Ej utnyttjad semester

Bukefalos 30 år!

MissFideli

Trådstartare
Hörde idag att min arbetsgivare på vissa ställen kräver att man tar ut sin semester i ledighet. Vi får spara max 5 dagar, hittills har resten betalats ut i pengar om man inte tagit dom i ledighet. Men nu fryser tydligen de dagar man inte utnyttjat inne. Utöver de 5 dagarna då.
Är det okej? I min bransch är det till och från svårt att få semester utanför sommaren pga brist på förare som kan ersätta. Jag tänker mig en situation där arbetsgivaren inte kan bevilja semester och sen helt enkelt slipper betala för dom.

Med ett fåtal undantag så måste man enligt semesterlagen ta ut minst 20 dagar som ledighet så det låter fullt rimligt av arbetsgivaren att kräva att ni är lediga. Men tar man av någon annan anledning inte ut semesterdagar tex för att man varit sjukskriven så bör de i de flesta fall sparas.

De måste betala. Vad har ni för kollektivavtal? Det låter ofördelaktigt för arbetstagarna med att bara få spara 5 dagar. Men detta är ju pengar tid ni tjänat ihop. Inget någon annan får stoppa i fickan

Nej, eftersom de då inte följer semesterlagen. Det de däremot har rätt att göra är att bestämma när under juni-augusti ni ska vara lediga.

Fast semesterlagen säger väl bara att de är skyldiga att ge semester under sommarmånaderna? Tänk om man är sjukskriven eller föräldraledig då och inte kan utnyttja sommarsemestern?

De måste betala. Vad har ni för kollektivavtal? Det låter ofördelaktigt för arbetstagarna med att bara få spara 5 dagar. Men detta är ju pengar tid ni tjänat ihop. Inget någon annan får stoppa i fickan

Det är lite så jag tänker. Att bara få spara 5 dagar är inte helt ovanligt, men vill väl motverka att folk jobbar ihop långa perioder kanske.

Vi får också bara spara 5 dagar per år. Resten ska tas ut som semester. De sparade dagarna får bara sparas i 5 år sen får man ut dem i pengar. Man får inte spara och ta ut sparade dagar samma år.

Det är fördelaktigt för arbetstagarna att reglerna säger att de måste ta ut semesterdagarna som ledig tid.

Vi får också bara spara 5 dagar per år. Resten ska tas ut som semester. De sparade dagarna får bara sparas i 5 år sen får man ut dem i pengar. Man får inte spara och ta ut sparade dagar samma år.

Det är fördelaktigt för arbetstagarna att reglerna säger att de måste ta ut semesterdagarna som ledig tid.

Huruvida det är fördelaktigt för oss anställda är ju dock högst individuellt.

Har man 25 semesterdagar så får man spara max 5 eftersom man enligt semesterlagen måste ta ut 20 dagar i ledighet. Inget konstigt eller ofördelaktigt med det.

Fast semesterlagen säger väl bara att de är skyldiga att ge semester under sommarmånaderna? Tänk om man är sjukskriven eller föräldraledig då och inte kan utnyttja sommarsemestern?
Är man sjukskriven, nyanställd, tjänstledig, permitterad, uppsagt eller föräldraledig gäller lite speciella regler men tex säger

12 § Om inte annat har avtalats, ska semesterledigheten förläggas så, att arbetstagaren får en ledighetsperiod av minst fyra veckor under juni-augusti. Även utan stöd av avtal får en sådan semesterperiod förläggas till annan tid, när särskilda skäl föranleder det. Lag (2009:1439).

Semesterlagen är semidispositiv och går inte att avtala till sämre villkor för arbetstagaren. Det som kan finnas är fackliga avtal som specificerar annat på gruppnivå.

Senast ändrad:
Du måste ändå generellt vara ledig 20 semesterdagar och får spara 5 (om du har 25 dagars semester).

Jag trodde bara inte att arbetsgivaren hade såna långtgående möjligheter att neka semester (utanför sommaren) och sen inte betala ut. Men tydligen är det så.

Jag trodde bara inte att arbetsgivaren hade såna långtgående möjligheter att neka semester (utanför sommaren) och sen inte betala ut. Men tydligen är det så.
Har ni kollektivavtal? Det lär stå där, eller i något tilläggsavtal. Kolla med facket för hjälp. Det är inte helt ovanligt att arbetsgivare och fack tolkar avtal olika och då är det bra att facket får möjlighet att ha en dialog.

Har ni kollektivavtal? Det lär stå där, eller i något tilläggsavtal. Kolla med facket för hjälp. Det är inte helt ovanligt att arbetsgivare och fack tolkar avtal olika och då är det bra att facket får möjlighet att ha en dialog.

Ja, vi har kollektivavtal. Jag kommer ta upp det om det visar sig gälla även där jag jobbar.

Det som oftast händer är att arbetstagaren måste få semester kring jul/nyår om det är så att man inte har tagit ut 20 semesterdagar under året tidigare. Sen finns lite andra regler inom vissa brancher tex försvaret eller om man tex varit föräldraledig osv. Att kolla vad det står i kollektivavtalet låter som en jättebra idé.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka