Ekonomiska lösningar för föräldraledighet

En tanke bara. Sambon tar ut så lite lön som möjligt för att ha mer att investera i företaget och du betalar mer av gemensamma utgifter.

Om ni separerar får du inte ett öre av vad sambon investerat i företaget. Om sambon dör ärver barnet allt och du inget av företaget.
 
Hm nu hänger jag inte med! Det är ju när barnet är UNDER ett år man (om man har ekonomisk möjlighet) kan ta ut inga eller få fp- dagar och ändå ha kvar full SGI. Du har säkert en bra plan, jag fattade bara inte .
Annars är det väl inte så dumt att du tar ut fler dagar per vecka när du är hemma i och med att du får högre ersättning och att ni sparar pengarna tills den period din sambo är hemma. Lät väl rätt smart.

Jag tror att vi tänker likadant. När vårt barn är nio månader kommer jag att börja arbeta 80%. Det gör att jag är ledig på 20%. Jag trodde då att jag behövde ta ut föräldrapenning för dessa tjugo procent för att skydda min SGI, men hjartagna skrev att det är först när barnet fyllt ett år som jag behöver tänka på att skydda SGIn på det sättet. Därför är det bättre för oss att jag sparar dagar tills det att barnet är ett år. Tänker jag rätt?
 
Det här har inget direkt med din ekonomiska fråga att göra men min varmaste rekommendation (baserad på min erfarenhet) är att det är bra om man försöker kalkylera så att båda är hemma samtidigt så mycket som möjligt i början (mer alltså än de 14 dagarna man får ta i början). Minst den första månaden men gärna de två första månaderna. Helst de tre första månaderna om det går :)

Och då menar jag att båda är aktiva föräldrar inte att den ena spelar dataspel och den andra gör allt jobbet (har tyvärr exempel på det i bekantskapskretsen).
Det har som sagt inte riktigt med mina funderingar att göra, men vi ska vara hemma en månad tillsammans.
 
En tanke bara. Sambon tar ut så lite lön som möjligt för att ha mer att investera i företaget och du betalar mer av gemensamma utgifter.

Om ni separerar får du inte ett öre av vad sambon investerat i företaget. Om sambon dör ärver barnet allt och du inget av företaget.

Ja, du har helt rätt i sak. Men även om sambon skulle ta ut så mycket lön som bara är möjligt ur företaget skulle han få ut ungefär hälften av vad jag får. Därför betalar jag något mer, men det handlar om ett par tusen i månaden för att jämna upp de skillnader som skulle finnas även om han tog ut full lön.
 
Tänk dock på att din sambo behöver ta ut 5 dagar/v för att skydda sin SGI också om det e han som ska va hemma efter barnet fyllt ett. Eller hamnar han på minimigräns ändå pga låg lön?
 
Jag tror att vi tänker likadant. När vårt barn är nio månader kommer jag att börja arbeta 80%. Det gör att jag är ledig på 20%. Jag trodde då att jag behövde ta ut föräldrapenning för dessa tjugo procent för att skydda min SGI, men hjartagna skrev att det är först när barnet fyllt ett år som jag behöver tänka på att skydda SGIn på det sättet. Därför är det bättre för oss att jag sparar dagar tills det att barnet är ett år. Tänker jag rätt?
Ah! Nu kopplar jag . Ja du tänker rätt!
 
  • Gilla
Reactions: Amk
Tänk dock på att din sambo behöver ta ut 5 dagar/v för att skydda sin SGI också om det e han som ska va hemma efter barnet fyllt ett. Eller hamnar han på minimigräns ändå pga låg lön?
Ingen av oss kommer att vara hemma från att barnet fyllt ett som planen ser ut. Vi hoppas att hen då kan börja på förskola. Annars var det en bra påminnelse.
 
Är det någon som har tips på hur vi på ett schysst sätt delar upp pengarna mellan oss, med tanke på att jag har betydligt högre inkomst och vi vill båda ha "egna" pengar att röra oss med?
 
Vi räknar ihop alla pengar vi får in, betalar mat och gemensamma räkningar och delar lika på resten. Känns vettigt nu när en är föräldraledig.

Det låter helt rimligt.... för att det ska fungera måste min sambo bestämma en fast lön som han får ta ut varje månad. Men det kanske är ett måste oavsett, just nu känns det som att vi inte ens kan hitta en lösning eftersom vi inte vet vad han tar ut (eftersom han inte tar ut en fast summa varje månad).
 
Det låter helt rimligt.... för att det ska fungera måste min sambo bestämma en fast lön som han får ta ut varje månad. Men det kanske är ett måste oavsett, just nu känns det som att vi inte ens kan hitta en lösning eftersom vi inte vet vad han tar ut (eftersom han inte tar ut en fast summa varje månad).
Kolla förra årets totala privata uttag dela på 12 så får ni ett snitt på vad han tar ut per månad. (Min man har också företag och tar ut lite som han känner för och efter behov)
 
Kolla förra årets totala privata uttag dela på 12 så får ni ett snitt på vad han tar ut per månad. (Min man har också företag och tar ut lite som han känner för och efter behov)
Om han har enskild firma så går FK på totalen vad företaget har i vinst och inte enbart på vad han plockat ut. Är det ett AB så går de på årsinkomst som vanligt.
 
Är det någon som har tips på hur vi på ett schysst sätt delar upp pengarna mellan oss, med tanke på att jag har betydligt högre inkomst och vi vill båda ha "egna" pengar att röra oss med?
Vi för över hela våra löner till ett och samma gemensamma konto förutom X000kr. Från det gemensamma kontot betalas alla räkningar. Det som blir över efter att räkningarna betalats sparas. Har man inte använt upp sina X000kr till nästa lön så händer bara samma sak igen. Man får därmed inte "spara" pengar själv.

Vi har gjort på samma sätt när vi båda jobbat som när båda eller en av oss varit föräldraledig. Vi har alltså inte gjort någon skillnad på vem som dragit in mest pengar för tillfället.

Mvh Miks
 
Det låter helt rimligt.... för att det ska fungera måste min sambo bestämma en fast lön som han får ta ut varje månad. Men det kanske är ett måste oavsett, just nu känns det som att vi inte ens kan hitta en lösning eftersom vi inte vet vad han tar ut (eftersom han inte tar ut en fast summa varje månad).

Blir väl ingen skillnad av den anledningen? (förutsatt att han tar ut lön en gång i månaden iof). Däremot är det ju bra att veta inkomst om du vill ta ut så få dagar som möjligt.
 
Vi gjorde så att jag började jobba redan när dottern var 6 veckor men bara lite (ca 25- 50% efter vad som funkade just då pga helamning osv). Så för att spara dagar och vara hemma längre med A så har vi tillsammans jobbat ca 125- 150% och har på så vis kunnat spara dagar och vi båda har fått mycket tid med barnet. Det som händer är ju dock att hela familjen får mindre tid tillsammans eftersom vi aldrig kan jobba samtidigt men det har inte varit något stort problem so far (dottern blir 2 i april). Just nu jobbar jag ca 75% och sambon lite drygt 50%.

Gällande det övriga med ekonomin så har vi helt gemensam ekonomi så har inga bra tips tyvärr...
 
Ingen av oss kommer att vara hemma från att barnet fyllt ett som planen ser ut. Vi hoppas att hen då kan börja på förskola. Annars var det en bra påminnelse.
Men skulle inte du vara hemma 9 mån o han 6? Då blir det ju 15 mån
 
Vi gjorde så att jag började jobba redan när dottern var 6 veckor men bara lite (ca 25- 50% efter vad som funkade just då pga helamning osv). Så för att spara dagar och vara hemma längre med A så har vi tillsammans jobbat ca 125- 150% och har på så vis kunnat spara dagar och vi båda har fått mycket tid med barnet. Det som händer är ju dock att hela familjen får mindre tid tillsammans eftersom vi aldrig kan jobba samtidigt men det har inte varit något stort problem so far (dottern blir 2 i april). Just nu jobbar jag ca 75% och sambon lite drygt 50%.

Gällande det övriga med ekonomin så har vi helt gemensam ekonomi så har inga bra tips tyvärr...
Totalt OT, grattis!
ina_dance5.gif
 
Vi för över hela våra löner till ett och samma gemensamma konto förutom X000kr. Från det gemensamma kontot betalas alla räkningar. Det som blir över efter att räkningarna betalats sparas. Har man inte använt upp sina X000kr till nästa lön så händer bara samma sak igen. Man får därmed inte "spara" pengar själv

Jag fattar inte :confused:
Om man har pengar kvar på det egna kontot - vart tar de pengarna vägen om man inte får spara dem?
 

Liknande trådar

Övr. Barn Min partner har nyligen startat eget företag här under hösten. Det vi fortfarande inte blir kloka på är detta med VAB/föräldraledighet...
Svar
18
· Visningar
2 073
Senast: soom
·
Skola & Jobb Hej, Jag har sen ett år tillbaka varit sugen på att byta jobb. Sökte därför en tjänst som jag blev intresserad av. Var på intervju och...
2
Svar
33
· Visningar
2 697
Senast: Dorinda
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 860
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 253

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp