Ej utnyttjad semester

Bukefalos 30 år!

Det har inte med industrisemester att göra alls, utan tillgång på vikarier. I vården händer det ju från år till år att man erbjuds betalt för sin semester, i bussbranschen händer det också de åren man inte har ordentligt med folk. Så snarare tvärtom mot industrisemestern.
Och inom järnvägen.

Det har inte med industrisemester att göra alls, utan tillgång på vikarier. I vården händer det ju från år till år att man erbjuds betalt för sin semester, i bussbranschen händer det också de åren man inte har ordentligt med folk. Så snarare tvärtom mot industrisemestern.

Men är det inte svårare att få vikarier för att alla vill vara lediga under samma långa perioder, pga kulturella normer från industrisemestern?

• Gilla
Reactions: Sel
Men är det inte svårare att få vikarier för att alla vill vara lediga under samma långa perioder, pga kulturella normer från industrisemestern?

Jag förstår nog inte hur du menar. Vi har inte problem att få vikarier under enbart industrisemestern? Skulle det vara nån kulturell norm att industrisemestern är 3 månader?

Jag förstår nog inte hur du menar. Vi har inte problem att få vikarier under enbart industrisemestern? Skulle det vara nån kulturell norm att industrisemestern är 3 månader?
Jag tanker (kanske felaktigt) att industrisemestern etablerade normen om att ha langledigt under jun-augusti, vilket nu blivit en kulturell norm och forvantan over de flesta industrier - vilket leder till att manga vill vara lediga samtidigt, vilket gor det svarare att fa vikarier (eftersom all industrier behoer mer vikarier samtidigt). Samtidigt kanske tillgangen pa vikarier ar hogre pa sommaren om man kan anvanda sig av universitetsstudenter som ar "lediga" pa sommaren.

Jag tanker (kanske felaktigt) att industrisemestern etablerade normen om att ha langledigt under jun-augusti, vilket nu blivit en kulturell norm och forvantan over de flesta industrier - vilket leder till att manga vill vara lediga samtidigt, vilket gor det svarare att fa vikarier (eftersom all industrier behoer mer vikarier samtidigt). Samtidigt kanske tillgangen pa vikarier ar hogre pa sommaren om man kan anvanda sig av universitetsstudenter som ar "lediga" pa sommaren.

Aha. Industrisemester för mig har alltid varit juli. Tills för ett tiotal år sen stannade i princip allt under juli. De jag känner vars arbetsplats stängde helt var alltid i juli. Inga hade stängt juni-juli och augusti. Numera är det inte lika definitivt dock.

Screenshot_20260701_093812_Samsung Browser.webp

Industrisemestern är i juli. Att "normen" som du kallar det är att vara ledig juni-augusti är ju för att det är då sommarlovet är och det är då lagen säger att man har rätt att ha sin sommarsemester.

Jo, hela utformningen av semesterregleringen och uppfattningarna om vad en semester ska ge för möjligheter till innehåll och förläggning kommer ju från det. Och det bakomliggande arbetet som fackföreningsrörelsen på sin tid drev igenom.

Tidigare hade man i olika grad möjligheter till mindre intensiva arbetsperioder efter verksamhetens art, så länge det var jordbruk, handel, hantverk av mer traditionellt snitt som sysselsatte folk och de gamla högtiderna/religiöst motiverade helgdagarna gav en lagom mängd ledighet, men spridd på ett annat sätt.

När industriarbetet blev mer etablerat styrdes det istället av behovet av kontunerlighet i driften, skiftläggning etc. Under en period fanns då en väldigt liten möjlighet för ledighet alls för en stor grupp arbetare. Därav både behovet av lagstadgande om semester och behovet att alla var lediga samtidigt för det var inte möjligt på annat vis.

Visst är det så att den grad av industrialisering Sverige hade kombinerat med att man tidigt reglerade att alla skulle ha semesterrätt kombinerades så att mycket av den kulturella normen är tydligare "industrisemesterpräglad" än på andra ställen. Sedan har väl klimatet gjort sitt till för att ytterligare formera och bevara "sommaridealet" i det hela.

Traditionellt har det ju varit vintern som varit den mer lediga tiden. Men eftersom hälsoaspekten för industriarbetarna som saknade frisk luft och stärkande solljus var det som motiverade att den allmänna semestern skapades från början så kom den att kopplas till just sommaren för att fylla det behovet.

För mig är industrisemestern, eller byggsemestern, vecka 28-31, i viss mån 32. När jag sommarjobbade inom turistbranschen var det även de veckorna det var mest högtryck.

Hos oss går nästan all verksamhet ner under dessa veckor, medan resterande sommarveckor i juni och augusti är nästan precis som vanligt. Statlig myndighet som jobbar mycket mot kommuner och länsstyrelser = annan liknande verksamhet. Det är en av anledningarna till att jag vill vara ledig då, jag hatar att inte ha något att göra.

Hos oss kan det vara svårare att få ledigt under resten av året. Just på sommaren och runt jul vill nästan alla vara lediga och även på de arbetsplatser vi då jobbar mot. Men resten av året behöver verksamheten kunna rulla och att vi ska kunna hålla möten utan för stora personaltapp. Att någon skulle vara borta fyra veckor i november hade nog varit svårare.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12
  • Kattnamn från sagor?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka