Effekter av sluta med p-piller

Sv: Effekter av sluta med p-piller

Ibland är det nästan irriterande över hur normalt allt är!
Hur skönt det än är att slippa mens vill man juh ändå på nåt sätt försöka ha nån koll på den!
 
Sv: Effekter av sluta med p-piller

Ja men precis! Det är ju det som är det jobbigaste, att man inte vet NÄR det kommer! Jag går runt och är nervös att jag helt plötsligt kommer ha en blodfläck synlig!:eek:
 
Sv: Effekter av sluta med p-piller

Update: Mensen har kommit:love: Var inställd på att den skulle dröja typ 3 månader, men nu kom den med dunder och brak!:D Men jävlar vilken mensvärk jag hade idag! Fast det skiter jag i, för jag känner mig lättad!:)
 
Sv: Effekter av sluta med p-piller

Skönt att den kom, så du slipper oroa dig mer!
Jag fick istället ingen mensvärk alls nu utan p-piller.
 
Sv: Effekter av sluta med p-piller

Ni som slutat med p-piller (förutom för att bli gravida), vad har ni märkt för fördelar resp. nackdelar för kropp och humör?
Vad har ni valt för preventivmedel istället?

Jag slutade för ca 2,5 år sen pga humörsvängingar, viktuppgång och allmänt elände.
Humörvängningarna visade sig vara bipolär sjukdom som jag ny medicinerar för (utan framgång ska tilläggas)
De extra kilona sitter kvar (och den nya medicinen har den trevliga biverkningen dämpade mättnadskänslor och viktuppgång :meh:)
Resten av eländet har lugnat sig. Tror jag. Hela livet är lite på trekvart nuförtiden.

Satte in kopparspiral för drygt 1,5 år sen. Jätteskönt att slippa tänka på piller! Men lite jobbigt att inte riktigt ha koll på när det är lingonvecka. Det går dessutom från noll till hundra på direkten, ingen förvarning så att säga. Fast å andra sidan är det likadant åt andra hållet, det tar slut i en handvändning.
 
Sv: Effekter av sluta med p-piller

Idag har jag inte haft någon mensvärk, men som sagt igår! Uj uj..
Ska bli spännande och se hur kroppen beter sig med mensen nu.
Hur länge den håller i sig, när den kommer nästa gång osv..:)
 
Sv: Effekter av sluta med p-piller

Ja men verkligen! Dock kan jag förstå det nu när jag slutat med p-piller att jag inte känner igen min kropp! Men förhoppningsvis gör jag det snart!
 
Sv: Effekter av sluta med p-piller

Jag har hunnit lära mig nu att jag får finnar vid ägglossning... Det hade jag kunnat vara utan!
Annars ser jag fortfarande bara fördelar av att inte äta p-piller! :)
 
Sv: Effekter av sluta med p-piller

Har använt p-stav som preventivmedel i 20 års tid, tyckte att det "fungerade väl bra", men sen jag tog ut dom så tycker jag att jag fungerar MYCKET bättre.

Fördelar: Regelbunden mens, jämnare humör, känns rent mentalt mycket bättre att inte hålla på och mixtra med hormoner.

Nackdelar: Gick lite otippat ner 5-6 kg i vikt när jag satte in dom, och när jag tog ut dom gick jag UPP de där 5-6 kilona igen, vilket jag inte riktigt hade räknat med :mad:. Tycker även att jag har mens "oftare" nu (eftersom det innan kunde gå 2-3 månader utan mens ibland, fast jag kunde även ha mens varannan vecka så jag vet inte riktigt hur jag resonerar här), men fördelarna med att den är regelbunden överväger ändå tycker jag.

Jag har steriliserat mig istället.
 
Sv: Effekter av sluta med p-piller

Jag gick ner i vikt till den vikt jag låg på när jag tränade rätt hårt!:banana:
 
Sv: Effekter av sluta med p-piller

Åt P-piller för att minska på PMS. Men hade lika uselt humör. Sen svullnade mina ben upp, gick upp i vikt. Ständigt sugen på sött. Efter ett tag så börjar bröstet (det vänstra) värka. Ska till mammografin, men kan ju känna mig lätt i kroppen sen jag slutade med pillren. Kissade mängder de två veckorna efter jag slutat. Inga svullna ben, brösten minskat, minskad aptit, sexlust tillbaka. Men bröstet är lika värkande. :(
 
Sv: Effekter av sluta med p-piller

Jag gick ner i vikt till den vikt jag låg på när jag tränade rätt hårt!:banana:

När du började eller slutade med p-piller? Jag har fått för mig att det vanliga är att man går upp i vikt när man börjar med dom.

Tyckte det var helt förnämligt att gå ner de där kilona utan att behöva göra något, däremot hade jag inte räknat med att de skulle komma tillbaks igen :wtf:
 
Sv: Effekter av sluta med p-piller

Jag gick ner i vikt när jag slutade med dem! Märke EXTREM skillnad på att jag inte var lika hungrig/sugen på mat/sötsaker!
Och när jag tänker tillbaka på när jag började med dem, så tror jag att det finns en samband mellan p-pillerna och min ständiga hunger/sug efter mat!:p När jag åt p-piller vägde jag typ alltid 54-55 kg. Nu väger jag 51-52 kg.
 
Sv: Effekter av sluta med p-piller

Jag får mer mens, mer mensvärk, mindre bröst och så mår jag överlag bättre. Har svårt att sätta fingret på exakt vad det är som gör att jag känner mig bättre men det är något subtilt liksom.. Får mer sexlust dessutom.

Jag slutade nyligen och för tillfället så är jag helt utan preventivmedel. Vill inte ha en massa hormoner i mig och skräms av biverkningar på horminfria varianter..
Så en klar nackdel är ju risken för att bli gravid.

Har slutat och börjat igen flera gånger. Finns ju både för och nackdelar med att vara utan respektive att ta p-piller, kan inte riktigt bestämma mig..
 
Sv: Effekter av sluta med p-piller

Fast det är ju verkligen extremt. Så mycket problem är det inte att sätta in en hormonspiral, då är något fel. Vilket också visade sig. Jag märker knappt av att de sätter in den, det nyper till och sedan är det möjligen lite, lite molande mensvärksliknande känsla några dagar, vissa gånger inte. Och sedan är det ju inte byte förrän 3-5 år senare.
 
Sv: Effekter av sluta med p-piller

Jag mår också bättre! Kan känna MER glädje för så små saker! Sexlust har jag också mer och fuktigheten är tillbaka!:eek::banana:
 
Sv: Effekter av sluta med p-piller

Eeeeh okej?!:eek: Tyvärr så kan jag inte riktigt ta aftonbladet seriöst, så jag vet inte vad jag ska säga.
 
Sv: Effekter av sluta med p-piller

Har använt p-stav som preventivmedel i 20 års tid, tyckte att det "fungerade väl bra", men sen jag tog ut dom så tycker jag att jag fungerar MYCKET bättre.
Jag snackade med barnmorskan om p-stav sist jag var inne och då sa hon att man max får sätta in 3 st. Alltså max 9 år. Annars är risken för benskörhet alldeles för stor för att vara rimlig att utsätta sig för.

Konstigt att ingen reagerat på att du haft din så länge.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 982
Senast: jemeni
·
Kropp & Själ Jag funderar lite kring preventivmedel... Jag vill inte knapra p-piller pga risken för blodproppar, samt att jag inte vill strula med...
2
Svar
35
· Visningar
2 546
Senast: gul_zebra
·
Kropp & Själ Har precis fått andra p-piller (Cerazette) och nu efter typ 3 veckor är jag helt deppig, trött, håglös etc. Har försökt googla, men...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 403
  • Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 517
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Katter och spädbarn
  • Hundhantering
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp