Effekter av sluta med p-piller

Sv: Effekter av sluta med p-piller

Jag slutade för ca 3 månader sedan för att jag hört från alla andra att de inte funkade på p-piller och då tänkte jag att jag kanske oxå är konstig utan att veta om det. Hade trots allt ätit dom (olika sorter dock) utan avbrott i 13 år.

Märker hittills ingenting!

Har visserligen gått ner lite i vikt men det har jag ansträngt mig som fan för så det har nog inte så mycket med p-pillren att göra.

Jag har tänkt vara utan fram till jul och kommer då antagligen börja igen. Vi använder kondom och det fungerar förvånansvärt bra.
 
Sv: Effekter av sluta med p-piller

Själva mensen är väldigt regelbunden hos mig, ev mellanblödningar består av någon enstaka spotting/blodblandad flytning, alltså inget som håller på i flera dagar och absolut inte varje månad. Men vad man tycker är besvärligt är väl olika ;)
 
Sv: Effekter av sluta med p-piller

KL

har varit utan i 2 år nu (tror jag : P ), innan p-piller; hade jag mycket jämna cyklar och minimalt med mensvärk (och då bara första timmarna, sedan ingenting).

Med piller; hade jag mycket humörsvängningar och snustorra slemhinnor, bytte piller, värre humörsväningar, ngt bättre slemhinnor men massor med huvudvärk.

Efter piller; ngt mera mens och betydligt mera mensvärk... asont i magen, matsmältningssystemet får lite fnatt, får ledvärk och känner mig illamående.... (detta är som väl är bara första timmarna, sedan lugnar det sig rätt mycket). slemhinnorna är något bättre, men inte som innan piller, lusten är sådär.. men det kan bero på andra omständigheter. Menscykeln varierar rätt mycket, har haft mellan 30-45 dagar i cykeln (har koll genom en app, har använt den sedan slutet av juli 2011). har dock fått lite större boobs, vilket jag är mycket tacksam för :D från knappt A-kupa till maxad A- knappt B-kupa.
 
Sv: Effekter av sluta med p-piller

När jag slutade med p-piller fick jag någon hormonrubbning vilket medförde extrem acne. Var till läkare ang detta och denne sa att enda sättet att få bort skiten är att börja äta p-piller igen.. Har dock inte gjort det utan hoppas väl på att det ska gå över ändå, men det har gått över 2 år och är inte borta. Dessutom är mensen väldigt oregelbunden och jag har mycket värre mensvärk nu än när jag gick på piller.
 
Sv: Effekter av sluta med p-piller

Jag har provat både p-piller och p-spruta.
När jag slutade med p-sprutan så gick jag genast ner 9 av de 11 kg jag gick upp när jag började med den.
Blev MYCKET jämnare i humöret och var inte längre så deprimerad. Fick inte lika lätt raseriutbrott heller.

När jag slutade med p-pillren så fick jag tillbaka min sexlust:up: och mina slemhinnor blev fuktigare.
Gick ner ett par kg i vikt och fick mycke jämnare humör.
Min mens är fortfarande regelbunden, nästan på klockslaget:p.
Kan leva med min mensvärk, bara jag slipper p-piller.

Kör på gummi och säkra perioder och det har funkat i över två år för oss
 
Sv: Effekter av sluta med p-piller

jag tänker att det är som med det mesta; individuellt. Jag har aldrig haft p-piller men slutat med andra hormonmetoder (plåster och ring) x3. Det enda som händer mig är som för flera andra, jag får mer finnar och ont i brösten.


Men jag är nog tämligen opåverkad av mina hormoner, har tex aldrig haft mensvärk, har både med och utan p-medeln mens i max 4 dagar, kan inte känna av någon pms varken på eller utan hormoner och känner mer att det är bekvämt med preventivmedel.
 
Sv: Effekter av sluta med p-piller

Jag har kopparspiral och är därtill "välsignad" med en sjujäkla mensvärk. Men kopparspiralen har inte påverkat mensvärkens styrka. Inte heller har jag mer mens. De förändringar jag har märkt är att mensvärken känns en smula annorlunda (varken bättre eller sämre) och att jag har mer flytningar, särskilt runt ägglossning. Ibland kan jag få mensvärk light runt ägglossning, det är väl den enda negativa effekten. Men det är inte tillräckligt mycket för att störa.

---
Off topic-fråga: Dock funderar jag lite smått på att prova hormonspiral ändå. För att slippa(/lindra) min mensvärk. Jag har aldrig provat p-piller (vill inte heller) men har haft p-stav. Den var jag inte nöjd med (massa småblödande, viktuppgång, nedstämd). Visst är det samma hormon i spiral som i stav? Dvs är det stor risk att jag reagerar likadant på hormonspiralen? Det hade varit guld om en hormonspiral gjorde att jag kunde lalla på som vanligt men helt utan mens och mensvärk, men jag är ärligt talat lite skraj för att prova.

Någon som känner sig manad att råda?


Jag bytte från stav med samma biverkningar som dig till hormonspiral.
Är helnöjd, ingen mensvärk, minimal blödning varannan månad. Gladare och tappat några kilon. Jobbig molvärk vid insättandet, höll i sig en vecka.
 
Sv: Effekter av sluta med p-piller

Jag är glad att jag gått ner i vikt, men tråkigt att brösten blev något mindre då också:p Men man kan ju inte få allt!
 
Sv: Effekter av sluta med p-piller

Jag hade hoppats på viktnedgång, men den verkar inte komma av sig själv!
 
Sv: Effekter av sluta med p-piller

Jag märkte att jag inte alls var lika hungrig/sugen och pga ändrad vardag så åt jag inte så mycket som tidigare när jag hade långtråkigt.
 
Sv: Effekter av sluta med p-piller

kl

intressant tråd eftersom min hormonspiral har suttit i 5 år snart så i jan/feb är det dags att ta ur den. Jag funderar nu på att inte sätt i en ny utan prova vara utan hormoner för att se om jag upplever någon skillnad. Jag har haft hormoner i kroppen sen jag var 13 år tror jag, idag är jag 25. Så jag har inte en aning om hur jag är utan hormonerO_o
 
Sv: Effekter av sluta med p-piller

Visst är det samma hormon i spiral som i stav? Dvs är det stor risk att jag reagerar likadant på hormonspiralen? Det hade varit guld om en hormonspiral gjorde att jag kunde lalla på som vanligt men helt utan mens och mensvärk, men jag är ärligt talat lite skraj för att prova.

Någon som känner sig manad att råda?

Nej det är inte samma, i hormonspiral är det samma hormon som i p-piller, i spiral är det samma hormon som i mini-piller.
 
Sv: Effekter av sluta med p-piller

Du råkade visst skriva spiral båda gångerna, vilket är vilket?

Hyacinth, det låter ju lovande! Får fundera vidare, ska byta kopparspiralen nästa år så har ett tag på mig att klura.
 
Sv: Effekter av sluta med p-piller

Tack för infon! Har aldrig provat p-piller så det kan vara värt att ge hormonspiral en chans då.
 
Sv: Effekter av sluta med p-piller

absolut. jag har knappt nån mens, typ två droppar på två månader och ingen mensvärk sen så slipper man ju tänka på preventivmedel när den håller i 5 år :D

egentligen är jag jättenöjd med spiral, särskilt om jag jämför med alla andra saker jag testat, minipiller, p-plåster, p-piller. Men jag känner att jag vill testa utan hormoner och se om det faktiskt är så bra som jag tror det är!
 
Sv: Effekter av sluta med p-piller

KL

Jag har hittills prisat p-staven, men nu med ett halvår kvar så börjar jag tveka på om den verkligen är "designad" att fungera så länge som 3 år. Ja, den skyddar kanske mot graviditet, men efter att ha varit mensfri i 2 år så har jag nu fått problem med att ibland ha en gång i månaden, ibland 2 ggr i månaden. 1 vecka varje gång. Ska ringa BM och höra om att ta ut den tidigare och funderar faktiskt på kondom sen. Sambon och jag vill ha barn men är inte helt redo än. Använder vi kondom och en olycka sker så är det i så fall inte katastrof.

Är dock såpass nöjd med stav att jag kan tänka mig det igen i framtiden, men kanske byta efter 2,5 år istället för efter 3.
 
Sv: Effekter av sluta med p-piller

haha, såhär ska det vara: stav = mini-piller, hormonspiral = p-piller.

Skillnaden är framför allt att mängden hormoner i en spiral är mycket mindre.
Min BM sade till mig som var orolig att hon anser det vara det absolut skonsammaste hormonpreparat man kan använda. Jag får inte äta p-piller, men spiral var helt ok.
 
Sv: Effekter av sluta med p-piller

Skillnaden är framför allt att mängden hormoner i en spiral är mycket mindre.
Min BM sade till mig som var orolig att hon anser det vara det absolut skonsammaste hormonpreparat man kan använda. Jag får inte äta p-piller, men spiral var helt ok.

Hörde att man kan jämföra mängden hormoner i hormonspiral som ett p-piller i veckan.
 
Sv: Effekter av sluta med p-piller

kl

Har fortfarande inte fått min mens.
Det har gått fyra veckor sen jag slutade. Har läst att det är "normalt", jag kan ju också förstå det, men ändå... Lite jobbigt.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 971
Senast: jemeni
·
Kropp & Själ Jag funderar lite kring preventivmedel... Jag vill inte knapra p-piller pga risken för blodproppar, samt att jag inte vill strula med...
2
Svar
35
· Visningar
2 546
Senast: gul_zebra
·
Kropp & Själ Har precis fått andra p-piller (Cerazette) och nu efter typ 3 veckor är jag helt deppig, trött, håglös etc. Har försökt googla, men...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 399
  • Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 517
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp