Ej utnyttjad semester

Bukefalos 30 år!

Så olika det kan vara. Vi har inget måste när det gäller att ta ut sommarsemester, det är dock arbetsgivaren som måste ge oss tre veckor sammanhängande semester för den som vill. 15 dagar behöver vi ta ut varje år, resten kan vi spara upp tio dagar (alltså för de som har 25) för de som har mer än 25 dagar, jag har till exempel 35 dagars semester och brukar byta tio dagar varje dag mot extra lön (man kan växla till extra semester eller extra pension också). Jag jobbar på myndighet, och vi har bra förmåner, jag förstår det. Är väldigt tacksam över det också.

Så olika det kan vara. Vi har inget måste när det gäller att ta ut sommarsemester, det är dock arbetsgivaren som måste ge oss tre veckor sammanhängande semester för den som vill. 15 dagar behöver vi ta ut varje år, resten kan vi spara upp tio dagar (alltså för de som har 25) för de som har mer än 25 dagar, jag har till exempel 35 dagars semester och brukar byta tio dagar varje dag mot extra lön (man kan växla till extra semester eller extra pension också). Jag jobbar på myndighet, och vi har bra förmåner, jag förstår det. Är väldigt tacksam över det också.
Märkligt ändå att man kan kringgå semesterlagen. Inte bara för dig utan fler i tråden.

Tolkar jag dig rätt:
Ni måste alltså inte ta ut 20 semesterdagar per år utan bara 15?

Du har bara rätt att få ut tre sammanhängande semesterveckor under sommaren?

Jag kollade hur det står hos oss. Arbetsgivaren ska sträva efter att lägga huvudsemestern under juni till augusti, och det är då minst fyra veckor som gäller. Man får spara semesterdagar - upp till 30 dagar.

Semesterlagen har vissa undantag, vet inte om det beror på bransch eller om alla har rätt utnyttja undantaget?
Normalt fyra veckor sammanhängande juni-augusti, men om det inte går att lösa (får t ex vi) gå på en undantagsregel som säger minst tre veckor sammanhängande juni-augusti och en fjärde vecka i perioden maj-september.

På önskemål från arbetstagaren och om det är okej för arbetsgivaren kan man skriva överenskommelse om annan förläggning av semestern men fortfarande ska 20 dagar per år tas ut. Sen tror jag att det händer att det blir ännu ett undantag ;) och att en del faktiskt inte ens tagit ut sina 20 dagar…

Men som arbetstagare kan man inte bestämma semesterns förläggning, man får önska men det är arbetsgivaren som beslutar. Semesterönskemål ska besvaras av arbetsgivaren inom en månad och arbetsgivaren är skyldig se till att arbetstagaren får sin semester (som hen arbetat ihop till) men arbetsgivaren kan bestämma när den ska tas ut. Förutom sommarsemestern då, den måste följa regeln som jag skrev om först.

Semesterlagen har vissa undantag, vet inte om det beror på bransch eller om alla har rätt utnyttja undantaget?
Den har inga generella undantag, men den är delvis dispositiv, dvs vissa kollektivavtal innehåller avsteg. Den går också att avtala enskilt, men då är grundregeln att det inte får handla om försämringar av rättigheter för arbetstagaren - som lagen är satt att skydda i första hand.

Överenskommelser mellan arbetsgivare och arbetstagare​

2 § Ett avtal, som innebär att arbetstagares rättigheter enligt denna lag inskränks, är ogiltigt i den delen. Detta gäller dock inte, om något annat framgår av lagen.
Lag (2009:1439).

2 a § Genom avtal får avvikelse göras från 5, 12, 12 b, 19-21 och 30 a §§, i den utsträckning som framgår av de bestämmelserna.

Genom kollektivavtal, som på arbetstagarsidan har slutits eller godkänts av en central arbetstagarorganisation, får avvikelse göras från 3, 3 a, 9, 11 § andra stycket, 16-16 b, 22, 26, 26 a, 29, 29 a och 30 §§.

Jag arbetar statligt, så vi har frikostiga semestrar, 31 dagar per år för mig som är under 40 (35 för de över 40). Vi får ha 30 dagar sparade, och jag har 30 dagar (dels eftersom det var lite avsiktligt från början när jag var visstidsanställd för att jag tänkte att jag skulle kunna få detta i pengar om jag inte fick vara kvar och lite för att det kan vara bra att ha om något skulle hända som gör att man måste vara ledig). Vi har en verksamhet där det alltid måste vara någon i tjänst, men oftast gäller det en annan befattning än min.

Jag vet att precis i den vevan när jag började så hade det minskats ner från att man fick ha 40 sparade dagar till "bara" 30 så det var en del äldre kollegor som hade någon slags övergångsperiod där de fick sprida ut det lite sporadiskt för att nyttja en del och resten fick de i pengar. Detta rörde ju inte mig, så jag lyssnade nog bara med ett halvt öra.

Vet också att jag hade en kollega som gärna jobbade på sommaren och dessutom har den titel som efterfrågas för att vara inne på sommaren, men chefen sa till hen att hen var tvungen att ta minst tre veckor sammanhängande semester ändå under juni-augusti. Detta var en person som gärna reser under den kallare perioden, så hen ville egentligen hellre spara semestern till vintern. Just då jobbade vi dessutom i en grupp där det nästan inte fanns några småbarnsföräldrar, så det var inte så att personaltappet blev markant under skollov heller, utan det var nog verkligen för att arbetsgivaren måste se till att alla är lediga en viss tid sammanhängande under sommaren.

Men att ni inte ska få pengar för det låter väldigt märkligt. Säger som flera andra redan sagt, kolla med facket!

utan det var nog verkligen för att arbetsgivaren måste se till att alla är lediga en viss tid sammanhängande under sommaren
De måste inte det, om de inte själva bestämt sig för det i någon personalpolicy eller liknande.
De måste se till att det är möjligt för alla att få sammanhängande sommarsemester, och de kan tvinga fram att den läggs ut så.
Men de måste inte tvinga fram det.

De måste inte det, om de inte själva bestämt sig för det i någon personalpolicy eller liknande.
De måste se till att det är möjligt för alla att få sammanhängande sommarsemester, och de kan tvinga fram att den läggs ut så.
Men de måste inte tvinga fram det.
Vet inte hur det fungerar hos oss, det rörde inte mig utan en kollega som jag skrev. Jag tillhör dem som vill ha sammanhängande sommarsemester när alla andra är lediga och när verksamheten ändå går på sparlåga eftersom jag klättrar på väggarna om jag måste jobba, så jag har inte grävt ner mig i det. Det var vad chefen sa till kollegan.

Märkligt ändå att man kan kringgå semesterlagen. Inte bara för dig utan fler i tråden.

Det finns ju undantag och lokala avtal.
I järnvägsbranchen tex är det jättevanligt att sälja sin sommarsemester.
Det är precis det jag kommer göra, fast bara en vecka och en helt annan bransch.

Vet inte hur det fungerar hos oss, det rörde inte mig utan en kollega som jag skrev. Jag tillhör dem som vill ha sammanhängande sommarsemester när alla andra är lediga och när verksamheten ändå går på sparlåga eftersom jag klättrar på väggarna om jag måste jobba, så jag har inte grävt ner mig i det. Det var vad chefen sa till kollegan.
Det är i alla fall inget tvång som ligger på dem utifrån genom semesterlagen och inget som gäller generellt för en AG.

Var bara det jag menade att förtydliga, eftersom jag uppfattade det du skrev som menat att peka på att det skulle finnas ett tvång för AG att göra det.

Det är i alla fall inget tvång som ligger på dem utifrån genom semesterlagen och inget som gäller generellt för en AG.

Var bara det jag menade att förtydliga, eftersom jag uppfattade det du skrev som menat att peka på att det skulle finnas ett tvång för AG att göra det.
Det var fortfarande vad chefen sa till kollegan, men det behöver ju inte betyda att de i lagens mening måste göra så. Det kan ju vara något lokalt. Men nått form av tvång är det nog ändå inblandat eftersom den här kollegan egentligen inte ville ta semester på sommaren och dels eftersom verksamheten behövde just hens kompetens och att det var tacksamt när alla andra med samma kompetens vill vara lediga.

Men det enklaste för TS är ju att kolla med sitt fack.

Jag har fortfarande inte sagt något om vad chefen påstått, vad hen kan ha stött sig på, eller hur välgrundat det var.

Det jag kommenterade var att du skrev
det var nog verkligen för att arbetsgivaren måste
om det som hens chef/AG hävdade gentemot kollegan.

AG kanske hade massor av skäl att själv genomdriva det. Men det ser jag i så fall som rätt ointressant i förhållande till trådens inriktning. Däremot ser jag det som relevant information för tråden att det inte är något måste för en AG att göra så.

Den som vill ta det jag skrev ad notam har förmodligen redan gjort det, och i övrigt ser jag ingen poäng med att vi invecklar oss ytterligare i frågan här. :)

Jag jobbar statligt och vi har rullande semester. Juni, juli eller augusti. I år har jag augusti så juni nästa år.
När jag orkade förr så brukade jag sälja hela semestern och var ledig på hösten istället. Nu behöver jag minst tre veckor sammanhängande ledighet för att kroppen ska orka med.

Ni som pratar om att sälja semestern- menar ni tillbaka till arbetsgivaren så att ni tar ut motsvarande ledighet i lön istället, och tar färre lediga dagar över året?

Tolkar jag dig rätt:
Ni måste alltså inte ta ut 20 semesterdagar per år utan bara 15?

Du har bara rätt att få ut tre sammanhängande semesterveckor under sommaren?
Ja precis. Man har rätten att få tre sammanhängande veckor och 15 dagar måste tas ut. Jag tar typ bara två veckor, nästa vecka och när SM ska ridas, sedan brukar de bli strödagar ändå för mig. Har 35 dagars semester, brukar löneväxla 10 av dem (max antal) och spara runt fem om året så jag får ut 20 ändå men vet de som bara brukar ha sommarsemeste på tre veckor, tror det är restriktioner på de dagar som är mellan 15-20 men det har aldrig varit aktuellt för mig att sätta mig in i. Är dock ganska säker på att det står i lokalt avtal med det fackförbund jag tillhör men orkar inte leta på det med formuleringen nu.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka