Effekter av träning

För mig beror det på vad jag tränar.

När jag går promenader är det främst mentalt jag märker av det. Hjärnan kommer till ro och ångest dämpas, jag andas lugnare, känner att jag vaknar till och blir mer klartänkt (vilket är en starkt bidragande orsak till att jag gärna börjar mina dagar med hundarnas långpromenad). Det är de omedelbara effekterna som jag märker att uteblir om jag skippar långpromenaderna en dag.

Sedan har det såklart fysiska fördelar också, men då jag haft hund i halva mitt liv och tagit snudd på dagliga långpromenader med dem och går ett antal rastningsrundor utöver det så är det svårt att säga hur det påverkar mig fysiskt. Klart är dock att om man jämför med släktingar som på många sätt är lika mig, men inte lika aktiva, så har jag mycket bättre hållning, bättre balans, är starkare och blir inte lika ofta sjuk. Om jag sedan ramlar, slår i mig eller liknande så skadar jag mig inte alls lika allvarligt.

Jag tränar också genom att klättra. Då känner jag av det på ett annat sätt i musklerna, muskler som inte arbetar till vardags får träning. Jag sover bättre, pluggar bättre, blir gladare och piggare. Dessutom blir jag mer sugen på bra mat istället för godis, vilket också påverkar mig positivt. Troligen märker jag av det tydligare med klättring än promenader eftersom jag är så van vid promenaderna men inte klättrar lika mycket.
 
Generellt så blir man piggare, har mer energi och orkar vara mer aktiv i livet i övrigt, när konditionen/styrkan ökar och vikten minskar.
Får bara påpeka att det nödvändigtvis inte behöver bli en viktminskning, det är inte ovanligt med viktökning när man lägger på sig muskler.

Jag kan tycka att det är lite trist att viktminskning alltid ska tas upp som en fördel med träning när det i många fall handlar mer om omfördelning av kroppsvikt vilket kanske inte alls syns på vågen.
 
Får bara påpeka att det nödvändigtvis inte behöver bli en viktminskning, det är inte ovanligt med viktökning när man lägger på sig muskler.

Jag kan tycka att det är lite trist att viktminskning alltid ska tas upp som en fördel med träning när det i många fall handlar mer om omfördelning av kroppsvikt vilket kanske inte alls syns på vågen.
Såvida man inte lyfter tungt/tränar extremt mycket så är chansen att man ökar i vikt av att träna obefintlig.

Oavsett vad man tycker om det, så är faktiskt viktnedgång en väldigt vanlig "bieffekt" till följd av att man börjar träna. Att konstatera faktum är inte samma som att trycka på att något är viktigt/önskvärt.
 
Såvida man inte lyfter tungt/tränar extremt mycket så är chansen att man ökar i vikt av att träna obefintlig.

Oavsett vad man tycker om det, så är faktiskt viktnedgång en väldigt vanlig "bieffekt" till följd av att man börjar träna. Att konstatera faktum är inte samma som att trycka på att något är viktigt/önskvärt.
Fast det beror ju helt på vilka förutsättningar man har. Har man övervikt från början är det såklart troligare att det blir en viktminskning men en smal person som börjar med styrketräning och som har relativt lätt för att bygga muskler lär ju snarare gå upp i vikt.
 
Såvida man inte lyfter tungt/tränar extremt mycket så är chansen att man ökar i vikt av att träna obefintlig.

Oavsett vad man tycker om det, så är faktiskt viktnedgång en väldigt vanlig "bieffekt" till följd av att man börjar träna. Att konstatera faktum är inte samma som att trycka på att något är viktigt/önskvärt.

Viktminskning till följd av enkel vardagsträning utan någon kostförändring är sällsynt. Att träning skulle ha en stor del i viktminskning är en myt. Det förbättrar en rad olika hälsofaktorer ja, men vikten är nödvändigtvis inte en av dem.
 
Jag tycker inte att jag ”tränar”, men rör på mig en del tack vare hundarna, går promenader och åker skidor med dom. Det gör mig mycket gladare och jag känner mig mycket mer lugn och till freds med mig själv och livet.
 
För mig är det många fördelar - ett jag behövde verkligen sänka mitt blodsocker har diabetes typ 2 och just nu klarar jag mig med att äta metformin två gånger om dagen men det kan ju ändras. Jag behöver bli starkare i kroppen för att orka köra min häst, det är tungt att träna häst och speciellt för armarna. Min hjärna behövde få vila från sitt 300 km/h timmen vilket den får göra när jag tränar. Jag har skador i mitt högra ben sedan jag var 16 år som gör det svårt för mig att ta en vanlig promenad ute då underlaget ställer till det och jag drar på mig benhinneinflammationer direkt. Där fungerar löpband eller Cross Traineer bättre. Tycker inte om att cykla, har en cykel står i förrådet.

Innan pandemin tränade jag på gym flera dagar i veckan, men sen slog Corona till och jag kom av mig totalt. Under den här tiden fick jag veta att jag hade diabetes plus min andra hormonsjukdom som ställer till det.
Men sen för drygt två månader sedan bestämde jag mig att det fick vara nog. Så mitt mål är att gå till gymmet - träna två dagar i veckan just nu. Det är varken för mycket eller för lite för min del just nu, för sätter jag för höga mål så ledsnar jag direkt. Men nu så skulle jag med lätthet kunna träna tre fyra dagar i veckan om bara tiden fanns, för min kropp mår bra av att röra sig. Sover bättre, är gladare och blir inte lika lätt irriterad på folk och mitt hjärnkontor får vila. Det ska bli intressant och se när det är dags för blodprov igen om det hänt något med mitt långtidssocker, det är jag just nu mest nyfiken på faktiskt.
 
Har gått på gym ca 2 dagar i veckan i kanske fem månader nu och har inte direkt räknat med några världsomvälvande resultat, men det jag märkte ganska snabbt är att min arbetsrelaterade smärta i höfterna försvann och att mina leder slutat "smälla"/"knäcka" när jag rör mig. Måste dock bli bättre att stretcha under dagarna inser jag dock...

Promenader hjälper mig massor för att bara släppa exempelvis att scrolla på telefonen/liknande. Att byta miljö, andas, och att kanske lyssna på en podd är mer avslappnande för hjärnan än någon slags träning för kroppen, om ni förstår vad jag menar :)
 
Jag har alltid varit väldigt aktiv fysiskt utan att tokträna något. Har helt enkelt rört mig mycket i vardagen och tränat lite olika saker som ridning, joggning, gym/styrketräning, cykling, gruppträning i perioder.

Under en period när jag av olika anledningar blev mindre aktiv fysiskt var jag tröttare, hade svårare att hantera känslor/motgångar och fick då lättare ångest.

Det är inget jag vill uppleva igen så jag gör mitt bästa för att komma ut och röra mig så mycket jag kan. Går i genomsnitt 17 000 steg om dagen (har hundar) just nu och styrketränar lite enkelt (förebygger smärta i ryggen) vilket räcker långt för mig.

Att komma ut och promenera dagligen är nog en riktigt bra start!
 
Såvida man inte lyfter tungt/tränar extremt mycket så är chansen att man ökar i vikt av att träna obefintlig.

Oavsett vad man tycker om det, så är faktiskt viktnedgång en väldigt vanlig "bieffekt" till följd av att man börjar träna. Att konstatera faktum är inte samma som att trycka på att något är viktigt/önskvärt.
Joo, det kan ju vara en vanlig bieffekt. Men de som kikar på det verkar hävda att om det enda målet är just att gå ned i vikt så verkar just börja träna, utan att ändra någonting annat, vara en mer ineffektiv metod än andra för många men inte alla personer.

Men att träna ändå alltid är super ändå (och jätteeffektivt för att hålla vikten stabil).
 
Senast ändrad:
Jag funderar på om jag borde börja träna. Men jag undrar lite över vilka effekter träning har på kroppen. Bättre kondition och bättre styrka ja, men hur känns det i kroppen när man får det?

Jag har liksom legat på soffan hur länge som helst och har noll kondition och ork och är så trött.
När jag börjat träna igen efter Corona (typ friskis jumpapass), då jag inte rörde mig lika mycket. Vara att jag fick studs igen, lättare att göra saker, bättre koordination.

Jag brukar ofta bli tröttare och tröttare av att ligga i soffan utan att träna, och få lite ont i ryggen. Men jag älskar såklart att ligga i soffan i övrigt :D speciellt om jag tränat blir det ännu mysigare.

Sedan tycker ju jag att huden verkar lysa upp lite av att bli lite svettig ibland. Men det kan vara inbillning.

Av att göra yoga (Adriene youtube) fick jag andra intressanta effekter, lättare att böja sig ned, bättre balans, mer seg styrka (stramar inte i hamstrings osv) och det är underbart för trädgårdsarbete att kunna gå böjd som en märla från höften (inte ryggen) istället för att behöva sätta sig på rumpan eller få ont i ryggen för att man böjer sig i den.
 
När jag börjat träna igen efter Corona (typ friskis jumpapass), då jag inte rörde mig lika mycket. Vara att jag fick studs igen, lättare att göra saker, bättre koordination.

Jag brukar ofta bli tröttare och tröttare av att ligga i soffan utan att träna, och få lite ont i ryggen. Men jag älskar såklart att ligga i soffan i övrigt :D speciellt om jag tränat blir det ännu mysigare.

Sedan tycker ju jag att huden verkar lysa upp lite av att bli lite svettig ibland. Men det kan vara inbillning.

Av att göra yoga (Adriene youtube) fick jag andra intressanta effekter, lättare att böja sig ned, bättre balans, mer seg styrka (stramar inte i hamstrings osv) och det är underbart för trädgårdsarbete att kunna gå böjd som en märla från höften (inte ryggen) istället för att behöva sätta sig på rumpan eller få ont i ryggen för att man böjer sig i den.
(lättare böja sig ned som i, tidigare gjorde det ont och stramade om jag satte fingrarna i golvet när jag stod med raka ben, nu är det inga problem att göra det och det är förvånande hur praktiskt det är.)
 
Personligen tränar jag för att hålla mig frisk och hel, och för att jag älskar att känna mig stark.

Jag älskar att känna att jag har muskler som fungerar, att jag har en kropp som kan göra saker som kanske hade känts omöjliga, eller i alla fall mycket svårare, om jag inte tränade. Det kan gälla allt från en lång promenad till lyft av en tung möbel.

Jag älskar den effekt träningen har på min självkänsla och mitt självförtroende - jag litar liksom på min egen kropp på ett helt annat sätt än jag gjort under perioder då jag inte tränat. Det gör att jag kan gå in i situationer med lite av en Pippi Långstrump-inställning: "Det här har jag aldrig provat, så det är jag säkert jättebra på!"

Jag älskar att känna att jag jobbar aktivt för att min kropp ska må så bra som den bara kan. Det ger mig samma känsla av tillfredsställande som när jag gör ett bra matval, unnar mig en massage eller ställer in någon social aktivitet för att hjärnan är för stressad.

Jag gillar att känna att jag gör vad jag kan (inom rimliga gränser, naturligtvis) för att ta hand om mig själv, helt enkelt.
 
Jag går strax över 20.000 steg om dagen pga väldigt aktivt jobb samt en hög med hästar att ta hand om dagligen. Emellanåt sitter jag dock i dagslånga möten på jobbet och det är något som varken min kropp eller hjärna uppskattar.
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Jag fryser ständigt och ett vanligt senario är att jag jobbar mig varm/svettig (i kläderna) och går in för att äta. Fryser då nästan...
Svar
3
· Visningar
256
Kropp & Själ Jag har ADD och autism och har aldrig förstått tjusningen med fysisk ansträngning - i stunden är det enbart obehagligt. Träning hänger...
2
Svar
27
· Visningar
1 726
Senast: Mkb
·
  • Låst
Hemmet Med tanke på tros-tråden och hur ofta man byter dessa: Hur ofta byter ni badhanddukarna? Alltså de som används i badrummet efter dusch...
11 12 13
Svar
257
· Visningar
8 577
Senast: Hedinn
·
Kropp & Själ Hej! Senaste veckorna har gymma vid 9/10 tiden på fm vilket jag tycker är väldigt bekvämt i sig. Men problemet är, jag blir SÅ trött...
Svar
5
· Visningar
531
Senast: Seaside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp