Ekonomiska lösningar för föräldraledighet

Jag fattar inte :confused:
Om man har pengar kvar på det egna kontot - vart tar de pengarna vägen om man inte får spara dem?
De för man tillbaka till det gemensamma kontot. Så gör vi iaf.

När vi får in våra inkomster så för vi över dem till det gemensamma kontot, därifrån betalas alla räkningar. Vi för sedan över en bestämd summa till våra respektive konton som vi har som fickpengar (samma summa varje månad). Vi bryr oss inte om den ene tjänar mer än den andre. Vi är familj och det jämnar ut sig på något sätt.
Men ingen av oss har heller någon dyr hobby.
Skulle inte fickpengarna räcka så för man över lite extra från det gemensamma kontot. På det gemensamma kontot har vi en ständig buffert.
 
De för man tillbaka till det gemensamma kontot. Så gör vi iaf.

När vi får in våra inkomster så för vi över dem till det gemensamma kontot, därifrån betalas alla räkningar. Vi för sedan över en bestämd summa till våra respektive konton som vi har som fickpengar (samma summa varje månad). Vi bryr oss inte om den ene tjänar mer än den andre. Vi är familj och det jämnar ut sig på något sätt.
Men ingen av oss har heller någon dyr hobby.
Skulle inte fickpengarna räcka så för man över lite extra från det gemensamma kontot. På det gemensamma kontot har vi en ständig buffert.

Vad är skillnaden jämfört med att ha helt gemensam ekonomi? I min öron låter det som att ni lika väl hade kunnat ha varsitt kort till det gemensamma kontot där ni även handlar det ni själva vill varje månad? Jag menar inte att det är någon dålig lösning, jag är bara lite nyfiken på vad ni anser är skillnaden.
 
Om han har enskild firma så går FK på totalen vad företaget har i vinst och inte enbart på vad han plockat ut. Är det ett AB så går de på årsinkomst som vanligt.

Just... när han gjorde bokslut häromveckan hade han och revisorn kommit fram till en summa som varit hans vinst per månad, och det är den han räknat på gällande SGIn. Däremot har han, som du skriver, inte plockat ut hela det beloppet som lön. Det är enskild firma han har.
 
Blir väl ingen skillnad av den anledningen? (förutsatt att han tar ut lön en gång i månaden iof). Däremot är det ju bra att veta inkomst om du vill ta ut så få dagar som möjligt.
Saken är den att han inte tar ut en fast lön varje månad...
 
Men skulle inte du vara hemma 9 mån o han 6? Då blir det ju 15 mån
Mja.... jag förstår hur du menar, och kanske blir det så att barnet är något mer än ett år när det börjar på förskola, men det handlar i så fall max om en månad (dvs. 13 mån). Jag är hemma februari 2017-november 2017. Sambon är hemma en månad från att barnet fötts (feb-mars 2017), och sedan november-februari 2018 plus ev. några veckor i oktober och några i mars... Det är inte helt spikat med tanke på att vi får se när bebisen kommer, hur växtsäsongen ser ut (sambon är lantbrukare), samt hur redo barnet sedan är för förskola.
 
  • Gilla
Reactions: ako
Just... när han gjorde bokslut häromveckan hade han och revisorn kommit fram till en summa som varit hans vinst per månad, och det är den han räknat på gällande SGIn. Däremot har han, som du skriver, inte plockat ut hela det beloppet som lön. Det är enskild firma han har.
Nej, det förstår jag. Min man plockar inte heller ut allt i lön. Absolut inte! Men sgi'n baseras på årsvinsten oavsett vad han plockar ut i verkligheten. (Maken har enskild firma, tjänsteföretag plus att vi har jordbruket i företaget)
 
Vad är skillnaden jämfört med att ha helt gemensam ekonomi? I min öron låter det som att ni lika väl hade kunnat ha varsitt kort till det gemensamma kontot där ni även handlar det ni själva vill varje månad? Jag menar inte att det är någon dålig lösning, jag är bara lite nyfiken på vad ni anser är skillnaden.

Vi anser att vi har helt gemensam ekonomi. Helt gemensam blev den efter att vi hade köpt hus och gick på föräldraledighet, det ansågs som mest rättvist.
Då vi även har vår buffert för oförutsedda händelser, mindre renoveringar etc på det gemensamma räkningskontot så vill vi ha kontroll på det (inte ha kort direkt kopplade dit) och kontroll på våra fickpengar. Vi får ju en summa varje månad som vi helst ska klara oss på. Blir ju inte lika tydligt att ens summa har tagit slut om man skulle ha det kopplat till det gemensamma kontot (som innehåller en del ;) ).
 
Jag fattar inte :confused:
Om man har pengar kvar på det egna kontot - vart tar de pengarna vägen om man inte får spara dem?
Vi börjar om varje månad. Har man inte använt upp pengarna så åker de till det gemensamma kontot i samma veva som den nya lönen. Vi börjar liksom alltid på samma X000kr på egna kontot varje månad.

Mvh Miks
 
Vi börjar om varje månad. Har man inte använt upp pengarna så åker de till det gemensamma kontot i samma veva som den nya lönen. Vi börjar liksom alltid på samma X000kr på egna kontot varje månad.
Hur kommer det sig att ni vill göra så? :)
 
Vi börjar om varje månad. Har man inte använt upp pengarna så åker de till det gemensamma kontot i samma veva som den nya lönen. Vi börjar liksom alltid på samma X000kr på egna kontot varje månad.

Mvh Miks

Jag fattar. Om någon av er vill spara ihop till något dyrt, typ en motorcykel eller häst eller what-ever som är dens intresse så går ju inte det
 
Vi anser att vi har helt gemensam ekonomi. Helt gemensam blev den efter att vi hade köpt hus och gick på föräldraledighet, det ansågs som mest rättvist.
Då vi även har vår buffert för oförutsedda händelser, mindre renoveringar etc på det gemensamma räkningskontot så vill vi ha kontroll på det (inte ha kort direkt kopplade dit) och kontroll på våra fickpengar. Vi får ju en summa varje månad som vi helst ska klara oss på. Blir ju inte lika tydligt att ens summa har tagit slut om man skulle ha det kopplat till det gemensamma kontot (som innehåller en del ;) ).

Då är jag med. Vi har gemensam ekonomi med flera olika konton för olika "aktiviteter", men vi utgår från samma "strösselkonto". Vi har bara varsitt kort kopplat till det och vi har inga förhållningar över hur mycket man får slösa från det kontot.
 
Hur kommer det sig att ni vill göra så? :)
Vi har gjort så i 10 år. Nu går det på automatik. Sen hänger det lite ihop med svaret som jag ger Cirkus nedan.
Jag fattar. Om någon av er vill spara ihop till något dyrt, typ en motorcykel eller häst eller what-ever som är dens intresse så går ju inte det
Vi resonerar som så att om någon av oss vill spara ihop till något dyrt så är det ofta förenat med en underhållskostnad. Den underhållskostnaden drabbar därmed hela ekonomin. Då tycker vi att vi tillsammans bestämmer vad pengarna ska sparas till och om den saken får rum i vår ekonomi på lång sikt.

Mvh Miks
 
Vi har gjort så i 10 år. Nu går det på automatik. Sen hänger det lite ihop med svaret som jag ger Cirkus nedan.

Vi resonerar som så att om någon av oss vill spara ihop till något dyrt så är det ofta förenat med en underhållskostnad. Den underhållskostnaden drabbar därmed hela ekonomin. Då tycker vi att vi tillsammans bestämmer vad pengarna ska sparas till och om den saken får rum i vår ekonomi på lång sikt.

Mvh Miks
Åh så annorlunda tänk.
Jag kan ju bara säga att det hade aldrig fungerat för mig. Jag hade känt mig otroligt kvävd
 
Vi har gjort så i 10 år. Nu går det på automatik. Sen hänger det lite ihop med svaret som jag ger Cirkus nedan.

Vi resonerar som så att om någon av oss vill spara ihop till något dyrt så är det ofta förenat med en underhållskostnad. Den underhållskostnaden drabbar därmed hela ekonomin. Då tycker vi att vi tillsammans bestämmer vad pengarna ska sparas till och om den saken får rum i vår ekonomi på lång sikt.

Mvh Miks
Så gör vi med!
 
Vi har samma upplägg som Miks och Mois förutom just det där med att föra tillbaka pengarna i slutet av månaden. Vi får alltså en viss summa i "fickpengar" varje månad att göra var vi vill med. Antingen köpa glass, spara på hög eller allt där emellan.

Däremot om det någon månad uppkommer något som gör att budgeten inte går ihop sig är det dessa "fickpengar" vi knaprar på i första hand (och inte det gemensamma sparandet).

Annars har vi helt gemensam ekonomi så det har inte varit någon fråga alls när vi har varit föräldralediga i olika omgångar. Allt löser sig på samma sätt ändå även om den totala inkomsten blir mindre.
 
Åh så annorlunda tänk.
Jag kan ju bara säga att det hade aldrig fungerat för mig. Jag hade känt mig otroligt kvävd

Jag med! Får klaustrofobi av bara tanken.
Vad är det ni blir kvävda/klaustrofobiska av?

Hittills har igen av oss blivit "nekade" av den andra att köpa något eller göra något. Maken har åkt skidor i alperna, vi har köpt en båt, jag har varit på shoppingresa till new york, osv. Dessa aktiviteter har vi tagit pengar till från det gemensamma kontot.

Mvh Miks
 
Vad är det ni blir kvävda/klaustrofobiska av?

Hittills har igen av oss blivit "nekade" av den andra att köpa något eller göra något. Maken har åkt skidor i alperna, vi har köpt en båt, jag har varit på shoppingresa till new york, osv. Dessa aktiviteter har vi tagit pengar till från det gemensamma kontot.

Mvh Miks

Jag får den kvävda känslan av att min personliga handlingsfrihet blir reducerat till ett enda stort vi bestämmer allt tillsammans. Jag gillar varken tanken på att jag ska godkänna något som sambon vill göra/ha eller att mina grejer som jag vill ha/ göra ska bli godkända.

Jag tycker man är tillr'ckligt låst av allt annat man låst ihop sig med som hus och familj. Sen att späda på det med att man måste fråga om lov för att köpa en ny MC eller katt känns ...klaustrofobiskt
 
Jag får den kvävda känslan av att min personliga handlingsfrihet blir reducerat till ett enda stort vi bestämmer allt tillsammans. Jag gillar varken tanken på att jag ska godkänna något som sambon vill göra/ha eller att mina grejer som jag vill ha/ göra ska bli godkända.

Jag tycker man är tillr'ckligt låst av allt annat man låst ihop sig med som hus och familj. Sen att späda på det med att man måste fråga om lov för att köpa en ny MC eller katt känns ...klaustrofobiskt
Fråga om lov är kanske att ta i, iaf hos oss. Ska vi köpa en katt eller mc så diskuterar vi det innan då det innebär ett ansvar och en kostnad som påverkar oss båda. Alltså blir det även ett gemensamt beslut. Har, än så länge, aldrig inneburit att någon av oss har sagt nej. Antar att vi är rätt samstämda över vad vi vill göra/ha.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Min partner har nyligen startat eget företag här under hösten. Det vi fortfarande inte blir kloka på är detta med VAB/föräldraledighet...
Svar
18
· Visningar
2 073
Senast: soom
·
Skola & Jobb Hej, Jag har sen ett år tillbaka varit sugen på att byta jobb. Sökte därför en tjänst som jag blev intresserad av. Var på intervju och...
2
Svar
33
· Visningar
2 695
Senast: Dorinda
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 839
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 253

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Omplacera problemhund?
  • Tråden för spår
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp