Eget företag

Frida_s

Trådstartare
Har i flera år hållt ridlektioner här hemma i mycket liten skala, tagit emot hästar för träning vid enstaka tillfället och de senaste sommrarna hållt ridläger för traktens ungar. Nu börjar inkomsterna komma upp till den nivån att de på något sätt måste redovisas. Har därför planer på att starta eget och driva ett mindre företag vid sidan om mina studier.

Har dock lite funderingar innan jag startar upp något.

Antag att jag i mitt företag bara har rena inkomster, inga utgifter. Att jag på en redovisningsperiod rider in en häst och för det tar betalt 2000:-. Ska jag först betala in 25% av detta i moms och sen 32% av det som är kvar i skatt innan jag kan använda pengarna som jag vill? Detta betyder isåfall att jag skulle ha kvar ungefär hälften av vad jag får betalt, ska man betala så stor del av inkomsten?

Är det skillnad i moms om man håller ridlektioner, har läst att momsen på utbildning är 12% och att momsen på idrott är 6%, hur vet man lite mer specificerat vad som tillhör vad.

Vore tacksam för råd och tips om var jag kan vända mig för ytterligare hjälp.

Frida
 
Jag vet inte så mycket om detta, men vad jag har förstått så kan du få in 30000 per år utan att behöva särredovisa (egen bokföring etc). Mindre belopp än så tas upp i den vanliga deklarationen. Jag vet dock inte om det går som inkomst av tjänst eller som hobbyverksamhet i ditt fall.

Har du ett företag där verksamheten bl.a. är att rida in andras hästar så är det väl klart att du har utgifter också. Du måste ju upprätthålla dina egna ridkunskaper, dvs häst, träningar m.m.
 
Du tror väl inte att du får behålla så mycket som hälften om du har ett företag som ska redovisa moms?
Åh, nej: om du vill ha 100 kronor till plånboken, måste du få in ca 250 kr. 50 kronor går till moms (20% räknas av, 25% läggs på), resten är skatt och sociala avgifter... Ca 40 % blir kvar alltså!
Men några utgifter borde du väl ändå ha, typ träning för egen del, viss häst och ridutrustning, ridhusavgift eller liknande? Dessa saker betalar du med de pengar du tjänat innan skatten är dragen, och du får ju även tillbaka momsen.
Men se till att både ge och få kvitton! Vet inte momssatsen på ridlektioner/träningar
/ Miranda
 
Momsen på utbildning är lägre, 6 procent tror jag. Vet ej om det gäller inridning, men definitivt lektioner.

Piggy
 
Kontakta ALMI, va på studeibesök hos dom idag.

Det är ett företag som hjälper till att starta småföretag å ger tips å råd och ser till att man inte startar eller gör något så man går i konkurs.
 
Inte lustigt att folk föredrar att jobba svart ;)

Men en vanlig anställd arbetare betalar ju bara 33% av inkomsten i skatt, varför ska man betala mer som enskild företagare?

Jag förstår inte hur folk över huvud taget kan få det att gå runt, det är rätt illa att systemet är uppbyggt så att folk mer eller mindre måste fuska om det ska fungera..

Frida
 
Ja det e tufft o va egen företagare...vad gäller skillnaden på skatt som egen företagare/anställd så betalar arbetsgivaren in de övriga sociala avgifterna därav lägre skattesats. Vad gäller momsen så kan man säga att all undervisning gäller 6% där du undervisar en ryttare t ex men när man rider in och utbildar hästar så är det 25% påslag som gäller.
 
Men en vanlig anställd arbetare betalar ju bara 33% av inkomsten i skatt, varför ska man betala mer som enskild företagare?
Frida

Det är en vanlig missuppfattning att en löntagre bara betalar 33% skatt. Din arbetsgivare har ju redan betalat arbetsgivaravgifter för din inkomst. Din arbetsgivare betalar ju även moms om det krävs för den verksamheten.

Så tro inte att du betalar under 50% skatt som löntagare heller!
 
Hej Frida!
Bara en litet tips; När du startar ett företag så tänk på att du på kostnadssidan också tar upp hyra av stall, även om du har eget stall hemma på gården. Du hyr av dig själv, då!
 
Riktigt så enkelt är det inte. Om du har aktiebolag så kan du ju hyra eller arrendera av dig själv. Hyran blir dock inkomst av näringsverksamhet så det kommer du inte undan.

Däremot så är ju kostnader för stallet avdragsgilla dvs årliga avskrivningar och kostnader för reparationer av byggnad och inventarier.
 
Jaa det är sant!
Det blir litet av ett nollsummespel....!
:smirk:
 
Okej jag är med på att det måste kosta om man ska göra det ordentligt. Frågan är då om det finns något annat alternativ i min situation. Jag har inget behov av att kunna försörja mig, det är bara ren hobbyverksamhet vid sidan av studierna och i framtiden vid sidan om ett annat jobb.

Finns det någon speciell summa man får tjäna på sin hobby utan att behöva redovisa det?

Fick mer eller mindre tipset av en revisor att bara fortsätta ta det svart och vid eventuella klagomål hävda att omkostnadera för ex. ett ridläger är så stora att vinsten inte kommer upp i några direkta summor. Att ingen kan bevisa hur många ungar som varit här eller att alla betalat, att jag helt enkelt bara gjorde det för eget nöjes skull, vilket är delvis sant.. Att rida in en häst tyckte han inte var något som behövde redovisas överhuvud taget.

Hur ställer ni er till detta?

Hur gör alla andra som har ett "riktigt" yrke och håller på lite vid sidan om?

Frida
 

Liknande trådar

Övr. Barn Min partner har nyligen startat eget företag här under hösten. Det vi fortfarande inte blir kloka på är detta med VAB/föräldraledighet...
Svar
18
· Visningar
2 075
Senast: soom
·
Skola & Jobb Kort backstory: Jag är förtidspensionär, har inte jobbat innan så jag har en fjuttig garantiersättning på 7600 kr/månad efter skatt (pga...
2
Svar
20
· Visningar
5 549
Senast: gul_zebra
·
Övr. Barn Jag och min partner väntar vårt första barn inom några dagar, och tankar på hur vi lägger upp ekonomin framöver snurrar men leder oss...
4 5 6
Svar
114
· Visningar
7 752
Senast: voltis
·
Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns...
2
Svar
24
· Visningar
3 183
Senast: Cilva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp