Ekonomiskt risktagande vs livskvalitet

Bukefalos 30 år!

Köp! Jag lever på små marginaler nu sedan jag blev själv och köpte ut sambon från huset. Men oj vad jag njuter av att få bo kvar här!
Även om jag får tänka på varenda krona jag spenderar så är det för mig värt det alla dagar i veckan då jag inte skulle kunna tänka mig att bo någon annanstans.
Det går alltid sälja om det skulle behövas.

Fördel med stuga är att en kan åka därifrån. Sränga av allt och problem inte är så akuta, enligt mig.
Jag försöker iaf tänka så då jag ärvt en stuga jag nu inte har råd att fixa allt som borde fixas på den. Men jag är här o njuter ändå ♥️

Jag är även nöjd med att bo i hyresrätt permanent som är underhållsfri.

Jag sålde min stuga och det är så satans skönt. Men. Jag hade för långt för att hinna dit och kände att jag försummade det. Jag hade gärna haft den kvar om den låg närmare men jag gick från att ha 2 h körning (görbart) till 8 h enkel väg utan rast. Så min input är avstånd men också att man ska ha råd att ta hand om det. Spontant: gör det. Sälj om du ångrar dig.

Tack alla för kloka och ärliga svar, det här hjälpte verkligen 🙏

Bra fråga om vad pengarna annars skulle gå till. När jag tänker efter är det väl mest pension (men har drygt 30 år till innan pension…) och en allmän känsla av trygghet, snarare än något konkret jag sparar till. Jag har bara mig själv och en katt att ta hand om, inga barn, så det är inte som att jag väger stugan mot något annat livsviktigt mål. Tror ärligt talat att min oro handlar mer om att jag växte upp med väldigt knaper ekonomi, än om att siffrorna faktiskt inte går ihop. Bra att få den insikten!

Det är inte överpris på stugan, utan priset ligger i linje med vad liknande stugor i samma skick och område går för just nu. Så som ni säger kan jag ju om det längre fram inte känns värt det sälja den, förhoppningsvis utan större förlust.

Värt att nämna också; jag bor permanent i hyresrätt, så det blir inget dubbelt fixande, mitt vardagsboende är underhållsfritt, så stugan blir det enda stället jag behöver lägga tid och pengar på trädgård och underhåll.

Kände mig rätt kluven och överanalyserande innan jag postade, men känner mig betydligt tryggare nu. Tror jag ska köpa. Visste att jag kunde lita på Buke för schysst perspektiv ❤️

(Ser nu att du precis svarat på min fråga... )

Vad ska "sparandet" vara till för, senare i livet tänker du? Jag vet inte hur gammal du är, men just sparande är väl dels för att trygga sin ålderdom ekonomiskt (om ens pension blir urusel t.ex.) MEN också för att en dag ha pengar till att köpa/göra det man drömmer om! Den här stugan i Roslagen (:love:) är ju vad du drömt om! Jag hade köpt! Vi behöver följa våra drömmar lite oftare. OCH, som nån skrev: en stuga i Roslagen säljer du nog rätt kvickt om du sen känner att det inte funkar.

Köp! Säger jag, från mitt skrivbord.....

Bra fråga om vad pengarna annars skulle gå till. När jag tänker efter är det väl mest pension (men har drygt 30 år till innan pension…) och en allmän känsla av trygghet, snarare än något konkret jag sparar till. Jag har bara mig själv och en katt att ta hand om, inga barn, så det är inte som att jag väger stugan mot något annat livsviktigt mål. Tror ärligt talat att min oro handlar mer om att jag växte upp med väldigt knaper ekonomi, än om att siffrorna faktiskt inte går ihop. Bra att få den insikten!

Det är inte överpris på stugan, utan priset ligger i linje med vad liknande stugor i samma skick och område går för just nu. Så som ni säger kan jag ju om det längre fram inte känns värt det sälja den, förhoppningsvis utan större förlust.

Värt att nämna också; jag bor permanent i hyresrätt, så det blir inget dubbelt fixande, mitt vardagsboende är underhållsfritt, så stugan blir det enda stället jag behöver lägga tid och pengar på trädgård och underhåll.

Kände mig rätt kluven och överanalyserande innan jag postade, men känner mig betydligt tryggare nu. Tror jag ska köpa. Visste att jag kunde lita på Buke för schysst perspektiv ❤️
Med de förutsättningarna skulle jag absolut köpa! Njut av livet nu, det går inte i repris ❤️

Kör bara!
Livet pågår här och nu!

Jag har häst, tränar och tävlar och det är värt varenda krona!
Bor i hyresrätt och lever på en vanlig arbetarlön, vissa månader går jag back, andra går jag plus, på ett år blir det typ plus/minus noll.
Mitt sparande växer inte men jag har min lilla buffert och jag klarar mig och det viktigaste av allt, jag gör det jag tycker är roligt och det är värt mer än alla pengar i världen om de bara ska sitta på ett konto på banken.

Huset behöver också en del kärlek (badrum och lite på taket) och när jag räknar på helheten – köpeskilling, renoveringsbehov och löpande kostnader –
Vad måste göras för att huset inte skall bli förstört?

Har du en lägenhet också, så kan du ju låta saker vänta tills vidare bara huset är säkrat.
Hur stort bor du nu?
Du kan ju bo mindre med ett hus på landet att förvara saker i.

Om priset inte är mycket högre än marknadspris, tänker jag att man lever bara en gång. Det sägs att man mestadels ångrar saker som man inte gjorde i slutändan. Det beror såklart på hur du lever i övrigt också, om det är stora risker för andra oförutsedda utgifter, som evt kan riskera tryggheten. Men generellt sett tänker jag att huset behåller sitt värde rätt ok, kanske t o m ökar i värde, varför en fastighetsinvestering ofta är relativt bra. Tänk också på att en hög inkomst ofta gör räntan på lån relativt billig, eftersom räntan dras av på din taxerade inkomst i deklarationen.

Det låter som att du har ekonomi för det. Då hade jag köpt. Men inte om ekonomin va mer på gränsen, då blir det ingen njutning ändå av stugan.

Jag köpte en stuga dom jag fick tillträde till i påskas. I stort inga större renoveringar, men jagar hantverkare 3 av fyra med mindre (hoppas jag) "måsten". Men vad jag njuter och känner lugn i själen!! Magiskt, ångrar mig inte en sekund.

Litet sen på bollen men...
Jag har alltid varit försiktig med att sätta mig i situationer där marginalerna är små och tröga att ändra på. Att t ex ha boendekostnader som "normalt" ger okej marginaler men där tillvaron skulle haverera om räntan går upp två procent. Jag har aldrig sparat mycket och ibland haft små marginaler, men oftast har mycket av utgifterna då varit s a s elektiva och möjliga att dra ner på snabbt vid behov. Det har känts tryggt för mig.
Sen när det gäller fritidsboenden så tror jag att det i många fall går att finansiera väldigt stora delar, kanske rent av allt, genom airbnb/motsv som @Soapbubble är inne på.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka