Bukefalos 28 år!

Ej trafiksäker

Sv: Ej trafiksäker

Håller med, har inte mage till och sätta upp någon annan på henne. Hon är väldigt speciell så jag låter ingen förutom jag och mina tränare rida henne.

Men jag får helt enkelt stanna hemma på gården och NH träna mer innan jag ger mej ut i trafiken igen... Här om dagen fick hon även ryck i hagen när det kom bilar så hon är vekligen rädd för dom :crazy:
 
Sv: Ej trafiksäker

Ja att träna hemma ett tag till tror jag är det bästa faktiskt.
Känns inte så bra att ta ut henne i trafiken och riskera både hästens, ditt och eventuella bilförares liv.

Detta är inte riktat till dig direkt men när jag läste i tråden så blev jag lite trött när jag läser att folk rider ut med hästarna mitt i vägen och viftar och har sig. En väg med trafik är ju faktiskt en bilväg och inte en ridled. :cool:
 
Sv: Ej trafiksäker

Å andra sidan är en väg till för fordon och övriga trafikanter. Hästar räknas som fordon.
 
Sv: Ej trafiksäker

Min häst var trafikrädd oxå i början. Först var hon rädd när vi mötte en bil, sedan skulle hon springa efter dom (?). Kanske hon var hund i sitt tidigare liv? :)

Som tur var så kunde jag rida med en annan lugn och stabil häst vid sidan om så till slut lugnade min häst ner sej.
 
Sv: Ej trafiksäker

Du kanske spänner dig för att du vet att hon brukar reagera, då tänker du att nu börjar hon...
Så är det för mig i vissa situationer när det gäller min hund och jag tror säkert det är samma för häst.
Det bästa är om du själv kan försöka rida på mindre vägtrafikerade vägar, där det bara kommer en bil då och då, sedan kan du med tiden utöka trafiken genom att rida på mer trafikerade vägar.

Du kan ju också träna hemma på eran väg, be en kompis köra fram och tillbaka med bilen i sakta tempo så kan ni träna på det viset.
Om hon reagerar kraftigt på det så kanske bilen t.o.m ska stå stilla medans du går förbi den, glöm inte att belöna med beröm, kanske t.o.m lite godis
 
Sv: Ej trafiksäker

Jo det är mycket mitt eget fel, men i början var jag inte rädd det är nu jag har börjat känna mej lite osäker. Jag måste gå en bit på bilvägen för att komma in i skogen.

Egentligen kommer det inte mycket bilar men just när jag är ute med den hästen måste det komma typ 3 st :devil: nån där uppe är emot mej ;)
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 097
Ridning Har hamnat i en ond cirkel med min nya häst sedan 8 månader. Såldes som vaken och det gillade dom då hon inte var reaktiv. Och vaken är...
2
Svar
32
· Visningar
4 303
Senast: Skrämd
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 289
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
916
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp