Ekonomiska lösningar för föräldraledighet

Men @cirkus sa väl att hon redan hade katter? Då krävs det nog inget familjeråd för att hon ska kunna skaffa en till.

Nej, uppenbart inte. cirkus och make verkar ju vara helt överens om vad man behöver kolla med varandra och inte, och då är ju saken biff.

Min poäng var mer att om man bor i ett hus så borde man påverkas av att det flyttar in djur där, även om man inte själv tar hand om dem.

T ex så har vi ett akvarium som jag bekostar och sköter. Men jag skulle ju ändå inte ha skaffat det utan att ha kollat med maken, eftersom det står i vårt vardagsrum, och jag lägger tid på att sköta det. Så det påverkar ju honom ändå. Jag tänker att det är så med alla djur man skaffar sig.
 
Så länge djuren hålls inom samma art eller någorlunda i alla fall och rimligt antal (10 katter i vår kåk är t.ex inte rimligt) ser jag inga större problem. Skulle maken komma hem med en orm hade jag flyttat ut pga ormfobi och skrikande fåglar är nog ett lite för stort steg från våra fyrfotingar för att inte diskutera och lägga fram en tydlig plan på hur man ska få dem att hålla snattran när jag vill sova länge t.ex.
 
Så länge djuren hålls inom samma art eller någorlunda i alla fall och rimligt antal (10 katter i vår kåk är t.ex inte rimligt) ser jag inga större problem. Skulle maken komma hem med en orm hade jag flyttat ut pga ormfobi och skrikande fåglar är nog ett lite för stort steg från våra fyrfotingar för att inte diskutera och lägga fram en tydlig plan på hur man ska få dem att hålla snattran när jag vill sova länge t.ex.

Håller med!
 
Eftersom vi har skild ekonomi gjorde det inte det. Om jag väljer att leva på nudlar är det mitt val. Så länge jag betalar min del av hyran och min del av barnets kostnad är mina cash mina. Kan inte tänka mig nåt annat sätt att leva.
 
Eftersom vi har skild ekonomi gjorde det inte det. Om jag väljer att leva på nudlar är det mitt val. Så länge jag betalar min del av hyran och min del av barnets kostnad är mina cash mina. Kan inte tänka mig nåt annat sätt att leva.
Hur gör ni då med gemensamma saker som resor, större inköp som bil, hus, båt? Och hur gör ni när den ena har använt upp alla sina pengar på sitt eget intresse och ni ska gå ut och käka middag eller gå på bio?

Mvh Miks
 
Jag hade ju aldrig skaffat fler djur om inte sambon var med på det. Klart det påverkar. Men sen kan man ju ha en sambo som inte bryr sig hur många katter det finns och då känns det säkert normalt att inte fråga.
 
Alltså jag tycker resonemanget om att partnern/sambon inte påverkas om man väljer att skaffa ytterligare katt/hund/häst verkar helsnurrigt. Hur kan det INTE påverka? Vad gäller hund och katt så blir det ju skräpigare ju fler man har och det är fler djur som behöver passning osv om man åker bort. En katt till kanske inte tar så mycket mer tid i anspråk men det gör ju definitivt en hund eller häst. Har man barn tillsammans så blir ju partnern absolut påverkad iom att man behöver lägga mer tid på hunden/hästen än barnen/familjen.

Hos oss är det också jag som är djurfanatikern, jag hade två hundar och två hästar när jag träffade min sambo. Jag valde själv att sälja ena hästen när vi väntade barn och numera har en av hundarna byts ut till en katt som jag fick av min sambo i 30-års present. Även om vi inte hade haft gemensam ekonomi hade jag aldrig kommit på tanken att skaffa ett till djur utan att detta diskuteras och tas som ett gemensamt beslut med min sambo. Nu är ju han visserligen lika delaktig i djuren som bor hemma, då han går ut med hunden lika mycket som mig och matar katten lika mycket. Så i vår familj hade det inte varit ok att bara skaffa nya djur hur som helst. Han blir påverkad minst lika mycket som mig även om jag skulle ha "huvudansvaret".
 
Alltså jag tycker resonemanget om att partnern/sambon inte påverkas om man väljer att skaffa ytterligare katt/hund/häst verkar helsnurrigt. Hur kan det INTE påverka? Vad gäller hund och katt så blir det ju skräpigare ju fler man har och det är fler djur som behöver passning osv om man åker bort. En katt till kanske inte tar så mycket mer tid i anspråk men det gör ju definitivt en hund eller häst. Har man barn tillsammans så blir ju partnern absolut påverkad iom att man behöver lägga mer tid på hunden/hästen än barnen/familjen.

Hos oss är det också jag som är djurfanatikern, jag hade två hundar och två hästar när jag träffade min sambo. Jag valde själv att sälja ena hästen när vi väntade barn och numera har en av hundarna byts ut till en katt som jag fick av min sambo i 30-års present. Även om vi inte hade haft gemensam ekonomi hade jag aldrig kommit på tanken att skaffa ett till djur utan att detta diskuteras och tas som ett gemensamt beslut med min sambo. Nu är ju han visserligen lika delaktig i djuren som bor hemma, då han går ut med hunden lika mycket som mig och matar katten lika mycket. Så i vår familj hade det inte varit ok att bara skaffa nya djur hur som helst. Han blir påverkad minst lika mycket som mig även om jag skulle ha "huvudansvaret".
Håller med och tänker oxå på det här med att jag gör vad jag vill med mina pengar.
Vi har massa konton till olika grejer och separata sparanden och egna pengar. Men jag berättar ju ändå om jag vill köpa något dyrare. Typ en sadel för 10 000- det är min ensak men ändå något jag berättar att jag gör.
Min sambo köpte en båt för rätt mycket mer och det var ju självklart något han pratade med mig om innan. Hade han bara kommit hem och lagt 50 000 på en båt hade jag blivit rätt chockad. Bor man ihop pratar man ändå med varandra om vad man gör?
 
Håller med och tänker oxå på det här med att jag gör vad jag vill med mina pengar.
Vi har massa konton till olika grejer och separata sparanden och egna pengar. Men jag berättar ju ändå om jag vill köpa något dyrare. Typ en sadel för 10 000- det är min ensak men ändå något jag berättar att jag gör.
Min sambo köpte en båt för rätt mycket mer och det var ju självklart något han pratade med mig om innan. Hade han bara kommit hem och lagt 50 000 på en båt hade jag blivit rätt chockad. Bor man ihop pratar man ändå med varandra om vad man gör?

Prata om och be om lov är olika saker.
När vi skaffade Valpen tog jag initiativet, valde kennel, bokade valp och betalade. Men min partner visste vilken ras jag valt, men hade inte bestämmanderätt. Däremot är vi tvugna att hjälpas åt för att det ska fungera smidigt, så partner var införstådd med att valp skulle komma och hen skulle kunna leva med rasen. Hade partnern inte velat ta en enda promenad med valpen hade jag valt hunddagis eller annan partner... man bor ju förhoppningsvis med en person som har någon form av liknande förhållningssätt som man själv.
 
Prata om och be om lov är olika saker.
När vi skaffade Valpen tog jag initiativet, valde kennel, bokade valp och betalade. Men min partner visste vilken ras jag valt, men hade inte bestämmanderätt. Däremot är vi tvugna att hjälpas åt för att det ska fungera smidigt, så partner var införstådd med att valp skulle komma och hen skulle kunna leva med rasen. Hade partnern inte velat ta en enda promenad med valpen hade jag valt hunddagis eller annan partner... man bor ju förhoppningsvis med en person som har någon form av liknande förhållningssätt som man själv.
Det ger ju sambon en viss bestämmanderätt. Skulle jag vilja köpa tre stora hundar hade han nog sagt nej (med all rätt...) då flyttar jag.
Men man diskuterar ju med varandra. Jag har utökar familjen med en stor hårig hund som dött annars. Det fick jag ju diskutera med sambon- för det är ju viktigt att han oxå tycker det är ok. Hade känts jobbigt om han inte ville ha hunden för det är klart det märks.
En häst till- det hade absolut blivit diskussion. Inte om pengarna men om tiden. Inte förbud men diskussion. Och det känns normalt när man har familj tycker jag?
 
Fast det gör man väl? Det är jag som är djurfanatikern i det här huset, men självklart påverkas maken av att jag väljer att ha djur hemma? Hår överallt, t.ex. Och när jag åker bort så måste ju han ta hand om katterna.

Påverkas han så mycket att du anser att du behöver fråga om du kan skaffa ett djur till? Det var ju det som var grundfrågan. Min gör inte det.
 
Alltså jag tycker resonemanget om att partnern/sambon inte påverkas om man väljer att skaffa ytterligare katt/hund/häst verkar helsnurrigt. Hur kan det INTE påverka? Vad gäller hund och katt så blir det ju skräpigare ju fler man har och det är fler djur som behöver passning osv om man åker bort. En katt till kanske inte tar så mycket mer tid i anspråk men det gör ju definitivt en hund eller häst.

Helsnurrigt i din värld - men inte i min.

Jag tar konsekvenser av mina val - till exempel så är det jag som dammsuger. Jag ordnar passningen om vi ska bort.
 
Hur gör ni då med gemensamma saker som resor, större inköp som bil, hus, båt? Och hur gör ni när den ena har använt upp alla sina pengar på sitt eget intresse och ni ska gå ut och käka middag eller gå på bio?

Mvh Miks

Vi gör som så att vi pratar igenom om vi vill ta en resa ihop och så sparar vi såsom vi själva vill tills dess att resan är (vi sparar alltså ihop halva summan var). Jag kanske sparar x antal tusen i månaden varje månad medan min partner hellre sparar en större summa på kortare tid och då har har lite mindre pengar att röra sig med några månader.

Bil har vi varsin egen, utformade efter var och ens behov, inget vi behöver eller vill köpa ihop. När vi är ute och äter eller liknande brukar den som är sugen på att gå ut betala för båda. Nu har vi köpt lägenhet ihop och då lägger vi in lika mkt kontant i lägenheten, jag förstår inte varför det skulle vara konstigt att spara på varsitt håll?

Killen vill köpa båt men det är inget jag någonsin skulle fundera över som singel så om han vill ha båt får han köpa den för sina egna pengar, varför skulle jag vilja lägga en massa pengar på något som jag är totalt ointresserad av?
 

Liknande trådar

Övr. Barn Min partner har nyligen startat eget företag här under hösten. Det vi fortfarande inte blir kloka på är detta med VAB/föräldraledighet...
Svar
18
· Visningar
2 064
Senast: soom
·
Skola & Jobb Hej, Jag har sen ett år tillbaka varit sugen på att byta jobb. Sökte därför en tjänst som jag blev intresserad av. Var på intervju och...
2
Svar
33
· Visningar
2 679
Senast: Dorinda
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 160
Skola & Jobb Hej! Jag står i kvalet att flytta till min studentstad eller bo kvar hemma en stund till och spara pengar en tid. Det tar 1h 20 minuter...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 916

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp