Bukefalos 28 år!

Ej trafiksäker

zanque

Trådstartare
Hur kan man träna hästen till att bli trafiksäker?
Min häst blir helt ifrån sej när det kommer en bil, kastar sej i dikena eller ut på vägen :crazy: Hon går i en hage brevid vägen och då bryr hon sej inte så mycket, men när jag rider eller är ute och går blir hon helt vild.

Nu har allt blivit en ond cirkel för så fort jag ser en bil så blir jag nervös och spänner mej vilket förvärrar hela saken....
 
Sv: Ej trafiksäker

haha gör som dom sa att man skall göra i en "min häst" tidning:

börja med att gå förbi en parkerad bil, ge godis.. gå sen förbi en.. :rofl:

nää, men min pålle e oxå (ännu lite) trafikOsäker, han kan börja backa bakåt, dansa på stället osv ;) men det är bara att rida på! försök bara börja med att rida på en cykelbana, där har ni ju ett dike mellan dej och bilen.. rid ut med andra lungna hästar.. att du spänner dej är ju inte bra.. så kan jag oxå bli ibland.. men försök tänka att om du håller dej lungn så blir allt mkt bättre! jag brukar tänka att jag kommer ändå inte ramla av, hästen skenar aldrig iväg, han kan stegra.. men okej det är jätteovanligt.. så vi sitter bara här och ser hur det går.. min pålle reagerar inte alls på småbilar eller lastbilar eller bilar med släpkärra osv.. men motfordon med mkt ljud är äckliga tkr han.. som traktorer, stora långtradare, snöskotrar osv.. vi började med att stanna på cykelbanan och kolla på fordonet.. om vi hade möjlighet gick vi in på nåns infart, men bara typ 5 m från själva cykelbanan.. det blev mkt dansas ändå men man känner sej själv mkt säkrare då. orkar inte skriva mera men skulle kunna skriva en novell om det här.. hoppas du får många andra svar oxå ;)

det är nog bara att pröva sej fram så blir det bätte med tiden.. jag tycker det är jättesvårt att lära en häst (och sej själv) att bli trafikvan.. det är bara att ha tålamod och KÄMPA!
 
Senast ändrad:
Sv: Ej trafiksäker

Nu är det i och för sej många år sedan,men jag gjorde så här.Hade en kompis som satt i bilen med avstängd motor med godis och lockade.Så småningom gick hästen fram och tog godis trots att bilen var igång.Numera är det inga problem med bilar i trafiken.Lycka till.
 
Sv: Ej trafiksäker

Okej, tack för tippsen :)
Bor på landet så det finns ingen cyckelbana att gå på, och gärdena är plöjda så måste gå på väg kanten...

Jag blir inte rädd om hon bara stäppar lite men det är inte kul när hon kastar sej häjdlöst ner i ett dike eller hoppar ut framför bilen :crazy:

Någon mer som har några tips?
 
Sv: Ej trafiksäker

Kan du inte leda hästen i början? Om du känner dig tryggare på marken är det ju jättebra. Ju lugnare du är desto bättre.

Jag har haft samma problem fast med mopeder. Till slut fick jag nästan panikattacker när det kom mopeder och det tog flera år att komma över.

Det man får göra är att öva, öva, öva. Det är ju uppenbarligen när ni är tillsammans hon blir mer rädd. Hon kanske är trygg i hagen men otrygg när hon är i skogen med dig. Det bästa är väl som de skrev ovan, att leja en kompis som kan stänga av motorn, krypa förbi etc och träna mycket.
 
Sv: Ej trafiksäker

Kan du inte få sällskap av en trafiksäker häst? Hästar är ju flockdjur, och märker hon att den andra hästen är stencool kanske hon också lugnar ner sig. Och försök verkligen att inte spänna dig, tänk "det här är som att jag passerar en bil själv utan häst, inget att tänka på". För jag lovar att hon känner av din nervositet.
 
Sv: Ej trafiksäker

Nu är det i och för sej många år sedan,men jag gjorde så här.Hade en kompis som satt i bilen med avstängd motor med godis och lockade.Så småningom gick hästen fram och tog godis trots att bilen var igång.Numera är det inga problem med bilar i trafiken.Lycka till.

:o funkar det? :rofl:

min går iaf att styra bredvid en långtadare som står avstängd och jag kan banka på den, utan ngn rädd häst.. men så fort ngt går igång är han helt uppjagad, som då han står i hagen med hö, och så kör de förbi med snöskoter (gårdens) i typ 10 km/h så springer han undan tills snöskotern är borta..
 
Sv: Ej trafiksäker

Jag leder henne bara just nu då hon har ont i ryggen, Hon bettede sej nästan bättre när jag satt på... Jag går med henne nästan varje dag och det känns bara som om hon blir värre :( Har ingen som kan bli med oss ut.

Hon kan ju få lite ryck i hagen när det kommer lastbilar, släpvagnar o trektorer men det är ingenting som jag begär av henne att möta när vi är ute. Hon går förbi lugnt om bilarna stannar men det är inte så många som gör och dom stuntar totalt i om jag vinkar åt dom att sakta ner :mad:
 
Sv: Ej trafiksäker

Jag leder henne bara just nu då hon har ont i ryggen, Hon bettede sej nästan bättre när jag satt på... Jag går med henne nästan varje dag och det känns bara som om hon blir värre :( Har ingen som kan bli med oss ut.

Hon kan ju få lite ryck i hagen när det kommer lastbilar, släpvagnar o trektorer men det är ingenting som jag begär av henne att möta när vi är ute. Hon går förbi lugnt om bilarna stannar men det är inte så många som gör och dom stuntar totalt i om jag vinkar åt dom att sakta ner :mad:

Jag vet inte riktigt vad för hastighetsgräns ni har på vägen du går på men när vi var ute och red unghästar som inte var vana vid bilar då tog vi god tid på oss när vi såg bilen att rida ut rätt ut i vägen och höja handflatan som ett stopptecken, då fattade dem, men som sagt, man får ju se till att vara ute i god tid innan bilen är framme.

En bekant till mig tränar klickerträning med sina hästar, det kanske också kan vara ett posetivt bemötande att träna häst på, hon har själv hästar hon tränar klicker med och det går fantastiskt bra, hästar är MYCKET smarta djur.
 
Sv: Ej trafiksäker

min går iaf att styra bredvid en långtadare som står avstängd och jag kan banka på den, utan ngn rädd häst.. men så fort ngt går igång är han helt uppjagad, som då han står i hagen med hö, och så kör de förbi med snöskoter (gårdens) i typ 10 km/h så springer han undan tills snöskotern är borta..

Fast med lastbilar är det väl oftast bromsarnas pysljud hästarna reagerar på? I alla fall min häst tycker inte om det ljudet alls
 
Sv: Ej trafiksäker

njaa, med min är det bara själva lastbils-ljudet.. pys-ljud har han inte reagerat ngt extra på..


zanque: hur länge har du haft hästen?
 
Sv: Ej trafiksäker

Hur kan man träna hästen till att bli trafiksäker?
Min häst blir helt ifrån sej när det kommer en bil, kastar sej i dikena eller ut på vägen :crazy: Hon går i en hage brevid vägen och då bryr hon sej inte så mycket, men när jag rider eller är ute och går blir hon helt vild.

Nu har allt blivit en ond cirkel för så fort jag ser en bil så blir jag nervös och spänner mej vilket förvärrar hela saken....[/QUOTE]

Det jag markerat är roten till det hela.
Stirrig ryttare kan få den lugnaste åkarkamp i sken genom att omedvetet singnalera fara.

Gå till botten med din rädsla och jobb sedan därifrån.
 
Sv: Ej trafiksäker

Som sagts så är hästen ett flockdjur - och reagerar på hur flockledaren beter sig. Flocken flyr inte för något om inte ledaren gör det, alltså är det dig själv du måste börja med och se till att vara hästens ledare i alla situationer! Blir du spänd så känner hästen av det direkt, som du vet, och då signalerar du till hästen att bilar ÄR farliga!
Om jag vore du, skulle jag till att börja med få ett bra ledarskap på hästen. Bara det är ett stort jobb om ni inte är i närheten av det, och ett helt kapitel för sig.
Se till att det går att promenera med hästen, alltså att DU bestämmer tempo, riktning osv. Hästen ska gå bakom dig och stanna så fort du gör det, hålla samma takt som dig, svänga undan för dig och absolut inte gå över dig, dra ifrån dig eller nonchalera dig! När du kan promenera med hästen så kan du börja ta ut den i trafiken såsmåningom (men innan dess skulle jag inte rida på såna ställen alls). Under tiden du tränar från marken och håller dig borta från vägar och trafik, hinner du slappna av mer och inte tänka på just de problemen, och relationen till hästen blir bättre.
Den dag du känner dig säker att börja gå ut på väg, bara gå i vanlig takt och halt som vanligt med hästen bakom dig ett par meter åtminstone. Kommer det en bil så TÄNK INTE PÅ DET. Korta inte in grimskaftet, ändra inte kroppshållning eller någonting sånt, utan bara gå eftersom bilar inte är nåt att bry sig om, du vet att dom inte äter upp dig och du måste bevisa det för din häst också. Ha gärna någon du känner som kör med flit fram och tillbaka på vägen ni går på tills hästen är helt avslappnad. Börjar den dansa och joxa, håll dig lugn och koncentrera dig enbart på att hålla hästens avstånd från dig, skit i allt annat den gör. Sträva bara till att fortsätta promenaden som vanligt. Stanna inte upp och börja gulla med hästen för att försöka lugna den, det uppskattar den knappast ändå inte (så gör inte flockledare i det vilda heller).
Kan vara värt ett försök?
Pointen är att reda ut de mindre problemen först innan du kan lösa de större - i det här fallet (och många andra) handlar det om ledarskap; att hästen måste se DIG som ledare.
Någon har sagt att pys-ljuden från bussar och lastbilars lufttrycksbromsar är liknande som de ljud flockledaren gör när den signalerar "FLY!" till sin flock, att det är därför många hästar blir hispiga då och sen kopplar ihop ljudet så fort de ser en lastbil eller buss, det är allså sällan storleken på fordonet i sig som är det läskiga.
Men det är samma sak här, det är du som ska vara ledare och om hästen lyssnar mer på lastbilar än på dig så behöver du lägga mer tid på ledarträningen.
Dom här råden riktar sig förstås till de som vill förbättra sin relation till hästen på fler plan, något snabbt råd som får hästen att KANSKE kunna ridas i trafik IBLAND och bara om man har TUR just DEN dagen kan jag inte ge (och är inte intresserad av). Jag sysslar mer med träning av hästarna än snabba nödlösningar för såna som bara är ute efter att kunna rida så mycket som möjligt.
 
Sv: Ej trafiksäker

Jag som ryttare är inte trafiksäker. Jag tycker att det är obehagligt med trafik, och jag kommer alltid att tycka det. Jag tycker det är obehagligt att bli omkörd om jag cyklar eller går på vägen, alltså upplever jag obehag även när jag rider.
Jag kringgår problemet genom att aktivera hästen när jag möter fordon. Eftersom jag inte kan låta bli att börja plocka med tyglarna, så rider jag lite i öppna, ställer om, gör en halvhalt eller annat som får mig att fokusera på annat än trafiken. Genom att ligga steget före och inte sitta och vänta på att hästen ska skygga kan jag rida igenom situationen, har jag hästen mellan hjälperna spänner jag mig inte. Med lite tur förknippar inte hästen mina aktiviteter med att det råkar komma ett fordon just då.
 
Sv: Ej trafiksäker

Det är 50 och 70 väg byter precis vid oss, jag brukar vinka o försöka stoppa dom, en del är jätte hyggliga och saktar ner medans andra bara kör på :(

Vad är bäst, att stanna så hon får titta på bilen eller fortsätta skritta? Hon får ryck vilket jag än gör...
 
Sv: Ej trafiksäker

Jag blir inte rädd när jag sitter på nån av de andra hästarna, dom är trafiksäkra och skulle dom bli rädda (som alla blir nångång) så hoppar dom inte rakt ut i vägen som den andra tokfian gör :crazy:
 
Sv: Ej trafiksäker

Hade samma problem med förra foderhästen, när hon blev skrämd av en yngling i bil som tyckte det var kul att gasa och slira 5 m bakom oss :devil:

Mitt råd är: sätt upp någon annan på hästen som får rida den i trafiken en gång (helst någon som inte vet att den brukar reagera). Om den då inte bryr sig, jaa då vet du tyvärr att det är du som är problemet.

Det märkte jag med min, omedvetet kortade jag tyglarna/tömmarna när det kom bil och så klart blev hon då osäker. Så efter uppenbarelsen med kompisen som red fick jag börja jobba med mig själv istället. När jag red/körde och det kom bil så slängde jag fram händerna så tyglarna/tömmarna var helt lösa. Sen pratade jag lite högt och tänkte på att inte spänna mig. Och det funka!! Efter några gånger med överdriven eftergift var det bara att rida som vanligt efter det.

Du nämnde att du bara promenerade med hästen för tillfället; det funkade utmärkt då också! En förutsättning är att hästen vet att den ska gå bakom dig även med löst grimskaft. I början hade jag några morötter med mig, och när en bil kom stannade jag och gav en bit, då tänkte hon inte alls på bilen. Efterhand gav jag morot fast vi fortsatte gå. Och slutligen kunde hon gå bakom mig med löst grimskaft fast det kom bil. Men som sagt, återigen är det viktigt att du inte spänner dig, kortar grimskaftet, ändrar position etc. Låtsas inte om bilen, bara fortsätt som vanligt så ska du se att det löser sig med tiden! :laugh:
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 095
Ridning Har hamnat i en ond cirkel med min nya häst sedan 8 månader. Såldes som vaken och det gillade dom då hon inte var reaktiv. Och vaken är...
2
Svar
32
· Visningar
4 301
Senast: Skrämd
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 288
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
913
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp