju det här jag försöker få pulkaskurk att förstå att h*n inte skulle göra så hur kan h*n anklaga andraför att inte göra det?

Ja det är för mig obegripligt. Vid tidigare utbrott har det ju dessutom framtällts i media som att viruset inte är särskilt smittsamt mellan människor och att det är därför smittan försvunnit så snabbt.

Det är fortfarande inte särskilt smittsamt, kroppvätska->slemhinna är samma smittväg som HIV.

Skillnaden den här gången var väl att smittan i ett tidigt skede spreds till ett område där begravningstraditionerna involverar en massa hudkontakt med den döda, kombinerat med att väst-afrika inte är ett område där ebola har fått ubrott förut så allmänhetens kunskap/erfarenhet av ebola var ungefär noll, och fattigdomen är extrem.

Ungefär 5 fel av 5 möjliga.

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej, jag har skrivit här i perioder och en del av vet nog redan att jag har anorexi, jag har varit sjuk i 13 år varav 11 år av dom... 5 6 7
Svar
123
· Visningar
15 285
Senast: Qelina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sängproblem...
  • Eurovision 2025
  • Vad gör vi? Del CCXIII

Hund, Katt, Andra Djur