Effekter av träning

Wille

Trådstartare
Jag funderar på om jag borde börja träna. Men jag undrar lite över vilka effekter träning har på kroppen. Bättre kondition och bättre styrka ja, men hur känns det i kroppen när man får det?

Jag har liksom legat på soffan hur länge som helst och har noll kondition och ork och är så trött.
 
Livet blir helt enkelt bättre 😁
Jag ägnar mig inte åt någon speciell träning, inget gym, pass osv.
Går minst en timmas promenad per dag i raskt tempo, jobbar heltid med ett fysiskt jobb där jag rör mig hela dagarna och använder hela kroppen, jobbar även extra i ett stall för att få ta i ännu mer 😁
Sitta still på ett kontor hela dagarna för att sen träna någon timme på gym är inte alls min kopp te.
Jag behöver få vara ordentligt aktiv.
Har massa energi, är känd som hon som alltid är glad på jobbet, sover jättebra varje natt, inga smärtor.
Är jag inaktiv blir jag trött, grinig och kan inte sova 😂
 
Jag märker ingen som helst skillnad på min ork eller hur trött jag är. Jag är alltid trött och behöver snarare sova ännu mer om jag tränar mycket. Men däremot så blir jag betydligt gladare av det så ändå helt klart värt det.
 
Jag tränar mest kondition och har i övrigt ett fysiskt aktivt jobb. Det jag märker skillnad på är bl.a. om jag är ledig och inte har rört på mig under dagen att magen känns som om den "stannar av", jag får inte den där samma hungerskänslan och känner mig allmänt lite trögare.

Har också märkt att om något känns tungt och eländigt, så kan ett ordentligt konditionspass där jag får upp pulsen och flåset göra att det inte känns lika eländigt sedan.
Ibland kan också ett sådant pass göra att det känns som om lungorna "öppnat upp" sig också, så jag får mera luft.

Men som @tanten sa, det är ingen quick fix, det tar sin tid att nå ett stadie där man inte bara blir slut av ett träningspass.
 
Jag hoppas att träning kommer att göra så att jag orkar med livet bättre. Märker ju nu att även skitsaker som egentligen inte är jobbiga eller rent av borde vara roliga, tar emot så förbannat att jag måste ta mig i kragen att göra dessa saker.

Ångesten räknar jag inte med kommer att påverkas alls, eftersom den är så knuten till min fobi och den går inte att göra något åt.
 
Jag hoppas att träning kommer att göra så att jag orkar med livet bättre. Märker ju nu att även skitsaker som egentligen inte är jobbiga eller rent av borde vara roliga, tar emot så förbannat att jag måste ta mig i kragen att göra dessa saker.

Ångesten räknar jag inte med kommer att påverkas alls, eftersom den är så knuten till min fobi och den går inte att göra något åt.
Vilken typ av träning har du tänkt dig?
Risken är att man tar i för mycket och ledsnar ur ganska snabbt. Det är den vanligase orsaken till att inte utnyttj det köp gymkortet t.ex.

Om jag får råda dig så börja promenera och starta med en halvtimme de första veckorna. Då bygger du upp en vana som du kan hålla fast vid.
Bra dagar kan jag gå ett par timmar. Dåliga dagar max en timme. Men så har jag hunden som tvingar ut mig även de dagar det inte känns speciellt lockande alls.
 
Jag tränar runt 3-4 gånger i veckan, började vid nyår. Tidigare tränade jag 1 dag i veckan. Jag känner mig absolut starkare, det är även mätbart. Jag orkar helt enkelt lyfta tyngre vikter. Jag har slutat ha ont i ryggen, vilket var anledningen till att jag började träna. Jag har också hittat viljan att träna, jag längtar efter nästa pass. Och då är jag en lat person som gärna hamnar i soffan.

Utöver passen på gymmet så försöker jag få till lunchpromenader, lyckas kanske 2-5 gånger i veckan, varierar kraftigt. Men ju oftare jag lyckas få mig ut, desto enklare är det nästa gång.
 
I slutet av ett träningspass, när kroppen börjar bli trött, så får jag ändå ofta en känsla av att de olika delarna av kroppen liksom hänger ihop och fungerar tillsammans. Istället för att spreta och dra iväg åt olika håll liksom. Jag gissar att det är för att jag (omedvetet) har lyckats få igång och koppla ihop muskelkedjor i kroppen. Jag gillar den känslan, den får mig att landa i mig själv.

Sen några timmar senare så är det betydligt mer okoordinerad känsla igen, särskilt om det är träningsvärk på ingång. Men det brukar gå lättare och lättare att hitta tillbaka till känslan av connection, varefter kroppen blir starkare.
 
Vilken typ av träning har du tänkt dig?
Risken är att man tar i för mycket och ledsnar ur ganska snabbt. Det är den vanligase orsaken till att inte utnyttj det köp gymkortet t.ex.

Om jag får råda dig så börja promenera och starta med en halvtimme de första veckorna. Då bygger du upp en vana som du kan hålla fast vid.
Bra dagar kan jag gå ett par timmar. Dåliga dagar max en timme. Men så har jag hunden som tvingar ut mig även de dagar det inte känns speciellt lockande alls.
Jag tänkte främst ta promenader. Det är liksom en låg tröskel till att sätta på sig skorna och gå ut.

Jag börjar smått, bara runt 20 minuter. Gick en sån sväng idag.
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Jag fryser ständigt och ett vanligt senario är att jag jobbar mig varm/svettig (i kläderna) och går in för att äta. Fryser då nästan...
Svar
3
· Visningar
258
Kropp & Själ Jag har ADD och autism och har aldrig förstått tjusningen med fysisk ansträngning - i stunden är det enbart obehagligt. Träning hänger...
2
Svar
27
· Visningar
1 727
Senast: Mkb
·
  • Låst
Hemmet Med tanke på tros-tråden och hur ofta man byter dessa: Hur ofta byter ni badhanddukarna? Alltså de som används i badrummet efter dusch...
11 12 13
Svar
257
· Visningar
8 577
Senast: Hedinn
·
Kropp & Själ Hej! Senaste veckorna har gymma vid 9/10 tiden på fm vilket jag tycker är väldigt bekvämt i sig. Men problemet är, jag blir SÅ trött...
Svar
5
· Visningar
533
Senast: Seaside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp