Egen häst - tillräckliga kunskaper?

B

Brutal

Jag är sugen på en egen häst, men är osäker på om jag har de kunskaper som krävs för detta. När jag var yngre red jag på ridskola samt hade medryttarhäst och red kompisars hästar o.s.v. Jag lärde mig grunderna i ridning och skötsel på ridskolan, samt sådant annat viktigt runt i kring (som är svårt att lära sig på ridskola) med min medryttarhäst, som för övrigt var en typ av problemhäst. Han lärde mig mycket. Det var en gammal travare som kunde skena iväg utan att man hade mycket att säga till om. Han kunde sparka och bitas mot folk som skulle hämta honom i hagen. Därför mutades han alltid med foder. Han gick inte att sköta i boxen utan fick alltid bindas upp i stallgången. Jag lärde mig som sagt mycket om förtroende och att skapa en relation till hästen, vilket bidrog till att jag senare skötte honom i boxen ändå samt hämtade honom i hagen utan foder.

Det jag tvivlar på angående mig själv som blivande hästägare är framför allt när det kommer till skador/sjukdomar. Tänk om jag inte känner igen viktiga och självklara tecken på sjukdom? Tänk om jag inte känner igen termer som hästfolket i stallet använder och de tycker jag är en usel hästägare som inte kan detta?
Jag undrar om det är okej att tänka att man lär sig mycket under tiden?

Jag skulle vilja ha en läromästare, som jag kan rida lite dressyrlektioner med för att utveckla min ridning, samt en mysig kompis i skogen och stallet :)

Vilka kunskaper krävs egentligen av en hästägare? Vilka kunskaper hade ni när ni köpte er första häst?
 
Sv: Egen häst - tillräckliga kunskaper?

Jag förstår PRECIS hur du känner för jag känner så jag med!
Jag ska köpa en häst nu efter sommaren men är jätte rädd för att folk ska tycka att jag är mer eller mindre dum i huvudet om jag kanske inte känner till vissa saker.. xD
Sjukdomsbiten oroar mig också ifall att jag inte märker att hästen är sjuk/skadad osv.. Men samtidigt så är jag nästan säker på att man märker det eftersom att man kommer spendera mycket tid med hästen varenda dag och veta precis hur hästen fungerar och skulle man inte märka något så gör nog med all säkerhet någon av dom andra hästägarna det. :)
Jag har försökt lära mig så mycket som möjligt och läst en himla massa och även kollat på en del filmer & serier om hästar (Bara för att xD)..
Jag har ridit på ridskola större delen av mitt liv och även varit medryttare vilket man självklart lär sig mycket på. Jag tror att den största delen av all kunskap man har kommer när man har hästen och då MÅSTE lära sig ''allt'' och då har man även alla de andra hästägarna att fråga. :)
 
Sv: Egen häst - tillräckliga kunskaper?

Tycker det låter som att en foderhäst skulle kunna vara en bra början. Det är inte helt ovanligt att folk har gamla tävlingshästar som ska pensioneras men fortfarande har många år kvar som ridhästar och därför är det inte läge att avliva eller ha dem som hagprydnader. Där har du chansen att hitta en trevlig äldre läromästare du kan mysa med. Många är ofta tacksamma att någon driven person finner glädje i att rida deras pensionerade tävlingshästar och lära sig saker då folk ofta har yngre hästar som ska tränas upp och tävlas och det då inte finns tid till att luffa i skogen med pensionärerna.

Med en foderhäst har du ju också en bra hjälp iom ägaren som du kan ringa om du tycker att något är konstigt med hästen och få råd och tips, samt självklart lämna tillbaka hästen om det inte fungerar.

När jag fick min första ponny var jag 10 år och hade 5 års ridvana från ridskola i ryggen samt en hästkunnig mamma som hjälpte mig. Tycker att det först och främst är viktigt att du har hästen i ett stall där det finns andra hästkunniga människor som kan hjälpa dig, och framförallt människor som har förståelse för att du inte är så jätteerfaren. Tyvärr är det så i hästvärlden att det inte är ovanligt att folk som kan mindre blir tittade ned på av mer rutinerade människor och folk har alltid en massa åsikter hit och dit om allting och är ofta inte sena med att skrika djurplågare och dålig hästägare så fort man gör något fel eller har en annan syn på saker än de har. Men sen finns det ju också de som är hemskt hjälpsamma, och det är dem man ska leta efter!
 
Sv: Egen häst - tillräckliga kunskaper?

Visst kan du köpa häst! Se till att hitta ett stall där det finns mycket kunnigt folk, och var inte rädd för att fråga. Gärna ett stall med en duktig stallägare som du litar på, och som vet att du behöver lite extra stöd. Lär känna din häst ordentligt och var uppmärksam på när något inte känns som vanligt. Du kan även lära dig mycket genom att läsa på om symtom för de vanligaste sjukdomarna, så att du lär dig se tecken på att något är på gång. Ta hjälp av andra när något verkar konstigt, du kommer att lära dig under tiden!
 
Sv: Egen häst - tillräckliga kunskaper?

jisses.. Alla är vi barn i början. Någon person som du litar på som kan hjälpa dig om du undrar något eller om du misstänker att hästen är sjuk, en veterinär som känns vettig (tar ett tag att hitta den man passar bra ihop med) en hovslagare som rekommenderas av andra, en bok om sjukdomar ("håll hästen frisk" kanske) en hovbok, kanske en bok om hältor (finns speciella såna) en bok om foder ("hästens näringsbehov och utfodring" är en bra hjälp), någon som kan hjälpa dig med transport om hästen blir akut sjuk. Det är väl ungefär det som är bra att ha när man skaffar egen häst. när det gäller utbildning/kunskap tvivlar jag inte på att du har en tillräcklig grund att stå på :)
 
Sv: Egen häst - tillräckliga kunskaper?

Jag håller med a1agnlju och tycker att det sätt som du resonerar på tyder på att du är redo för egen häst. Egentligen så behöver man inte så stora kunskaper själv utan det som behövs är att man är öppen för att fråga och har någon att fråga. För man kan inte allt, det är det ingen som kan. Jag har egna hästar sedan många många år tillbaka. Men det är ofta jag får fråga om saker som dyker upp och jag lär mig ständigt nya saker. Precis som att jag kan lära andra som fråga mig.
 
Sv: Egen häst - tillräckliga kunskaper?

Jag är sugen på en egen häst, men är osäker på om jag har de kunskaper som krävs för detta.

Att du är osäker på din kunskapsnivå kan faktiskt vara ett sundhetstecken. Det är bra att man inser att man inte kan och vet allt....för det gör man inte. :)
Det viktigaste är att man, som andra redan har sagt, omger sig med kunnigt folk så att man kan fråga när man behöver det, läser på om ditten och datten (a1agnlju har kommit med många bra tips) osv. Var vetgirig!
.
Vilka kunskaper krävs egentligen av en hästägare? Vilka kunskaper hade ni när ni köpte er första häst?

Vad som krävs beror på omständigheterna skulle jag vilja säga.

När jag köpte min första häst för två år sedan så hade jag ridit i totalt 14 år, både på ridskola och haft medryttarhäst + att jag jobbat en del i ridskolestallet. Det fanns hur mycket som helst som jag inte kunde...och det gör det fortfarande. MEN jag har lärt mig otroligt mycket på vägen, bl a om skador, och tyvärr har min häst just en kronisk skada som gör att han inte längre är ridbar så jag har precis i dagarna beslutat om att ta bort honom.
Det är den värsta delen in hästägandet. :cry:
 
Sv: Egen häst - tillräckliga kunskaper?

Två saker som krävs, förutom kunskap som man kan läsa sig till, är tid och ekonomi. Det tar tid och är dyrt men ack så underbart :D
 
Sv: Egen häst - tillräckliga kunskaper?

Jag hade grundläggande rid- och skötselkunskaper. Samt hade läst en massa i hästböcker genom åren. Jag tyckte att jag lärde mig enormt mycket väldigt fort efter att jag fick min första häst - att ha hela ansvaret själv gör att saker ställs på sin spets på ett annat sätt och man får suga i sig det man behöver veta.

Se till att ställa din häst i ett stall där du har kunniga människor runtomkring dig, som kan hjälpa dig o ge dig råd. Var inte rädd för att säga till folk att det är din första häst och att du känner mig osäker om vissa saker. Är det rätt folk så tar dom väl hand om dig.

Lycka till!
 
Sv: Egen häst - tillräckliga kunskaper?

hej

jag har haft egenhäst i hela mitt liv, nu har jag eget stall. jag håller med alla andra som skrev att om du tvivlar på dig själv är ett bra tecken. Ställ dig i ett bra stall, ha någon som du litar på i din närhet som du kan fråga. Det är nog ingen hästägare som inte skulle säga till om din häst hade tecken på sjukdom, och FRÅGA FRÅGA FRÅGA hela tiden.. Om folk vet om att det är fin första häst och att du är osäker kommer dom hjälpa dig. Du kommer att lära dig hela tiden, och ingen är full lärd.Det finns självklart rötägg överallt som snackar skit och är puckade.. men det finns det överallt och dom snackar skit om alla.. så ignorera..

ha det så roligt med hästen!!
 
Sv: Egen häst - tillräckliga kunskaper?

SOm de flesta verkar instmma på, absolut att du kan ha häst om du har tid och pengar! :)
Läs en bok om sjukdomar/skador så lär du dig. Sårvård är inte så stor skillnad jämfört med på oss människor och är väl det vanligaste man råkar ut för.

Stall med kunnigt folk som du kan rådfråga om du behöver. Går även att ringa veterinär om det händer någonting du undrar över! :)
 
Sv: Egen häst - tillräckliga kunskaper?

Jag håller med de andra:) Nog verkar du kunna ha häst men i ditt ställe skulle jag leta efter ett bra stall först med trevlig stämning. Jag har fått för mig att de flesta hästägare har ett social nätverk av andra hästägare och att hur kunnig man än blir så blir man aldrig mer kunnig än att man frågar, funderar och ber om "second opinion" kring vissa saker.
Men det gäller väl att hitta rätt stall så åk ut och spionera och känn in vad för ställen det finns: Huruvida folk verkar ha tid, intresse och vänlighet att stötta dig.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Snart dags att köpa egen häst efter att ha haft den önskan sedan 7 års ålder. Har nu äntligen en månadslön som tillåter häst och...
Svar
1
· Visningar
753
Senast: Andromedae
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
875
Senast: valy
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 704
Senast: Mabuse
·
Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
12 536
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp