Ebola, är ni oroliga???

@mackan Jaha, där jag skrev att jag tycker att 1) diskussionen varit, i stort, informerad och sansad, samt 2) att du gärna får förtydliga hur de faktorer som nämnts i tråden (utbildning, fattigdom) INTE är relevanta i fallen Sierra Leone, Liberia och Guinea.

Då svarar du att det inte är konstigt att folk blir rädda om de inte är vana att resa och bara läser Aftonbladet.

@mackan Jaha, där jag skrev att jag tycker att 1) diskussionen varit, i stort, informerad och sansad, samt 2) att du gärna får förtydliga hur de faktorer som nämnts i tråden (utbildning, fattigdom) INTE är relevanta i fallen Sierra Leone, Liberia och Guinea.

Då svarar du att det inte är konstigt att folk blir rädda om de inte är vana att resa och bara läser Aftonbladet.

Jag svarade på detta och det borde vara tydligt om man när man inte förstår vad ngn skriver, går tillbaka till det man själv skrivit och försöker utifrån det se vad personen man ev inte förstod, lär ha svarat på?

Den enda jag reagerat på är den som argumenterar för att man inte ska åka nånstans i hela Afrika pga ebolan, trots att risken är mycket större att en guinean sätter sig på en flight till Paris än till Dar es Salaam.

@mackan Okej, så du valde att endast svara på en sak i hela inlägget? Då är det super om man citerar, det blir liksom tydligare så. Du får ursäkta men dina inlägg är rätt svåra att läsa, i alla fall för mig, för det är så osammanhängande.

Angående det citerade: Att den användaren resonerade så förvånar mig för övrigt inte och det enda jag ville belysa var att jag personligen bara reagerat på en enda användare. Du däremot talar svepande om att flera skulle vara okunniga och tro att hela Afrika ser likadant ut. Och det är det jag argumenterar emot. Du missade liksom min poäng, som var:

"jag tycker att 1) diskussionen varit, i stort, informerad och sansad, samt 2) att du gärna får förtydliga hur de faktorer som nämnts i tråden (utbildning, fattigdom) INTE är relevanta i fallen Sierra Leone, Liberia och Guinea"

@niphredil ja vanligtvis antar jag att folk förstår vad man svarar på utan att behöva klippa exakta delar faktiskt. Jag gör väldigt sällan det och har aldrig upplevt att folk har problem med att förstå utifrån det. Jag tycker inte mina inlägg är ett dugg osammanhängande i sak. Har sällan upplevt att folk verkar ha problem att förstå vad jag skriver. I de fall ngn har det, förklarar jag jättegärna och nu har jag ju tydliggjort för dig och du verkar förstå utifrån det. Men du verkar inte så nöjd utan du vill att det jag svarade på som du nu förstått, ska vara ett annat svar för att du ska få svar på det du frågade om som enligt dig var fokus.

Jag tycker diskussionen är högst intressant, viktigt och att många i tråden är otroligt insatta och viktiga enligt din punkt 1) :

Däremot utöver det, tycker jag samtidigt att diskussionen känns otroligt märklig emellanåt utifrån hur fokuset har upptagit sidor och sidor emellanåt, att störa sig på ngn enskild användare. Och nej - jag är inte den jag avser ;)

ang. din punkt 2 så utifrån ovan så känner jag mig inte särskilt manad öht att diskutera eller ens reflektera över ngt vidare tyvärr här i tråden. Känns mest som sista sidorna är ngn "bräcka varandra med politiska och samhällsvetenskapliga insikter" och alla övriga bör hålla tyst.

Med tanke på epidemin som nu inte längre enbart finns i Afrika. Är ni oroade?

Hörde på ekot om hur Dallas Hospital hanterat en ebolasmittad patient och blir mörkrädd!! OK, är inte personligen rädd för smittan, men däremot rädd för att det kommer att sprida sig rejält innan / om (?) de får bukt på det!!!
Ja jag är orolig och blev det för flera veckor sedan. Har en dålig magkänsla med hela ebolahistorien...

ang. din punkt 2 så utifrån ovan så känner jag mig inte särskilt manad öht att diskutera eller ens reflektera över ngt vidare tyvärr här i tråden. Känns mest som sista sidorna är ngn "bräcka varandra med politiska och samhällsvetenskapliga insikter" och alla övriga bör hålla tyst.
Synd! Särskilt som du ramlade in och tyckte att folk generellt visste för lite. Då är det ju liksom schysst att upplysa dem kan jag tycka.

Angående din tydlighet i inläggen är vi ju uppenbart några stycken som inte hänger med. Om du är okej med det ja, då är det ju bara att acceptera såklart.

Däremot utöver det, tycker jag samtidigt att diskussionen känns otroligt märklig emellanåt utifrån hur fokuset har upptagit sidor och sidor emellanåt, att störa sig på ngn enskild användare. Och nej - jag är inte den jag avser ;)
Det enda jag sett i den här tråden är folk som vänder sig mot andra användares argument och faktiskt bemöter just argumenten och påståendena. Förutom ett par kängor till mig om hur hemsk och fruktansvärd jag är så tycker i alla fall jag att folk hållit sig bra till sakfrågan. Vill du be specifika användare förklara sig får du nog vända dig direkt till dem, svepande kritik fungerar oftast väldigt illa.

Jag har ingift Afrikansk släkt sen länge i övrigt, om ngn bekymrar sig om huruvida jag bara rent outbildat otippat valt att posta ngt komplett galet bara för att här i tråden, eller om ngn är bekymrad över min oförmåga att se ngt bortom att jag nu tydligen skulle vara amerikaniserad så jag inte har ngn förmåga att se ngt för jag är så färgad av att vara amerikaniserad???? Vilket är så totalt lösryckt absurt att jag bara baxnar @Sedna så vad det nu är du inte förstår ngt av utifrån mitt svar på din kommentar, blir för mig en gåta.

Det jag reagerar på är bland annat att du omnämner Afrika som en "kontinent", som om Afrika som enhet skulle vara något hittepå, när faktum är att Afrika både är en kontinent och världsdel. Du jämförde även Afrika med USA, vilket var obegripligt för fler än mig.

I den anglosaxiska länderna är de geografiska utgångspunkterna annorlunda. Tydligen är det inte bara jag som reagerat på det: http://www.sydsvenskan.se/ingen-sektion/skilj-pa-varldsdelar-och-kontinenter/ Du skriver att du bott flertalet år i USA, då undrade jag om du har en amerikansk utgångspunkt i ditt tankesätt och dina definitioner. För jo, man blir påverkad av den kultur man lever i.

Och jo, jag har seriöst svårt att förstå dina inlägg, så har jag nu missuppfattat något så är det inte med vilja.

@niphredil Oj har du generellt fått kängor om hur hemsk och fruktansvärd du är osv? Det har jag missat.

ang. att "ramla in" i tråden osv så för mig säger det en del ang. bemötandet , om det är så att enligt dig ngn "ramlar in" och får bemötanden utifrån det. Det känns som sagt som att tråden får lämnas till "experterna" ni verkar känna er trygga med varandra. Jag är ju amerikaniserad och vet inget trots mina Afrika släktingar, och utifrån tongångarna så nej - jag har ingen lust att diskutera faktiskt. Hoppas tråden får återgå till experternas utlåtande så aftonbladet läsarna har en vettigare källa om de känner sig osäkra trots allt.....

Det jag reagerar på är bland annat att du omnämner Afrika som en "kontinent" [/QUOTE]

Nu blev det nog lite fel @Sedna i ditt svar och tolkning?

Jag hänger inte heller med i tråden längre.

Är folk som är rädda "aftonbladsläsare"?

Eller kan man ha godkända källor på att Ebola sprids snabbt, har dödlig utgång 50-70% av fallen och att det skriks över resurser?

Är det ok att känna fruktan över en farlig sjukdom eller är det inte tillräckligt godkänt av experter?

Tack och lov så jagar svenska flottan ubåtar(?) för fullt i Stockholms skärgård så de värsta rubrikerna om ebola är borta. Hmm, undrar om jag ska vara rädd att ryssarna bränner kusten och dödar svenskar, De gjorde det 1790 så det är nog en större chans att de gör det igen än att ebola bryter ut i Sverige.

@mackan Jag har inte skrivit att folk generellt har kallat mig något, utan att jag fått "ett par kängor" dvs två stycken. Från två användare.

Angående amerikanisering etc så har jag överhuvudtaget inte ens nämnt det så jag fattar ärligt talat inte varför du ens tar upp det i inlägget till mig? Varför du tar upp dina "Afrika släktingar" förstår jag inte heller faktiskt.

Hoppas tråden får återgå till experternas utlåtande så aftonbladet läsarna har en vettigare källa om de känner sig osäkra trots allt.....
Det här fattar jag inte heller. Vilka är "aftonbladetläsarna"? Vilka är experterna? Vad menar du?

Du får jättegärna lägga ner diskussionen, jag har svårt att följa ditt resonemang ärligt talat.

Nu har det dykt upp poster på facebook (jag ser dem som kommenterade poster bland amerikanska vänner) som talar om att weed är lösningen på ebolaproblemet, och att myndigheterna vill att vi vaccinerar oss och då! Då minsann smyger myndigheterna in ett chip i vaccinationen! Det är för att kontrollera befolkningen!

:arghh::banghead::banghead::banghead::banghead::banghead::banghead::arghh::banghead::banghead::banghead::banghead::banghead::banghead::arghh:

Tack och lov så jagar svenska flottan ubåtar(?) för fullt i Stockholms skärgård så de värsta rubrikerna om ebola är borta. Hmm, undrar om jag ska vara rädd att ryssarna bränner kusten och dödar svenskar, De gjorde det 1790 så det är nog en större chans att de gör det igen än att ebola bryter ut i Sverige.

ja jag undrar också.....

Jag hänger inte heller med i tråden längre.

Är folk som är rädda "aftonbladsläsare"?

Eller kan man ha godkända källor på att Ebola sprids snabbt, har dödlig utgång 50-70% av fallen och att det skriks över resurser?

Är det ok att känna fruktan över en farlig sjukdom eller är det inte tillräckligt godkänt av experter?

ja det är verkligen helt ok att vara orolig utan att vara aftonbladet läsare.

• Gilla
Reactions: Gry
Det här blir ju bara tramsigt. Vill du ens förstå? Eller har du helt sonika bestämt dig för att jag har "sjukt otrevlig attityd"?

jag förstår inget ang. kommentaren? du har kommenterat nu det sista att ditt problem är att jag påstått att Afrika är en kontinent?
Det är ju käpprätt åt he-te utifrån det eftersom det är du och de övriga hoppat igång på tvärtemot att jag "missat" att afrika är en kontinent så din post är ju galen och fel i det sammanhanget, som anledning att hoppa igång ang. det jag postat. Därmed min kommentar.

@niphredil du verkar ha jättesvårt att förstå vad jag skriver öht som sagt. Framför allt att man inte citerar folk specifikt om man inte avser den eller lägger ner tid på att gå in i debatt i detalj med just en enskild individ. Jag förutsätter som vanligt efter alla år på buke att folk är läskunniga och kan läsa generellt och ta till sig vad som avses i stort. När man addresserar ngn så taggas den, utöver det så är det vanligt att citat citeras och sen svarar man utan att lägga ner tid på att klippa och klistra exakta delar av citatet. så nej,jag tror som sagt inte att jag är jättesvår att förstå och behöver lägga ner ngt bara utifrån att du inte öht verkar förstå vad jag skriver i sak. Har väldigt svårt att tro att för att "du och några andra" har svårt att se eller förstå vad jag skriver så skulle det reprensentera ngt utöver det.

Senast ändrad:
jag förstår inget ang. kommentaren? du har kommenterat nu det sista att ditt problem är att jag påstått att Afrika är en kontinent?
Det är ju käpprätt åt he-te utifrån det eftersom det är du och de övriga hoppat igång på tvärtemot att jag "missat" att afrika är en kontinent så din post är ju galen och fel i det sammanhanget, som anledning att hoppa igång ang. det jag postat. Därmed min kommentar.

@niphredil du verkar ha jättesvårt att förstå vad jag skriver öht som sagt. Framför allt att man inte citerar folk specifikt om man inte avser den eller lägger ner tid på att gå in i debatt i detalj med just en enskild individ. Jag förutsätter som vanligt efter alla år på buke att folk är läskunniga och kan läsa generellt och ta till sig vad som avses i stort. När man addresserar ngn så taggas den, utöver det så är det vanligt att citat citeras och sen svarar man utan att lägga ner tid på att klippa och klistra exakta delar av citatet. så nej,jag tror som sagt inte att jag är jättesvår att förstå och behöver lägga ner ngt bara utifrån att du inte öht verkar förstå vad jag skriver i sak. Har väldigt svårt att tro att för att "du och några andra" har svårt att se eller förstå vad jag skriver så skulle det reprensentera ngt utöver det.

Nu har jag inte varit inblandad i tråden men följt den i det tysta, och jag måste tyvärr hålla med om att dina inlägg är väldigt svåra att hänga med i.
Jag förstår många gånger inte ens vad det står eftersom språket är så dåligt. Och det är ju lite tråkigt om man försöker föra en diskussion.

Jag förutsätter som vanligt efter alla år på buke att folk är läskunniga och kan läsa generellt och ta till sig vad som avses i stort.
Gud vad otrevlig du är. Tro mig, min läskunnighet behöver du inte bekymra dig för.

Jag skrev "kontinent", med inlägg #303 i åtanke. Jag tolkade citationstecknen i inlägget som att du inte ser Afrika som en definierad enhet, en kontinent, annars förstår jag inte varför du skriver "kontinent" i det sammanhanget.

Men men, vi förstår ju inte alls varandra. Jag uppfattar dina inlägg som röriga och osammanhängande, så gott som obegripliga. Du tycker tydligen att jag har "sjukt otrevlig attityd", det må så vara då, jag tycker inte du heller är så värst trevlig när du uttrycker dig så. Det finns mer konstruktiva sätt att ge kritik på.

Problemet är att du skrev att Afrika är en "kontinent" . Det är skillnad på det och att skriva att Afrika är en kontinent.

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej, jag har skrivit här i perioder och en del av vet nog redan att jag har anorexi, jag har varit sjuk i 13 år varav 11 år av dom... 5 6 7
Svar
123
· Visningar
15 285
Senast: Qelina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka