Bukefalos 28 år!

Ej svenskreggad häst

sthu

Trådstartare
Har precis köpt en ny ponny. När vi pratade om ägarbyte sa säljaren att de inte gjort något mer än skriva kvitto när de köpte hästen. Jaja, tänkte jag, vi känner ju varandra väl och har skrivit kontrakt så bara jag tar över pass och försäkring så får det klara sig. Nu har jag dock funderat lite och bläddrat i passet och blir mer och mer förvirrad.
Hästen är importerad från Holland för en massa år sen (2005 tror jag, jag vet inte exakt) och har haft många många ägare. Hon är chipmärkt och har registreringsnummer i holländska rasföreningen.

Pratade med svenska rasföreningen och tydligen är hästen inte reggad här alls. Min fundering är, måste jag regga henne?
Jag har tänkt att göra det, men jag funderade bara på om man måste.
 
Sv: Ej svenskreggad häst

Häst reggad inom EU som har godkänt EU pass behöver man inte alls regga i sverige om det inte är specifika krav för tex avelsändamål eller att få deltaga i vissa rasföreningars arrangemang. Det man i så fall gör är en tilläggsregistrering i sverige hästen behåller hela tiden sin huvudregistrering i sitt utländska förbund för en häst idag får bara ha en identitet inom hela EU.
Är inte insatt i vad som gäller idag med ponny och mätningar om det är en tävlingsponny. Där var det förr krav på en svensk registrering för att kunna få mätintyg men det är mkt möjligt att det är ändrat för det var precis i början när EU-passen infördes och mkt av de reglerna är ändrade idag.
 
Sv: Ej svenskreggad häst

Mätintyg har hon, ligger tre eller fyra stycken i passet. Hon har tävlats en del med yngre ryttare så jag antar att de behövde det. För min del kvittar det, de grenar jag rider struntar i hästens storlek och ryttarens ålder.

Men hur funkar det med ägarbyte? Det finns ingenting inskrivet i passet sedan holländska ägaren, ingen av de svenska finns med. Det kanske inte spelar någon roll, men det känns lite konstigt.
 
Sv: Ej svenskreggad häst

Står det det holländska regnr på mätintygen så har de väl ändrat reglerna precis som jag anade, då finns ju inte heller den anledningen att regga dem i sverige.

Naturligtvis kan man ändra registrerad ägare även hos det utländska förbundet men få orkar klydda med det, hos de flesta skall man dessutom skicka iväg orginalpasset för att få det gjort. Det är inget tvång att rätt ägare är registrerad i rasförbundet, bara man ser till att ha något ordentligt kvitto eller kontrakt som verifierar att man är ägare.
 
Sv: Ej svenskreggad häst

Jag tror jag reggar i Sverige ändå, känns bra att göra så :D
 
Sv: Ej svenskreggad häst

Jag har inte reggat ngn av mina utländska hästar i Svertige, inga ägarbyten heller.
Kvitto o köpekontrakt o funkat fint.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har blivit erbjuden att överta en häst från en ridskola, som ska triangelmärkas. Den kommer att vara ridbar men bara för...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 819
Senast: ako
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag fick ta över en häst som stod i samma stall som min häst. Jag hade under ca 8 månader skött om hästen mer än vad ägaren gjorde...
Svar
3
· Visningar
1 749
Senast: Oknytt
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 794
Senast: Mia_R
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 170

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp