pris på ensilage/ hö 2011

T

thalia7

Undrar lite hur prisbilden ser ut i år?
Jag köper ensilage på ca 65-70 ts ( vill ha det så) och beställer större balar, de som är 130 cm i diameter istället för standard 120.

Får betala i år 600 kr per bal och höbonden säger att det är ca 400 kg hö med 100 ts motsvarande i balen.. och balarna väger i snitt 600 kg..

Bra analyserat med de värdena jag önskar.. lite högre kvot på ca 8 .. 68 smpr och 8 MJ per kg foder..

Har förr betalat 500 kr för samma typ av bal och värden, hur är prisbilden för er i år? Har ni också fått högre priser i år?
 
Sv: pris på ensilage/ hö 2011

Får betala i år 600 kr per bal och höbonden säger att det är ca 400 kg hö med 100 ts motsvarande i balen.. och balarna väger i snitt 600 kg..

Vad menar du? 100% TS?
Så torrt blir det aldrig. 100 kg TS/bal?
400 kg hö med 100 ts och balarna väger 600 kg går inte ihop sig

Eller är det 2 olika partier du menar, ett med hö och ett med silage?
 
Sv: pris på ensilage/ hö 2011

Jag tolkar det som så att OM balarna hade haft 100% ts så hade balarna vägt 400 kg. Men eftersom trådskaparens balar har ca 70% ts så väger de ca 600 kg.
 
Sv: pris på ensilage/ hö 2011

Har ni verkligen vägt en på våg ? 600kg låter omöjligt i en 130 rundbal med 70% TS 400 kg stämmer nog bättre. Köpte 130 rundbalar ifjor torra upp mot 80% ts och de låg runt 300 kg vägda på våg.
 
Sv: pris på ensilage/ hö 2011

Det trodde vi också när vi köpte hösilage 2010 i 120 cm balar som påstods väga lite drygt 600 kg per bal med TS 66%.
Vi utgick ifrån att det var glädjeuppskattning men köpte ändå eftersom värdena var precis vad vi letat efter och priset helt OK ändå.

Vi blev inte så lite förvånade när transportören som väger varje bal vid pålastning meddelande att även han tappat hakan när ingen bal vägde under 620 kg...och då var det som sagt 120cm balar..

Pressen och hur man använder den spelar naturligtvis stor roll för hur vikten blir men eftersom jag förstått att det sliter väldigt på maskinerna att pressa så hårt så gör man kanske inte det så ofta...

Det blev hur som helst ett riktigt bra kgpris på vårt foder förra säsongen..;)
 
Sv: pris på ensilage/ hö 2011

Verkar konstigt för de vi köpte och körde rakt upp på vågen (har turen att bo bredvid ett stenbrott med digitalvåg som om man är lite småfräck är fullt tillgänglig för allmänheten ;) de var i alla fall speciella just för att de var pressade med nyaste hightec press som pressar hårdare än de gamla pressarna de var absolut klotrunda och stenhårda (vi behövde inte ens ta fram traktorn den period när vi pga snö inte kunde ta hem mer än en i taget från grannen bara att ge den en knuff i lastbilen så rullade den snyggt och prydligt över gårdsplanen in i logen för att de var så hårda och runda. Och de vägde som sagt ca 300 kg var dock torrare ca 80 ts dessutom vägde vi flera stycken en och en så vet säkert att det stämmer.
 
Sv: pris på ensilage/ hö 2011

betalade 500 kr per bal för fyrkantsbalar som väger 330.. bor dock i stockholm och här är det dyrt.. här kan de ta upp till 3 kr kilot för hösilage och 3:50 för vanligt hö..
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 409
Senast: Shixle
·
Hästvård Det börjar bli dags för den årliga vaccination + tandkollen för H.Hs del. Tänkte att det känns lite onödigt att åka in till klinik för...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
10 491
Senast: lytesout95
·
Foder & Strö Behöver lite råd om mitt hösilage :) Förra året så lyckades min fodergubbe pricka in att slå, torka och plasta balarna mellan alla...
Svar
15
· Visningar
5 623
Senast: trollmamma
·
Foder & Strö Då jag missade att tinga grannens höparti med bra kvot (dock ej mineraler eller socker analyserat) står jag i läge att leta annat...
2
Svar
33
· Visningar
3 161
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp