Ej utnyttjad semester

Bukefalos 30 år!

Nej, man får vad de är värda i pengar + behålla dagarna och ta ut dem vid senare tillfälle.
Vem värderar vad en dag på sommaren är värd jämfört med resten av året? Eller är det full lön som du får tillbaka- plus ledigt ?

Jag hade lätt sålt sommarledigheten om det ger mig en extra månads lön!

Fast jobbar du extra eller tar du bara ledigt en annan tid på året?

Jag brukar bara ha tre veckor på sommaren och sen kanske någon eller ett par strödagar. Resten sparas och de dagar som inte sparas får jag ut i pengar. Har inte behov av mer ledig tid, jobbar tvåskift så är redan ledig varannan fredag + alla helgdagar och klämdagar. Senaste julen var vi lediga i nästan två veckor utan att det kostade en enda timme uttagen tid.

Du får vanlig lön + tillägg PLUS fortfarande ledighet? Herrejesus!

Ja, det är ju ett måste. Företaget vill ju locka med att man ska flytta sin semester från sommaren, då måste de ju göra det attraktivt. Annars skulle ju inte många nappa på det. Hos oss handlar det om att man ser att man inte har förare nog att kunna bedriva full trafik med utan hoppas med hjälp av detta extra att ordinarie förare ska detta sin semester.

Jag brukar bara ha tre veckor på sommaren och sen kanske någon eller ett par strödagar. Resten sparas och de dagar som inte sparas får jag ut i pengar. Har inte behov av mer ledig tid, jobbar tvåskift så är redan ledig varannan fredag + alla helgdagar och klämdagar. Senaste julen var vi lediga i nästan två veckor utan att det kostade en enda timme uttagen tid.

Jag menade mer som så att "jibba extra" för.mig betyder att man jobbar och ger upp semesterdagarna (mot betalning) jämfört med att jobba på sommaren men att fortfarande ha samma mängden av semesterdagar på "ledighetskontot".

Här kan man ibland erbjudas att sälja och köpa semesterdagar, men de kompenseras/betalas bara med din vanliga dagslön, och ingen bryr sig riktigt när du tar ut din ledighet, men så jobbar jag inte i en operationsverksamhet, det går generellt sätt bara lite långsammare på sommaren när fler är lediga

Ja, det är ju ett måste. Företaget vill ju locka med att man ska flytta sin semester från sommaren, då måste de ju göra det attraktivt. Annars skulle ju inte många nappa på det. Hos oss handlar det om att man ser att man inte har förare nog att kunna bedriva full trafik med utan hoppas med hjälp av detta extra att ordinarie förare ska detta sin semester.
Jo förstår det, men är förvånad över hur starka incitament krävs - men jag har aldrig jobbat i en miljö som har en strong kultur av "industrisemester", och där folk högt värderar/vill ha långledigt på sommaren.

• Gilla
Reactions: Sel
Ja precis. Man har rätten att få tre sammanhängande veckor och 15 dagar måste tas ut. Jag tar typ bara två veckor, nästa vecka och när SM ska ridas, sedan brukar de bli strödagar ändå för mig. Har 35 dagars semester, brukar löneväxla 10 av dem (max antal) och spara runt fem om året så jag får ut 20 ändå men vet de som bara brukar ha sommarsemeste på tre veckor, tror det är restriktioner på de dagar som är mellan 15-20 men det har aldrig varit aktuellt för mig att sätta mig in i. Är dock ganska säker på att det står i lokalt avtal med det fackförbund jag tillhör men orkar inte leta på det med formuleringen nu.
Det är ju en jätteförsämring jämfört med semesterlagen. Trodde inte att man kunde avtala så pass stor försämring, speciellt inte på en myndighet.

Historiskt sett har vissa avtalat bort arbetsgivarens skyldighet att ge fyra veckor sammanhängande semester på sommaren, till exempel golfbanor och andra säsongsbundna yrkesområden, men det brukar som sagt vara restriktivt.

Jag kan dock av förklarliga skäl inte alla avtal i hela Sverige utantill 😅 . Polisen kanske skulle kunna vara en sådan myndighet som absolut inte får stå stilla ens under sommaren.

Senast ändrad:
Jo förstår det, men är förvånad över hur starka incitament krävs - men jag har aldrig jobbat i en miljö som har en strong kultur av "industrisemester", och där folk högt värderar/vill ha långledigt på sommaren.

Det har inte med industrisemester att göra alls, utan tillgång på vikarier. I vården händer det ju från år till år att man erbjuds betalt för sin semester, i bussbranschen händer det också de åren man inte har ordentligt med folk. Så snarare tvärtom mot industrisemestern.

Föräldrar med skolbarn värderar ju ledighet på sommaren högt eftersom skolbarn inte bara kan ta semester 3-4 veckor i sträck nån annan tid på året.

Ingen deal jag sett här i tråden skulle vara bra nog för att kompensera för förlusten av flera lediga veckor i sträck med mitt barn.

Nej, vi får ca 4000 kr per dag plus lön och så tar vi ut semesterdagarna utanför juni-augusti
Herregud vilken summa! När jag sommarjobbade på SiS för några år sedan skulle jag få 5000 extra om jag jobbade 8 veckor på sommaren, det blev jag snuvad på då jag blev sjukskriven sista 1,5 dagen pga incident + allvarligt hot.
Och inom vården i min kommun får varken vikarier eller ordinarie personal någon extra ersättning, oavsett flyttad semester eller inte (hos grannkommunen kan sjuksköterskor få upp till 20k per flyttad vecka, åtminstone för ett par år sedan).

Föräldrar med skolbarn värderar ju ledighet på sommaren högt eftersom skolbarn inte bara kan ta semester 3-4 veckor i sträck nån annan tid på året.

Ingen deal jag sett här i tråden skulle vara bra nog för att kompensera för förlusten av flera lediga veckor i sträck med mitt barn.

Jättebra deal för oss barnfria 🥳

Jag föredrar att vara ledig när skolorna är igång så man slipper en massa vrålande ungar överallt 😅

Det är ju en jätteförsämring jämfört med semesterlagen. Trodde inte att man kunde avtala så pass stor försämring, speciellt inte på en myndighet.

Historiskt sett har vissa avtalat bort arbetsgivarens skyldighet att ge fyra veckor sammanhängande semester på sommaren, till exempel golfbanor och andra säsongsbundna yrkesområden, men det brukar som sagt vara restriktivt.

Jag kan dock av förklarliga skäl inte alla avtal i hela Sverige utantill 😅 . Polisen kanske skulle kunna vara en sådan myndighet som absolut inte får stå stilla ens under sommaren.
Alla myndigheter ska arbeta så skyndsamt det går enligt lag, vilket gör att egentligen ingen myndighet som kräver handläggning kan stå stilla.

Jag har personligen aldrig haft fyra veckors sammanhängd semester så kan inte säga hur det är, sågverket jag jobbade på stod stilla i tre veckor, de som inte hade tillräcklig semester fick städa en av dessa veckor. Jag var även då (och är nu) tacksam att kunna lägga flera dagar på andra tidpunkter av året, till exempel när dottern tävlar, över mellandagarna etc. Jag tycker personligen tre veckors krav till sammanhängd semester är bra nog, det hade inte passat mig att vara ledig i fyra och jag skulle inte kunna ha ett sådant jobb där det är den enda möjligheten till semester. Så har det nog varit på de flesta av de arbetsplatser jag har jobbat på, tre sammanhängda har varit det normala (men inte läst andras avtal dock så vet inte vad det har stått där om semester).

Jättebra deal för oss barnfria 🥳

Jag föredrar att vara ledig när skolorna är igång så man slipper en massa vrålande ungar överallt 😅
Det är därför jag gärna är ledig mitt i veckan också. :D Å andra sidan är ju alla barnen på hotellet på helgerna, men där är jag i uniform och kan stå på mig. :angel:

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka