sälja eller avliva? ursäkta lång text...

Lena

Trådstartare
Om ni har bestämt er för att inte ha kvar en häst i stallet vad får er då att besluta om ni ska försöka sälja hästen eller låta avliva den? Tänker på ålder, lynne, tidigare/befintliga skador m.m.

Kanske en grym frågeställning men själv är jag väldigt kluven och brottas med tanken varje gång jag går ut i stallet just nu.
Situationen är sådan att jag tog hem en 8:a årig valack för ca 4mån. sedan osedd med information om att han var het i träning men reglerbar. Enligt uppgift kvalklar och tanken var att börja starta med hästen inom nån månad. Nu upplever jag inte hästen som het utan som extremt osäker istället och varje arbetspass innehåller minst 10-20 tvärkast för skuggor/ljud/inbillade faror, nåt försök till att stegra alt. kicka bakåt (körs konstant med slaggjord efter första gången han kickade och som resulterade i några veckors vila för både mig och häst) och oftast några tester med att snurra runt hemåt igen.

Har haft hästen så pass kort tid och tänkte att det går väl till sig när man lär känna honom men det blir snarare allt värre. Hanteringen från marken var också jävlig från början men där är han nu jättesnäll och därför trodde jag även arbetspassen skulle bli bättre.

Jag har bestämt mig för att inte behålla hästen då jag är otrygg att vara ute med honom och vill lägga tiden på hästar jag tycker det är roligt att jobba med. Han finns nu ute på annons , kommer självklart upplysa ev. köpare om de problem jag upplever. Sen kommer tanken att det kanske vore bättre att låta avliva hästen men det tar emot när han är förhållandevis ung och möjligtvis kan fungera hos rätt person. Risken känns dock överhängande att han hamnar fel hos någon person som tror sig kunna hjälpa honom men som inte lyckas och det kan då bli farligt för både människa och häst.

Låt höra hur ni skulle tänka.
 
Sv: sälja eller avliva? ursäkta lång text...

Vågar man ens svara på frågan utan att bli hängd?

Jag skulle inte skicka vidare en sådan osäker häst utan låta den somna in.
 
Sv: sälja eller avliva? ursäkta lång text...

Jag uppskattar alla synpunkter.
Annonsen ligger ute men säljer absolut inte utan att först försöka bilda mig en uppfattning om ev. köpare skulle klara av honom. Det ligger nära att låta avliva honom, skulle resten av familjen få bestämma så skulle han redan vara borta...
Det som får mig att vackla är att jag haft honom så kort tid att det kanske fortfarande är osäkerhet hos hästen som kan arbetas bort med tid och kunskap (som jag inte har, därav tanke på ev. försäljning). Samt då att han trots allt bara är 8år, inte så många år kvar som travhäst men många år kvar att leva för en normal häst.
 
Sv: sälja eller avliva? ursäkta lång text...

Om han inte har så många år kvar som travhäst är det kanske inte så stor vits med att lägga en massa kraft på att få honom att fungera? Man kan ju också undrar av vilken anledning han är sådär osäker? Kan han ha ont nånstans? Att sälja honom till ridning ser jag som mycket osäkert, då det idag verkar vara svårt att sälja även bra och välfungerande hästar. Risken är överhängande att hästen blir en vandringspokal... Någon köper billigt och tror sig klara av problemen, visar sig inte klara av dem, skickar iväg till nästa, osv. Jag håller med Petronilla, tyvärr...
 
Sv: sälja eller avliva? ursäkta lång text...

Är det ett varmblod eller ett kallblod? Generellt så har ju ett kallblod större chans att hamna hos en person som är villig att lägga ned rätt arbete och tid på den som ridhäst, då dessa ligger högre i pris än varmbloden.
 
Sv: sälja eller avliva? ursäkta lång text...

Det är ett varmblod det rör sig om så någon större efterfrågan som ridhäst finns det ju inte tyvärr när han inte är helt okomplicerad.

KL.
Det känns alltid bra att ventilera sina tankar till opartiska personer och det är därför frågan är ställd. Att se era svar hjälper att ta ett slutgiltigt beslut och se till vad som vore bäst för hästen.
 
Sv: sälja eller avliva? ursäkta lång text...

Alltid lika svårt att svara på, eller situation att hamna i när marknaden ser ut som den gör.

Tror du hästen har ledsnat helt, eller är det så att den helt enkelt har lyckats få övertaget tidigare och nu ska testa dig för att den lyckades med tidigare tränare?

Han är ju ingen unghäst, och ska inte hålla på med sådana olater, ( om det inte är så att han har ont) och han har ju varit struken för oregerlighet, så naturligtvis har de som haft han innan vetat om att han krånglar?

Knepigt värre, men bara du är ärlig så kan du väl pröva annonsera, men hur ska man veta vem som är "rätt" person? Och ju fler ägarbyten desto längre tid att acklimatisera sig tar det. Bara för att någon svarar behöver du ju inte sälja, om du känner dig det minsta tveksam, så kanske du kan sätta en deadline, har du inte fått några "bra" svar inom en viss tid så väljer du det andra alternativet? Om inte annat så kommer kanske samvetet kännas bättre att du gett det en chans? För det är väl det som trycker oss alla, när vi känner att vi har hamnat i en obekväm situation.

Vad som är bäst vet bara du, men det är bra att ventilera det ibland.
 
Sv: sälja eller avliva? ursäkta lång text...

hmm, trodde inget jag skrivit skulle kunna säga vilken häst det rör sig om men ja, han har varit struken för oregerlighet en gång tidigare. Någonting måste ha hänt honom de senaste åren som har skapat denna otrygghet men vad det är har jag ingen aning om.
Jag har även svårt att tro att han ledsnat eftersom han ser ut att tycka det är kul att arbeta om han är på begränsade platser där det inte finns minsta skuggfläck/pinne/sten etc. att bli rädd för men vad som rör sig i en hästs huvud kan nog ingen riktigt förstå sig på.
 
Sv: sälja eller avliva? ursäkta lång text...

Jag hade inte vågat sälja en sådan häst vidare, en tanke är dock ifall den kan ha ont någonstans och därför håller på som den gör?


Om jag ägt den hade jag nog valt att ta bort den, den har ju inte många år kvar på travet, och är inte värd några direkta pengar i dagsläget (kommer troligtvis inte bli det heller pga ålder) så risken är ju tyvärr stor att den hamnar helt fel.. Även om det givetvis är ett tråkigt beslut :(
 
Sv: sälja eller avliva? ursäkta lång text...

Jag menade inte att snoka :o blev vara intresserad.
Faktiskt så tänkte jag mer på just beskrivningen om att han i början var lite svårhanterad även i stallet, slagit i vagn osv.

Vad det gäller skyggheten osv. kan det ibland hjälpa att se över foderstaten, minska på stärkelse och kraftfoder, kontrollera rätt balans av mineraler osv. ge mer grovfoder. Men det var ju inte det saken gällde...

Lycka till vad du än beslutar dig för! :)
 
Sv: sälja eller avliva? ursäkta lång text...

hmm, trodde inget jag skrivit skulle kunna säga vilken häst det rör sig om men ja, han har varit struken för oregerlighet en gång tidigare. Någonting måste ha hänt honom de senaste åren som har skapat denna otrygghet men vad det är har jag ingen aning om.
Jag har även svårt att tro att han ledsnat eftersom han ser ut att tycka det är kul att arbeta om han är på begränsade platser där det inte finns minsta skuggfläck/pinne/sten etc. att bli rädd för men vad som rör sig i en hästs huvud kan nog ingen riktigt förstå sig på.

Kan du inte ringa den första tränaren och höra efter varför han sålde honom vidare? Anledningen till att jag brukar kolla historiken på hästar är ju att man där kan se ett mönster ibland, även om det givetvis också kan vara missledande.

Men om han fungerade där för vagn, och problemen började senare för sadel, så kanske problemet uppstod i och med det? Vilket skulle säga mig OM det ligger något i det, att det är ingen häst för ridning eller monté. Bara en tanke om du vill utforma en annons, för visst hade han en del pengar på sig, så något har han ju presterat? Och "om den personen" inte dyker upp, då är det ju solklart vad du behöver göra.

Jag har själv en häst vi inte riktigt trivs med,( om det är till någon tröst :crazy: ) och hon har ännu mindre värde på marknaden, men med tanke på att allt hårt slit faktiskt gett resultat, så vill man inte ge upp, men att annonsera ut henne är som att dra till sig all världens lycksökare... har provat, så vi fortsätter träna och hoppas att det löser sig i bekantskapskretsen istället.
 
Sv: sälja eller avliva? ursäkta lång text...

kl
Jag hade låtit honom somna in. Jag gav bort min häst till en tjej som jag trodde var min vän. Hon hjälpte till med honom då jag hade honom i träning. Allt verkade kanon o jag var väldigt glad över att just hon skulle få min älskade häst. Nu 6 mån senare har han bytt ägare 3 ggr, stått i 5 olika stall.

Detta beslutet kommer jag alltid att få leva med, men kommer aldrig att sälja vidare en häst igen, isf fodervärd där jag själv kan hålla lite koll på hästen. Han var lite som din, osäker fast han var otroligt snäll :( Nu kan jag bara se min älskade häst via facebook =( Jag var dum o skrev ett kontrakt där det stod att han inte fick överlåtas till ngn annan än tillbaka till mig, men dum som jag var så lät jag henne ta hem det änsa exemplaret utav kontraktet o hon rev ju sönder det direkt när hon kom ut ur stallet =(
 
Sv: sälja eller avliva? ursäkta lång text...

En sån häst skulle jag inte lämna vidare till någon annan.

Uppenbarligen har något hänt som gjort att hästen blivit sådan.

(Det är nästan omöjligt att hålla sig hemlig här på Trav, om man någon gång skrivit ut en ledtråd som till exempel hästnamn, startdatum eller resultat så är man offentlig.)
 
Sv: sälja eller avliva? ursäkta lång text...

Ta bort...jag har också en som är het som en spis....och har tappat aktionen flera ggr...nu har jag gjort det sista med honom o funkar det inte nu tar jag bort honom..han är inte oregerlig men krångelhästar ska inte behöva gå igenom massa folk o stall för alla vill "prova" ...det är inte schysst mot en häst.
Skulle aldrig sälja eller leasa ut min ( det är flera som frågat ) ..alla tror dom har nyckeln...men så enkelt är det inte -
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 663
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 538
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 469
Hästhantering Hej! Står lite i ett dilemma ang. min sällskapshäst.. Ska dra historien först: Jag har en häst som jag behövde sällskap till. Letade en...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 049
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp