@No1 Trots din enorma kunskap och insyn så har ju uppenbarligen ebolan nått Europa innan den nåt många andra delar av Afrika. Något jag sa att den absolut kunde göra.
Jag är för övrigt inte lugn angående ebola, jag tycker att det är en fruktansvärd tragedi att så många dör. Däremot är jag inte orolig för min egen del att åka till en del av Afrika där smittan ännu inte finns. Visst, den kan spridas, men det kan den göra på andra håll också. Du anser hela Afrika vara "närområde" till Västafrika. Det är ett faktum att det är okunnigt. Exempelvis @Philosophia har redan påvisat hur avstånden ser ut.
Jag har inte enorm kunskap men insyn genom information har jag och även om det verkar lugnt så sitter världens myndigheter och militär ha helt andra tankar om smittan och kontinenten där den har sitt hem. Detta trots de enorma avstånd det handlar om.
Du vet inte var Ebola finns idag eller just nu, du tror du vet efter de kartor som presenteras i media. Det finns ingen som arbetar med smittan som vill svära sig fri på att den inte är på väg mot turisten som bestämt sig för att dela upp sin semester mellan Tanzania och Hurghada.
Påståendet att siffrorna om antal döda och smittade är kraftigt underskattade beror på att Ebola är svår att följa eftersom Afrika är Afrika där människor varken vill eller kan uppsöka vård.
Sannolikheten att Ebola hade spridits lika livligt i väst som i Afrika är troligen inte särskilt sannolik. Det är därför jag talar om hela kontinenten Afrika som pesthärd - trots avstånden.
Det räcker ju med att titta på utvecklingen under tre sommarmånader och ställa frågan:
Varför sprids Ebola med en kraft som aldrig visats tidigare? Beror det på människors förmåga att förflytta sig eller pga luftburenhet?
http://www.cdc.gov/vhf/ebola/outbreaks/history/distribution-map.html
Hade det inte funnits någon risk med luftburenhet hade jag känt mig relativt lugn. Kontaktsmitta går iaf att skydda sig mot även om tom rymdkläddsförsedda smittskyddsproffs faktiskt smittats.