Egenskaper hos riddarhästar

G

gucci_parma

Lite nyfiken:laugh:

Vad kollar man på hos en häst för att den ska vara lämplig som riddarhäst? spelar exteriören någon roll eller är det enbart temparament och lynne?

Lägg gärna in bilder samt information om Era riddarhästar. Hur gamla de är, ras tidigare utbildning/användning och allmänt hur ni började träningen och om det är er "första" riddarhäst eller ni tränat tidigare!

Ä sugen på att börja men vet inte exakt om det finns någon träningsgrupp där jag bor....har hittat hemsidan till skånsa björnen men där står inget om ev träningar eller så.
 
Sv: Egenskaper hos riddarhästar

Hej! Ska försöka svara lite lätt på dina frågor utifrån min erfarenhet.

Vad kollar man på hos en häst för att den ska vara lämplig som riddarhäst?
Jag vill se egenskaper så som mod, samarbetsvilja, lyhördhet och utstrålning hos mina hästar. Modet för att de ska stå ut med allt som sker omkring sig, samarbetsvilja är kanske självklart, lyhördheten för att med små medel kunna få fram sitt budskap under stridens hetta och även med dessa egenskaper så krävs det utstrålning för att publiken ska minnas den.
Är hästen lättlärd går inskolningen snabbt och är den snygg hamnar man i tidningen oftare ;)

spelar exteriören någon roll eller är det enbart temparament och lynne?

Visst spelar extriören en viss roll som vid all ridning. En bra extriör ger en hållbarare häst men som alltid kräver hållbarhet även en god träning. Däremot kan jag inte påstå att det krävs något speciellt extriört för att fungera på tornerspelsbanan.


Lägg gärna in bilder samt information om Era riddarhästar. Hur gamla de är, ras tidigare utbildning/användning och allmänt hur ni började träningen och om det är er "första" riddarhäst eller ni tränat tidigare!

Ska försöka hitta lite bilder att dela med mig av - kommer i ett senare inlägg!


Ä sugen på att börja men vet inte exakt om det finns någon träningsgrupp där jag bor....har hittat hemsidan till skånsa björnen men där står inget om ev träningar eller så.

Ta kontakt med dom via mail - dom tränar på vintern som vi andra =)
 
Sv: Egenskaper hos riddarhästar

tack för ditt svar!

hade varit kul med bilder!
 
Sv: Egenskaper hos riddarhästar

Hittar inte så många som jag hade velat men håller på att rota fram några ur gömmorna =)
 
Sv: Egenskaper hos riddarhästar

Nu ska vi se, hästarna kommer inte komma i kronologisk ordning, vi börjar med denna:

(tyvärr ingen bild på dessa)
Augusta var ett gult ponnysto som jag debuterade på 1991, efter henne var det Grabben, en halvblodsvalack. Honom tränade jag bara med då jag var medryttare på honom och ägaren red spel, sen tränade jag upp halvblodsstoet Frida men gav upp tornerspelstankarna med henne pga hennes åsneliknande personlighet . Efter henne på Medoc, en halvblodsvalack som gick suveränt på träningar men som inte pallade trycket ute på spel.

Sen kom Scorpan, varmblodstravare * 1987. Denna häst fick vi bygga om från scratch när vi fick hem henne. Blev en toppen häst som tyvärr fick avlivas 2001 pga bronkit. En suverän tornerspelshäst som gjorde allt för att vinna men som inte hade något intresse alls i att gosa med publiken Briljaderade något i bak vilket gjorde att hon slog i sig de första åren men detta förbättrades med åren. Scorpan var den femte hästen som jag red/tränade för tornerspel och min första egna.
13433_1257359122904_1497407061_30693822_3282487_n.jpg


"Söllö" ungerskt angloarabsto 20+ vid fototillfället, föl vid sidan. Bilden är tagen i Ungern troligen 1998, tredje gången vi var nere och red där. Hästen gick tornerspel 2 gånger om dagen i 3-4 dagar. Innan dess hade hon gjort samma sak 1996. Annars användes hon till avel och ridskoleverksamhet. På grund av värmen valde jag att inte rida fullt spel på henne. Toppenbra häst som snabbt accepterade vad vi skulle göra - ledde kortegen genom den rätt så trafikerade staden också. Hade en gunghästaktig galopp så låga ringar gick inge vidare
13433_1257359282908_1497407061_30693826_7153825_n.jpg

(den vita hästen på bilden)

Robin lånade jag för att fylla ut vårat lag ett år. Han var/är halvblod/connemara. Mycket bestämd herre men som med rätt person hade kunnat bli mycket bra. Tyvärr fick jag aldrig riktigt chansen att se hur bra han kunde bli. Ägaren provade igen för något år sedan men med ungefär samma resultat. Envis och väldigt ledarskapskrävande men med hjärtat på rätt plats.
13433_1257359202906_1497407061_30693824_8129397_n.jpg
13433_1257360362935_1497407061_30693828_2605663_n.jpg


Fortsättning följer...
 
Sv: Egenskaper hos riddarhästar

Jeten fick jag chansen att låna av St Nicolai inför SM 2001. En varmblodstravarvalack som har ridits av många riddare genom åren. En suverän häst men stor integritet och känsla. Är 20+ numera och är nog på G att pensioneras.
13433_1257359162905_1497407061_30693823_1518268_n.jpg
13433_1257360402936_1497407061_30693829_6814464_n.jpg


Lina är min nuvarande häst - en riktig DIVA. Hon har humör, utstrålning, modet och viljan. Hon tror sig veta bäst vissa dagar men levererar alltid. En häst som jag vet var jag har och hur jag ska använda det. Jag kan plocka uselt på ett tornerspel och fortfarande bli dagens riddare pga hennes och min show. I vår fyller hon 21 men är fräsch som attans! Rids till vardags med akademisktinspirerad skogsdressyr
13433_1257359242907_1497407061_30693825_5657448_n.jpg
13433_1257360482938_1497407061_30693831_6564012_n.jpg

n1497407061_30040691_381.jpg
n1497407061_30041514_1528.jpg



Ja just ja! Lånade vid nått tillfälle 1996 även varmblodstravarvalacken Giggolo. Han reds av en annan riddare i mitt dåvarande gäng också vet ja. Han var rätt välutbildad i dressyr.
n1497407061_30082624_5042.jpg



Sen har det ju funnits andra tillfälliga sensationer men jag tror dessa räcker
 
Sv: Egenskaper hos riddarhästar

En snabb sumering av raser visar korsningsponnysar, varmblodstravare, halvblod, angloarab och nuvarande kallblodstravare. Provat det mesta dvs ;)
 
Sv: Egenskaper hos riddarhästar

MIN en häst som är korsning welsh cob/halvblod/arab/ponny
han är 176 cm hög är 16 årinnan jag red tonerspel red jag dressyr på lätt A nivå han är min första tonerspels häst började träna år 2000

26539209.jpg

20278857.jpg
 
Sv: Egenskaper hos riddarhästar

tack för ditt svar!!

vad många du har hunnit prova med! intressant att så många olika raser är representerade....stor skillnad till hoppning och dressyr där halvbloden är dominerande!

är det vanligt med hästar som utöver tornerspel även tävlas i andra grenar ex hoppning, dressyr o fälttävlan? eller tar det så mk tid/ork att man enbart "tävlar" i tornerspel? eller säsongen är så kort att man gör både ock?
 
Sv: Egenskaper hos riddarhästar

så fin din häst är !:love: helt underbar!

ä'r det svårare eller lättare med en så pass stor häst? fördelar/ nackdelar?
 
Sv: Egenskaper hos riddarhästar

hittade du telenr och e-mail adreserna?:)
 
Sv: Egenskaper hos riddarhästar

tack för ditt svar!!

vad många du har hunnit prova med! intressant att så många olika raser är representerade....stor skillnad till hoppning och dressyr där halvbloden är dominerande!

är det vanligt med hästar som utöver tornerspel även tävlas i andra grenar ex hoppning, dressyr o fälttävlan? eller tar det så mk tid/ork att man enbart "tävlar" i tornerspel? eller säsongen är så kort att man gör både ock?

Vet att flera tävlar sina hästar i andra grenar men det handlar inte om nån elitsatsning. Mångsidig träning är bra =)

Ang mängden hästar - har man ridit tornerspel sedan 1991 och dess innan tränat sedan mitten av 80talet är det inte så konstigt ;)
 
Sv: Egenskaper hos riddarhästar

ja det gjorde jag.
Jag har mailat till riddare guldbagge och väntar på svar!
 
Sv: Egenskaper hos riddarhästar

Nu har jag visserligen haft uppehåll från Tornerspelandet ett bra tag, men svarar iaf:

Min häst är nu 8 år, sto och av rasen American Painthorse.
Hon är rätt så grann, vilket passar sig eftersom det faktiskt är ett publikarrangemang. Hon är även väldigt orädd (rörde inte ett öra första gången vi provade på Qvintanen med lans), Publik, flaggor osv rör henne inte i ryggen.

Hon är 150cm hög, ganska lagom tycker jag; Man når både upp och ner.
Hon har gått ett tornerspel, med Herman af Rudbäcksdal, och jag var så stolt så stolt :love:

23019457.jpg

22146594.jpg
 
Sv: Egenskaper hos riddarhästar

"rätt så grann"

Nu var du väl lite väl ödmjuk - hon är ju skitläcker!! :D
 
Sv: Egenskaper hos riddarhästar

jag får hålla med! Hon är inte rätt så grann utan extremt snygg! så vacker hon är! jätte kul med lite spännande färger!


får väl lägga in bild påmin häst med sen( när jsg fotograferat honom:o), han är mittimellen mörk skimmel och brun/grå stickelhårig, med stor virvel stjärn!
 
Sv: Egenskaper hos riddarhästar

Finns det någon grupp som tränar tornespel i närheten av Falun?
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ska börja med att skriva att ingenting är bestämt men vi funderar. För egen del vill jag ha så opartiska tips som möjligt eftersom att...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
6 003
Senast: Dandylinn
·
Hästmänniskan Jag vet inte riktigt varför jag väljer att posta ett inlägg här, men hoppas kanske kunna få råd som kan hjälpa mig i min nuvarande...
Svar
9
· Visningar
1 691
Ekonomi & Juridik Ja, vad är egentligen "bäst" om man nu kan säga så? Kan direkt tillägga att jag läser juridik (nej, inte jurist, för det läser man på...
2
Svar
26
· Visningar
4 273
Senast: Kirie
·
Trav Om ni har bestämt er för att inte ha kvar en häst i stallet vad får er då att besluta om ni ska försöka sälja hästen eller låta avliva...
Svar
13
· Visningar
2 523
Senast: martha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp