Effekter av sluta med p-piller

Sv: Effekter av sluta med p-piller

Intressant tråd!

Är själv lite i valet och kvalet om jag ska sluta med P-piller.
Vill inte stoppa i mig massa hormoner. Jag upplever även att mina slemhinnor har blivit så torra under dessa år, sexlusten har minskat och jag är inte alls lika glad längre.

Ska följa tråden!:)
 
Sv: Effekter av sluta med p-piller

Intressant tråd!

Är själv lite i valet och kvalet om jag ska sluta med P-piller.
Vill inte stoppa i mig massa hormoner. Jag upplever även att mina slemhinnor har blivit så torra under dessa år, sexlusten har minskat och jag är inte alls lika glad längre.

Ska följa tråden!:)

Du beskriver exakt hur jag kände mig innan jag slutade (jag tror jag tog p-piller i ca 11 år). Tidigare var jag oftast tvungen att använda glidmedel, nu räcker min egen fukt till mer än väl! :p det tog lite tid dock när jag slutat för allting att komma igång och besvären att försvinna.
 
Sv: Effekter av sluta med p-piller

Tidigare var jag också så himla våt! Nu behöver jag använda glidmedel varenda gång!
Ja det är ju klart att kroppen måste ställa tillbaka sig, men det är det ju värt!!

Jag har ätit piller i 3,5 år tror jag.
 
Sv: Effekter av sluta med p-piller

Samma som jag känner.

Har ätit p-piller i så många år att jag lite glömt hur det var innan och inte tänkt på att detta kan vara biverkningar av pillrena, utan trott att det är så jag är. Men började läsa mer om det och kom fram till att det är värt att testa att plocka bort dem och se vad som händer.

Tog sista pillret igår och är nyfiken på hur det kommer påverka mig, även om det kanske tar lite tid innan det märks någon förändring.
 
Sv: Effekter av sluta med p-piller

Det är ju det som är det otäcka! Förändringen sker ju så långsamt tycker jag att jag trodde också att "så här är jag".

Blir mer och mer peppad att sluta! Har ju velat sluta en längre tid, men jag vet inte varför jag inte bara har gjort det!
 
Sv: Effekter av sluta med p-piller

*kl*

Jag ska sluta när sista kartan är slut. Då blir det kondom som skydd, inga hormonpiller mer. Jag tror absolut de påverkar måendet i kropp och knopp för många. Jag är så jekla depp och lipig jämt. Sexlusten är borta och blir inte våt längre alls. Trist, så var det inte innan..! Nu ska jag bara säga det till sambon också, men det blir inga problem, han vill bara att jag ska må bra :)
 
Sv: Effekter av sluta med p-piller

Jag har slutat och börjat några gånger.
Har också haft p-stav ett tag.
Är steriliserad men har de senaste året fått ordentlig mensvärk och sådana muskelspänningar i benen att de domnar bort så jag är på p-piller igen.
Enda skillnaden med är mindre mens och mindre mensvärk.
Utan har jag mer mens och mer mensvärk.
Hormonerna är rätt så stabila i min kropp och tåliga tack och lov.
 
Sv: Effekter av sluta med p-piller

Slutade för ganska många år sen. Mitt wake-up call var när jag just börjat donera plasma och kollade på min påse och såg att det såg ut som olivolja (grön). Något oroad vinkade jag till mig en sjuksyrra som glatt hojtade "Och här har vi en som äter p-piller!". Normal plasma är typ ljusgul.

Otäckt.

Dessutom hade jag ätit p-piller sen jag var 15, bytt sorter flera gånger för alltid var det nån biverkning som gjorde livet surt (ex humörsvängningar, supertorra slemhinnor) och insåg att jag på grund av ungdomsmottagningens rådgivning aldrig upplevt sex utan att man käkar p-piller. Aldrig upplevt hur mina egna hormonnivåer påverkar mig. Aldrig lärt känna min riktiga menscykel. Riskerat blodproppar.

Dessutom så är det enda preventivmedlet som skyddar mot könssjukdomar kondom :P.
 
Sv: Effekter av sluta med p-piller

Slutade för ganska många år sen. Mitt wake-up call var när jag just börjat donera plasma och kollade på min påse och såg att det såg ut som olivolja (grön). Något oroad vinkade jag till mig en sjuksyrra som glatt hojtade "Och här har vi en som äter p-piller!". Normal plasma är typ ljusgul.

Otäckt.

Det där var bland det äckligaste jag hört!
Fy att det t.o.m. påverkar plasman, det kan inte vara nyttigt!
 
Sv: Effekter av sluta med p-piller

Ja men verkligen!:crazy::eek:

kl
Jag har bestämt mig för att sluta nu på måndag. På söndag tas sista tabletten och sen är det byebye.
Det är värt att prova. Det tycker sambon också!:)
 
Sv: Effekter av sluta med p-piller

Vilken bra tråd!

Jag har bestämt mig för att göra ett uppehåll. Har haft p medel i 15 år. p ring senate 8 åren. Är så otroligt less på det så idag plockade jag ut ringen. Vi tänker köra med gummi några månader nu och sen göra en utvärdering :)
 
Sv: Effekter av sluta med p-piller

Hej!

Jag slutade med hormon pga akne.

Fördelar: Jag är mindre deprimerad, har färre finnar (men de är inte helt borta), kroppen funkar mer som den borde och jag har mycket mer sexlust.

Nackdelar: Jag kan inte styra över mensen, den kommer när den själv vill. Mensen är längre och kraftigare. Jag får mer PMS (är ibland redo att ta livet av mig precis före mens och tror att alla är emot mig, skitjobbigt!). Aknen kommer såklart samtidigt som pmsen.

För mig har det på det stora hela varit en fördel att sluta med hormoner, även om det stör att inte kunna lita på när mensen kommer/kunna flytta den som jag vill.

Min sambo är steriliserad, enkelt lösning eftersom min sambo inte heller vill ha barn.

/Lavinia
 
Sv: Effekter av sluta med p-piller

Till ts

Fördelar har gått ned ca 4 kg utan att anstränga mig mer än vanligt och upplever att att jag är jämnare i humöret utom vid pms. Sedan mår jag bättre av att veta att jag inte stoppar i mig en massa onödiga hormoner :)

Nackdelar har fått väldigt ojämn menscykel och har ondare vid mens än tidigare.

Just nu är kondomer det vi använder tillfälligt.
 
Sv: Effekter av sluta med p-piller

Utvärdering kommer från mig också!:D

kl

Jag tycker att min PMS blev värre med p-piller. Jag har också börjat få mensvärk, vilket ALDRIG har varit ett problem för mig! Mycket mens har jag aldrig heller lidit av. Det kanske blir lite mer nu när jag slutar, men det visar sig:)
 
Sv: Effekter av sluta med p-piller

K-L

Jag har visserligen aldrig ätit P-piller så har ju inget att jämföra med men utan hormoner har jag en väldigt jämn regelbunden cykel-- ägglossning och fram till mens. Klart känner jag att humöret växlar med.
 
Sv: Effekter av sluta med p-piller

När jag slutade med p-piller soch ägglossning kom igång så fick jag starkt ökad sexlust de 5-6 dagarna runt ägglossningen. (Jag hade fullt "normal" sexdrift även när jag använde p-piller skillnaden nu är att jag har en topp på 5-6 dagar runt ägglossningen. När jag använde p-piller så var den mer jämt utspridd över månaden).

Dock gick jag upp i vikt när jag slutade med p-piller.

Annars har jag inte märkt av så mycket mer (om man bortser från mina graviditeter :D).

När jag slutade med p-piller så hade jag gått på dom i ca 14 år.
 
Senast ändrad:
Sv: Effekter av sluta med p-piller

Slutade för ganska många år sen. Mitt wake-up call var när jag just börjat donera plasma och kollade på min påse och såg att det såg ut som olivolja (grön). Något oroad vinkade jag till mig en sjuksyrra som glatt hojtade "Och här har vi en som äter p-piller!". Normal plasma är typ ljusgul.

Otäckt.

Dessutom hade jag ätit p-piller sen jag var 15, bytt sorter flera gånger för alltid var det nån biverkning som gjorde livet surt (ex humörsvängningar, supertorra slemhinnor) och insåg att jag på grund av ungdomsmottagningens rådgivning aldrig upplevt sex utan att man käkar p-piller. Aldrig upplevt hur mina egna hormonnivåer påverkar mig. Aldrig lärt känna min riktiga menscykel. Riskerat blodproppar.

Dessutom så är det enda preventivmedlet som skyddar mot könssjukdomar kondom :P.

Det låter skumt. Så har det aldrig varit för mig. Kanske beror på vilken sort man går på?
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 970
Senast: jemeni
·
Kropp & Själ Jag funderar lite kring preventivmedel... Jag vill inte knapra p-piller pga risken för blodproppar, samt att jag inte vill strula med...
2
Svar
35
· Visningar
2 545
Senast: gul_zebra
·
Kropp & Själ Har precis fått andra p-piller (Cerazette) och nu efter typ 3 veckor är jag helt deppig, trött, håglös etc. Har försökt googla, men...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 392
  • Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 517
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Guldfasanerna
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp